Arvoisat palstalaiset!
Mikä neuvoksi, kun tarvitsen itselleni pikimmiten käytetyn auton seuraavilla ehdoilla: Mahdollisimman edullinen (5 000 - 10 000 e), laadukas, ajettu enintään 100 000 km, 1,4 - 1,6 tehoinen moottori, jossa mahdollisimman pieni bensankulutus, etuvetoinen, 5-ovinen, jonne taakse mahtuu lumilauta ja mielellään vain muutaman vuoden (3-5 v.) vanha. Onko yhtälö täysin mahdoton ja mikä merkki olisi varmin, paras sekä turvallisin?
Olen täysin autokauppiaiden armoilla ja tarvitsen kuitenkin uuden menopelin jo tänä viikonloppuna! Kiitollisena otan kaikki asialliset neuvot vastaan.
Onkohan tämä vedätys? Eihän brunettiblondeja ole?
Luotettavuutta voi katsella tuosta:
http://www.a-katsastus.fi/Autolija-info/Documents/A-Katsastus_vikatilasto_2009.pdf
Mitä suurempi prosenttiluku automallin perässä on, sen enemmän on ollut vikoja.
Hintatasoa voi hämmästellä täältä:
http://www.nettiauto.com/
Hakuehdoilla voi rajata auton ominaisuuksia, ja sitten vaan hakemaan.
Kun sopiva auto on löytynyt, niin autokauppaan se lumilauta mukana. Eipä kai sitä tilantarvetta muuten selvitä.
Kun auto on löytynyt, esimerkiksi katsastusasemat tekevät kuntotarkastuksia rahaa vastaan. Jos haluaa pistää pari kymppiä likoon, katsastusinssi katsoo auton ja toteaa sen kunnon.
Jos turvallisuutta haluaa katsella, se onnistuu täältä:
http://www.euroncap.com/results.aspx
Aikanauris:
Ainoa oikea vaihtoehto on vuokrata auto ensihätään, kun kerran kiire on, ja palata auton ostoon sitten paremmalla ajalla. Muuten on tosiaan autokauppiaiden armoilla.
Provohan tuo on mutta ko. kriteereillä ostaisin Hyundai Getzin.
miten olisi tälläinen millä pääsisi sen lumilaudan kanssa vähän jyrkemmänkin mäen päälle:
http://www.nettiauto.com/suzuki/ignis/2801085
täyttää kaikki muut kriteerit paitsi etuvetoisuuden, jossa pistää paremmaksi.
Ei anneta sen häiritä, että kyseessä on provo. Lefan kommentti oli hyvä.
Ignis ei täytä vaatimusta mahdollisimman pienestä kulutuksesta. TM:n koeajossa 5/2004 maantiekulutus oli 7,4 ja kaupunki 8,9. Koeajon keskikulutus 8,6. Isoja lukuja noin pienelle autolle, mutta nelivetoisuudesta joutuu jälleen kerran maksamaan.
Muuten kyseessä on jollain ihmeellisellä tavalla oikein kiinnostava auto. Kunhan vain todellinen tarve vastaisi ominaisuuksia.
Oudolla tavalla kiehtova tuo Ignis. Köyhän miehen CRV todellakin, peräpää kun näyttää jotakuinkin samalta kuin ensimmäisen sukupolven CRV:ssä. Ignis näyttää paremmalta kuvissa kuin todellisuudessa. Varsinkin tien päällä nähtynä se on korkean, kapean ja kiikkerän näköinen. Onkohan ajokokemus samanlainen? En ole moisella ajanut, eikä varmaan moni muukaan.
ddr5:
Myös vuosittaiset ajokilometrit vaikuttaa, esim. jos ajaa alle 5000km/v, kannattaa valita "gets" luokasta vähän isompi ja vanhempi auto. 8-10 vuotias toyota avensis tai mazda 626 esim. Ajaminen hiukan kalliimpaa kuin uusilla bensapiheillä "mopoautoilla" ,mutta noilla kilometreillä ei kuitenkaan huomattavaa eroa. Ja ajo-ominaisuudessa ja sisätiloissa voittaa aina.