Käyttäytymisohjeet motareille

105 kommenttia
124»
  • Kyllä sellaisten ihmisten, joita aina joku ottaa liikenteessä aivoon ja joita muiden ajo raivostuttaa ja ärsyttää, pitäisi liikkua bussilla tai junalla, ei henkilöautolla muiden joukossa.

      
  • Lainaus:
    29.05.2007 klo 02:46 K10 kirjoitti
    Ehkä jollekkin se voi olla liian suuri, mutta useammalle aivan riittävä. Syitä voi olla monenlaisia. Tuskinpa monellakaan on syynä, ettei uskalla painaa kaasua syvemmälle. Kaikilla ei vaan ole pakkomiellettä ajaa aina niin lujaa kuin osaa ja uskaltaa.

    Riippuu myös autosta ja tiestä. Mutkaisella ja uraisella tarvontiellä ohituskaistalla 120km/h ei välttämättä ole enää 'leppoisaa ajelua'. Se rupeaa vaatimaan keskittymistä ja tarkkuutta. Sitten on myös polttoaineenkulutus. Maksaakko matkasta pari euroa ylimäärästä, jotta säästää 5-10min?


    Ei minullakaan ole sellaista pakkomiellettä, jos sitä vihjasit. Itse en koe mitenkään stressaavana tai vaikeana ajaa motarilla vaikka päälle 200km/h/ (toki autostakin kiinni, mutta nykyisellä kulkuvälineelläni), mutta en silti sitä harrasta.

    Kuten ylempänä mainitsinkin, Suomen tiet ovat mielestäni paikoittain surkeassa kunnossa. En kuitenkaan niitä niin huonoina pidä, että 120km/h olisi jotain muuta kuin normaalilta kuljettajalta kohtuudella odotettava ajosuoritus.

    Polttoaineenkulutus on toki oma asiansa, ja riippuu myös hyvin paljon autosta, moottorista ja vaihteiston välityksistä. Mutta jos oikein pihi olo tulee, niin aina voi turvautua julkisiin :smile:

      
  • Lainaus:
    29.05.2007 klo 12:58 Turbolag kirjoitti
    Ei minullakaan ole sellaista pakkomiellettä, jos sitä vihjasit. Itse en koe mitenkään stressaavana tai vaikeana ajaa motarilla vaikka päälle 200km/h/ (toki autostakin kiinni, mutta nykyisellä kulkuvälineelläni), mutta en silti sitä harrasta.

    Ei tuo 200km/h ajaminen suoralla vaarmaan mitään erityiskykyjä vaadi, jos auto ja tie on hyvä. Mutta jos et koe 200km/h liikenteen joukossa olevan mitään, ehdotan, että käyt luopumassa ajokortistasi. Liikenneturvallisuuden vaarantaminen nimittäin on helppoa, eikä se välttämättä ole stressaavaa, ellet ymmärrä vaarantavasi liikennettä.

    :innocent:

      
  • Lainaus:
    29.05.2007 klo 15:20 K10 kirjoitti
    Ei tuo 200km/h ajaminen suoralla vaarmaan mitään erityiskykyjä vaadi, jos auto ja tie on hyvä. Mutta jos et koe 200km/h liikenteen joukossa olevan mitään, ehdotan, että käyt luopumassa ajokortistasi. Liikenneturvallisuuden vaarantaminen nimittäin on helppoa, eikä se välttämättä ole stressaavaa, ellet ymmärrä vaarantavasi liikennettä.

    :innocent:


    Ajokortista luopuminen ei ole suunnitelmissa. :)

    Saatan joskus hairahtua yli nopeusrajoituksen, mutta en koskaan aja kovaa ns. "tyhmissä paikoissa", esim. koulujen lähistöllä tai asuinalueilla enkä ylipäätäänkään missään, missä koen aiheuttavani vaaraa muille.

    Tunnen lisäksi omat rajani ja taitoni varsin hyvin, enkä kuvittele liikoja itsestäni. Rajoja on haettu mm. suljetulla alueella ja radalla. En näin koskaan, vaikka tie olisi tyhjä valoisana kesäyönä, aja mutkaan tai muuhunkaan tilanteeseen kovempaa kuin tiedän turvalliseksi. Enkä edes lähellä tuota vaarallisen rajaa, koska pitäähän aina varautua myös yllätyksiin.

      
  • Turbolag: "Ajoin moottoritiellä 120km/h ensimmäisen kerran (virallisesti :innocent:) autokoulussa, enkä ole sen jälkeen katsonut taitojani mitenkään riittämättömäksi kyseiseen toimintaan."

    Onko se sinusta sitten jotenkin ihmeellistä?"


    On. Itse ainakaan tällä hetkellä en sanoisi, että kerran autokoulussa moottoritietä ajettuani taitoni olisivat olleet riittävät siihen touhuun. Kortin saamisen aikoihin saatoin kyllä olla eri mieltä... Inssin jälkeen taitoni olivat riittävät jatkoharjoitteluun yleisillä teillä. Onneksi liian hankalia tilanteita ei syntynyt, joten nyt vajaan parin kymmenen vuoden harjoittelun jälkeen edelleen hengissä olevana uskallan jo sanoa omaavani edellytykset turvalliseen moottoritieajoon Suomessa. Liikenne on aina ollut kiinnostava asia, joten sitä on tullut mietittyä jo tämän palstankin ansiosta varmasti keskivertokuskia enemmän. Mielestäni asioiden miettiminen on paras tapa oppia ajamaan autoa.

    Se, jaksaako aina ajaa turvallisella tavalla, onkin sitten toinen asia. Kukapa ei joskus roikkuisi liian lähellä edellä ajavaa, kuka ei aja väsyneenä, kuka ei ole joskus hermostunut toiselle syystä tai toisesta jne. Moni tosin vastaa, ettei syyllisty noihin rikkeisiin, mutta ainakin minulle vastaus kertoo sen, että kaveri ei tiedä itsestään juuri mitään.

    Opin periaatteessa ajamaan autoa 7 vuotta ennen autokoulua. Tuolloin tuli pyörittyä jääradoilla (80-luvulla niitä vielä oli) sekä sahattua mökkitietä edestyakaisin. Se kuitenkaan ei tarkoita vielä sitä, etteikö yleisen liikenteen seassa ajaminen olisi vaatinut harjoittelua, vaikka auton käsittely olikin jo jotenkin hallussa autokouluun mennessä. Tosin kuorma-auto vaati siinäkin suhteessa aika tavalla opettelua.

    "Itseäni ainakin pelottaa ajatus siitä, että liikenteessä kanssani on ihmisiä joiden kyvyt eivät riitä normaaliin moottoritienopeuteen, joka on jopa Suomen turhan huonosti hoidetuilla teillä monin paikoin alimitoitettu."

    Mutta tuon kyvyttömyydenhän näkee päivittäin. Milloin olet esimerkiksi Helsingin seudun ruuhkaliikenteessä nähnyt riittävät turvavälit edes joka toisella tai edes joka viidennellä autoilijalla? Nykyinen tiestö mahdollistaisi varmasti huomattavasti kovemmat rajoitukset, mikäli kuljettajat viitsisivät kehittää itseään edes hieman. Mutta koska suurin osa pitää itseään jo nyt hyvinä, ei toivoa paremmasta ole.

      
  • Asetetaan kaikille moottoriteitä ajaville ajoneuvoille sama nopeussuositus/-määräys. Sujuvinta ja turvallisinta tämä olisi kuorma-autojen nopeuden mukaan eli kaikille vauhti 80 km/h.

      
  • Ne jotka hidastelee niin vanhalle tielle. Ei mopolla moottoritielle.

      
  • Herbert: "On. Itse ainakaan tällä hetkellä en sanoisi, että kerran autokoulussa moottoritietä ajettuani taitoni olisivat olleet riittävät siihen touhuun. Kortin saamisen aikoihin saatoin kyllä olla eri mieltä.."

    Niin, kyllähän ne ajotaidot ovat siitä kortin saamisesta kehittyneet, ja kehittyvät koko ajan. Itse olen kuitenkin kortin saamisesta asti ajanut moottoritiellä suurinta sallittua nopeutta, enkä (ole tähänkään mennessä) joutunut yhteenkään vaarallisen läheltä piti -tilanteeseen, joten voisi sanoa ajotaitoni olleen kortin saamisen jälkeen riittävä?

    Herbert: "Liikenne on aina ollut kiinnostava asia, joten sitä on tullut mietittyä jo tämän palstankin ansiosta varmasti keskivertokuskia enemmän. Mielestäni asioiden miettiminen on paras tapa oppia ajamaan autoa."

    Niin, omien suorituksien miettiminen ja kriittinen ajattelu on aina hyvästä. Raakaa ajotaitoa ei kuitenkaan korvaa mikään - en tietenkään tarkoita tällä sitä, että pelkkä ajotaito riittäisi liikenteessä ajamiseen.

    Herbert: "Opin periaatteessa ajamaan autoa 7 vuotta ennen autokoulua. Tuolloin tuli pyörittyä jääradoilla (80-luvulla niitä vielä oli) sekä sahattua mökkitietä edestyakaisin. Se kuitenkaan ei tarkoita vielä sitä, etteikö yleisen liikenteen seassa ajaminen olisi vaatinut harjoittelua, vaikka auton käsittely olikin jo jotenkin hallussa autokouluun mennessä. Tosin kuorma-auto vaati siinäkin suhteessa aika tavalla opettelua."

    Kuin myös, itse olin pienestä asti ollut todella kiinnostunut autoista ja ajamisesta, ja ajanut autolla paljonkin ennen autokouluun menoa. Myös liikennesäännöt olivat jossain määrin halussa. Juuri tuota ennakointia ja vuorovaikutusta se autokoulu minullekin opetti.

    Herbert: "Mutta tuon kyvyttömyydenhän näkee päivittäin. Milloin olet esimerkiksi Helsingin seudun ruuhkaliikenteessä nähnyt riittävät turvavälit edes joka toisella tai edes joka viidennellä autoilijalla? Nykyinen tiestö mahdollistaisi varmasti huomattavasti kovemmat rajoitukset, mikäli kuljettajat viitsisivät kehittää itseään edes hieman. Mutta koska suurin osa pitää itseään jo nyt hyvinä, ei toivoa paremmasta ole."

    Erittäin hyvin sanottu tuossa kappaleen lopussa. Olen aivan samaa mieltä siitä, että nykyisillä teillä ja autoilla voisi turvallisesti ajaa paljon nopeamminkin. Ongelma onkin nimenomaan ihmisten ajotaidossa, tai enemmänkin sen puutteessa. Yksi ratkaisu voisi olla tehdä ajokortin saamisesta vaikeampaa, lisätä opetusta ja nostaa vaatimustasoa.

      
  • Hiljattain kortin saanut poikani ajoi alkukuusta eka kerran motarilla ja tietysti noudatti rajoitusta. Liittymästä kiilas "taitava kokenut" kuski törkeästi eteen, poika jarrutti ja väisti pysyen kuitenkin omalla kaistallaan vaarantamatta muita. Ei sen kummempaa reagointia pojalta mitä ihmetteli outoa ajotapaa, mutta jos minun eteen tultaisiin nuin, niin "opettaisin hieman"! :sunglasses:

      
  • Lainaus:
    29.05.2007 klo 21:15 Turbolag kirjoitti

    Itse olen kuitenkin kortin saamisesta asti ajanut moottoritiellä suurinta sallittua nopeutta, enkä (ole tähänkään mennessä) joutunut yhteenkään vaarallisen läheltä piti -tilanteeseen, joten voisi sanoa ajotaitoni olleen kortin saamisen jälkeen riittävä?


    Ajotaidon mittaaminen on äärettömän vaikeata siitä huolimatta, että sen oleellisen puuttumisen huomaa helposti. Ehkä tästä syystä monet pitävät itseään niin hyvinä eikä tarvetta kehittämiselle huomata. Korostan nyt vielä sitä, etten epäile sinun taitojasi. Enhän niistä edes mitään tiedä.

    Mutta läheltä piti-tilanteen puuttumisen takia en vielä ainakaan itselleni antaisi puhtaita papereita. Ajotaito voi olla riittävä, mutta tuo ei ole mielestäni tarpeeksi vahva mittari. Pääseehän monet varmaan juopuneenakin perille ilman vaaratilanteita, vaikkei ajotaito tuossa tilassa voi olla kovin kaksinen. Itsekin tunnustan ajaneeni lukemattomat kerrat väsyneenä, tilassa joka on verrannollinen rattijuoppouteen. Ja monien mielestä tapahtuneet läheltä piti-tilanteet ovat muiden syytä, omassa ajotaidossa ei ole vikaa.

    Olisi hienoa, jos kuljettajia voitaisiin luokitella ajotaidon perusteella kuten urheilijoita arvioidaan sekuntien, metrien tai pisteiden perusteella. Tämä vain on mahdotonta juuri siksi, että ajamisen turvallisuuteen vaikuttaa monta muuttujaa, aina hyväkään kuski ei ole vireessä. Ja kaikkea tätä ennen pitäisi päästä yksimielisyyteen siitä, onko liikenne tasa-arvoista vai pitääkö jotain ryhmiä suosia esimerkiksi moottoritiellä.

      
  • Herbert: "Ajotaidon mittaaminen on äärettömän vaikeata siitä huolimatta, että sen oleellisen puuttumisen huomaa helposti. Ehkä tästä syystä monet pitävät itseään niin hyvinä eikä tarvetta kehittämiselle huomata. Korostan nyt vielä sitä, etten epäile sinun taitojasi. Enhän niistä edes mitään tiedä."

    Niin, valitettavasti ihmisten ajattelutapaan on vaikeaa täältä käsin puuttua. Itse en pidä itseäni mitenkään täydellisenä kuljettajana, mutta kuten mainitsin, tunnen rajani kenties keskivertokuskia paremmin. Ja yritän jatkuvasti kehittyä.

    Enkä minä missään vaiheessa ole saanut kuvaa että täällä olisi menty henkilökohtaisuuksiin tai arvosteltu jonkun ajotaitoa.

    Herbert: "Mutta läheltä piti-tilanteen puuttumisen takia en vielä ainakaan itselleni antaisi puhtaita papereita. Ajotaito voi olla riittävä, mutta tuo ei ole mielestäni tarpeeksi vahva mittari. Pääseehän monet varmaan juopuneenakin perille ilman vaaratilanteita, vaikkei ajotaito tuossa tilassa voi olla kovin kaksinen. Itsekin tunnustan ajaneeni lukemattomat kerrat väsyneenä, tilassa joka on verrannollinen rattijuoppouteen."

    Aikavälin piteneminen vähentää sattuman vaikutusta, joten kyllä turvallisesta ajosta ja vaaratilanteiden puutteesta voi jonkinmoisia päätelmiä vetää.

    Herbert: "Ja monien mielestä tapahtuneet läheltä piti-tilanteet ovat muiden syytä, omassa ajotaidossa ei ole vikaa."

    Valitettavasti kaikki muut eivät ole yhtä fiksuja kuin me ;)

    Herbert: "Olisi hienoa, jos kuljettajia voitaisiin luokitella ajotaidon perusteella kuten urheilijoita arvioidaan sekuntien, metrien tai pisteiden perusteella. Tämä vain on mahdotonta juuri siksi, että ajamisen turvallisuuteen vaikuttaa monta muuttujaa, aina hyväkään kuski ei ole vireessä. Ja kaikkea tätä ennen pitäisi päästä yksimielisyyteen siitä, onko liikenne tasa-arvoista vai pitääkö jotain ryhmiä suosia esimerkiksi moottoritiellä."

    Ajotaitoa pitäisi, kuten sanoin, pyrkiä parantamaan. Enkä pitäisi mitenkään pahana, jos niin monet eivät saisi ajokorttia. Saasteet ja ruuhkat vähenisivät, todennäköisesti myös onnettomuudet. Olenkin monesti miettinyt, pitääkö ajokortin olla nykyisenkaltainen jokaisen oikeus? Mielestäni ei.

      
  • Turbolag: ” Raakaa ajotaitoa ei kuitenkaan korvaa mikään”

    Riippuu mistä puhutaan. Jos puhutaan liikenneturvallisuudesta, niin ajotaidosta näyttää olevan haittaa. Miehillä on keskimäärin kaksinkertainen ajokokemus naisiin verrattuna. Sen on pakko näkyä myös parempana ajotaitona etenkin, kun miehet ajavat naisia useammin tavalla, joka kehittää ajotaitoa. Silti naiset ovat aiheuttajina vakavissa onnettomuuksissa huomattavasti harvemmin ajokilometriä kohti.

    Turbolag: ” Itseäni ainakin pelottaa ajatus siitä, että liikenteessä kanssani on ihmisiä joiden kyvyt eivät riitä normaaliin moottoritienopeuteen”

    Minulle taas tulee hyvä mieli kun näen moottoritiellä kuskin, joka on tajunnut rajansa. Ennemmin kannattaisi pelätä kuskeja, jotka eivät ole tajunneet esimerkiksi mitä kolmen sekunnin turvaväli 120:n nopeudessa metreinä tarkoittaa, eivät edes ohituskaistalla.

    Tai ETENKÄÄN ohituskaistalla. Uutisissa näytettiin juhannuksen meno- että paluuliikennettä monella moottoritienpätkällä ja kaikissa ohituskaistalle mahtui kahdesta kuuteen autoa matkalle, jolle varsinaisella ajokaistalla mahtui yksi auto turvaväleineen. Vetääkö ohituskaista puoleensa ääliöitä vai onko siinä kaistassa jotain mikä saa järkevän kuskin käyttäytymään kuin järjetön?

    Tarkoititko, että VAIN 120 on normaali moottoritienopeus? Minustakin se on normaali nopeus moottoritiellä, mutta niin on moni muukin, 120 eroaa muista vain siinä, että se on ehdoton yläraja. Alarajaa ei voi määritellä tarkasti, mutta ainakin 80 km/h on vielä normaali nopeus, onhan se monen auton suurin sallittu.

      
  • Turbolag:
    Enkä pitäisi mitenkään pahana, jos niin monet eivät saisi ajokorttia. Olenkin monesti miettinyt, pitääkö ajokortin olla nykyisenkaltainen jokaisen oikeus? Mielestäni ei.

    Eihän ajokorttia nyt ihan niinkuin kalastuskorttia osteta sentään!

    Olet näköjään jo unohtanut, mitä kaikkea sen saamiseen sisältyi, kuten teoriaosuus, ajotunnit, tentit ja vielä inssiajokin. Ja maksaa niin perskuleesti vielä, silloinkin kun ajoin ABC:ni.

    Miten uudistaisit tutkintoa? Jos 18v sen kortin kerran viimeistään inssin läpäistyään saa, niin mitä sen jälkeen?

    Jos sinun pitäisi esim. käydä kerran vuodessa, tai nyt ensimmäisen kerran sitten kirjallisen kokeen, käydä uudestaan vaikka kirjallisen kokeen, pääsisitkö läpi edes?

    Monestihan liikenteen ongelmista monet johtuvat siitä, että ne SÄÄNNÖT unohtuvat. Onko niin itsesi kohdalla, vaikka "luonnollisesti" ratinkääntötaitosi ovat varmaan h-u-i-p-p-u-l-u-o-k-k-a-a (omasta mielestäsi). Olisivatko edelleen inssin mielestä?

      
  • Lainaus:
    25.06.2007 klo 15:41 TeeCee kirjoitti
    Minulle taas tulee hyvä mieli kun näen moottoritiellä kuskin, joka on tajunnut rajansa.


    Näinpä juuri .. minustakin hitaammin ajavista on paljon vähemmän huolta ja vaivaa kuin kovaa ajavista. Hitaasti kulkeva on huomattavasti pienempi riski. Kaikkein suurin riski on niistä, jotka oikeasti luulevat jotain osaavansa.

    [Rätkätin muokkasi tätä viestiä 25.06.2007 klo 16:23]
      
  • Lainaus:
    25.06.2007 klo 16:20 Kumppani kirjoitti
    Miten uudistaisit tutkintoa? Jos 18v sen kortin kerran viimeistään inssin läpäistyään saa, niin mitä sen jälkeen?

    Jos sinun pitäisi esim. käydä kerran vuodessa, tai nyt ensimmäisen kerran sitten kirjallisen kokeen, käydä uudestaan vaikka kirjallisen kokeen, pääsisitkö läpi edes?


    Kysymys oli kohdistettu Turbolagille, mutta vastaan silti.

    Itse uudistaisin tutkintoa siten, että opetuksessa painotettaisiin entistä enemmän sellaisia asioita, miten kuljettaja voi kortin saatuaan jatkaa itsensä kehittämistä. Pitäisi havainnollisesti kertoa oppilaille, miten ihminen toimii erilaisissa tilanteissa, kuten väsyneenä ja stressaantuneena. Kuinka ihminen pyrkii kieltämään omat virheet ja löytämään aina alibin omalle väärällekin käytökselle. Pitää oppia analysoimaan omaa käytöstään puolueettomasti. Samoin asioita pitää osata ajatella muiden näkökulmasta. Tämä keskusteluketju on loistava esimerkki sellaisen tarpeesta. Toinen esimerkki löytyy Kevyen liikenteen väistäminen-ketjusta. Aina ihan vilpittömästikään luotu hyvää tarkoittava ajatus ei johda hyvään tulokseen, ellei liikennettä huomioida kokonaisuutena.

    Tämänkaltainen ajattelutapa mielestäni puuttuu liikenteestä lähes kokonaan. Ehkä se on liian kunnianhimoinen ajatus autokoulun ensimmäiseen vaiheeseen, jossa ajamisesta puuttuu rutiini ja kaikki energia kuluu selviytymiseen. Ehkä jossain myöhemmässä vaiheessa tämä olisi hedelmällisempää.

    Viralliset turvallisuuskampanjat painottuvat valvontaan ja rajoituksiin. Niistä ei vain ole apua, ellei kuljettajat osaa ajatella. Näennäisesti sääntöjen mukaan voidaan ajella, mutta se ei riitä, koska valvonta pystyy mittaamaan vain toteutunutta toimintaa (virheet) eikä sitä, mitä kuskin korvien välissä liikkuu (esim. tarpeettomat ohitukset).

    Voi olla, että harva kuski pääsisi nyt teoriakokeesta tai inssistä läpi, mutta jos kokeen tiedetään olevan edessä, siihen todennäköisesti valmistauduttaisiin. Tällöin asioita opittaisiin eli kokeen tarkoitus täyttyisi. Kokeen läpäisy ei olisi mikään itseisarvo.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit