@FARwd kirjoitti:
Kuinka usein Pihistäjä käyttää polttomoottorin kunnolla lämpimäksi? Tuli vain mieleen, ettei hyvin ansaitut säästöt karahda karille aikanaan esim. ruostuneiden nokka-akselien myötä.
Mutta hyvin vedetty ilman muuta, kuten jo …
Minulla on Seat Leon PHEV farkku. Sen WLTP-kulutus on 1,2 l/100 km (28 g/km). Tuon mukaan maksoin autoveron ja vuosittaisen ajoneuvoveron. Nyt on mittarissa 22 tkm ja tankkauksista laskettu todellinen keskikulutus on vain 0,4 l/100 km (10 g/km).
…
@takuulla257 kirjoitti:
Olen nyt ajanut 10000 km. Vuodessa tulee se 18000 km. Koska aloitin talvella, on vuoden keskikulutus vielä nyt 4,7/100. Mutta huhtikuun jälkeen on ollut tyypillistä päästä jopa helposti 3,5/100. Tavallisin lukema seka…
"Samalla nelivetoauton kuski tuudittautuu turvallisuuden tunteeseen ja antaa nopeuden kasvaa."
Juuri näin. Kaikkein petollisin yhdistelmä liukkailla on neliveto nastarenkailla. Etuveto kitkoilla antaa paljon rehellisemmän kuvan kelin liukkaudesta…
Mutta hybridiä vieläkin edullisemmaksi tulee litrainen ahdettu bensa.
* hankintahinta monta tonnia edullisempi
* suorituskyky parempi
* kulutus sama tai jopa pienempi kuin hybridissä
* km-kustannukset jäävät selvästi hybridiä alhaisemmaksi
https://www.autotie.fi/tien-sivusta/poloinen/koeajossa-toyota-auris-hybrid—ekotietoisen-taviksen-valinta
Kyllähän oli Auriksella suuri kulutus, vaikka ajettiin kaikkien pihistysoppien mukaan!
Nissan Note e-Power. Yksinkertainen ja edullinen toteutus.
Note e-power maksaa Japanissa alkaen 1 900 000 jeniä (14 600 €). Japanin myydyin auto täällä hetkellä.
”Paljon suorituskykyisempi” tai ”selvästi ripeämpi” – ihanko aikuisten oikeasti? Menikö nyt pointti perille?
Jos puhutaan suorituskyvyssä 25-35% eroista, on se "paljon" tai "selvästi".
Hybridi tulee seuraavan sukupolven Leoniin. Näillä näkymin myyntiin vuonna 2020. Mutta, mutta. Se olisi lataushybridi ja hinta tulleen nousemaan pitkälle yli 30 000 €. Tuskin pystyy kilpailemaan 1.0 TSI kanssa km-kulujen kanssa.
Ainoa hybridi, jo…
Ihan aikuisten oikeesti – taas kerran… Mitä merkitystä elävässä elämässä? Kumpikaan ei ole raketti, molemmilla ohitus hoituu.
Suorituskykymittaukset oli mukana, jotta saataisiin sopiva vertailupari Auris Hybridille. Golf 1.4 TSI on paljon suoritu…
12 V akun tyhjettyä, etuoven sai auki mekaanisella avaimella, mutta takaluukkua ei saanut auki ilman virtaa. Piti ryömiä etupenkiltä takakonttiin ja poistaa tavaratilan pohja. Sitten sormilla tunnustella takaluukun lukon alla olevaa mekaanista kytky…
Pihistelijä voi lopettaa satuilun, priuksessa on 12v akku takakontissa oikealla puolella.
Niin on, kuten tuolla aikaisemmin sanoin. Kuitenkin jos akku oli tyhjentynyt, virran saaminen autoon kävi helpoiten avaamalla konepellin ja kytkemällä erill…
Itselläni ei ole kyllä pienintäkään tarvetta päästä käsiksi jokapaikkaan. Kuinka usein sinä hyödynnät tuota tilaisuutta?
Viimeksi tänä kesänä, kun asensin Leoniin Defan akkulaturin. Olihan mukavan väljää työskenellä. Tuli oikein vanhat hyvät ajat…
TM:n mittaukset 60 tkm käyttötestissä 2014
90-120 km/h
* Golf 4,5 s
* Auris 7,2 s (+2,7 s)
60-120 km/h
* Golf 8,5 s
* Auris 12,0 s (+3,5 s)
Kuvastaa vain kuinka paljon parempi suorituskyky 1.4 TSI Golfissa on. Jo tuolla selväs…
Minua hymyilyttää aina kun avaan 1.0 TSI Leonin konepellin. Moottori on niin pieni ja sen ympärillä on runsaasti tilaa. Jokapaikkaan pääsee helposti käsiksi.
Vuoden 2008 Prius oli täydellinen vastakohta. Sen konehuone oli täynnä kuin Turusen pyss…
Vertasin TM:n Golf 1.4 TSI ja Auris Hybridin 60 tkm käyttötestejä vuodelta 2014. Autot ovat samaa kokoluokkaa ja vertailukelpoiset.
Golf 1.4 TSI
* 0-100 km/h 8,9 s
* kulutus 6,38 l/100 km
* käyttökulut 15,95 €/100 km
* kokonaiskulut 29,70…
Silti aika yksinäisinä olette noilla lukemilla.
Ei sen enempää kuin piheimmät Auris-kuskit. 1.0 TSI Leoneja on vain 11 kpl. Kaksi piheintä muodostaa 18% osuuden kaikista autoista. Auriksia on 1012 kpl. Jos katsoo piheitä 18% niitä, asettuu loppup…
Priuksessa on vielä yksi todella ikävä ominaisuus. Auto kuluttaa 12 V akkua parkissa vaikka on virrat pois. Jos autolla ei aja pariin-kolmeen viikkoon, tyhjenee 12 V akku. Silloin jo pelkästään autoon sisään pääseminen oli työlästä. Pidemmällä reiss…
Quu.2018: Kyllä on tiukalla talous kun muutaman desin kulutusero vaikuttaa autonvalintaan.
Se kulutuesero ei ollut syy vaihtoon. Olisin voinut elää Priuksen suuremman kulutuksen kanssa.
Syitä oli:
* myyntikarenssi päättyi
* ratti vääräll…
NHB: Toyotan hybridi soveltuu erityisen hyvin sinun ajotyylille.
Ei kyllä sovi. Minulla oli Japanissa Toyota Prius, jonka toin Suomeen muuttoautona. Vaikka ajoin sillä kuinka tarkasti, en päässyt kuin 4,5 litran lukemiin. Prius oli syöppö maantie…
NHB: Ilmoittama kulutuksesi näkyy olevan litran verran pienempi kuin seuraava Leon ST 1.0 TSI Spritmonitorissa.
Tässä toiseksi pienin 4,21 l/100 km. Käytännössä ihan samoja kulutuksia. Vieläpä ruuhkaisessa Hollannissa.
https://www.spritmonitor…
NHB: Ei kannata sekoittaa uskomuksia faktoihin.
Spritmonitorin pihein Auris Touring hybridi kuluttaa 3,88 l/100 km. Eli vie 0,23 l/100 km vähemmän kuin minun 1.0 TSI Leon. Otetaan bensan hinnaksi 1,50 €/l. Täten Auris säästää 0,345 €/100 km. Vaad…
Itselläni on Seat Leon ST 1.0 TSI Style. Se maksoi toimituskuluineen ja lisävarusteineen 22 300 €. 16 kk ja 34 tkm keskikulutus on 4,1 l/100 km. Vastaava Toyota Auris hybridi maksaa 5000 € enemmän. Leonin huippunopeus on yli 200 km/h ja kiihtyvyys 0…
Jos jollain ei ole vielä pistorasiaa, niin onhan sen vetäminen hyödyllisempää kuin rakentaa vetyasema. Sähköä käyttävät monet muutkin kohteet kuin autot. Tulevaisuudessa sähköä käyttävien laitteiden kirjo vain kasvaa. Maanlaajuinen sähköverkko on jo…
Polttokennoauton hyötysuhde on erittäin huono verrattuna ladattavaan sähköautoon.
Ladattaa sähköautoa voit ladata kotona omilla aurinkokennoilla. Vety-autolla olet aina öljy-/vety-yhtiöiden talutusnuorassa.
Vety-auto muodostaa 8 litraa vettä per 100 km. Sen se sitten laskee allensa. 100 000 vetyautoa Suomen talvessa liukastaisi tiet luistinradoiksi.
Olen istunut Toyota Miraissa pari kertaa ja aina ihmetellyt kuinka niin suuriin ulkokuoriin saadaan n…
Katoitko tuon Björn Nylandin videon? Hähän vertasi siinä vety-autoa ladattavaan sähköautoon. Koko videon ajan mietittiin, kumpi on parempi polttomoottorin jälkeen? Ladattava sähköauton on vain paljon etevämpi! Vetyautot hukkasivat etsikkoaikansa. Ny…
Tässä muutamia kommetteja miksi vety-auto on huono.
* Vety-auto on hidas tankata. Ensin pitää ajaa vety-asemalla ja sitten itse tankkaus kestää 5-10 min. Sähköautolla se tapahtuu paljon nopeammin. Tulet illalla kotiin ja laitat johdon kiin…
10 €/100 km ei ole kilpailukykyinen polttomoottorin kanssa. Minun Seat Leon ST 1.0 TSI (85 kW) bensakulut ovat olleet 5,79 €/100 km. Eli lähes puolet tuosta. Auto maksaa vain 20 000 €. Paljon tuo Hyundai vety-auto tulee maksamaan? Luultavasti tuplat…