Audi 1938

6 kommenttia

Onko teillä tietoa Audin ennätyksestä yleisellä tiellä kun Audi meni yli 400km/h, onko tarkempaa tietoa millainen auto oli kyseessä ja mikä oli oikea nopeus?

  
  • Muistan tämän kertomuksen Rudolf Caracciolan omaelämänkerrasta "Elämäni Kilpa-autoilijana". Kirja ei nyt ole käsillä, kesämökin kirjastossa. Kyseessä oli siis Auto-Union joka Caracciola kuskina Autobahnilla ajoi tuon lukeman Natsi-Saksassa. Natsithan ihannoivat nopeutta (sekä nykykäsityksen mukaan hiukan ristiriitaisesti vihreitä aatteita ja kasvissyöntiä).

      
  • Kiitos tiedosta. :smile:
    Natsit keksi jotain mukavaakin.

      
  • En luota muistiini joten tarkistin asian netista jossa tämä onkin hyvin kuvattu:

    http://www.bics.be.schule.de/son/verkehr/presse/1999_1/v2791_15.htm
    http://www.classicdriver.com/de/magazine/3200.asp?id=1459

    Caracciola oli tietenkin Mersu-kuski ja Rosemeyer Audi- so.- Auto-Union-kuski. Kilpailtiin tavallisella moottoritiellä siitä kumpi kulkee kovempaa, Mersu vai Audi. Paikka oli

    "Reichsautobahn Berlin–Halle–Leipzig in der Nähe von Dessau; ein großflächiger Teppich aus Betonplatten geplant, 25 Meter breit, 10 Kilometer oder auch 10 Meilen lang, ohne Kurven. Der ideale Belag für neue Hochgeschwindigkeiten."

    Lopulta tämä kisa päättyi Rosemeyerin kuolemaan 430 km/h. Asian silloin koettua tärkeyttä kuvaa, että kuolleen Audi-kuskin hakaristilipulla koristettu arkku tuotiin SS-upseerien kunniavartiossa. Hitler lähetti surunvalittelun. Tosiaan Caracciolan muistelmissa on pitkästi tarinaa tästä.

      
  • Mersullakin oli noihin samoihin aikoihin myös tällainen kova peli joka kulki yli400km/h. Supercars.netistä löysin... ja olen jostain muualtakin katsonut.

      
  • Lainaus:
    14.06.2004 klo 16:24 Tuomas -Audifani kirjoitti
    Onko teillä tietoa Audin ennätyksestä yleisellä tiellä kun Audi meni yli 400km/h, onko tarkempaa tietoa millainen auto oli kyseessä ja mikä oli oikea nopeus?

    Nardon radalla on valvoituissa olosuhteissa mitattu kuinka nopeasti ns. "kovat pirssit" kulkevat oikeasti.

    Porsche Turbo GT Street S 646 hv, 335 km/h.
    Mercedes SL 600 Brabus SV12 640 hv, 327 km/h.
    Audi RS 6 MTM Avant 568 hv, 311 km/h.
    Maserati Coupe CC di Modena 551 hv, 300 km/h.

    MTM Bimoto Audi TT 2x450 hv, 374 km/h.

    Kuten näet nimestä bimoto, on Audissa kaksi moottoria yhteisteholtaan 900 hv. Auto ei ole koskaan vakaa nopeuksissa johon se ei ole suunnitelut, joten TT Coupessa kulkee katonrajasta taakse alumiininen vakain, joka auttaa stabilisoimaan kulkua yli 300 km/h nopeuksissa. Toinen moottori edessä auttaa myös tehon lisäksi vakuttamaan kulkua.

    Jos ei sada vettä sunnuntaina 4.7. mennään Alastarolla tätäkin nopeammin, mutta 0-400 m. Voisi sanoa silloin, että "posket lentää korville lähdössä"!

    Saksalaisilla on viritettyjen autojen laiton kilpailu jostain Saksan kaupungista, en muista mikä, Kreikan Thessalonikiin. 18 h on muistaakseni jonkun liikenteen vaarantajan nimissä oleva ennätys. Näiltä tyypeiltä löytää harmittoman näköisiä vehkeitä, jotta eivät kovin erottuisi liikenteessä mm:

    Fiat Uno 325 hv.
    VW Multivan T4, Porschen 525 hv koneella jne.

      
  • Aston Martin DB9 (kai?). Huiput 300km/h valmistajan mukaan, saksalaiset huomasivat huipuksi 309km/h. :smile:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit