Hesarissa (17.2)joku toimittaja meinaa, että kun omistaa ladattavan Hybridin ja lataa töissä ja kotona, niin pääsee 0 kulutuksella.( noin 50 + 50 km ) Millä ne lämpiää tai kesällä ilmastoituu? Sähkölläkö?
Tai ajaako sitte kylmällä jäisellä autolla, tai tulikuuman hikisellä?
Ja onko sähkö ilmaista?
Nimenomaan sähköllä lämpiää ja jäähtyy tarpeen mukaan. Sähkö maksaa polttonesteisiin verrattuna murto-osan ja jos ei nyt ilmaista ole, niin se on merkitykseltään pieni menoerä autoilun kustannuksissa.
Autoilun osalta sähkö on virallisen määritelmän mukaan nollakulutusta. Käytännössä se ei ole, mutta virallisen mukaan mm. verotetaan.
Sähkö ei ole ilmaista, mutta kotitaloussähkö on polttoaineiseen verrattuna edullista ja liikennekäytössä erittäin kevyesti verotettua. Polttoaineverot tuottavat 4 miljardia euroa Suomen budjettiin, joten saa nähdä mitä tuleman pitää.
Halvinta on ladata navetan rasiasta.
Kerrotko kuinka navetasta tehdään kasvihuone verottajan silmissä maatalous maksaa ykkösen mukaan?
Kyllä se omasta konesalista roikalla lataaminen on helpompaa kaupungissa.
Se miksi ylipäätään sähköautojen tuotannolla ja latauksella on tarvetta lisätä sähkön kysyntää ja sitä kautta likaavaa tuotantoa on mielenkiintoinen. Trumpin kauppasotaan asti CO2 vapaan sähköntuotanto kasvoi hitaammin kuin kokonaistuotanto. Siitä on todella pitkä matka CO2 vapaaseen ylijäämäsähköön autojen aidosti puhtaaseen liikuttamiseen.
Aha.Jaa että polttomoottori siis ei ollenkaan käynnisty lämmön- tai jäähdytyksen tarpeen mukaan. Ladattava hybridi plug in siis toimii täysin sähköllä sen noin 50 km. Kumma että luulin niiden tarvitsevan polttomoottorin käyttöä lämmitykseen...
Tämähän on kuin speden tasauspyörästötarina.
En kyllä keksi mitään syytä miksi sen (plug-in) pitäisi käynnistyä jäähdytystä/lämmitystä varten kun kuitenkin lämmitykseen käytetään sähköistä lämpöpumppua (joissain jopa ilmalämpöpumppua täyssähköautojen tapaan) ja jäähdytyksenkin hoitaa sähköinen kompressori, joten näiden puolesta polttomoottoria ei tarvitse käynnistää. Kokemuksesta tiedän kuitenkin että polttomoottori käynnistyy mikäli akusta ei saada tarpeeksi virtaa ulos esim. kylmyydestä johtuen. Tällöinkin akkua kuormitetaan maksimaalisesti polttomoottorin rinnalla, jotta sähköajon vaatima toimintavalmius savutettaisiin mahdollisimman nopeasti. Tuota kylmyydestä johtuvaa käynnistymistäkin pystyy itse säätelemään esim. ajastamalla lähtöajan, jolloin lämpöpumppu kuormittaa akkua samalla lämmittäen sitä (kovin monessa plugin:issa ei erillistä akun lämmitystä vielä ole täyssähköautojen tapaan). Toki tämä lähtövalmistelu kuluttaa ajoakun kapasiteettia , mutta riippuen käytettävästä latausvirrasta, sen varaus ei putoa montaa prosenttia tai ei välttämättä ollenkaan (toki tämäkin riippuu vallitsevista olosuhteista).
Maataloudessa käytetyn sähkön vero alennetaan veroluokan II tasolle veronpalautuksella. Sähkövero luokassa 2 on 0,703 snt/kWh
Joo... samasta syystä Teslassakin kulkee mukana pieni polttomoottori ja kaikissa sähkölämmitteisissä taloissa on varusteena polttomoottori että saataisiin talvella lämpöä ja kesällä kylmää.. Eli eivät ne välttämättä sitä tarvitsisi, mutta ainakin lähes kaikissa on kuitenkin päädytty kompromissina siihen, että suurempi lämmityksen tarve hoidetaan sillä polttomoottorin hukkalämmöllä minkä lisäksi käytetään sähkövastuksia ja joissain lämpöpumppua joilla pärjätään kun lämmitystä tarvitaan vähän. Jäähdytyskompressorin luulisi kaikissa toimivan sähkömoottorilla - ainakin se toimii sähköllä esim. kaikissa Toyotan "itselataavissa" hybrideissä, joilla ajellaan kerrallaan ilman polttomoottorin käymistä korkeintaan 5% ladattavien hybridien pisimmistä matkoista. (Yllättävän nopeasti muuten kuluu hellepäivänä aurinkoisessa parkkiruudussa lopuun se about 0,4 kWh:n sähkömäärä, mikä siellä "itselataavan" akussa on ennen kun se taas tarvitsee latausta ja käynnistää polttomoottorin vähäksi aikaa. Alle varttitunnin annos ready-tilassa helteellä.)
Teet sen virheen, että niputat ladattavat hybridit yhteen laatikkoon. Toteutuksia on erilaisia. Parhaissa lämmitys hoidetaan lämpöpumpulla, osassa sähkövastuksin ja huonoimmat toteutukset käynnistelevät polttomoottoria lämmitykseen. Ilmastointi taitaa olla kaikissa sähköinen. Joillakin pääsee yli 50 km sähköllä ja joilla alle. Jokainen ostaa omaan käyttöönsä sopivan. Itse ajoin viime talven kovat pakkaset ilman, että polttomoottori pyörähti kertaakaan. Tänä talvena ei pakkasia edes ole ollut.
Ladattavassa PHEV-Ioniqissa lämpö tuotetaan juurikin polttomoottorin hukkalämmöllä, mutta oman kokemuksen mukaan lyhyillä kauppareissuilla puhallusta ei tarvitse/kannata kytkeä päälle, kun penkki ja ratti lämpiävät nopeasti sähköllä. Tällöin vältytään kokonaan niiltä kuluttavilta kylmäkäynnistyksiltä. En näe lataussähkö-optiossa mitään huonoja puolia - varsinkin kun suuren osan vuodesta auto latautuu omalla aurinkosähköllä. Eikä se 'itselataava' hybridiajokaan talvella vie kuin 3-4l/100km - ja lämpö riittää oikein hyvin.
"Eikä se 'itselataava' hybridiajokaan talvella vie kuin 3-4l/100km - ja lämpö riittää oikein hyvin."
Kyllä kaikilla vaan on taloudellisia autoja! Huomenna taas kuitenkin yksi itselataava Corolla saa yli 10 l/100km kulutuslukeman talvivertailussa.
Riippuu ajoreitistä ja niiden pituudesta. Kylmällä moottorilla lyhyttä matkaa epätaloudellisella ajotavalla, niin lukemat ovat korkealla.
Talviauto 2019: Yhteenveto
Lexus ES 300h Executive Lämmin 3,3 Kylmä 12,3 L / 100 km
No kuinkas siinä vertaillussa kävi?
Voi, voi... TM oikaisi paheman kerran ja jätti kulutusmittaukset tekemättä. Oma arvaus perustui juuri noihin aikaisempiin talvivertailuihin, joista hyvänä esimerkkinä on juuri nuo Camryn lukemat. Kylmänä kuluu bensaa siinä missa muillakin, mutta lämpimänä erittäin vähän.
Kukapa se nyt "kylmänä" ajelee. Yleensä lämpiävät kaikki kohtuu matkalla, -mutta kaikki ei lämpiä sisältä. Sopii epäillä että ilmakanavan sähkövastukset juurikaan lämmittäisivät. Korkeintaan sulattavat lasit ja auttavat kunnes bensakone pyöräyttää kennoon kuumaa nestettä. Jos ei tingitä mukavuudesta, -eli pidetään sisällä lämpöä se 22 astetta ja lähtiessä lämmitetään penkit ja ratti ja pidetään valot ja pyyhkijät ja puhallukset ja kaikki nykyajan laitteet tarvittaessa päällä,-niin sitä vain edelleen eppäilen ettei plug innillä ajella sitä 50 kilometriä ilman että bensakonetta käynnistetään. Veikkaisin että 25 km ? Ja nyt puhuisin mielellään siitä noin 35-40000€ halvimmista plugareista. Nekin ovat vajaan 10000€ vastaavia hybridejä kalliimpia. Kevythybrideä voi pitää pelkkinä bensa-autoina ja niillä on vain jotain "mainosarvoa" sanassa hybridi. Joo mutta nyt menee ennustuksen puolelle. Turha jatkaa arvuuttelemalla mitä julkisista pistokkeista otettava sähkö alkaa maksamaan ja mikä on kunkin teknisen ratkaisun jälleenmyyntiarvo vaikka vuonna 2025 tai mikä on minkäkin ratkaisun välirahat jne.
Eikä se TM oikaissut. Kyllä nuo WLTP arvot näyttää yleisesti olevan aika lähellä totuutta.
Alle 4 l sadalla vuoden keskikulutuksena ei onnistu millään laitteella normikäytössä. 5 l sadalla onnistuu tosi monella ja arvaan että pienemmillä plugareilla sattaisi teoriassa päästä 3 l / 100 km kun ensin ostaessa maksaa systeemistä muutamia tuhansia euroja. Suunta on oikea. Kulutukset laskee. Se missä suunta on väärä on se että auton pitäminen kallistuu aina ja jatkuvasti.
Niin ja kun Corolla nyt voitti arvostetun kisan, niin ainakin voisi päätellä: -"ei huano"!
Rengasmelun vaimennus on oikeasti huono!!!!!
Quulosuojaimet ratkaisuksi? Joo oikeasti ihan ok. Ei huano!
viljan kuivaajan polttoöljystä saa kyllä takaisin jotain lomakkeelle. sähkön erittely/palautus lomaketta en huomannut nähnyt.
Annatko lomakkeen numeron ehdin vielä palauttaa sen.
normaalisti veronsähköstä kerää siirtoyhtiö.