Perheemme golffi käyttäytyy kylmällä ilmalla hiukan nykivästi. Tyhjäkäynti vaeltaa turhan voimakkaasti. Joskus kiihdyttäessä veto häviää hetkeksi kokonaan ja palaa sitten samantien yllättäen takaisin. Tuntuu kuin masinoli auttaisi ilmiöön jonkun verran ja väärässä paikassa tankkaaminen pahentaisi sitä.
Osaako kukaan kertoa mistä on kyse ja miten ongelmasta pääsee eroon.
Lämpötila-anturit kannattaisi kait tarkistaa?
Mitä ne ovat ja jos ne ovat syynä niin mikä niissä on vikana?
Mittaavat motin ja imuilman lämpötilaa, antavat boxille vastuslukeman lämpötilan mukaan. Voivat olla likaiset tai rikki, myös johtoliitos voi olla hapettunut. Onhan tietenkin muitakin mahdollisuuksia, pitäisi tutkia tuon tekniikkaa tarkemmin!
En tiedä missä Golfissa ovat mutta luultavasti mottorin lämpötilaa mittaava on jossakin imusarjan juuressa, tai lohkossa imusarjan lähellä. Imuilman lämpötilaa mittaava on imuputkistossa jossakin kaasuläpän lähellä.
Jos lähdet näitä sorkkimaan, varo ettet riko ilmamäärämittaria (kuumalankamittari kai?). Jos pääset lukaisemaan korjausopasta, joko sellaisen hankkimalla, lainaamalla kaverilta, tai kirjastosta, niin siitä löytänet vastusarvot ko antureille. Tarvit tietysti vielä yleismittarin vastuksen mittaamiseen.
Muita mahdollisia vikakohteita voisi olla kaasuläpän anturi, tyhjäkäyntimoottori, ilmavuodot alipaineletkuissa. Mitäs vielä tulisi mieleen?
Käväise pikahuollossa tutkituttamassa vikakoodit.
Motin lämpötila-anturi on yleensä kannessa, motin "takapäässä", siis ei "jakopäässä"! Vastus yleensä pienenee kun motti lämpenee. Imuilman lämpötila-anturi on aina imuputkistossa!
Tarkoitin tietysti että lämpötila-anturi on imusarjassa, tai kannessa imusarjan lähellä, eikä sylinterilohkossa kuten kirjoitin.
Mielenkiinto heräsi ja tein pari tarkastusta:
Omassa Primerassani (2,0 l)ko. anturi on imusarjassa jakopään puoleisessa päässä vierellään lämpömittarin anturi, kun taas 1,6 l Primerassa anturi on sylinterinkannen takapäässä (kytkimen päässä). Vaimon Xsarassa anturi on sylinterinkannen takapäässä.
Uudemmassa mallissa (Golf4) on ollut paljon puolavikoja. Se on toinen mahdollisuus tuon em. anturin lisäksi.