Automaatin käsikäytön hyödyllisyys ?

17 kommenttia

Olen ajellut nyt hetken uudella automaattivaihteisella autolla, jossa on nykytapaan käsikäyttömahdollisuus.

Onko joku keksinyt oikeasti jotain hyödyllisiä käyttötilanteitta tuolle käsikäytölle !!????

  
  • Minä en pidä automaatin tavasta vaihtaa isommalle kaasua nostettaessa, kun ollaan vaikka kääntymässä risteyksestä. Reippaasti lähdettäessä seuraa tietysti vaihto alas, joka nykäisee kaikissa kokeilemissani automaateissa (variaattoria lukuunottamatta) enemmän kuin manuaali vastaavassa tilanteessa. Kokeillessani käsin komennettavaa Volvo 80 R:ää sain nykäisyn pois pakottamalla manuaalitoiminnolla oikean vaihteen jo kurviin sisään ajaessani. Tämä tietysti pilaa vähän automaatin alkuperäistä ideaa. Ja kaipa siihen nykäisyyn tottuisi, esimerkiksi isäni ei huomaa siinä mitään ongelmaa.

      
  • Lainaus:
    22.07.2004 klo 12:34 Autofanaatikko kirjoitti
    Onko joku keksinyt oikeasti jotain hyödyllisiä käyttötilanteitta tuolle käsikäytölle !!????


    Kyllä. Esim. ratakäytössä ominaisuus on välttämätön.

      
  • Poissuljettuna jokin kisakäyttö, niin käsinvaihtamisominaisuus on aivan tarpeeton toiminto. Otettu tuotantoon ilmeisesti Eurooppalaisten toimesta, jotka pääsääntöisesti ovat tottuneet hämmentämään keppiä, ja jollakin pitäisi saada leikkiä ajon aikana. Kaikilla automaateilla on aina voinut vaihtaa käsin, en ymmärrä lainkaan tätä keskustelua, yhtälailla on voinut vaihtaa ylös-alas kierrosten niin salliessa aina automaatilla jo -60 -70 luvulla.
    Ominaisuus ei ole uusi, helpotettu vain kikkailua.

    Jos lähemmin tarkastellaan historiaa miksi automaatit yleistyvät, se ei ollut pelkästään mukavuussyistä, vaan tehosyistä. -50 luvun tekniikalla voimansiirto ei kestänyt pitkään suurentuneita tehoja. Vaihteen "missaaminen" tuotti pahaa jälkeä. Kuten tänäkin päivänä, 50 vuotta myöhemmin Euroopassa, on automaatti tai nappivaihteistorobotti joka tehoautossa välttämättömyys kestävyyden takia.

      
  • Lainaus:
    22.07.2004 klo 14:15 Niki Kari kirjoitti
    Lainaus:
    22.07.2004 klo 12:34 Autofanaatikko kirjoitti
    Onko joku keksinyt oikeasti jotain hyödyllisiä käyttötilanteitta tuolle käsikäytölle !!????


    Kyllä. Esim. ratakäytössä ominaisuus on välttämätön.


    Vakiovehkeissä olematon, radalla tai ei, mutta virityspajojen kuten Mersulla Demec, Brabus, Carlsson Kleemann jne käsiteltyä lootan, että se ei vaihda ylös eikä alas kierrosten muututtua ja vaihtaa nopeammin, sitten siitä on hyötyä. Tavallisissa automaateissa ei paljonkaan, vaihdot kestää liian pitkään ja automatiikka kiusaa.

      
  • Liukkaalla kelillä voi lähdössä vaihtaa isompaa, tosin monissahan talviasento tekee tuonkin automaattisesti.

      
  • Tosi harvoin sitä tulee käytettyä, joskus tosin ihan kiva "leikkiä" sillä toiminnolla. Tosin yksi juttu on tullut huomattua : kun maantiellä laittaa sen manuaaliasennon päälle ja tulet sitten rampilta kaupunkiin, niin monesti ei edes itse muista että se on päällä. Eli sitten se huutaa vähän aikaa hidastelun jälkeen pienellä vaihteella !!!

      
  • Lainaus:
    22.07.2004 klo 15:30 Mie Ite kirjoitti
    Vakiovehkeissä olematon, radalla tai ei, mutta virityspajojen kuten Mersulla Demec, Brabus, Carlsson Kleemann jne käsiteltyä lootan, että se ei vaihda ylös eikä alas kierrosten muututtua ja vaihtaa nopeammin, sitten siitä on hyötyä. Tavallisissa automaateissa ei paljonkaan, vaihdot kestää liian pitkään ja automatiikka kiusaa.


    Aivan... mielestäni kuitenkin Alfan Selespeed (jossa napit ratissa) toimii hienosti. Sehän ei ole tavallinen automaatti vaan on toteutettu manuaalilaatikon kanssa...

    Oletteko nähneet Citroenin SensoDriveä. Periaate on kyllä ihan ok, mutta kun se vaihtaminen on tavattoman surkea. Kun vaihdat, kestää 3 sekuntia ennen kuin automatiikka tajuaa vaihtaa. - eli sillä ei käytännössä tee yhtään mitään.

    Olen kokeillut myös tavallista autolaatikkoa varustettuna tuolla käsivalinnalla. Onhan sillä kiva leikkiä kun voi ottaa kierrokset halutulla vaihteella tappiin asti ennen vaihtoa, mutta normaaliajossa tuolla ei käytännön merkitystä juuri ole.

    Radalla "nappivaihteillä" pystyy ajamaan tarkemmilla vaihdoilla- joka parantaa kierrosaikaa (jos normaaliin automaattiin verrataan) olen kokeillut tätä ahvenistolla. Niinkuin kaikki tietävät, kyseessä on rata, joka on mutkainen, haastava ja korkeuseroakin löytyy. Sinne en edes menisi turhan tehottomalla autolla...

    Sixpack: Aiemmin omistin Opel Vectran jossa oli normaali 4 vaihteinen automaatti. Voihan siinä itsekin valita vaihteet, tai no siis käytännössä pakottaa laatikko käyttämään alempia vaihteita. Jos valitsee kolmosen, laatikko käyttää ykköstä, kakkosta tai kolmosta, mutta ei vaihda neloselle asti (eli toimintaperiaate on vähän toinen) joten suoraan ei voi nappivaihteistoon verrata.

    [Niki Kari muokkasi tätä viestiä 22.07.2004 klo 17:03]
      
  • Onko teillä kokemuksia kuulemma niin ikävästä PT Cruiserin automaattilootasta joka vaihtaa aina liian myöhään?

      
  • Käsikäyttöisyyttä olen tarvinnut, ainakin näissä tilanteissa:

    voimakasta moottorijarrututusta haluttaessa (ei käyttöä ainoastaan alpeilla esim. veneen vedossa). Tehokas takavetoinen heilauttaa perää talvella huolimatta elektronisista apuvälineistä, kun kaasun lyö pohjaan ja automaatti hakee pienempää. Ja tietysti silloin kun leikittää. :grin: .

    Nykyaikaiset automaatit oppivat ajotyylisi ja osaavat haistaa sivuttaiskiihtyvyyttä eli eivät vaihda keskenmutkaa isommalle. Lisävarusteena saa ainakin saksalaisiin laatumerkkeihin F1-tyylisen vaihtomekanismin rattiin.

    Kuka ihmeessä nykyaikana siirtelee vaihteiston rattaita vielä eri asentoonja sanoo sitä vielä urheilulliseksi? Varsikin nykyään, kun niitä on jo kuusi kappaletta!

    Ps. Voin kernaasti myöntää, että minä tarvitsen molemmat kädet ratissa, kun ajetaan ns. isoa kovaa.

      
  • Lainaus:
    22.07.2004 klo 23:03 juster kirjoitti
    Ps. Voin kernaasti myöntää, että minä tarvitsen molemmat kädet ratissa, kun ajetaan ns. isoa kovaa.


    Aivan. Varsinkin radalla kierrosajat paranee, kun vaihteen voi vaihtaa ratista eikä tarvitse polkea kytkintä ja veivata keppiä. Näinollen radalla tulee manuaalin kanssa vaihdettua liian harvoin ja yleensä liian myöhään (vasta kaarteessa) mutta jälkimmäistä voi kyllä laittaa vähän kokemattomuudenkin piikkiin.

      
  • Tuo rata-ajo juttu epäilyttää; Ainakin minun loota (manuaalitoiminto) vaihtaa liian hitaasti todella urheilullista ajoa ajatellen (MB C). Ei sillä, ei mulla muutenkaan ole tarvetta rata-ajoon (200 CDI) !!

    Noissa erikoistilanteissa (veneramppi, maasto/mäki) asiassa saattaa olla jotain perää sekä myöskin tuo moottorijarrutus muuten on yksi tilanne.

      
  • Lainaus:
    23.07.2004 klo 10:27 Autofanaatikko kirjoitti
    Tuo rata-ajo juttu epäilyttää; Ainakin minun loota (manuaalitoiminto) vaihtaa liian hitaasti todella urheilullista ajoa ajatellen (MB C). Ei sillä, ei mulla muutenkaan ole tarvetta rata-ajoon (200 CDI) !!

    Noissa erikoistilanteissa (veneramppi, maasto/mäki) asiassa saattaa olla jotain perää sekä myöskin tuo moottorijarrutus muuten on yksi tilanne.


    Tuo riippuu täysin vaihteistosta. Alfa toi ensimmäisenä markkinoille nappivaihteiston vuonna 1999 nimellä selespeed ja tätä on monet sitten myöhemmin matkineet hyvällä ja huonolla menestyksellä. Tavalliseen automaattiin liitetty käsikäyttö-ominaisuus on kuin kompromissi, joka ei täysin toimi F1-tyyppisen laatikon tapaan. Alfan vaihteisto ainakin vaihtaa nopeammin rajuissa kiihdytyksissä ja varsinkin uudessa kakkosversiossa tuota vaihtamisen viivettä on entisestään pienennetty, koska hiljaa kiihdytettäessä vaihteisto toimii turhan verkkaisesti...

    Joo, no eipä tuolla koneella pahemmin radalla ajeta, mutta sehän onkin tehty täysin toiseen käyttötarkoitukseen ja toimii siinä oikein mallikkaasti :wink:

    [Niki Kari muokkasi tätä viestiä 23.07.2004 klo 10:33]
      
  • Mutta onko tuo alfan laatikko robotti vai aito automaatti ??

      
  • Selespeed on "robotti" mutta sitähän voi myös käyttää "automaattina" jolloin nappeja ei tarvitse painella. Halusin vain kertoa tällaisestakin vaihteistomahdollisuudesta, mutta jos ihan alkuperäisessä aiheessa pysytään, niin automaattilaatikon käsikäyttömahdollisuus on huono kompromissi, jolla ei ole niin suurta merkitystä.

    Robotilla tässä tarkoitetaan siis manuaalilaatikkoa. Robotti hoitaa kytkimen painamisen, kaasun hölläämisen ja vaihtamisen...

      
  • Jep, näin arvelinkin.

      
  • Rata-käytössä välttämätön????!!!!!!

    Eipä tule heti mieleen automaattivaihteista kilpa-autoa!!!


    Plus-Miinus -systeemille ei ole löytynyt mitään muuta käyttöä, kuin joskus liukkaalla voi lähteä isommalla vaihteella. Tosin tässäkin auttaa luistonesto, ja saman asian voisi hoitaa yksinkertaisemmin yhdellä napilla, joka kytkisi vaikka kakkosen tai kolmosen päälle lähdössä.

      
  • Lainaus:
    27.07.2004 klo 13:36 pkj kirjoitti

    Eipä tule heti mieleen automaattivaihteista kilpa-autoa!!!


    Eikö kannattaisi lukea kunnolla ennen kuin alkaa kirjoittamaan tuollaista kommenttia? En tarkoittanut, että tavallisen automaatin yhteyteen isketty "nappivalinta" olisi kilpa-ajossa tarpeellinen. Halusin tuoda esille, että "aito" nappivaihteisto tomii eri tavalla ja siitä on oikeasti hyötyä. Toisessa topicissa tästä olikin jo keskustelua...

    Nykyaikaiset F1 ja ralliautot käyttävät vaihtamiseen tekniikkaa, jossa "robotti" hoitaa vaihtamisen. Eli siis manuaalivaihteisto, jossa kytkimen painaminen, kaasun höllääminen ja vaihteen vaihtaminen tapahtuu elektronisesti napin painalluksella. Tämän tekniikan toi henkilöautoihin Alfa Romeo vuonna 1999 nimellä Selespeed...

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit