Kitkarenkaat kesällä

16 kommenttia

Voiko kitkarenkailla ajaa huoletta kesällä? Onko pito yhtä hyvä kuin kesäkumeilla? Vaihdoin juuri uudempaan autoon jossa oli vain yhdet renkaat. Autokauppias sanoi että edellinen omistaja oli harrastanut kitkarenkailla ajamista ympäri vuoden. Suositteleeko joku tällaista?

/Kitkarengaskokemus nolla

  
  • Lainaus:
    23.06.2005 klo 09:08 JONNE A kirjoitti
    Voiko kitkarenkailla ajaa huoletta kesällä? Onko pito yhtä hyvä kuin kesäkumeilla? Vaihdoin juuri uudempaan autoon jossa oli vain yhdet renkaat. Autokauppias sanoi että edellinen omistaja oli harrastanut kitkarenkailla ajamista ympäri vuoden. Suositteleeko joku tällaista?

    /Kitkarengaskokemus nolla


    Kyllähän niillä ajaa tietysti voi mutta ominaisuudet on otettava huomioon ja ehdottomasti pidettävä niissä riittävän kovat rengaspaineet. Ominaisuuksia:
    - pito ei yleisesti ole niin hyvä kuin kesärenkailla, vaikka turvallisemmat ne tietysti vesikelillä ovat kuin aivan silestoneiksi ajetut vanhat kesärenkaat
    - vesikelin pito on monilla kitkoilla selkeästi hyviä kesärenkaita heikompi, tässä voi olla aika paljon rengaskohtaisia eroja, esim. itselläni aiemmin olleet Nokian Hakkapeliitta Q:t olivat aika huonot pitämään märällä asfaltilla, nykyiset RSi:t ovat jo paremmat.
    - nopeusluokka on kitkoissa alhainen, kannattaa huomioida esim. moottoritiellä ja kuorman kanssa ajaessa
    - tuntuvat kuumenevan aika lailla kun kelit lämpenevät, en tiedä kuumenevatko liikaa? Kuluvat todella paljon lämpöisellä.

    Olen kyllä itse ajanut kitkarenkaita loppuun kesällä, mutta loppuun ne ovat menneetkin heti kun on tullut tällaisia hellekelejä. Toki ajan aika paljon, vähemmän ajavalla ne varmaan kestävät hyvinkin koko kesän. Bridgestonen Blizzakeilla yritin muutama vuosi sitten ajaa koko kesän, mutta heinäkuun lopulla tuli kesärenkaiden vaihto eteen kun Blizzakit suorastaan "sulivat alta" yhdellä pidemmällä reissulla.

      
  • Jos rauhallisesti ottaa vesisateella niin mikäs siinä. Äänettömämmät ne on kiitos pehmeän kumiseoksen, mutta ajaessa sen sitten huomaa sen löysyyden. Jos ei kohella niin noillakin pärjää, ajotapaa pitää vaan suhteuttaa.

      
  • Vähän ne renkaat on pehmeämmät kuin kesärenkaat, mutta kestävät hyvin kulutusta. Olen ajanut vuodesta 97 vain kitkoilla, autoina Punto, Transit ja Astra. Transitissakin kestävät hyvin 50t normaaliajossa ohjauskulmien ollessa kohdillaan. Ovat erityisen hyvät märällä kelillä, ihan kuivalla asfaltilla kesärengas saattaa hakata ne max. jarrutuksessa parilla metrillä.
    Olen käyttänyt sekä Bridgestoneja että Nokialaisia. Viimeisimmät ovat keski-Eurooppaan tarkoitetut kitkat, ne ovat ihan OK kesällä, mutta ei ne mitkään talvirenkaat ole vaikka sellaiseen ovatkin hyväksytyt. Toisaalta jos mennään metsään niin harvoin se vika renkaista löytyy...

    Vaikka ajatkin kitkoilla läpi vuoden, kannattaa kuitenkin vähintään kerran vuodessa tarkistaa jarrupalat, iskarit ym.

      
  • Edellisen kirjoittajaa kehottaisin kokeilemaan pitkästä aika oikeita, kunnollisia kesärenkaita, jos kerran voi mennä sanomaan, että kitkat ovat erityisen hyvät märällä kelillä !! Eivät todellakaan ole.

    Ja muutenkaan en suosittele. Kitka on talvirengas, kunnon kesärengas on ihan eri tason juttu.

      
  • Talvirengastesteissä kitkat ovat saaneet todella huonoja arvosanoja väistöstä kuivalla asfaltilla. Arvosana-asteikolla 4-10 parhaat ovat saaneet kutosia; heikoimmat nelosen!!! Kannattaa siis ajaa kesäisin kitkoilla todella ennakoivasti.

      
  • Lainaus:
    23.06.2005 klo 17:45 MatLog kirjoitti
    Talvirengastesteissä kitkat ovat saaneet todella huonoja arvosanoja väistöstä kuivalla asfaltilla. Arvosana-asteikolla 4-10 parhaat ovat saaneet kutosia; heikoimmat nelosen!!! Kannattaa siis ajaa kesäisin kitkoilla todella ennakoivasti.


    Itse olen ajanut vuodesta -92 lähtien seuraavat kitkarenkaat loppuun:
    Nokia Nrw, Bridgestone Blizzak, Pirelli Winter ice, ja parhaillaan on Continental conti contact 3 alla. Renkaat ovat olleet alla kesät talvet muutaamaa poikkeusta lukuun ottamatta. Olen varauksin samaa mieltä yläpuolella olevan kirjoituksen kanssa, vesisade on kitkarenkaan heikoin kohta, kun Pirelleillä lähti märällä asfaltilla reippaasti liikkeelle vielä kolmosella renkaat saattoivat lyödä tyhjää, mutta ne olivat muutenkin hirveät renkaat. Nykyiset Contit pitävät yllättävän hyvin myös sateella eikä nopeissa väistöissäkään ole mitään katastrofaalisia ongelmia. Heikoin kohta kitkoissa kesällä on mielestäni kuluminen.

      
  • Kyllä niillä kesällä voi ajaa ihan hyvin, mutta talviliukkailla tosi huonot! :sunglasses:

      
  • Talvellakin ajetaan runsaasti paljaalla usein märällä tiellä , joten ei pitäisi olla estettä ajaa kitkarenkailla kesällä.

      
  • Kitkat ovat jopa paremmat kuin kesärenkaat. Paljon hiljaisemmat. Ne eivät vain kestä, lämpiävät kesällä liikaa. Moottoritiellä ajon jälkeen haisee palanut kumi !! Parit kitkat olen kuluttanut loppuun kesällä, juhannuksen jälkeen on yleensä saanut vaihtaa kesäkummit alle.

      
  • TM:n testin mukaan ei kitkoilla kannata ajaa kesällä. Kitkarengas on suunniteltu talviolosuhteisiin, ei missään nimessä kesäajoon. Testituloksen löydät tarvittaessa myös Hesarista.

      
  • Kesärengastesti, missä oli mukana myös käytetty Nokian kitkarengas löytyy TM 5 /2004. Kitkarengas sai arvosanan 5.Tämä tiedoksi.

      
  • Se mitä TM tai muut autolehdet väittävät on yhtä tyhjän kanssa. Jos ne kehuisivat kitkojen ominaisuuksia kesällä, kuinka kävisi kesärenkaiden myynnin? Entä testaajien "tutustumis ja kesärenkaiden testausmatkat valmistajan tehtaille ympäri eurooppaa?" Sen lauluja laulat jonka leipää syöt!"

    Kitkat sopii oikein hyvin kesäkäyttöön kun tiedostaa, että on kitkat alla, eli ei voi ajaa mutkaisella asfalttitiellä 140km/h kurviin, vaan ainoastaa 80km/h eli sitä mitä nopeusrajoituskin edellyttää. Kaiken muun sitten voi kitkoilla tehdäkin verrattuna kesärenkaisiin.

      
  • Voihan niillä ajaa kesällä ja paljon mukavammat tietenki ovat kuin oikeat kesäkumit. Muissa ominaisuuksissa selvästi huonommat.

    Kannattaa kuitenkin käyttää vain loppuunajamistarkoituksessa. Yhden kesän ajetut kitkat ovat menettäneet suurimman osan talviominaisuuksistaan. Eivät ole missään tapauksessa enää soveliaat talvikeleihin.

      
  • Sateella saattavat loppuunkuluneet kitkarenkaat olla todella liukkaat, jos nyt eivät muutenkaan kesärenkaat ole.

    Itse en ole harrastanut talvikumien loppuunajoa kesällä, mutta isäukon Bemariin jotenkin jäivät Contin kitkat pyörimään taakse keväällä. Moottoritien rampissa sai kyllä sateella kuudenkympin vauhdista pitkää ja leveetä sladia, kun vähän polkasi kaasua kolmosella, mutta olisipa saattanut nurattaa vähän vähemmän, jos olisi tositilanne tullut eteen ja tarvinnut vaikkapa satkun vauhdista alkaa jotain väistelemään... :no_mouth:

      
  • Lainaus:
    02.08.2005 klo 15:47 wxyz kirjoitti
    Se mitä TM tai muut autolehdet väittävät on yhtä tyhjän kanssa. Jos ne kehuisivat kitkojen ominaisuuksia kesällä, kuinka kävisi kesärenkaiden myynnin? Entä testaajien "tutustumis ja kesärenkaiden testausmatkat valmistajan tehtaille ympäri eurooppaa?" Sen lauluja laulat jonka leipää syöt!"

    Kitkat sopii oikein hyvin kesäkäyttöön kun tiedostaa, että on kitkat alla, eli ei voi ajaa mutkaisella asfalttitiellä 140km/h kurviin, vaan ainoastaa 80km/h eli sitä mitä nopeusrajoituskin edellyttää. Kaiken muun sitten voi kitkoilla tehdäkin verrattuna kesärenkaisiin.


    No hei haloo!!!
    Ilmeisesti liikenneturvallisuus on sinulle aivan sama!!! Oletettavasti tietänet, että meillä myytävistä nastattomista talvirenkaista suurin osa on rakenteeltaan todella pehmeitä, suorituskykyluokka Q... Kyseisen suorituskykyluokan rengas käyttäytyy ääritilanteissa aivan toisin, kuin auton ensiasennuksessa olevalla suorituskykyluokalla varustettu kesärengas (useimmiten H tai V)... Olen itse päässyt kokeilemaan asian ja voitte kuvitella, että uskomaton on ero kyseisen asian kohdalla!!! Pidän todella tärkeänä renkaan toimivuutta ääritilanteissa, mutta niitähän ei koskaan toivo sattuvan kohdalle...

      
  • Kannattaisi harkita kitkarenkaiden käyttökieltoa kesällä kun ymmärrys ei näköjään kaikilla riitä. Ei ole järkevää että liikenteessä liikkuu vaarallisilla renkailla varustettuja ajoneuvoja?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit