Alumiiniosat

9 kommenttia

Tässä tuli sellainen asia mieleen lukiessani Bemarista enemmän. Uusissa malleissa etuakseliston osia ja vakaajatanko on alumiinia. Joissain Ladoissa ovat myös jarrusatulat olleet alumiinia. Meikäläisen silmin tuntuu hullun touhulta, vai pitäisikö niiden tuonti kieltää Suomeen kokonaan.

Alumiini kun reagoi suolan kanssa erikoisella tavalla. Ja tärkeät osat kuten vakaajatanko ja akselisto sekä jarrut. Vaihdettavat sinkkianodit on kai otettava Suomen oloissa käyttöön.

Miten mahtaa olla muiden automerkkien kanssa?
Mikä osa murtuu, tai hapettuu kiinni kokonaan?

  
  • eipä noisssa mitään ongelmia ole ollut, alumiinia ja magnesium seoksia on jo käytetty jonkin aikaa jotta saadaan painoa alaspäin.

      
  • Tiedätkö miksi käytetään perämoottoreiden vedenalaisissa osissa sinkkianoidia? Nimenomaan merivedessä! Tiedätkö miten alumiinin käy, joutuessaan tekemisiin suolan kanssa? Et taida tietää, otapa selvää, mitä suola vaikuttaa alumiinin kanssa.

    Busterit valmistetaan tietystä syystä ns. merialumiinista. Onkohan autonosien kanssa sama, epäilen ettei, koska missä ne joutuisivat tekemisiin suolan kanssa. Suola on kielletty levittää teille ja luontoon, josta menee pohjavesiin turmellen ne. Niin ainakin Euroopassa väitetään. Ehkä me tiedämme paremmin Suomessa.

      
  • Lainaus:
    06.07.2004 klo 15:13 SixPack kirjoitti
    Tiedätkö miten alumiinin käy, joutuessaan tekemisiin suolan kanssa? Et taida tietää, otapa selvää, mitä suola vaikuttaa alumiinin kanssa.


    no 5 vuotta on tullut ajeltua autolla jossa on alumiinisia alustan osia
    eikä ongelmia

      
  • Pojat, pojat..

    Lukekaapa ne kemian läksyt uudelleen ennen kuin alatte laukoa tekstiä omasta päästänne. Alumiini nimenomaan kestää suolaroiskeita erittäin hyvin. Puhdas alumiini reagoi erittäin nopeasti ja ilman vaikutuksesta sen pintaan muodostuu äitimetallia suojaava hapettuma. Tätä kerrosta autoteollisuudessa vahvistetaan vielä elektrolyyttisesti, ja siksi alumiini ei edes tarvistse kummempaa ruostesuojausta. Tämän voitte todeta aivan tavallisella virvoitusjuomatölkillä: Hankkikaa suolahappoa ja kaatakaa sitä tölkin ylöosassa olevan alumiininvärisen "kansiosan" päälle (eli ei siis tölkin kylkeen eikä sisälle). Tuskin huomaatte yhtään mitään, mutta kun vedätte kanteen vähänkään syvemmän naarmun ja kaadaatte siihen suolahappoa, jo alkaa iloisesti kuplia!

      
  • Joku väitti että A8 ruostuu "alumiininsa" takia pitääkö paikkansa.
    Tiedän ettei suola ja alumiini ole ystäviä...

      
  • "Lukekaapa ne kemian läksyt uudelleen ennen kuin alatte laukoa tekstiä omasta päästänne".

    Luetaanpas uudelleen läksyt!

    "Alumiini nimenomaan kestää suolaroiskeita erittäin hyvin. Puhdas alumiini reagoi erittäin nopeasti ja ilman vaikutuksesta sen pintaan muodostuu äitimetallia suojaava hapettuma. Tätä kerrosta autoteollisuudessa vahvistetaan vielä elektrolyyttisesti, ja siksi alumiini ei edes tarvistse kummempaa ruostesuojausta".

    Tähän asti oikein, pintaan muodostuu suojaava oksidikerros. Eleoksoimalla oksidikerrosta voidaan edelleen "vanhentaa, paksuntaa ja värjätä halutun väriseksi vaatteiden värjäysnapeilla".

    ks. ohje: http://www.sunpoint.net/~zzu-racing/alum.htm

    "Tämän voitte todeta aivan tavallisella virvoitusjuomatölkillä: Hankkikaa suolahappoa ja kaatakaa sitä tölkin ylöosassa olevan alumiininvärisen "kansiosan" päälle (eli ei siis tölkin kylkeen eikä sisälle). Tuskin huomaatte yhtään mitään, mutta kun vedätte kanteen vähänkään syvemmän naarmun ja kaadaatte siihen suolahappoa, jo alkaa iloisesti kuplia!"

    Älkääpä missään nimessä tehkö näin, alumiini on amfoteerinen aine kuten vesikin. Se reagoi sekä happoihin että emäksiin ja se voi toimia happona että emäksenä. Oksidikerros ei suojaa alumiinia suolahapolta eikä lipeältä vaan reagoi näiden kanssa kehittäen runsaasti vetyä. Räjähdysvaara!

    Vanha konsti on alumiinin ja suolavesiliuoksen kanssa kirkastaa hopea, kupari ym. jalometalleja. Ostos-tv:ssä myytiin jokunen vuosi takaperin hirmuiseen hintaan olikohan se "silver quik" nimistä, tähdillä reijitettyä alumiiniplootua joka laitettiin altaaseen ja sinne lisättiin vettä ja ruokalusikallinen tavallista ruokasuolaa. Mustunut hopeakynttelikkö vain nostettiin sitten plootun päälle ja niin alkoi elektronivirtaus käymään kirkastaen kynttelikön. Toki tarkoitukseen sopii aivan tavallinen suklaankäärepaperikin, alumiinifolio tai makkaranpaistopussi saman kirkastus vaikutuksen aikaansaamiseksi. " Ja taas säästää satasia". Tuulettaa myös pitää sillä reaktiossa muodosttuu kitkerää hajua.

    Rauta vastaavasti kun hapettuu eli se ruostuu, hauraana metallina hapettuminen kulkeutuu syvälle sen sisälle ja samallaista suojaa ei sen pinnalle pääse syntymään koska ruoste hilseilee "lehtimäisenä" sen pinnalta sitä mukaa pois.

      
  • :smile: Minulla on 54-vuotias henkilöauto,jossa on alumiiniset jarrurummut,valurautaiset sisäkehät,messinkiset pyöränmutterit,teräspeltiä jarrukilvet ja alumiiniset jarrukengät.Alumiiniosat ovat säilyneet hyvin niinkuin muutkin jarruosat.Koriin sensijaan meni entisöinnissä muutama neliö uutta peltiä.Autolla on ajettu "miljoona"kilometriä vanhoilla lipeäteillä ja nykyisillä suolateillä.

      
  • Mikäs tämä 54-vuotias auto on? :smile:

      
  • Se on FIAT 1100 E vuodelta 1950

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit