Taannoin palstalla oli laskettuna V70 kulut vähän yli 10 vuoden ajalta. Kaivoinpa muistiinpanot esiin, itselläni oli 7 v ajan 1999 mallinen Citroen Xantia 2.0 automaatti. Auto tuli meille kesällä 2003 noin 97000 ajettuna, ja myin sen syksyllä 2010, noin 185000 ajettuna. Vakuutusmaksuja en ole pannut muistiin, mutta kaikki korjaukset, huollot, tankkaukset, katsastukset ja renkaat. Korjaukset osin merkkihuollossa, osin muualla (ei itse tehtynä.
Korjaus, huolto ja katsastukset, renkaat yhteensä 3525 euroa, eli 0,04 euroa/km.
Hankintahinta 14900 euroa, ja myyntihinta 3100 euroa, arvonalennus 11800 eli 0,134 euroa/km.
Polttoainekulut 8448 euroa eli 0,096 euroa/km. Kulutus oli aika tarkkaan 8 litraa satasella läpi vuoden.
Koko roska siis yhteensä 0,27 eur/km arvonalennus mukaan luettuna.
Korjauksia: takapyörän laakeri 1 kpl, pakoputken takaosa 1 kpl, käsijarruvaijeri 1 kpl, ABS anturi 1 kpl. Korjauksissa mukana myös nokkahihnan vaihto vesipumppuineen, jonka teetin heti ostettuani auton (817 eur, kallein korjaus koko aikana). Alustan osia tai jousitusta ei tarvinnut korjailla. Koko aikana ei vaihdettu yhtään ajovalopolttimoa. Hydrauliikkanesteet vaihdoin varmuuden vuoksi kahdesti, samoin laatikon öljyt. Muita vikoja ei ollut, ei edes minkäänlaista sähkövikaa, (tosin takalasin pyyhin ei aina toiminut, mutta sille en tehnyt mitään). Autossa oli kaikki vaknop.säädin, sadetunnistin, ilmastointi ym. normaalien härpäkkeiden lisäksi.
Kalleimmat kulut: nokkahihna + vesipumppu 817 eur. Takapyörän laakeri + käsijarruvaijeri + abs anturi 453 eur. Jarrupalat eteen ja nestevaihto korjaamolla tehtynä 345 euroa. Uusi satsi hakkapeliittoja 338 euroa.
Jokainen voi pohtia onko tämä nyt sitten halpaa vai kallista ajoa, minusta aika halpaa. Saa nähdä onko nyt alla oleva seuraava ranskis yhtä luotettava..
Hirvipaistin Xantian kulut:
- Huollot 3525 (11%)
- Arvonalennus 11800 (45%)
- Poltoaineet 8448 (32%)
- Vakuutukset* 2450 (9%)
Yllättävän suuri on tuo arvonalennuksen osuus vaikka auto oli 4 vuotta vanha hankittaessa.
*) Vakuutuksiksi ja veroiksi arvioin 350 vuodessa
Minulla oli taannoin kakkosautona Toyota Corolla 1,4 -97. Ostin sen merkkiliikkeestä hintaan 6500,- vuonna 2005. Mittarissa oli 60tkm. Ajettiin autolla 3v ja 60tkm - myydessä vuonna 2008 mittarissa oli 120tkm. Autolla saimme hyvitystä vaihdossa 6000,- merkkiliikkeessä. Auto vei himpun alle 7 l/100km polttoainetta koko tuolla ajalla. Nyt en muista vakuutuksia, mutta ei ne kovin suuret tuolla 1,4-koneella olleet. Huollossa auto kävi vain kerran (75tkm), mutta se tuli autokaupan kaupantekijäisenä. Itse vaihdoin öljyt+suotimen kahdesti eli kulut huolloista yhteensä n.90,- sisältäen pari palanutta poltinta ja uudet sytytystulpat. Jakohihnan vaihto maksoi töineen pienellä korjaamolla 150,-. Vesipumppua ei ollut tarve vaihtaa. Autossa ei ollut vikoja tuona aikana, joten kaikkiaan kulut olivat n.240.
Auto oli myytäessä edelleen hienossa kunnossa. Ruosteeton ja lommoton. Auto pelasi hienosti - eikä nitissyt, natissut tai kolissut. Toki takaiskarit olivat jo puoliksi pehmeät ja jarrupalat olisi pian pitänyt uusia (olivat yhä alkuperäiset). Myös alkuperäinen akku alkoi olla finaalissa. Myös kaikki renkaat olisi pitänyt pian uusia. Ostettaessa autossa oli uudet renkaat alla. Kerrassaan mainio auto ikäluokassaan. Tuolla olisi ajanut varmaan yli 500tkm varsin huoletta, mutta tarve turvallisemmalle (tuossa ei ollut vielä turvatyynyjä yms) ja vakaammalle autolle ajoi uusimaan tuon Corollan. Tiettävästi tuo auto taittaa yhä taivaltaan täällä kotimaassa (ei vielä Afrikassa taksina).
Eli kaikkiaan arvioiden 3v/60tkm Toyota Corollalla
- huollot noin 240,-
- polttoaineet arviolta 4200,-
- vakuutukset ja verot arviolta 1500,- (säästökasko)
- arvonalennus 500,- !!! Ei varmaan tule koskaan toistumaan tämä noiden uudempien autojen kohdalla.
+ autovahat ja pesut about 300,- koko ajalta. Varmasti vaikutti huolenpito tässä tapauksessa auton jälleenmyyntiarvoon.
...ja taisin siihen tarvikekapselit ja kromisen pakoputken pään ostaa koristeeksi siitä varmaan pari kymppiä lisää kuluihin.
A Tapio:
Hyvä tulos, mutta sitä aivan hiukan himmentää se, että vertasit ostohintaa ja vaihtohyvitystä. Toinen on rahaa, toinen ei. Vaihtohyvitykseen on leivottu kuitenkin yleensä sisään alennus uudesta autosta, joten se ei kerro auton todellista arvoa vapailla markkinoilla.
Hirvipaistin Xantian kuluista taas puuttuvat vakuutusten lisäksi myös pääomakulut ja rahanarvon muutos. Jos Hirvipaisti olisi laittanut auton ostohetkellä 14 900 euroa kohtuulliseen turvalliseen sijoitukseen, se olisi tuolla aikavälillä tuottanut varovaisesti arvioiden 15-20 %. Sama koskee tietysti polttoaine-, vakuutus- ja huoltokustannuksia. Jos niihin menevän rahan olisi sijoittanut varovaisesti, keskimääräinen korko näille olisi ollut karkeasti 7-10 % tuolla ajalla.
Kaiken kaikkiaan tämä nostaa auton kokonaiskustannuksia noin 10 %. Jos mukaan otetaan Kale_tm:n arvaamat erittäin edulliset vakuutukset (alkupäässä yleensä tuon hintaisessa autossa olisi ollut myös kasko), saadaan kustannuksiksi myyntihetken rahassa noin 29.000 euroa. Tästä tulee kilometrikustannukseksi noin 33 snt/km. Edullisia kilometrejä ottaen huomioon pienen vuotuisen kilometrimäärän.
Tämän lisäksi auton pesemiseen ja vastaavaan on mennyt Hirvipaistilta aikaa. Toisaalta bensakulut ovat yllä vähän ylimitoitettuja koska bensiinin hinta on takavuosina ollut alempi kuin nyt.
Ja niinhän se on, että mitä uudempi auto on kyseessä, sitä suurempi arvonalennus. Kaikkein pahin yhdistelmä on vähän kilometrejä keräävä uusi auto, siinä kilometrikustannukset ovat melkoisen korkeita.
Pääomakuluja voi tietysti laskea noinkin. Mutta kerropa mikä se turvallinen sijoitus olisi ollut, korot ovat olleet alhaalla jo pitkään, ja pörsissäkin on tullut turpaan (valitettavasti). Autot on ostettu käteisellä, joten korkokuluja ei ole tullut. Rahan arvo on tietysti hieman muuttunut.
Joka tapauksessahan näissä keskustelupalstoissa aina tiedetään, että ranskalaisestahan ei saa myydessä enää mitään, ja arvo putoaa aina sen vähintään 5 tonnia vuodessa...
Veikkaanpa kuitenkin, että tuonkin xantun ostaja ajelee sillä tyytyväisenä edelleen. Nyt kun tuota katselee, tulee mieleen että voisin taas sillä itsekin ajella, mukavuus ja ominaisuudet pärjäävät hyvin uudemmillekin autoille edelleen. Oikeastaan ainut selkeä edistysaskel uudemmissa autoissa on kolariturvallisuus, jossa nämä vanhemmat ovat selkeästi huonompia.
Tässä yksi laskelmani
https://tekniikanmaailma.fi/keskustelu/m124461
On kolmen uuden Toyotan mukaan laskettu.