Löysin puolivahingossa vähän ajetun vanhemman Mazda 6 Sedanin. Kilometrejä oli 52 tuhatta ja ikää 9 vuotta. Tein kaupat ja luovuin uudemmasta pikkudieselistä. TM:n vertailussa sanotaan, että Mazda 6 ruostuu herkästi takalokasuojista. Se pitää paikkansa, ellei autosta huolehdita kunnolla. Tämäkin yksilö oli suojattu uutena ja jätetty sitten sinälleen. Autossa on lokarit, mutta takana ne ovat jo uutuuttaan kehnot. Kuitua tai huopaa, eivätkä ne suojaa lokasuojien reunoja. Ruostuminen alkaakin juuri reunasaumoista. Vesi ja suola pääsee vapaasti ulko- ja sisälokasuojan väliin ja ruostuminen on valmis. Yksilööni vaihdettiin ulkolokasuojan palat ja asennettiin paremmat muoviset lokarit, jotka suojaavat saumoja. Tämän työn jälkeen alusta suojattiin kauttaaltaan ja kotelot käsiteltiin. Tekniikassa ei ole vielä moitteen sijaa, ja niinpä autolla on huolettomat 150 tuhatta edessä, koska 1,8 litran moottorissa on ketjukäyttöiset nokka-akselit. Hyvin huollettuna sillä ajaa vielä 10 vuotta. Varustelu on Elegance-tasoa, joten en jää kaipaamaan kuin MP3-soitinta.
Kannattaa tarkistaa myös ovet, lähtevät sisäsaumoista ruostumaan, eikä näitä missään ruostesuojaksessa juurikaan puututa.
Tässä pari täkyä mitkä kannattaa huomioida:
- Takajarrut jumittavat
- Ainakin alkuperäiset etupyörän laakerit kuluivat nopeasti loppuun
- Ilmastoinninsisäkenno vuotaa, harvinaisempi mutta sitäkin työläämpi
- Ajovalojen korkeudensäätömoottori pettää lopulta, voi olla osittain käytönpuutetta
- Lasikantapolttimot ovat löysillä kannoilla, eli sammuilevat omia aikojaan, välillä syttyy itsekseen toisinaan on tullut virtapiikki ja polttimon joutuu vaihtamaan
- 'Lonksunta' etuakslin suunnalta käänneltäessä tulee rattiakselista, tuohon on huoltotiedote, sisältää lähinnä rasvailua
- toimimattomat avaimet saattavat korjaantua patterilla, mutta puolessa tapauksia pitää vaihtaa lähettimet ja vastaanotin (taittuvat avaimet jossa mekaanine avain ja lähetin samassa paketissa)
http://batracer.com/-1FrontPage.htm?XqI
Mazdan ruostumista ei huolellinen käyttö estä. Syy on kelvottomassa sauman rakenteessa, johon ei edes jälkikäteen tehty suojaus auta. Huopalokarit ovat tietysti surkeat, mutta niiden syy ruostuminen ei varsinaisesti ole. Autossa on 12 vuoden koritakuu, mutta jos yksikin huoltoväli on yli 12 kk, ei takuu ole voimassa. Koritakuu onkin huono vitsi. Takalokasuojan kaaret on pahin paikka ruostumisen suhteen, mutta ruostuu se oikeastaan kaikkialta muualtakin. Veikkaan, että yli 15 vuotiaita autoja ei tulevaisuudessa liikenteessä juurikaan näy, joten kilometrit kannattaa ajaa Mazdaan vauhdilla ja sitten paaliin koko auto. Ja mikäs on ajellessa, kun se muuten niin mukava auto onkin.
Ajovalojen moottorissa on tyyppivika, johon ei käyttö auta. Niitä on vaihdettu jo vuoden ikäisiin autoihin. Voi olla, että nyt varaosana laitettavassa umpiossa on erilainen rakenne. Ylipäätään kun autolla alkaa olla ikää, varaosat tahtovat olla jotain edullisempia vaihtoehtoja jopa merkkikorjaamolla.
Ja kun autosi kaasupoljin alkaa jumittaa jossain 50 ja 100 tkm välillä, siihen auttaa kaasuläpän kotelon putsaus. Puolen tunnin työ, varaosia ei tarvita. Ilmeisesti pakokaasujen kierrätys karstaa paikkoja.
Etupyörän laakerit tosiaan menee vaihtoon 100-150 tkm kohdalla. Ja jarrulevyt kuluvat samaa tahtia palojen kanssa, joten jatkuvasti jotain pientä ohjelmaa auton ylläpito vaatii epätyypilliseen japanilaiseen tapaan.