Olis tässä auto hakusalla ja olisin kiinnostunut kuulemaan kokemuksia kyseisistä autoista. Mielellään sellaisilta joilla omakohtaista kokemusta niistä on. Molemmissa autoissa kiinnostava vuosimalli olis aikalailla tuo 2002.
Onko tiedossa yleisiä ongelmia, ruostuvatko helposti yms. yleistä tietoo. Etsin kuitenkin autoa joka mulla tulis olemaan useamman vuoden. Jos kymppitonnin hintaluokkaan olis varteenotettavia vaihtoehto autoja niin kerro ihmeessä. Vuosimalliltaan pitäis olla vähintään 2000. Ihan pienet autot ei kiinnosta.
Tässäpä jotain autojen plussia ja miinuksia. Lähipiirissäni on ollut kumpiakin:
Corolla 02-07
+ kestävyys
+ ajettavuus
+ meluttomuus
+ sisätilat
+ viimeistely
+ vvt-i moottorit pirteitä ja kulkee vähällä sekä jakopää on ketjulla
+ arvon säilyminen
+ aika paljon myös ilmastoituja tarjolla (tulee vakioksi 05)
+ hyvät ajovalot
- takakontti ahtaanoloinen (pieni luukku sedanissa, HB:n kontti pienikokoinen)
- ratin etäisyyssäätö puuttuu (ennen faceliftia 05)
- lampun pesimet puuttuvat (ennen faceliftia 05)
- ei roiskeläppiä vakiona
Mallissa ei ole isoja vikoja. Takajarrulevyt kuitenkin voivat ruostua jos niitä on käytetty vähän (käsijarrulla omat rummut). Imusarjoja uusittiin 1,4-koneisiin takuuna alkuun. Eturoiskeläpät ei ole vakiona, joten jos ne puuttuvat on maali saattanut irtoilla helmoista. Ruostetta ei kuitenkaan Corollassa yleensä esiinny korin galvanoinnin ja sinkityksen ansioista.
Bora 98-05
+viimeistely
+istuimet
+napakka vaihteensiirto
+vahvat TDI-moottorit
+takakontti yllättävän iso
+ajettavuus
+hyvä ruostesuojaus
-kytkimen pitkäliike
-bensakoneet (1,4-moottori on huono kestämään)
-pikkuvikoja
-meluisa ja takatilat ahtaat
Bora on hyvä perusauto, mutta 1,4-moottoreita on hajonnut yllättävän paljon. Bensakoneet eivät muutenkaan ole kovin erikoisia, sillä 1,6 8v on janoisa ja tehoton, mutta vääntävä. 1,6 16v taas on pihi, mutta ei juuri väännä ja vaatii 98E:tä. Koneita voisi pitää vanhanaikaisina. Bora on sisältä Corollaa ahtaampi, mutta laatu vaikuttaa yhtä hyvälle. Ilmastointi on ehkä harvinaisempi kuin Toyotassa. Borissa on ollut joitakin vikoja kuten etupään nivelet, takapään puslat ja pyöränlaakerit. Myös keskuslukkovikoja on kuulemani mukaan esiintynyt ja sähköinen kaasupoljin on saattanut oikkuilla. 1,4 moottoria kannattaa ehkä välttää, koska tiedän niitä hajonneen. TDI-koneet ovat hyviä, mutta niissäkin on yksi tyyppivika nimittäin ilmamassamittari, joka tosin ei ole kovin kallis uusia. Ruostesuojaus on Corollaa parempi, mutta arvo on säilynyt Borassa Toyotaa huonommin.
Kummatkin on hyviä perusautoja, mutta itse kääntyisin kuitenkin etsimään hyvin pidettyä Corollaa. Tarjontaa ko. malleista kuitenkin on, joten hätiköityjä päätöksiä ei kannata tehdä.
Kannattaa myös katsella Mazda 323:a samasta ikäluokasta - ne ovat lujia pelejä, mutta halvempia hankkia. Tosin käyttökulut voivat olla hivenen Corollaa tai Boraa kovemmat.
Mää olen kuullut Mazdasta että olisivat aika herkkiä ruostumaan?
Toi ruoste homma koskee vain uudempia kutosia tosin niissäkin taitaa olla ihan yksilöstä kiinni. Itsellä on ollu 2000 mallinen 323 1.8 jolla ajoin 40tkm. Tyyppivikoja noissa on ainakin takapään abs anturit mutta eivät olleet kovin kalliita töineen merkkihuollossa jotain 190e per puoli.
Itselläni jäi Corolla ostamatta tai ainakin vakavampaan harkintaan ottamatta juuri ratin etäisyyssäädön puutteen tai oikeastaan huonon ajoasennon takia. Uudemmissa malleissa (2005?) asia on korjattu. Ja tuota edeltävissäkin korimalleissa ajoasento on ihan ok ilman säätöä. Muuten käsitykseni Corollasta on se, että siitä turvallisempaa (omistamisen kannalta) hankintaa saa hakea. Jos auto vain muuten miellyttää.
Ollut pari Masaa, yksi Korilla ja yksi Karina, kaikki viattomia ja ruosteettomia!
Kiitos vastauksista, lisääkin saa laittaa Corolla on kyllä ollut tässä ihan mielenkiintoinen vaihtoehto. Tiedättekö onko paljon sähkövikoja ollut noissa?
ole Corollasta kovin innostunut. Varmasti teknisesti hyvä ja huoleton omistaa, mutta ne käytettyjen hinnat... jostain vähemmän arvostetun merkin hankkimalla jää mahdollisiin korjauksiin tuhansia euroja - tai sitten säästöön, jos vikoja ei tulekaan (eikä sellaista autoa olekaan, jota ei joskus joutuisi korjailemaan).
TT-Citikka:
eihän aina ole kyse vain rahasta. Vaikka olisi rahaa maksaa heikosta laadusta koituvat remontit, saattaa temppuileva auto haitata pahasti arkea.
Jos auton takia et pääse töihin, monessa työssä et saa siitä päivästä pennin latia.
Samoin ravaaminen korjaamolla, vikakoodeja lukiessa ja sähkövikojen syitä pähkäillessä... -vihonviimeistä hommaa, parempaakin tekemistä on.
Muutenkin ihmisten arki on hektistä ja stressaavaa, ja moni ei varmaan halua missään nimessä että joutuu vielä miettimään että ''mikähän tosta autosta seuraavaks hajoaa''.
Ymmärrän siis täysin että esim. corolla on niin suosittu, huolimatta sen ns. kovasta hinnasta.
Muuten, tuoreesta tyytyväisyys-autoon -tutkimuksesta voi sitten vetää jokainen omia johtopäätöksiä
Voisiko A Tapio kertoa miksi Bora 1.6 muka vaatii 98E polttoainetta?
Joku sanoi, että ruoste vaivaa vain masa kutosia, mutta olen minä nähnyt 323:sia (kaikista viimeisin korimalli), joiden takakaaret ovat pahasti keijon puremat.
Totta tietysti, mutta kyllä ne Toyotatkin osaa temppuilun - sitä ei voi tilastoista etukäteen tietää minkälainen kappale kohdalle osuu, merkistä riippumatta.
Me ollaan ajeltu kohta viisi vuotta sitikalla. Kertaakaan ei ole jättänyt tielle, eikä vikakoodeja ole pahemmin tarvinnut lukea, vaikka korjattavaakin on ollut. Kerran tosin lähti lavetilla pihasta, mutta sekin paljastui myöhemmin tarpeettomaksi. Eli arkea ei ole haitannut ollenkaan, päinvastoin - on ollut meille oikein hyvä auto.
Sikäli kannattaa kyllä miettiä, että jos autoon on laitettavissa vaikkapa 8000 euroa, niin mitä sillä saa? Jos haluaa arvostetun automerkin auton, joutuu tyytymään monta vuotta vanhempaan kuin vähemmän arvostetussa merkissä. Ja mitä Suomen teiden suolaliemet ja aika tekee autolle? Eivät ainakaan paranna.
Mua kans jäi vähän kiinnostaan et miksi Bora kaipailis 98E tankkiinsa?
Mieluummin maksan enemmän ja luultavimmin saan huolettoman auton, mitä ostan halppis auton ja säästän siinä jääneet rahat jatkuviin korjauksiin.. Eihän sitä ikinä tiedä millasen yksilön saa, että varmuutta ei ole vaikka ns. luotettavan auton ostaisikin.
Töissä on saanut tarpeeksi taistella uusien halpa-autojen kanssa. Vikoja tuntuu olevan vaikka muille jakaa!
On myös auton pidosta kiinni miten ao. yksilö palvelee. Jos vikojen korjaamista lykätään, ne pahenevat. Osa vioista kuitenkin antaa maallikonkin korviin ja silmiin näkyviä varoitusmerkkejä, auto vinkuu ja paukkuu ennen kuin pysähtyy.
Ei silti, kyllä miekin voisin Volkkarinkin ostaa. Ja periaatteessa Corollankin (tosin vain tilaversio Verso voisi kiinnostaa tilonjen puolesta), mutta uutena - käytetystä en viitsisi maksaa noista pyydettyä hintaa.
Bora 1,6 16v:n suositus polttoaine on 98E, jotta ei nakuttaisi ja kaikki tehot olisivat käytössä. Voi toki ajella 95E:lläkin, mutta suositus kuitenkin oli 98E.
Kiitos vain vastauksista. Omistan nyt 2002 vuoden Boran ja toivottavasti tulen olemaan tyytyväinen päätökseeni. 2002 vuoden Corollaa ei kovinkaan paljon ollut liikkeissä tarjolla.. Toivon mukaan on huolettomia kilometrejä edessä. 56 tkm on tällä Boralla ajettu, että ei loppuun ajettu ainakaan ole
Totta tietysti, mutta kyllä ne Toyotatkin osaa temppuilun - sitä ei voi tilastoista etukäteen tietää minkälainen kappale kohdalle osuu, merkistä riippumatta.
Me ollaan ajeltu kohta viisi vuotta sitikalla. Kertaakaan ei ole jättänyt tielle, eikä vikakoodeja ole pahemmin tarvinnut lukea, vaikka korjattavaakin on ollut. Kerran tosin lähti lavetilla pihasta, mutta sekin paljastui myöhemmin tarpeettomaksi. Eli arkea ei ole haitannut ollenkaan, päinvastoin - on ollut meille oikein hyvä auto.
Sikäli kannattaa kyllä miettiä, että jos autoon on laitettavissa vaikkapa 8000 euroa, niin mitä sillä saa? Jos haluaa arvostetun automerkin auton, joutuu tyytymään monta vuotta vanhempaan kuin vähemmän arvostetussa merkissä. Ja mitä Suomen teiden suolaliemet ja aika tekee autolle? Eivät ainakaan paranna.
No kyllä se on melkoisen varmaa, että Toyotan kohdalla niitä yksilöitä ei ole juuri ollenkaan. Toyota on harmaa, luotettava massatuote. Ranskalaiset valmistavat sitten niitä yksilöllisiä persoonia, joilla on niitä kiukuttelupäiviä harva se päivä. Ja ne viat ovat sellaisia, ettei niihin juuri säännöllinen huolto auta. Vai kuuluuko esim. Sitikan tai Pösön huolto-ohjelmaan moottorin ohjausyksikön taikka sähköliitosten vaihto?
Jos lavetilla pitää pihasta lähteä niin ainakin meillä se haittaa arkea koska pitää joka arkipäivä molempien kulkineiden kuljettaa töihin!
Tosin lavettikin voi "koukata" muutamia kymmeniä kilometrejä, mutta hakeeko pois?
Corollasta kokemuksia ei mene pakki kunnolla päälle,ruostuu,melukoppa ja erittäin huono ajaa maantiellä.
Oikeestaan voisi sanoa kun japseja ollut monta ei yhtään missä ei olisi ollut ruostetta.
Huono tuuri sinulla!