Ostin ensimmäisen 124 koppaisen 200 diesel mersun vuosia sitten joka oli entinen taksi. Tuttavat piti ostoa täysin älyttömänä, mittarissa oli 440 tkm kilometriä, mutta auto päällisinpuolin hienossa kunnossa. Moni saman tyyppisen mersun omistaja kuitenkin väitti, että autolla ajaa vielä pidempään kuin monella uudella autolla. Perusteluina oli, että taksiyrittäjä pitää auton hyvin huollettuna kun se on heidän työkalunsa. Taksilla ajetaan pitkiä matkoja ja se on käytössä lähes ympäri vuorokauden, joten kylmäkäynnistyksiltä vältytään sekä auto pidetään puhtaana sisältä ja ulkoa. Kaupparatsun virkaa hoitaessani mittariin on kertynyt 810 tkm. Sukulaiset on pysyneet hiljaisina. Pakoputki, jarruosat ja etuvalojen umpiot vaihdettu sekä öljyjen vaihdot 30 tkm välein. Ajattelin kokeilla ajaa mittarin ympäri ennekuin vaihdan, varsinkaan kun mitään hälyttävää tekniikassa ei vielä ole. Joten vanhan taksin ostaminen ainakin minulle on ollut postiivinen yllätys vai johtuuko se auton merkistä?
Ostin kerran MB 200 Dieselin, olikohan v. -92? MB 500 SEC seisoi talven pihalla pressun alla, oli Starcraft joka oli hankala pestä, ja Challenger tallissa.
200:nen oli 123 koppainen vanha taksi rattivaihteella. Omistaja ilmoitti rehellisesti, että mittari on jo pyörähtänyt ympäri, eli sillä oli ajettu 1.427.000km, perä äänteli hieman, arvausvaihteeseen tottui vähitellen, pakki vaati hermoja. Yhden suihkuputken jouduin uusimaan. Muuten huolettomia kilometrejä Kehä III:sen suolakylvyissä eestaas aamuin illoin. Ylinopeusvaara 200 D:llä ei ollut.
Kyllä mersujen kanssa ihmeen paljon ajetaan kaverini mersulla on ajettu yli 400tkm ja toimii tällä hetkellä kuin unelma. Autoliikkeessä näkyy useasti mersuja joilla on ajettu noin puoli miljoonaa kilometria. Kaipa se on mersulle tyyppilistä kestää...
On mielenkiintoista nähdä, että onko nämä viimeisimmän tekniikan tuplaturbodieselit yhtä kestäviä kun noi vanhat perusdieselit. No vajaassa 10 vuodessa pitäis selvitä, jotenkin tuntuu siltä, että ei ole.
Kyllähän ne kestää mutta öljyä menee enemmän kun dieseliä ja ylinopeusvaaraa ei varmasti ole. Aika kärjistetty kommentti mutta tarpeeksi kun on kilometrejä niin näin se tahtoo olla.
Niinpä. Onneksi vieläkin on noita ns. luottokoneita. Uusissa autoissa on myöskin kun on sitä "tekniikkaa" niin mielettömän paljon, mites se kestää? Onko muuten tuplaturbodieseleissä ollut jotain ongelmia, erityisesti?
Vastaus otsikon kysymykseen: ei.
Osta yksityiskäytössä ollut, jossa vähemmän ja usein helpompia kilometrejä.
Saksassa oli myynnissä joku viikko sitten Volvo V 70 Tdi STW -98 ajettu 400.000km. Oli ollut taksina. Siihen oli asennettu uusi moottori + automaatti. Hp 4900 !
Halvalta kuulostaa, mutta mites tuo suunnilleen voisi tulla maksamaan kaikkineen kuluineen jos sen toisi Suomeen?
Miten niin kuulostaa?
Se on halpa. Nyt uudella tekniikalla. Mitä autossa kuluu 400tkm aikana, tottakai se on huollettu aina, jarrut, iskäri ym. Konevaihdon yht. tulee jäähdytysjärjestelmä, ilmastoini ym. myös katsottua.
Superfastin tarjous Lento Hampuri-Berliini + 1 auto ja hytti takaisin 149,- Rostock-Hanko. Suomessa katsotaan mitä vastaava Volvo -98 maksaa. 20t riittääkö? En tiedä. Tästä n. 30% veroa 7-8t + Alv 22% ja jotain pikku kuluja.
Kävin selailemassa netissä samankaltaisia Volvoja, täällä Suomessa hinnat olivat n.15000-18.000.