Niin, ja sitten tämä ajonestojärjestelmä: nykyvanhassani (10/00) vilkkuu punainen valo aika-ajoin; sen taaskin korskea myyjä selvitti
(tyhmälle tytölle?) liittyvän ajonestoon. Mitenkä vilkkuvalo muka varasta pelottaisi? Ensikuisessanikin sellainen tcr-lsd-ddr-tms. lienee.
Onko moderni malli erilaisempi ja miten ja miksi?
mikä modernimpi malli? tarkoitat sitä kojelaudassa vilkkuvaa valoa, sehän on siinä lähinnä ulkonäön vuoksi ja eräänlaisena "pelotteena" varkaille, sitä miten se tehoaa, en osaa sanoa... hälyttimissä on myös vilkkuvalot, joten tätä eroa kait yritetään "hämärtää" jotta ei tiedä onko hälytin vai ei, mutta eihän ajonestolla varustettua auto ihan niin vain viedä, paitsi ehkä joskus... mutta harvemmin, ja vakuutus ei muuten tahdo korvata mitään jos tälläinen auto varastetaan...
jaa mitäs kysyitkään, onko modernimmassa mallissa vilkkuvaloa, riippunee autosta, luultavasti uudemmissa on...
Ajoesto itse estää moottorin käynnistämisen muullla kuin koodatulla avaimella, käytännössä se kykee jonkin tärkeän osan esim. bensapumpun ja sytytysyksikön pois toiminnasta, mallista riippuen. Ymmärtääkseni kaikissa vuoden 1998 jälkeen rekisteröidyissä autoissa on oltava ajonestolaite vakiona.
Luin jokin aika sitten jostakin lehdestä - en kyllä vahingossakaan muista mistä, saattoi olla jopa Hesari - että Suomessa ei ole ajamalla varastettu ainoatakaan ajonestolaitteella varustettua autoa ilman auton omia avaimia. Eli ensin varastetaan avaimet esim. autoliikkeestä ja sitten viedään pihalta auto.
Olen huomannut useita tapauksia, että autoilijat, joilla taatusti on niin uusi auto, että ajonesto on siinä oltava, käyttävät lisäksi ohjauspyörään asetettavaa "lukkotankoa". Ehkä sillä on jokin lisäpelotetarkoitus, tai sitten omistaja pitää ajonestolaitetta epäluotettavana huuhaana. Luulenpa uusiin autoihin murtauduttavan niistä mahdollisesti löytyvän tavaran, ei auton varastamisen takia. Siinä ei lukkotanko paljoa auta.