Eli nyt tuntuu, että tämä mies on ajanut tarpeeksi italialaisilla ja olisi aika automerkin/maan vaihdolle! Volvoa haikailen ja ihan sitä pienitehoisinta bensaa automaattilaatikolla... Kertokaa autosta tietämättömälle! Viat kiinnostaa kovasti( vaikka tuskin niitä yhtä paljon on kuin edellisissä autoissa ) Olen tietoinen koiranluiden kulumisesta ja jostain kaasuläppäviasta olen kuullut, joka saattaa aiheuttaa nykimistä ja olisi hieman kalliimpi vika korjata? Automaattilaatikko kuulemma kestää hyvin noissa pienempitehoisissa bensoissa. Myös moottori lienee vahva? Kertokaa ihmeessä lisää tästä kiinnostavasta automallista! Kiitos jo etukäteen!
http://www.volvolandia.com/SVF/index.php
Lexus rulezz:
Hyvä matkalehmä, suuntavakaa. Muuta hyvää en autosta keksi, paitsi istuimet.
Kysyjä ilmeisesti tarvitsee/harkitsee automaattivaihteista autoa. BMW:llähän ei ole sellaista automaattivaihteista autoa, jolla pärjäisi Suomen talvessa. Talveahan on 5/12 kk. Oletan että tässä on syy alhaisiin myyntilukuihin.
Balle Ramstedt:
missähän tuossa alkuperäisessä kysymyksessä puhuttiin bemarista.S60 taitaa olla Volvo eikä mikään saksan sokeitten kyhäämä bemu
Kysyin tuota vaan mielenkiinnosta, siis sitä että aiheuttaako automaattivaihteisto + takaveto ongelmia talvella missään tilanteessa.
Nämä jutut täällä on joskus niin typeriä ja hölmöjä. Pakko oli tämä sanoa "ääneen". Tämä siis koskee tätä takaveto/etuveto kinastelua.
Vastaus edelliseen kysymykseen: Takaveto ja automaatti ei aiheuta mitään ongelmia missään tilanteessa, ei koskaan. Ei vaikka olisi metri lunta. Sama pätee myös etuvetoon ja automaattiin. Mikään kuviteltavissa oleva tilanne ei aiheuta onglmia. Molemmat puskee kuin härkä kelistä riippumatta...
Jotta tämä takaveto/etuveto -jauhanta joskus loppuisi, niin voin sanoa että molemmilla vetotavoilla pärjää hyvn. Suurempi merkitys on alla olevilla renkailla, kuin vetotavalla (neliveto oma juttunsa). Kolme erilaista ajovakaudella varustettua BMW:tä on ollut nyt peräkkäin, ja yhdenkään kanssa en ole huomannut mitään ongelmallista verrattuna aikasempiin etuvetoisiin Volvoihin ja Audeihin. Muuta kuin että BMW:ssä on koko ajan etuvetoja parempi tatsi siitä, mitä renkaiden suunnalla tapahtuu. Etenemiskyky hyvillä nastoilla, ja myös kitkoillakin on niin hyvä, että suurin osa etuvetofanaatikoista hämmästyisi, jos yhden talven uudella BMW:llä ajelisi. Ja ajonvakautus on toteutettu todella sivistyneesti jopa 10 vuotta vanhoissa baijerilaisissa.
Ja tuosta S60:sta; Sellainen D5-mallinen oli minulla vuoden verran, ja mieleen jäi hyvät penkit, ja todellakin suuntavakaa kulku matkakäytössä, kuten joku jo sanoikin edelläni. Muilta osin auto ei sytyttänyt juuri mitenkään. Iso auto, ahtaat tilat, tunnoton ohjaus, tylsä olemus. Matkustajan vinkkelistä parempi. Kyydissä oli kiva istua. En ostaisi enää uudelleen. 300-sarjan BMW vie ajamisen hauskuudessa Volvoa 6-0. Itse jäin koukkuun tuohon baijerilaiseen, eikä irti enää päästä.
Perusautoilija:
Omistaessani E mersun olin talvella mökkitielläni, jossa on kaksi mutkan jälkeistä jyrkähköä ylämäkeä (vauhtia ei voi ottaa), aina vaikeuksissa kun oli joko kymmenen cm uutta lunta tai keväällä lumen päälle muodostunut vesi.
Vaihdoin mersun citikkaan (C5) ja ongelmat etenemisestä poistuivat.
Nyt saa uutta lunta olla 20 cm, maavaraa nostamalla ei lumi tuota ongelmia, joskus tosin on mäkeen joutunut ajamaan kaksikin kertaa ennenkuin on päässyt ylös asti, mutta näin paksuun lumeen mersu jäi jo ensimmäisen kymmenen metrin matkalla tasaisella tiellä. Yleensä se hyytyi jo yli kymmenen cm:n lumeen.
Takavedoissakin on sitten varmaan eroja. Itselläni oli jotakuinkin eemeli-mersun kanssa samankokoinen 528iA joka meni uusilla Hakkapeliitta 4:silla todella hyvin pöperöisilläkin mökkiteillä. Tosin ei nuo minun reitit ole mitään off-road-ratoja, mutta koskaan en sillä jäänyt mihinkään kiinni. Tämä nykyinen autoni, E91-koppainen 320dA tuntuisi olevan astetta, tai jopa kahta parempi etenemään talvella.
Mutta sen verran nöyrryn tässä asiassa, että varmasti äärirajoille mentäessä etuvetoinen kiipeää sen pahimman mäen ylitse oletuksella että molemmissa on sama rengastus. Sitä vain yritän sanoa, että jos ajot ovat normaaleja siirtymiä erilaisissa talviolosuhteissa, menee takaveto siinä missä etuvetokin. Hyvänä esimerkkinä autoummikko vaimoni, joka on tyytyväisenä ajanut etuvedoilla ja takavedoilla huomaamatta/tietämättä edes, että vetotapa olisi muuttunut. Eikä ole raportoinut hankalista tilanteista kertaakaan. Harvemmin itsellänikään edes ESP-valo vilkkuu valoista lähtiessä talvikeleillä. Ja jos vilkkuu, niin eipä ainakaan tarvitse pitää kynsin ja hampain ratista kiinni kun auto tempoilee vasemmalle ja oikealle. Ja jos kerran kahdessa vuodessa sattuu juuttumaan sinne viheliäiselle mökkitielle takavetoisuuden vuoksi, niin sen hinnan maksaa mielellään siitä että kuivalla kelillä tuntee ajavansa hyvin tehdyllä autolla, joita etuvedoista löytyy vain Audi - ja ehkä Honda sekä Volvo (pienin varauksin).
Takamoottori-takaveto nykyaikaisin ESP-maustein on varsin mainio yhdistelmä talviajoon eikä liikkeellelähtökyvyssä häviä millekään etu- tai takavedolle, jossa kone on väärässä päässä. Moottori työntävien pyörien päällä kun takaa liikkeellelähdön liukkaallakin ja ESP pitää auton suunnassa ja jos oikein on pöperöistä niin ESP off auttaa takapyöriä kaivautumaan tarvittaessa lumen läpi vaikka asvalttiin asti.
Komppaan slowgearia. Toki neliveto on omaa luokkaansa jos vaativaa etenemiskykyä halutaan.
Takaveto talvella on minunkin mielestä paljon hauskempi kuin etuveto. Enkä tarkoita mitään kahva-edellä sekoiluja liikenteen seassa, vaan ihan tavallista risteyksiin taittamista ja käännöksiä.
Lieneekö turvallisuudessa nykyään eroa, kun järjestelmät eivät anna takavetoisenkaan kääntyä poikittain kovin helposti?
Takavedolla on kiva leikkiä, mutta oikeassa ajossa etuveto hakkaa 10-0!
Jaahah. Kerroppa minullekkin et missähän ajossa se etuvetorimpula muka takavetoa vie. Mulla on sekä etuveto- että takavetoauto käytössä ja en ole huomannu missään olosuhteissa etuvetoa takatuupparia paremmaksi. Molemmilla pääsee liukkaalla ihan yhtä hyvin, joskus jopa takavedolla paremmin, takavedolla ajaminen on vaan paljon hauskempaa. Takaveto varoittaa liukkaudesta etuvetoa selkeämmin. Takavedolla kiihdyttäessä ei ruori vispaa puolelta toiselle, ohjausvoimat ei vaihtele vedon mukaan, peräkärryä on paljon mukavempi vetää kun ei ole vetävät pyörät ilmassa huitelemassa ym. Ainut vetotapa mikä vie muita 10-0 on neliveto, niitäkin on muutama ollu ja ikävä on.
Yleensä etuvetoisessa on painojakauma vetäville pyörille parempi ja siksi liukkaalla pääsee paremmin eteneen?
Hauskaa tosiaan on takavedolla leikkiä eli tuossa olet täysin oikeassa!
Takaveto tosiaan varoittaa liukkaudesta selkeämmin ja siksi yleensä joutuu ajamaan hitaammin?
Jos ostaisit kunnon auton tai vahvistaisit käsiäsi niin ei "ruorisi" vispailisi?
Takavedolla kiihdyttäessä perä kulkee kuin "jäniskoiralla", mutta siihen tosiaan tottuu ja tyhmempi ei kait edes huomaa?
Peräkärryä on tosiaan parempi vetää takavedolla, tosin aisapaino (tasapainoitus) vaikuttaa molempiin?
Neliveto on taas energian tuhlausta normiajossa jota on yleensä 99%, mutta vaatiiko tuo 1% todella sellaisen hankkimista?
Em. jutut oli keskimääräisiä, siis eivät päde kaikkiin autoihin, kuskeihin ja olosuhteisiin!
Minusta se että auto kertoo vallitsevista keliolosuhteista selkeästi on auton tärkein aktiiviseen turvallisuuteen vaikuttava tekijä ja onko liukkaalla muka pakko päästä mahdollisimman kovaa, kyllä takavedollakin pääsee aivan nopeusrajoitusten mukaan.
Takaveto auto opettaa ajamaan, kun oppii ajamaan takavedolla, niin luiston oikaisut ym. sujuu kun itsestään. Mä muistan kun ajelin just kortin saaneena vanhalla Pemarilla, niin ensimmäisenä talvena se pyöri kun väkkärä, mut mä sitkeästi harjoittelin ja sen jälkeen olen tiennyt mitä pitää tehdä jos auto joutuu luistoon. aika paljon saadaan liukkaan kelin aikana lukea onnettomuuksista jossa (myös ja yleensä etuveto) auto on lähtenyt heittelehtimään ja törmännyt joko vastaantulijaan tai puuhun yms. Jos nää nykyiset löllömaha pullamössö autoilijat jotka pitää itseään Räikkösen veroisena rattimiehenä opettelisivat ajamamista ja auton hallintaa takavedolla, niin ei menis sit sormi suuhun, kun se etuvetorimpulan perä karkaa alta. Totuus on et yllättävän monessa etuvetoirvikuvassa tiukassa tilanteessa perä karkaa alta, on sattunut muutaman kerran itsellemikin, niin on hyvä tietää miten sellaisesta tilanteesta selvitään. Se siinä etuvedossa onkin paha kun yleensä se puskee, mut tietyissä tilanteissa, esim. jos ohittaessa palaa liian terävästi omalle kaistalleen, niin kevyt perä karkaa. Tässä meilläpäin sattui juuri tälläinen tilanne kun joku etelän kädetön rattimies oli ohituskaistalla pitäny päästä kaikkien autojen ohi, mut loppuikin kaista kesken ja tämä teiden ritari oli yrittänyt liian jyrkästi änkäytyä takas omalle kaistalleen, niin lähti uus Passatti lapasesta, ei auttanut ESPit eikä ASRät.
Etuveto on kehitetty vain tilankäytön ja halvempien valmistuskustannusten takia, ei suinkaan ajettavuuden. Ne autonvalmistajat joille ajamisen ilo merkitsee noita asioita ememmän, eivät ole koskaan etuvetoon sortuneet ja onneksi niitä vielä on.
Ja mitä noihin käsilihaksiin tulee, niin mulla on muutama Suomenmestaruus mitali penkkipunnerruksessa, et ihan vapaasti voi tulla testaamaan.
Ja vielä lisää katselin tuossa äsken F1 kisan, niin eipä silläkään ollu yhtään etuveto formulaa kisaamassa. Miksiköhän ei, kun se kerta on niin ylivoimainen? Samoin varttimaililla Suomessa ajetaan katuautoluokassa takavedoilla 9.xx aikoja ja parhaat etuveto ajat on 11.xx tasolla, eikös sen etuvedon pitäny olla parempi kiihtymään? Samoin F-cupissa jossa on sekä etu- että takavetoja mestaruus voitettiin takavedolla, mitenkäs se nyt silleen pääsi lipsahtamaan? lisäksi 10 parhaan joukossa tais olla 9 takavetoa ja yksi etuveto. Kaikenlisäksi ne takavetoautot on 70-ja 80-luvulta, eli aika vanhoja ja vielä pakettiauton moottorilla varustettuja. Lisäksi miksi esim. rallisprintissä ja rallicrossissa on alunperin etuvetoautoja muutettu takavetoiseksi, jos se etuveto on kerta parempi, eikös se ole turhaa työtä tuollainen virittäminen. Vai eikö ne maan parhaat kilpakuljettajat tiedä autoista ja ajettavuudesta mitään, kun tuolleen menevät tekemään.
lauravee:
Ei tullut sinulle sitten mieleen, että formuloita tai kiihdytyskilpailuja jne. ei yleensä ajeta talvella tai liukkaalla
Takaveto pärjää hyvin kiihdytyksessä kun räväkästi lähtiessä auton perä painuu ja nokka pyrkii nousemaan, jolloin perän pito paranee verrattuna etuvetoon. Tämä silloin kun pitoa löytyy. Tällä on tosin aika vähän tekemistä yleisen liikenteen kanssa.
Itse olen vuosia sitten 320i ajellut kun faijalla oli semmoinen.
30 vuoden ajokokemuksella (eka jäärata-auto 12-vuotiaana) bemari pysy kyllä lapasessa vaikka vähän lapsetti, mutta onhan autossa haastetta kun mutkassa painaa kaasua ja perä lähtee ulkokurvin suuntaan. Näitä autoja kokemattomat nuoret monesti käärii puiden ympärille kylki edellä.
Itsellä on tällä hetkellä juuri tällainen S60, jossa on ajonvakautus (DSTC). Talvella kun on keskimääräisen liukasta, saa mutkaan ajaa suorastaan holtittoman lujaa, jotta saisi edes tuntumaa miten perä irtoaa, yleensä luisto onkin 4-pyöräluistoa eli vauhtia on vain liikaa. DSTC korjaa pienet luistonyritykset niin nopeasti, että kuski tajuaa sen vasta jarrujen äänestä kun homma on jo hoidettu. Samoin varmaan homma hoituisi takavetoisellakin.
Ellei ajonvakautusta ole, pitää ajella vähän varovammin. Ajonvakautus ei fysiikan lakeja kumoa, joten metsään pääsee vaikka olisi AMG 630 mersu kaikilla rahalla saatavilla lisukkeilla.
Liukkaalla, jos meinaa jäädä kiinni tai pitää päästä esim. jäisellä tiellä liikennevaloista liikkeelle, apujärjestelmistä viis, se auto etenee parhaiten, jonka vetävien pyörien päällä on moottori tai on neliveto.
Tässä pari videoo parin viikon takaiselta ratapäivältä Ahvenistolta. Jostain kumman syystä takamoottoriset autot tuntui pysyvän paremmin radalla kuin etumoottoriset kun rata oli märkä ja paikoitellen lehtien liukastama. Videot on kuvattu vm. 99 smart ForTwosta käsin, joten mistään superautosta ei todellakaan ole kyse.
https://www.youtube.com/watch?v=IoRvfbxQ_zc
https://www.youtube.com/watch?v=YNi1LAyGK8Q
Kakkosvidessa 2:30 kohdalla näkee hyvin kuinka hyvä etuvetoinen on liukkalla kun perä kevenee jarrutuksessa.
slowgear:
Takamoottorisia sinänsä ei taida paljon olla liikenteessä, itsellä ei niistä ole mitään kokemusta.
Vaikka videon autojen tehot olivatkin melko vaatimattomia, samanlailla esim. sateessa pyörähtelevät esim. formulat. Ajovirhe.
Jos autolla ajaa liukkaalla kurviin liian lujaa ja tie sattuu viettämään ulkokurvin suuntaan, taitaa auto kuin auto pyörähtää perän kautta jos kuski vaan kääntää väkisin. Eihän siellä nainen ollut ratissa?
slowgear:
-tais olla vähän yliyrittämistä jannulla, kun savustit takaa smartilla
petos:
No en se minä ollut, mutta taisipa mennä tosiaa yliyrittämisen piikkiin.
Lauravee:
Ja mitä noihin käsilihaksiin tulee, niin mulla on muutama Suomenmestaruus mitali penkkipunnerruksessa, et ihan vapaasti voi tulla testaamaan.
Miten sattukin!
Ei taida paljon penkkipunnerus kehitää puristusvoimaa! Paljonko sinulta löytyy puristusvoimaa? se auttaa siihen ettei ratti lähde käsistä. Veikkaanpa ettei juurikaan(arvaus max n.45-50), tule sitten huutelemaan voimista kun löytyy jotain yli 80-85kg.
Mut mihis sitä puristusvoimaa tarvitaan, paitsi tietysti jos aikoo puristaa rattia rystyset pelosta valkoisina? Käsittääkseni ohjaamiseen tarvitaan enemmänkin juuri väätövoimaa eikä niinkään puristusvoimaa.
Aika monissa poikittaismoottorisissa etuvetoisissa on suht onneton vetopito, joten ihan suoraan en kaikkia takavetoisia tuomitsisi tai etuvetoisia jalustalle nostaisi. Muutaman vuoden takaisessa TM:n talvitestissäkin ihmeteltiin 3-sarjan Bemarin etenemiskykyä moniin etuvetoisiin nähden.
Ryne: onko tämä nyt sitten tulkittavissa niin ettei etuvedolla voi turvallisesti kiihdyttää kun suomen vahvinmies finalistit, eli pitää meidän ripuliranteiden sitten pysytellä noissa takavetoisissa, jos ne pysyis paremmin hallinnassa vähemmillä voimilla. Jos menee autokauppaan ostamaan uutta etuvetokinneriä, niin auton vieressä on puristusvoimamittari, jolla ostajaehdokkaat valitaan, jos pinnistys jää alle 70kg, niin käännytetään pois kotiin kasvamaan, että voimat riittää ajoneuvon turvalliseen liikuttamiseen.
slowgear:
tuosta videosta ( jarruvaloista ) päätellen taisi jarruttaa vielä samalla kun käänti jo mutkaan. Ei välttämättä hyvä idea.
Ei kuule tarvii. Taisi se laura itse alkaa hutelemaan sen voiman perään en minä.
Slowgear mihin tarvitsee vääntövoimaa jos lähdetään liikkeelle esim. liikennevaloista?
Laura tuossa aikaisemmin kehuskeli ettei tahdo voimat riittää edes hänellä pitelemään etuvedon ratista kiinni ko.tilanteessa.
Ja edelleen siitä takavedosta, mitä ajamisen iloa on olla tientukkona joka paikassa talvikeleillä? Turha mussutta jotain muuta kun sen tulee taas näkemään ihan jokapäiväisessä liikenteessä taas piakkoin kun talvi saapuu.
Niitä ajamisen iloja (bmw,mb)sai ihan ketutukseen asti taas väistellä viime talvena. Voisi ne takavedot liikkua ruuhka-aikojen ulkopuolella ihan meidän muiden hermojen vuoksi.
Kesäkeleillä varmaan loistavia vehkeitä ja etuvetoja paljon perempia ajaa mutta kun täällä pohjolassa tulee aina liukastakin ja jopa ylämäkiä aina aikaajoin.
No ettei nyt taas mene ryynet ja vellit sekaisin niin todettakoon sen verran, että minä en väitä "tavallista" etumoottorista takavetoautoa mitenkään erityisen hyväksi etenijäksi liukkaalla, mutta takamoottorinen takaveto nykyaikaisella luistonesto- ja ajonvakautus järjestelmällä varustettuna on melkoinen peto etenemään myös liukkaalla. Ainakaan minä en ole näiden kahden talven aikana mitä tuollaisella konstruktiolla olen ajanut, ole joutunut olemaan tientukkona ainakaan minkään etuvetoisen edessä ja yleensä kun liikennevaloista tai risteyksestä ylipäätään lähdetään niin ne etuvetoiset jäävät sinne valoihin ruopimaan asvalttia näkyviin tai muuten vaan kevättä odottelemaan kun meikäläinen on smartilla jo muutaman autonmitan päässä menosuunnassa. Jos taas esimerkkiä otetaan autourheilumaailmasta niin jokkiksessa kardaaniautoille on jouduttu kehittelemään oma lohdutussarjansa, koska niillä ei ole mitään jakoa lähdössä takamoottoristen pikkufiiujen ja kuplien rinnalla.