Sain käsiini Skoda Fabia SDI Combi 2005:n.
Muistelen, että joku täällä oli oikein kunnolla ja pitkään testannut käytännössä Fabia SDI:tä (uskokaa tai älkää
Mitä rengaskokoa suositat ajovakakavuuden ja hiljaisuuden kannalta: 165-70-14T vai 185-60-14T. Ajan asfaltilla lähes pelkästään.
Eli:
1) tuleeko auto huojumaan korkeammalla 70-profiililla verrattuna 60:een?
2) 165 lienee kuitenkin hiljaisempi kuin 185, vai kuinka? 165 näyttänee mopon renkaalta, mutta ulkonäkö ei ole mitenkään merkitsevä, ainoastaa ajettavuus.
Ajomukavuus yleensä paranee korkeammalla renkaalla.
Tuo 165 on kyllä niin kapea että laittaisin 185-70.
Miksi?
Kompromissi 175-65-14 on oikein hyvä.
ddr5:
Koska on riittävän leveä pidon takia ja myös joustava korkeutensa vuoksi!
jokaka:
se keneltä löytyy moottori lehden numero 7-8 2010 katso sivu 56 kuvan texti
misukka on tehnyt vertailu renkaan tuolle koolle 175/75r10
ja sen pitäisi olla ominaisuuksiltaan parempi?
finman:
r10?
jokaka:
10 tuumainen vanne...
175/75R10 on virallinen rengaskoko kuten esim 175/65R14
sen verran oli virhe että oli pieni r eikä iso R kuten kuuluu....
Päädyin Jokaka'nkin ehdottamaan kompromissiin, 175-65-14:een. Merkki Michelin Energy Saver.
Moni rengaskauppias kertoi, että korkealla 70:lla voi tulla huojuntaa, joten hylkäsin sen. Samalla autokauppiaat vahvistivat, että em. koko on mahdollinen vaikka "rekisteriotteessa" ei tuota kokoa erikseen mainita. Älä siis usko kaikkea, mitä otteessa kerrotaan.
Vertailurengas on siis aikaisempi 185-60-14.
Muutaman tuhannen kilometrin kokemuksen jälkeen voin todeta, että auto on 175-65-14:lla radikaalisti hiljaisempi. Samoin se on pehmeämpi. Voi olla, että huojuntaa on tullut äärimmäisen vähän lisää, mutta joteknin rauhallisella tavalla. Auto on kuitenkin isomman auton oloinen. Entiseen madallettuun ja jäykistettyyn turboautooni verrattuna mutka-ajo ei tietenkään tällä Fabialla voi olla niin urheilullista. Mutta ei ole tarkoituskaan.
Kulutus voi olla harhaa. Fakta on, että tässä nurkka-ajossa ajotietokoneen mukainen kulutus pieneni 4,7:stä 4,6 litraan satasella. Pienin kulutus on ollut Porvoosta Helsinkiin 3,5 l satasella kahden hengen kuormalla runsaine matkatavaroineen.
Summa: Vaihto kannatti siis ehdottomasti tehdä. Auton käyttäytyminen muuttui isomman oloiseksi ja äänimaailma muuttui täysin.
Hassua lukea monien uusien autojen testejä, joissa arvostellaan rengasmelua. Kokemukseni perusteella voin kertoa, että luovu leveistä, ulkonäköä parantavista renkaista ja satsaa mukavuuteen. Se tulee halvemmaksikin.
Tuntemasi erot voivat johtua vähintään yhtä paljon renkaan iästä ja mallista, kuin uudesta profiilista. Nuo erot mainitsemiesi profiilien välillä ovat kuitenkin aika pieniä. Periaatteessa kapeamman pitäisi olla hiljaisempi, vastukseltaan pienempi ja vähemmän uraherkkä. Renkaan korkeushan pysyi lähes samana ja vanne myös.
Totta. Uusi rengas on hiljaisempi kuin vanha ja kulunut.
Itse laitoin autooni antiikkiset 175/70-14 renkaat vakion 175/65-14 tilalle. Hiukan huojakampi se nyt on, mutta ero on merkityksetön. Melutaso putosi kuitenkin niin paljon, etten usko sen johtuvan pelkästään renkaan kuluneisuudesta. Korkeus ja nopeusluokka H -> T vaikuttavat varmasti jotain.
Fabiassa irekiitin valinta kuulostaa järkevältä. 165/70-14 tuntuu jo aika kapealta, itse ehkä olisin ottanut sentin leveämpänä. Renkaan säde olisi kasvanut n. 7 mm, mutta se tuskin olisi ollut ongelma.
Erääseen autoomme noin 10 v. sitten vaihdettiin 175/70 13 tilalle 195/50 15 ja auto muuttui täysin. Ennen se reagoi melko pehmeäksi mainostetuilla kesärenkailla ohjausliikkeisiin mutkatiellä kuin hidastetusti, mutta rengasääniä ei kuulunut yhtään sisään. Isompi vannekoko toi melkoisen jyminän ja toisaalta huipputarkan ohjauksen.