Nissan Cherry-86 seisoo kaksi viikkoa ulkona, ajamatta, käsijarru päällä. Menen käynnistämään autoa, niin oikea takarengas on täysin lukkiutunut paikoilleen, eikä suostu hievahtamaankaan. Soitto korjaamoon. "Joo, se on se kun se käsijarru on ollu päällä, niin se on jotenkin lukkiuttanut sen renkaan. Koputtelet siihen renkaaseen vähän vasaralla, niin jo aukeaa lukot..."
Takaisin autolle, käynnistellään, koputellaan, hakataan koko rengas melkein irti.....ei mitään vaikutusta. Paha juttu on, kun en tiedä autoista hirveästi, että voisin ite ruveta fixailee. Onko teillä kenties neuvoja, miten asian kanssa tulisi edetä, varsinkin kun toi "koputtelu" ei auttanut yhtään?
Kiitos
Kylla sen pitaisi laueta hakkaamalla. Hakkasithan vanteeseen eika renkaaseen ;-) Renkaan koputtelu ei auta mitaan.
Monasti tarvitsee aika reippaat mojautukset vanteeseen. Vanha Mitsuni oli seissyt ulkona toista vuotta ja moolemmat takapyorat jumissa. Lekalla muutama kunnon plajaykset niin jo lahti. Tosin vanteet siina vahan karsivat.
T: Eikka
Ota rengas pois.
Autossa on varmaankin rumpujarrut.
Kopsauttele siihen jarrurumpuun mieluummin kuin vanteeseen.
Naputtele (ei nyt kovin kovaa)jarrurumpua vasaralla eri puolilta.
Ellei auta, niin se rumpu pitää avata.
Jos ei ole kokemusta, etkä voi perehtyä asiaan, niin käytä
huoltomiestä paikalla.
Tästä päädemmekin siihen että käsijarrua ei kannata kytkeä kun päivän tai parin pysäytykseen, varsinkaan vahassa autossa, ja jos vaijerit ja jarrut muutenkin vanhat, kannattanee viedä ensitilassa korjaamolle, ja laittaa uuden käsijarruvaijerit, voidella kenkien-jarrukilven, sekä muut liikkuvat osat... tätä muuten ei yleensä pajoakaan tehdä kun korjaamolla vaihdetaan jarrukengät, ei paljoa voidella... palat ja kengäthän pitäsi liikkua melkoisen herkästi, suomen oloissa vaan pitäsi antaa kokoajan "extra" huoltoa jarruille suolan vuoksi...
Vanhassa kiesissäni jämähti toinen takarumpu jumiin vähänkään kostealla ilmalla, vaikka ei käsijarrua laittanutkaan > rummut ja kengät ruosteessa > heikko jarruteho toisella puolella. Kyllä ne jarrut kannattaa vanhassakin autossa kunnossa pitää, ovat sentään auton tärkein turvavaruste.
Ongelma on monissa autoissa. Opel Kadett on ainakin hyvin herkkä jumittamaan käsijarrun avulla takapyörän tai molemmat jopa yhdessä yössä, vaikka vaijerit olisi vaihdettu ja mekanismit kunnossa. Ilmeisesti jarruhihna-aine "liimaantuu" rumpujarrun sisäpintaan hyvin tehokkaasti ja nopesti, koska väli on tasan 0,000 mm.
Yksi konsti on koettaa varovasti pakittaa jarrujen irtoamiseksi.
Siksipä - älä käytä käsijarrua pysäköinnin aikana ollenkaan. Pidä vaihde päällä ja tarvittaessa ohjaus siten, että auto ei pääse karkaamaan edes mäessä.
Vielä sekin näkökohta, että laita vaihteeksi ykkönen tai pakki sen mukaan, ettei auto mahdollisessa (erittäinkin harvinaisessa) oikosulkutilanteessa lähde starrtimoottorin voimalla kohti rakennusta, joka sekin yleensä palaa, jos auto roihantaa seinustalla!