Kaipaan vinkkejä käytetyn auton hankintaan, kun tarve on silloin tällöin kuljettaa suurehkoja tauluja. (Esim. 100x150cm)
Eli leveä ja pitkä tavartila olisi tarpeen, korkeudella ei niinkään ole väliä. olisi myös tärkeää, että takaluukku olisi koko tavaratilan levyinen.
Suhteellinen bensankulutuskin saisi olla pieni.
Lähinnä farmarin malliset kai tulisivat kyseeseen, mutta jos joku tietää hyvän tilaihmeen pienemmistäkin hatchback -tyyppisistä, sellainenkin voisi tulla kyseeseen taloudellisuutensa ja näppäryytensä vuoksi.
Tähän asti olen pärjännyt Nissan Micra 93-lla, joka sekin on omassa luokassaan varsinainen tilaihme, mutta nyt voisi jonkun vähän isommankin ottaa kiikariin, ettei tarvitse niin usein tavaraluukku auki posotella :-)
Uudemmat Volvot, varsinkin dieseleinä ovat pieniruokaisia. Lisäksi V70:sissä on leveä, pitkä ja matala tavaratila.
Jokin pakettiautoon pohjautuva tila-auto tai sitten käytöstä riippuen jopa paku-versiona voisi olla hyvä. Ford Transit Connect, VW Caddy tms. Noissa tavanomaista henkilöautoa korkeammissa malleissa kulutus ei ehkä ihan ennätystasoa ole, mutta ajomäärä ratkaisee, kuinka iso ero on euroissa laskettuna. Henkilöautoista tulee Volvon lisäksi mieleen Skoda Superb, mutta kustannukset suurissa henkilöautoissa herkästi nousee kohtuuttomiksi, jos vain tauluja pitää kuskata, eivätkä ne ole käsiteltävyydeltään erityisen näppäriä.
Tavaratilan pohjalle voi myös rakentaa telineen, jonka päällä taulu kuljetetaan. Monissa autoissa tavaratilan leveys kasvaa ylöspäin, kun lokasuojat jäävät pois tieltä. Ja jos telineen rakentaa hiukan vinoksi, mahtuu pieneenkin autoon yli metrin levyinen taulu.
Koska nykyinen auto on Micra, ei liene realismia tarjota tilalle Mercedeksen E-sarjaa, vaikka tilava farkku onkin. Kulutuskaan ei taida vastata Micran kuljettajan käsitystä pienestä kulutuksesta.
VAG leiristä löytyy useampiakin tavaratilaltaan eteviä härveleitä, vaikkapa Skoda Yeti, Octavia ja VW Passat Farkku. Ainakin Octavian ja Passatin historiaa on jo sen verran, että kummankin voi ostaa mistä hintaluokasta tahansa. Vai yläraja on määrätty uuden hinnalla
Ja tietenkin Avensis. Myös Aven voi ostaa monen hintaisena.
Volvo 940 tai 960 farmari.
Dacia Lodgy 1.2 Tce, bensaturbo siis, tuollaisella viime vuonna ajettu yhtenä viikonloppuna n. 500 km ja ajotietokoneen mukaan keskikulutus tasan 6 litraa sataselle, Moottori lehden mukaan Renault Cliossa ajotietokone näyttää poikkeuksellisesti liikaa, 0.3 l/100km joten kun tuo Dacia on nykyään tekniikaltaan kuin Renault, vähän samaan kuin Seat ja Skoda ovat volkkareita niin tuo 6 l/100km lienee totuutta melko lähellä. Ja se tavaratila, se on ihan oikeasti ISO.
Tekniikan Maailmassa numero 16 / 2013 se oli koeajettu.