Omistan vuoden 2003 mallia olevan Hyundai Sonatan. Hyundai Motor Finland Oy lähetti 1.7.2005 ilmoituksen muutoksesta huolto-ohjelmaan. Ilmoituksessa lukee mm "Taataksemme autonne luotettavan toiminnan jatkossakin autonne moottorissa nokka-akselin ja tasapainoakselin hammashihnan vaihtoväliksi on muutettu 60000 km/4 vuotta (kumpi ensin täyttyy) 1.7.2005 alkaen".
Autoista en paljon tiedä. Kuitenkin auton ostohetkellä sitouduin osaltani huolto-ohjelmaan, joka auton huoltokirjassa kuvataan. Siellä em hammashinnan vaihtoväliksi on käsitykseni mukaan ilmoitettu 105000 km. Ilmoituksessaan huolto-ohjelman muutoksesta auton maahantuoja sälyttää kaikki kustannukset hammahihnan merkittävästi tihentyneestä vaihtovälistä yksinomaan auton omistajalle
Kertokaa nyt ihmeessä paremmin tietävät minulle:
1) Onko tällainen merkittävä muutos huolto-ohjelmaan jälkikäteen mahdollista niin, että kaikki kustannukset osoitetaan auton omistajalle ?
2) Onko 60000 km jo merkittävän pieni vaihtoväli ?
3) Mielestäni ostohetkellä ostin myös huolto-ohjelman ehdot, voidaanko ehtoja muuttaa yksipuolisesti jälkikäteen ?
4) Voinko valittaa mielestänne mihinkään ?
Opel teki muutama vuosi sitten Astran kohdalla samanlaisen väännön. Ei sille mitään voinut vaikka kuluttaja-asiamiestäkin pyydettiin apuun.