Tiedoksi vanhempien Ford Focuksen omistajille. Tarkkailkaa autonne ovien ja luukkujen hitsaussaumojen saumamassoja. On havaittu, että useissa autoissa kori ruostuu massan alta ja massa tippuu pois isoina 'nauhoina'. Kyseessä on tekovika joka kuuluu takuun piiriin vaikka auton varsinainen takuu olisi ummessa. Omasta autostani ( 1,6 STW, vm 1999 ) uusitaan kolme ovea, takaluukku ja konepelti. Ja tietenkään maalaus ei ole samaa sävyä kuin kuluneessa pinnassa. Maahantuoja EI lähesty omistajia korjauskehoituksella. Mikäli virhe jää huomaamatta kärsii vahingon auton omistaja.
Täysin sama tilanne esim. 2001/2002 mallin Mondeossa. Saumamassa kovettuu liikaa ja halkeilee. Koska massan päällä on maali, ongelma pysyy aika kivasti piilossa. Merkkiliikkeen asentajan (kahdenkeskisen kannanoton) mukaan auto on täynnä näitä saumoja.
Olosuhteet maalin alla muhivan kosteuden kanssa on niin kovat, että galvanoitu pelti ruostuu lähes puhki reilussa vuodessa. Erityisesti ovien alareunat on kriittisiä paikkoja. Kohta nähdään muutaman vuoden vanhoja kukkivia Mondeoita.
Korjauksiakin näihin tehdään laidasta laitaan. Ei tule kuitenkaan tehdastekoista vaikka kuka korjaisi.
Vielä sitkeästi ihmiset Fordia ostaa, ongelmien määrä alkaa olla jo melkoinen, onko siinä Fordissa sitten jotain sellaista "erikoista" että kannattaa ostaa vaikka ongelmaa olis vaikka muille merkeille jakaa, aika kalliiksi tulee omistaminen ainakin, voisi kai alkaa "yleellisyysmerkiksi" kutsumaan. "Köyhällä" ei ainakaan ole Fordiin varaa...
Fordin henkilöautomalleille on suunniteltu että niillä ajetaan 150000kilometriä... Aika outoa... ne pitäisi suunnitella ainakin niin että vähintään 250000kilometriä.
Aika kauheita juttuja kuulee kyllä focuksesta. Hyvä auto kyllä ajaa ei siinä mitään. Kaverin porukoilla oli 2000 focus 1.8 sedani, kävi huollossa tasaseen tahtiin, yli 10 kertaa (ei normaalissa huollossa) , jakopääkin kerkes mennä paskaks, siinä sivussa sitten venttiilit ja tälleen Kypsyvät sitten totaalisesti ja vaihtoivat merkkiä...