TeeCee: Selvä. Tuon loukkaantumisriskin ymmärrän (ainakin) nyt ja olen aivan samaa mieltä (vaikeahan faktoista on ollakin eri mieltä).
Onnettomuusriskin nousua nopeuden mukana ei mielestäni sensijaan voida laskea mitenkään luotettavasti, eikä saada…
Lainaus:05.07.2007 klo 08:14 TeeCee kirjoitti
Kun aineistoa kuolonkolareista saadaan tarpeeksi paljon, voidaan sen perusteella laske muita asioita. Kuten esimerkiksi, että 80:n rajoituksella tuo mainitsemasi lievä 5 km/h ylinopeus lisää kuolemanris…
Lainaus:30.06.2007 klo 23:50 mikahe kirjoitti
Ensinnäkin: Kukaan ei menehdy tai vammaudu tieliikenteessä ellei joku ole rikkonut lakia. Jumalan koura ei liiskaa ketään.
Et voi olla tosissasi...? Perusta sinä vain turvallinen perillepääsysi …
Mikahe: "Ei välttämättä. Jos olen epävarma siitä olisiko nopeusrajoitus noussut, jatkan edellisen noteeraamamani rajoituksen mukaisesti."
Mitäs jos se on rajoitus onkin laskenut? Sitähän tuossa kysyttiinkin.
"Jos rikon lakia, vaikka sitten täysin …
Lainaus:31.05.2007 klo 09:54 BZR kirjoitti
Suositus on, että ympyrään tultaessa ei käytetä vilkkua mutta sieltä poistuttaessa käytetään. Jotkut edelleen tulkitsevat nämä ohjeet määräyksiksi, joista poikkeaminen olisi liikennesääntöjen vastainen rik…
Lainaus:22.05.2007 klo 09:38 citroen5 kirjoitti
Uuudet kaupunkiliikenneympyrät ovat pieniä, joten niissä vilkun käyttö ei paranna turvallisuutta eikä sujuvuutta.
Naurettava tapa on moottoritiellä vilkauttaa kerran samalla kun vaihtaa kaistaa. Tur…
Lainaus:21.05.2007 klo 09:08 Satuy- kirjoitti
Mitä sä kitiset!? Vilkun käyttäminen, on kommunikointia muiden autoilijoiden kanssa, mutta eikö ole pää asia että tiedät itse mihin olet menossa.
Ethän ollut tosissasi, ethän?
Hidastetöyssyjen takia menetetty aika pitää vain luonnollisesti kiriä muualla.
No ei sentään, mutta enpä itsekään noista töyssyistä juuri pidä. Osa niistä kuluttaa väkisinkin kalustoa, vaikka ne ylittäisi kuinka hiljaa. Lisäksi suojatien kohdalla …
Herbert: "Ajotaidon mittaaminen on äärettömän vaikeata siitä huolimatta, että sen oleellisen puuttumisen huomaa helposti. Ehkä tästä syystä monet pitävät itseään niin hyvinä eikä tarvetta kehittämiselle huomata. Korostan nyt vielä sitä, etten epäile…
Herbert: "On. Itse ainakaan tällä hetkellä en sanoisi, että kerran autokoulussa moottoritietä ajettuani taitoni olisivat olleet riittävät siihen touhuun. Kortin saamisen aikoihin saatoin kyllä olla eri mieltä.."
Niin, kyllähän ne ajotaidot ovat sii…
Lainaus:29.05.2007 klo 15:20 K10 kirjoitti
Ei tuo 200km/h ajaminen suoralla vaarmaan mitään erityiskykyjä vaadi, jos auto ja tie on hyvä. Mutta jos et koe 200km/h liikenteen joukossa olevan mitään, ehdotan, että käyt luopumassa ajokortistasi. Liike…
Lainaus:29.05.2007 klo 02:46 K10 kirjoitti
Ehkä jollekkin se voi olla liian suuri, mutta useammalle aivan riittävä. Syitä voi olla monenlaisia. Tuskinpa monellakaan on syynä, ettei uskalla painaa kaasua syvemmälle. Kaikilla ei vaan ole pakkomiellet…
K10: "Miksi? Moottoritiellä 100km/h ajamalla olet kuitenkin aika paljon nopeammin ja turvallisemmin perillä, kuin yrittämällä samaa sivutiellä."
Kyllä, kyllä. Tuon muotoilin sinänsä huonosti. Auton kuskinpenkki lienee jo se viimeinen paikka, ellei …
Lainaus:28.05.2007 klo 20:12 Herbert kirjoitti
Milloin ajokortin saamisesi jälkeen katsoit taitosi riittäväksi 120 km/h nopeuteen? Milloin ensimmäisen kerran ajoit moottoritiellä?
Ajoin moottoritiellä 120km/h ensimmäisen kerran (virallisesti…
Lainaus:27.05.2007 klo 09:28 Herbert kirjoitti
Sama kysymys eli miksi? Onko pakettiautolla suotavaa ajaa moottoritietä 100 km/h? Onko rekalla hyväksyttävää ajaa 88 km/h? Onko henkilöautolla peräkärryn kanssa sopivaa ajaa 80 km/h moottoritiellä? Onk…
Pienenä välihuomiona olen muuten sitä mieltä, että jos ei voi ajaa moottoritiellä henkilöautolla 120km/h, kannattaisi harkita jotain muita tapoja liikkua paikasta toiseen.
Tuo on kyllä kieltämättä aivan totta.
Tästä syystä lait pitäisikin yrittää tehdä sellaisiksi, että ne vastaavat ainakin tiettyyn rajaan asti ihmisten yleisiä käsityksiä oikeasta ja väärästä. Toisaalta ongelmana tässä on se, että kun olemme kuitenki…
Tee Cee: "En tarkoittanut, että ylinopeutta ajava ... ...,joka ei saa kiinni ohitettavia yhtä usein."
Niin, valitettavasti monet muuta liikennettä nopeammin siellä roikkuvat, mutta heidän henkilökohtaiseen tyhmyyteensä en valitettavasti pysty vaik…
Lainaus:14.05.2007 klo 15:17 TeeCee kirjoitti
Olet oikeassa, mutta lähdin siitä, että lairikkojat ovat sitten asia erikseen. Koska kukaan ei tässä ketjussa ole sanonut ajavansa ylinopeutta (okei, vok sanoi ajavansa huimat 2 km/h ylinopeutta), minäk…
Olen itse huomannut myös sekä moottoripyörällä että autolla liikkuessani, että autoilijat ajavat yleisesti ottaen paljon lähempänä prätkiä/mopoja, kuin toisia autoja.
Yksi selitys voisi olla, että prätkän ohi näkee paljon paremmin kuin henkilöauton…
Lainaus:31.05.2007 klo 10:38 Putput kirjoitti
No, jos olet keksinyt millä tavalla nelivetoisuus auttaa sivuttaispitoon (ja nollaa painon, ohjauksen ym. huonot puolet) niin kannattaa nopeasti patentoida. Aivan huonoimilla kitkamäärillä neliveto toki…
Lainaus:30.05.2007 klo 00:35 Putput kirjoitti
Ei aleta nyt puhua vetotavoista mutta sen vain halua sanoa ettei neliveto ole ylivoimainen kuin aivan liukkaimmilla (varsinkin paksussa pöperössä) liikkeellelähdöissä. Muuten ei eroa juuri ole, ja minus…
Lainaus:29.05.2007 klo 21:07 MMS kirjoitti
Itse opin ajamisen alkeet takavetoisella. Oli välillä 3 etuvetoista kulkinetta, mutta en pitänyt siitä että etupää vetelee kiihdytyksissä. Talvella sai olla tarkkana ettei keula valoissa kolahda viereisell…
Tätäkin ketjua lueskellessani on muutamankin kerran noussut hymy kasvoille. Monet perustelevat Mersun ostamista merkin perinteikkyydellä ja imagolla, laatuvaikutelmalla ja fiiliksellä, joka Mersulla ajellessa muodostuu. Nuo ovat nimittäin niitä samo…
Lainaus:13.06.2007 klo 01:13 Putput kirjoitti
Mitenniin virivehkeitä? Ihan tavallinen uusi auto, itsekin juuri sanoit että se on oma merkkinsä.
Eikö "virivehje" sitten ole myös ihan tavallinen auto?
Pointtina tuossa oli varmaankin se, että…
Välillä aiheestakin:
Ihan tyylikkään näköinen tuo uusi facelifti, vaikka enemmän se olisi mielestäni tarpeen 95:een, joka on kohtalaisen hölmön näköinen. Odotan vain innolla tätä: http://www.carmagazine.co.uk/secret_new_car.php?sid=264&page=1 j…
Jos ennen en ollut aivan varma kumpi oli nätimpi, Impreza vai Lancer Evo, niin uusien mallien myötä vaaka kallistuu kyllä selkeästi EVO X suuntaan.
http://wallpapers.conceptcar.ee/mitsubishi/xlancerevo/01-1024.jpg
Lainaus:10.06.2007 klo 14:10 kenesis kirjoitti
Miksei urheiluautoissakaan neliveto ole ylivoimainen märällä käsittelyradalla? Miksei tehokkaampi ja vääntävämpi nelivetoinen 911 Turbo ole nopeampi kuin edellisen korimallinkaan takavetoinen GT3? Onha…
Putput: "Kuten sanoin, Lancia voitti mestaruuden:"
Pahoittelen, enpä huomannut tuota merkkimestaruuspuolta.
Mielestäni on kuitenkin ihan turha kinata siitä, oliko neliveto parempi kuin takaveto 80-luvulla. Tekniikka on kehittynyt noista ajoista.
…
Lainaus:31.05.2007 klo 20:24 Putput kirjoitti
?????? Mitä epäselvää siinä on että TAKAVETOINEN LANCIA voitti MESTARUUDEN vuonna 1983 (kuskina Walter Röhrl)!!! Ja NELIVETOINEN Audi ei sille siis pärjännyt!!! Vasta vuonna 1985 Lancia siirtyi neliveto…