Ostin puolivuotta sitten passat farkun kärryn vetoon mutta
nyt tuli erinäisten syiden takia vaihto eteen.
Mä olen katsellut käytettyä crv:tä tai X-trialia veto
juhdaksi.Eli lähinnä jarrullinen kärry sekä noin 700kg tavaraa yleensä ratapäiville mennessä välillä jopa enemmän.
Onko kellään kokemuksia kyseisistä kieseistä eli vetokyky ja muu toimivuus(huom nelivedon toimivuus maastossa ei ole kriteeri)?
Mikä on budjettisi? Bensa vaiko kenties diesel? Olisi hieman helpompi ehdotella, jos nuo tietäisi. Äkkiseltään tulee mieleen:
Volvo V70 D5 AWD
Land Rover Freelander II 2.2d
Subaru Forester dieselinä
Noissa muistaakseni kaikissa on sallittu vetopaino kohtalaisen paljon. Freelanderilla saa vetää 2000 kg
Niin noin 35k euron verran eli ei ihan uutta tolla rahalla saa.Toinen asia on että ei dieseliä kun se ei kannata näillä km lukemilla.
Kovasti tunnutte Simpan kanssa suuntavan katseenne katumaasturien suuntaan, vaikka maasto-ominaisuuksia ei kaivata? Ei kai katumaasturit henkilöautoa parempia vetureita ole. Sama tekniikka niissä on kuin nelivetoisissa henkilöautoissakin, joten kai ne yhtä hyviä/huonoja siten on. Itse tosin olen vetänyt tuollaisia kuormia vain pykälää raskaammalla kalustolla, joten mitään varmaa en aiheesta sano. Mutta sanokaa toki, jos käsitykseni on väärä.
Suosittelen manuaalivaihteista Subarua. Alennusvaihteistolla ajo on juhlaa, ja autot kestäviä ja toimivia. Samaa ei voi sanoa todellakaan monesta muusta.
No niin kävin tänään koeajamassa hondan sekä nissanin.Kumpanenkin oli kohtuu hyviä ajettavia ja näkyvyys on suorastaan hyvä vrt norm henkilöauto,huonoja puolia oli tietenkin bensan kulutus mutta honda oli jopa kyseiseksi autoksi pieniruokainen.
Huomenna olisi tarkoitus käydä rav4 sekä subaru koeajamassa.
Herbertille tiedoksi tän päivän normiautoissa on yllättävän pienet vetokyvyt jarrullisille kärryille.
suzuki gsx:
Ei mitään maastureita jos ei maastoon olla menossa.
Laita kolmelitrainen Legacy, saa vetää muistaakseni 2000kg.
Bensa tosin maistuu jos kaasujalka on raskas, mutta onpahan ajo pelkkää juhlaa
Volvolla (V70) saisi vetää myös 2000 kg kärryä, mutta se on liian kallis. Samoin kolmilitrainen Legacy maksaa vero-uudistuksesta johtuen vajaa 50 000, joten tuskin sekään tulee kysymykseen.
Jos ei hinnasta olisi kiinni, niin itse valitsisin Lantikan Discoveryn vetojuhdaksi. Peräti 3500 kg saisi Land Roverilla vetää.
Ja vaikkei kilometrejä kauheasti tulisi, niin kyllä ehdottomasti katsoisin dieseliä, jos autolla vedetään paljon raskaita kuormia. Se lasti seuraa niillä dieselin newtonmetreillä aika paljon vaivattomammin perässä kuin vastaavalla bensakoneella. Tai voihan bensakoneenkin ottaa, kunhan se on mielellään ahdettu.
Noilla ehdoillasi Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 4X4 Elegance voisi olla tosi kova sana. Hintaa vain 33 220, ja Combista löytyy tilaakin aika pirun mukavasti. Dieselkin on uusi volkkarin Common Rail, joka on kuulemma aika mainio peli ja paljon hiljaisempi kuin edeltäjänsä. Jos neliveto ei ole ihan välttämätön, niin Octavia RS voisi sekin olla aika mesevä peli.
Skoda olisi ainakin meikäläisen valinta noilla ehdoillasi, joten ainakin koeajolla sinun varmaankin kannattaa käydä.
eikös kyse ollut käytetystä autosta?
Kaikkihan on käytettyjä jos ajaa pois liikkeen pihasta?
suzuki gsx:
Niinkö? No tottakai on, jos odottaa enemmän. Mutta kiitos kuitenkin tiedosta.
Nissan X-trail 2,0: 1500 kg
http://www.tekniikanmaailma.fi/autot/autohinnasto/tiedot?autoid=41492
Honda CRV 2,0: 1600 kg
Petoksen mainitsema Subaru, vaikka Impreza 2,0: 1600 kg
http://www.tekniikanmaailma.fi/autot/autohinnasto/tiedot?autoid=42365
Mazda6 2,0 (etuveto): 1500 kg
http://www.tekniikanmaailma.fi/autot/autohinnasto/tiedot?autoid=41046
Skoda Octavia 2,0 4wd: 1500 kg
http://www.tekniikanmaailma.fi/autot/autohinnasto/tiedot?autoid=42289
VW Golf 2,0 4wd: 1500 kg
http://www.tekniikanmaailma.fi/autot/autohinnasto/tiedot?autoid=42626
VW Passat 2,0 4 wd: 1600 kg
http://www.tekniikanmaailma.fi/autot/autohinnasto/tiedot?autoid=42752
No niin taidan kallistua subarun foresteriin 2,5 turboon ainoa jossa oli potkua kunnolla kärryn vetoon.Hinta meni pikkuisen yli mitä hain mutta ei se haittaa sillä en ole sitä heti vaihtamassa pois.
Todella hyvä valinta. Siinä on auto jolla on hauska ajaa, vaikka ihan vain ajellakseen. Menoa riittää niin, että ekakertalaisella hirvittää jos sitä autoa tosissaan "tykittää".
Vetojuhtana varmaan sieltä paremmasta päästä. Voimaa on ja tekniikka pelaa. Ja ei tarvitse sen maastossa etenemiskyvynkään kanssa tuskailla jos tarvetta tulee. Sinne minne ei tuolla pääse, niin ei sitten pääse kuin oikealla maastoautolla.
Oikeasti ihan loistava valinta. Ihme, ettei tuota malli/moottori kombinaatiota vielä kukaan ehtinyt ehdottaa.
loistava valinta! sanokaa Subaru kun haluatte hyvää
Noilla katumaastureilla voi kai vetää aika isoja kuormia ?
Tuli kerran START:ssa insertti, jossa ne veti isolla Touaregilla todella isoa peräkärryä, en muista mitä siinä kuljetettiin.
andertz:
Jumbojettiä? Tosin ihan vakio Touareg se ei ollut.
No niin subaru joutui heti kärryn vetoon eikä pahaa
sanottavaa ollut.
Kulutus yllätti jopa minut sillää virtasalmen(motopark)-pääkaupunki välillä subaru
vei 8,6 litraa satasella mun mielestäni se on jopa vähän.
Sillä mulla oli kaverinkin pyörä ja kamppeet
mukana.Toinen asia se on parempi ajaa kärry perässä kuin passatti.Eli tyytyväinen olen.