21 tkm ajettu VW Polo huutaa huoltoa vaikka autoa ostaessani käsitin, että ensimmäinen huolto olisi pitänyt tulla eteen vasta lähempänä 30 tkm:ää. Auto on tosin ollut kaupunkipainotteisessa ajossa ja etenkin talvella autoa käytettiin lyhyessä ajossa ilman lohkoa) mutta silti olisin odottanut edes muutaman tuhat kilometriä parempaa suoritusta.
Kuinkas muilla? Onko long life enemmänkin sanahelinää vai toteutuuko lupaukset (vain) maantiepainotteisessa ajossa?
Kyllä todella rauhallisesti ja autoa säästäen saat ajella, että Long Lifen luvatut kilometrit täyttyvät ennen huoltoa. Parhaimmissa tapauksissa luvataan jopa 50 tonnia ennen määräaikaishuoltoa, mutta käytännössä tämä toteutuu vain harvoin. Monet ovat myös sitä mieltä, että parempi on huollattaa auto normaalin kaavan mukaan. Auton omistajahan voi itse valita, käyttääkö autoaan esim. 20 tonnin välein huollossa eikä käytä Long Lifeä. Jos Long Lifen joutuu tekemään turhan usein, ei siitä ole enää paljon taloudellista hyötyä, koska jo pelkät Long Life öljyt ovat tavallista kalliimpia.
Joskus huvittaa ne ihmiset kun kehuu, ettei tartte pitkään aikaan huollattaa autoa ja nauravat ihan kuin minulla olisi täysi romu alla, kun itse huollatan useamman kerran sinä aikana, kuin heillä on 1 Long Life huolto. Sitten kun on parikymmentä tonnia ajettu, tullaan ihmettelemään että mikäs tämä on, kun kauppias lupasi ihan toisenlaisia kilometrejä... Itse vaihdatan öljyt 10tkm:n välein, vaikkei tehdas sitä vaadikkaan. Jos auton aikoo pitää pitkään, niin tämä on helpoin ja halvin homma jolla sen moottorin ikää pystyy merkittävästi lisäämään. Tavalliset öljyt kun varsinkin suorituskykyisissä autoissa ovat jo aika hurjasti menettäneet ominaisuuksiaan tuona aikana.
Öljyn valmistajat väittävät, ettei edes 50tkm ole liikaa nykyisille öljyille. Luulisi valmistajan intressien olevan volyymissä, joten miksi kehuisivat 'turhaan' kestävyyttä.
Mitä tulee tuohon Longlife huoltoväliin niin 30tkm/2v on bensamalleilla <B>maksimi</B> (50tkm/2v dieselit). Huoltoväli sopeutuu ajotyyliin ja olosuhteisiin, joten harvoin päästään maksimiin.
Tuijottamalla liiaksi pelkkää kilometrimäärää unohtuu usein se seikka, että kiinteällä huoltovälillä vaihto on tehtävä vähintään kerran vuodessa (tai 15tkm kumpi ensin tulee täyteen). Taannoin joku valitteli, kun Polo haluaa huoltoon jo ennen kuin mittarissa oli 5tkm, mutta unohti mainita, että autoilla oli ajettu lähes 2v. Kyllä siis tuolla 5tkm ajomäärälläkin 'säästöä' syntyi Longlife huoltoväli ansiosta vaikka kilometrien perusteella ei heti siltä näyttäsi - kiinteällä huoltovälillä olisi tullut vaihto vastaan jo paljon aiemmin.
Eli Longlifen kannattavuus riippuu auton käyttötavasta, jos käy niin, että huoltoväli näyttäisi tulevan vastaan reilusti alle 2v ja alle 20tkm välein kannattaa harkita siirtymistä kiinteään huoltoväliin. Mutta jos vaihtoväli lähenee 2v syntyy vielä säästöä vaikka ajomäärä ei lähetelisi 30tkm er huoltoväli.
Omalta osaltani piti paikkansa tuo 30tkm huoltoväli.
Eka huolto tehty, autona Audi A6.
Riippuu niin paljon käytöstä. Kovassa käytössä normaalit täyssynteettiset eivät varmaan tuota 50 tonnia kestä ja olihan TM:ssä pari vuotta sitten testattu öljyjä ja tiettyjen merkkien öljyjen ominaisuudet muuttuivat aika paljon jo pienillä ajomäärillä. Nesteen öljy oli muuten yksi huonoimmista. Lisäaineet ovat tippuneet kehityksen kelkasta pois. Parhaita oli Castrol, Esso ja Shell. Viimeksimainittu on parantunut huomattavasti. Shellillähän oli vakavia laatuongelmia yhdessä vaiheessa öljyjensä kanssa. Omassa autossa kiertää tällä hetkellä Castrol Formula RS, joka on muistaakseni mm. Porschen käyttämä LongLife öljy. Tästä huolimatta vaihdan sen 10 tonni välein. Ominaisuuksien huononemisen näkee ainakin siinä, miltä öljy näyttää kun sen vaihtaa ja siitä, että ajoituksenmuunnin alkaa piiputtamaan 8 tonnin kohdalla. Moottori kuulostaa sekunnin ajan käynnistyttyään dieseliltä. Tämä ongelma on ollut autossa pitkään ja lähtenyt aina uusien öljyjen avulla...
Ei raksutus ole ongelma, se on ominaisuus. Nykyautoissa on yläpuolinen nokka-akseli, ns. rullanokka. Venttiilin nokat painavat, tai oikeammin iskevät paininkuppeihin. Niin kauan ennenkuin yläkerta saa voitelun, kuuluu raksutus. -20 ilman lohkoa sitä saa kuulla parhaimmillaan pari minuuttia. Heti kun öljy tulee yläkertaan, kone hiljenee.
Siinä "pitää olla hevosvoimia"-jutussa oli tätä nokka-akseli juttua aika lailla. Alkuvoitelu on rullanokan arin kohta.
6-Volvot (VW LT diesel), on pitkä nokka-akseli monesti katkennut pakkasella kun nokka-akselin kitka kylmänä on muodostunut liian suureksi, ja jos kylmänä vähänkin polkaisee, niin kuuluu "naks" ja sitten kilahti kone!
Kun nokka-akseli on sylinteriryhmässä "vanhanaikaisesti" saa osat voitelun heti, rakenteesta ei ole hyötyä kuin V-moottoreissa.
Oma Passat ilmoitti huoltotarpeesta melko tarkkaan 27tkm kohdalla. Ja ilmoitushan on muotoa 2000 km huoltoon.
Taitaa nuo long life-öljyt olla niin suolaisen hintaisia, että se pidemmän huoltovälin hyöty hupenee siihen kalliimpaan hintaan.
Ei raksutus ole ongelma, se on ominaisuus.
Sori huonosta sanavalinnasta. Kyseessä on tietojeni mukaan ainakin mun autossa ajoituksenmuunnin ja se on tosiaankin ominaisuus. Eli uudesta pitäen ollut sama juttu, mutta tarkoitin, että uudet "notkeammat" öljyt toimii tietysti paremmin joten tätä ongelmaa ei esiinny. Nyt tietysti kesällä tätä ongelmaa ei muutenkaan ole niin paljon, mutta kovissa pakkasissa kyllä aina raksutti pahimmillaan n. 2,5 sekuntia.
Tiedätkö muuten tarkemmin noista paininkupeista? Ihan vaan sen takia kyselen, koska huoltohistoriassa on mielenkiintoinen remontti auton ensimmäisiltä taipaleilta, jossa on vaihdettu "venttiilinnostimen kupit" ja hinta ollut pilviä hipova... Kuulin jostain, että kyseessä on joku osa, joka ei pahemmin ilmoittele hajoamisestaan, mutta kun ne menevät, niin moottorista ei paljon ole sen jälkeen jäljellä...
Aivan, muutenhan käsittääkseni Volkswagenilla on vieläkin tuo 15 tonnin normaalihuoltoraja (?) Ainakin edellisessä Fabiassani meni niin...
Nykyisessä autossani on 20 tonnia tuo huoltoraja... Kannattaa laskea tarkkaan, mutta luin myös jostain lähteestä, että kannattaa käyttää ns. normaalia huolto-ohjelmaa silloin, jos ajaa pääasiassa vain raskasta ja lyhyttä kaupunkiajoa ilman, että kilometrejä kertyy kovin paljon. Säästää konetta ja on lähes saman hintaista kuin Long Life. Niinkuin tuossa mainittiin, on Long Life öljyt hieman tavallista kalliimpia. Tietysti itse tekisin varmaan niin, että vaihtaisin nuo Long Lifet 10 tonnin välein, niin on ainakin aina paras mahdollinen voitelu moottorissa
Olen ajanut sekalaista ajoa Tdi-Octaviallani 105000 km. Öljyt on vaidettu 2 kertaa: n. 42000 ja 84000 km: kohdalla. ajan vuodessa 35000 km. Olen tyytyväinen pitkään huoltoväliin. Öljyä ei ole tarvinnut juuri lisätä vaihtoväleillä, mutta olen kyllä pitänyt pinnan ylärajalla. Minua huolestuttaa lähinnä se, ettei vaihtojen yhteydessä ilmeisesti malteta poistaa vanhaa öljyä tarkasti (öljy on valmiiksi mustaa ja öljypinta vaihdon jälkee selvästi ylärajaa korkeammalla).
Plussaa harvoissa huoltoväleissä on myös se, ettei tarvitse maksaa niin paljon "valohoidosta", kuin esim. 15000 km:n välein huollettaessa.
Monesti 15 tonnin huoltoon kuuluu öljyjen lisäksi vain raitisilmasuodatin ja vikakoodien purku. Vain viimeinen on ns. valohoitoa ja ainakin merkkihuollot laskuttavat 20 sekunnin työstä järkyttäviä summia. Öljyjen vaihto ei kuitenkaan koskaan ole valohoitoa - mitä useammin vaihtaa sen parempi se moottorille luonnollisesti on.
Se, että öljytaso on yli ylämerkin huollon jälkeen, ei tarkoita sitä, etteikö vanhaa öljyä olisi kunnolla poistettu, mutta kyllähän sitä sinne aina vähän jää. Nyt on tuotu markkinoille uusi laite, joka puhdistaa järjestelmän samalla kun poistaa öljyt, eli laite "pesee" tilat samalla kun imee öljyn pois. Enimmäkseen kuitenkin käytetään vielä vanhantyylistä järjestelmää, eli öljyt vaan suurinpiirtein valutetaan pois ja sitten pistoolista täytetään uutta tilalle. Noin pitkällä matkalla öljyä pitäisikin kulua jonkin verran ja lisääminen on varmasti välttämätöntä. Kannattaa tosiaan pitää öljyt yli puolivälissä, sillä välinpitämättömyys voi koitua kalliiksi...
Tiedätkö muuten tarkemmin noista paininkupeista? Ihan vaan sen takia kyselen, koska huoltohistoriassa on mielenkiintoinen remontti auton ensimmäisiltä taipaleilta, jossa on vaihdettu "venttiilinnostimen kupit" ja hinta ollut pilviä hipova...
Ei ne ole kullasta tehty!
Paininkupit esim. Audi 100:een maksaa mek. n. 5,-/kpl, hydr. n. 9,-/kpl. Siitä kertaat sitten onko 2-vai 4-venttiilikansi kertaa sylinterimäärä. Katso oma autosi merkki ja hinnat tarkemmin www.motonet.fi. Selkeät ohjeet miten pääset suoraan varaosakirjaan ja -hintoihin. Ovat muuten useimmissa tapauksissa samat kuin alkuperäisosat!
Älä usko kaikkea mitä sanotaan! Tuolta asia selviää.
Ilmeisesti kyse on siis eri osista tai Alfassa ne on puhdasta kultaa- tai Delta autolla on mukavat katteet, sillä ainakin ne kupit mitkä Alfaan on aikoinaan vaihdettu, maksoivat huoltohistorian mukaan yli 300 euroa...