Oma korealainen plugari reilun 40l täydellä bensatankilla & vajaan 10kWh täyteen ladatulla akulla arvioi toimintasäteeksi 1050km, joka vastaa hyvinkin käytännön kokemusta. Millään aiemmalla bensa-autolla en ole noin pitkää matkaa pystynyt ajamaa…
Plug-in-Ioniqilla ajettu kohta kolme vuotta melko keskimääräistä ajoa keskikulutuksella n. 3l/100km. Aiempi 1.6l Laguna vei omassa käytössä 7-8l/100km. Ainoa, mitä tuohon talvella kaipaisi, olisi sähköllä lämpiävä tuulilasi niin huurtuvan lasin ja l…
Koronaviruksessa on ollut se hyvä puoli, että se ei ole osoittautunut nopeasti muuntelevaksi. Tällöin rokotteilla ja sairastetulla taudilla on hyvä mahdollisuus saavuttaa vahva immuunisuoja. Harvemmin on tuotu esiin näkökulmaa, että maat, joissa tau…
Ladattavassa PHEV-Ioniqissa lämpö tuotetaan juurikin polttomoottorin hukkalämmöllä, mutta oman kokemuksen mukaan lyhyillä kauppareissuilla puhallusta ei tarvitse/kannata kytkeä päälle, kun penkki ja ratti lämpiävät nopeasti sähköllä. Tällöin vältytä…