A-katsastuksen autojen hylkäysperusteet 2009

8 kommenttia

Taas on julkaistu yksi katsastustilasto ihmeteltäväksi, tällä kertaa suomalaisen A-katsastuksen:



http://www.a-katsastus.fi/Autolija-info/Documents/A-Katsastus_vikatilasto_2009.pdf



Tietenkään näistä katsastustilastoista ei voi kovin vahvoja johtopäätöksiä autojen laadusta vetää, jos vaikka auto hylätään renkaiden takia. Toisaalta näissä tilastoissa ei myöskään näy se jos auto jättää tielle tai vaikkapa vaihdelaatikko hajoaa. Mutta pientä suuntaa auton laadusta näistä voi katsoa.



Itseäni eniten kiinnostavissa 3 ja 5 vuotta vanhoissa autoissa yllätti tälläkin palstalla monesti täydeksi sekundatavaraksi haukutun VW:n hyvä menestys, vaikka sen malleilla on ajettu keskimäärin enemmän kuin kilpailijoiden vastaavan kokoluokan autoilla. Ainoastaan Transporter sijoittui selvästi huonompaan päähän, mutta silläkin oli ajettu ylivoimaisesti eniten kaikista, lienevät olevan takseja suurimmaksi osaksi.



Toisessa päässä 3 vuotiaissa yllätti 5-sarjan BMW:n huono menestys ja toinen pettymys omista "suosikeista" oli Mercedeksen C- ja E-mallien huono menestys, vaikka viime aikoina on kuulunut huhuja että merkin laatu olisi paranemaan päin. Itselle ainakin Mercedeksessä yksi tärkeimpiä ominaisuuksia on juuri luotettavuus ja laatu. Omistin 90-luvun lopun CLK:n aikanaan ja se oli laadullisesti aika katastrofi, mutta muuten kyllä tykkäsin siitä ja mielessä on ollut paluu merkin pariin jälleen, koska odotin laadun parantuneen huomattavasti.

  
  • Minkälainen vaikutus tilastoihin on auton omistajalla/käyttäjällä?



    Luulisi tilaston paranevan sellaisen automerkin/mallin osalta joka käytetään katsastushuollossa ennen katsastukseen viemistä.



    Luulisi näin tapahtuvan kalliimmissa autoissa (premium, omistaja normaalia varakkaampi?).

      
  • On aika luonnollista, että raskailla autoilla, joilla kilometrejä kertyy huomattavan paljon, ohjaus- ja etuakseliston nivelet kuluvat. Näitä "vikoja" ei huomaa normaalissa ajossa, koska mitään äkkinäistä muutosta ajokäyttäytymisessä ei ilmene vaan nivelet väljenevät pikkuhiljaa. Kun huoltovälit lisäksi ovat kasvaneet, saattaa väljyys paljastua vasta katsastuksessa.

      
  • Usein nämä autot ovat vielä ammattiliikenteessä ja kuljettajatkin yleensä vaihtuvat tiheään. Vakiokäyttäjä tai omistaja saattaisi huomata muutoksen herkemmin.



    Ennen katsastusta tehty tarkistushuolto varmasti vähentäisi turhia "korjauslistan" hakemisia konttorilta, mutta harva viitsii tuoretta autoa käyttää ylimääräisissä huolloissa.

      
  • Etupään nivelet on nykyautoissa lujilla koska minimi rengasleveys alkaa olla 205 ja ohjaus on tehostettu höyhenenkevyeksi. Omassa tuli alapallojen tunnit täyteen 4v/120tkm kohdalla. Kävi säkä kun käytin autoa huollossa 4kk ennen katsastusta. Laskuttivat kyllä 380€ huollosta eikä puhuneet mitään, mutta kun pääsin kotiin niin tuli tekstari perään. Merkkihuollon hinta oli töineen 540€, tarvikeosat 27€/kpl ja helposti vaihtui kotona.

    Seuraava vuosi oli työteliäämpi: takajarrulevyt+palat, pari 'koiranluuta', vas. etujousi ja rahaa paloi osiin vajaat 200€. Tämä vuosi jännittääkin jo etukäteen. Ei vaan kannata näillä katsastushinnoilla enää hakea 'vikalistaa'.

      
  • Vuodesta toiseenhan nämä tilastot menevät samalla tavalla. Japanilaismerkit ovat muita edellä - tosin uudehkoissa erot ovat kärkipäässä sangen pieniä. Peräpäästä löytyy tuttuun tapaan ranskalaisia, jenkkejä ja italian ihmeitä.



    Vuosimalleissa 98-00 on jo "jyvät erottuneet akanoista". Tämänikäisiähän ei juuri enää merkkihuollossa käytetä tai muutenkaan pahemmin huolleta. Eli autojen todellinen kestävyys alkaa vasta paljastua. Toki myös ajomäärissä on eroja siksi kannattaakin verrata ns. yhtä paljon ajettuja enemmin keskenään kuin vaikka 100tkm vs. 400tkm kelanneita.



    Hyvänä esimerkkinä (vm 98-00) Ford Focus pääsi uudekseltaan pitämään kärkisijaa saksalaisessa katsastustilastoissa ja asia mainostettiin meilläkin näyttävästi, mutta nyt 10v jälkeen aika moni merkki ja malli sijoittuu selvästi paremmin.



    Yksittäisenä mallina Hondan HR-V on aika murskaavan hyvä. Sepä olikin ihan aito japanilainen. Civic sijoittuu heikommin...



    p.s. ikinä ei ole japanilaisesta mennyt pallonivelet vaikka ollut 400tkm ajettujakin.

      
  • Japsi ja japsi... Mun "japsi" on rakennettu englannissa ja siinä on ranskalainen moottori, että se siitä japanilaisuudesta. Eikä tilanne ole paljoa kummempi muillakaan japsimerkeillä -taitaa olla Mazda ainoa JAPANILAINEN auto.

    Nivelet kestää paremmin jos ei rullaa rattia laidasta laitaan kuivalla asvaltilla auton ollessa paikallaan. Pienikin renkaan pyörimisliike keventää kääntymistä ja vähentää nivelten rasitusta. Taitava kuljettaja osaa ottaa huomioon tällaisetkin seikat.

    Merkkihuollon käyttäminen olisi kivaa, mutta ne alkavat olemaan hinnalla suojattuja laitoksia. Laskin vuosi sitten palkkarahoja ja totesin oman merkkihuoltoni tuntiveloituksen olevan 4€ enemmän kuin tienasin silloin päivässä netto!! Eli jos asentaja funtsii 5 tuntia, että kuinkahan tämä homma pitäisi tehdä niin meikäläiseltä menee viikon liksat savuna taivaalle. En ymmärrä kuinka tuo on edes mahdollista!?!? Kuka tuollaisia palveluita pystyy käyttämään??

      
  • Samahan se on parturissa. Maksat 10 minuutin hommasta 25 euroa. Kuinka paljon töitä itse joudut tekemään tienataksesi 25 euroa nettona?

      
  • Kyllä tuohon pitää toista tuntia yrittää koittaa niska limassa duunia painaa! :cry:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit