Tuli tuossa hankittua Mitsun Grandis ja siihen sitten hakkapeliitta 4:set ihan rekisteriotteen mukaisesti eli 16". 4:set valitsin ihan sen mukaan että on aikaisempaa kokemusta kyseisistä renkaista edellisessä autossa. Renkaat alle vaihdetuani kuitenkin koin suorastaan järkyttävän huonon ajokokemuksen verrattuna kesärenkaisiin. Auto huojui ja teki kaikkea muuta kuin olisi ollut hyvä ajaa. Ohitustilanteissa tuli jopa kauhunhetkiä kun tuntui että takapää karkaa hallinasta. Eikun rengasliikkeeseen takaisin kyselemään että mitäs nyt tehdään, rengaspaineet nostettiin 3,2 bar:iin (ohjekirja suosittelee 2,1-2,6) ja myyjä lähti jopa ajamaan autolla ja oli suurinpiirtein samaa mieltä kuin minäkin, auto tekee kaikenlaista ylimääräistä ja huojuu voimakkaasti vaikka rengas on maahantuojan / tehtaan suositusten mukainen. Sitten se miettiminen vasta alkoikin että mitä tehdään. Auto kävi jopa aurauskulmien tarkistuksessa, kaikki ok. Päädyttiin siihen että laitetaan alkuperäisille vanteille, siis 17", toiset kumit ja kokeilemaan miten auto kulkee ja kulkeehan se kun kumi on tarpeeksi matala, enään ei huoju eikä ole tunnetta että perä karkaa omia aikojaan. Eli nyt renkaat 225/45 17" jotka toimii. Monesti haukutaan rengasliikkeiden asiakaspalvelua huonoksi mutta en ollut uskoa kuinka hyvin ja hienosti asiaan suhtauduttiin, että ISO KIITOS MIKKELIN VIANORIIN LOISTAVASTA ASIAKASPALVELUSTA. Aika näyttää miten Mitsubishin maahantuoja suhtautuu kun meinasin kysellä nyt sitten toista sarjaa alkuperäisiä aluvanteita tosi sopivaan hintaan kun ei 16" sitten käynytkään vaan joutui ottamaan selkeästi kalliimmat 17" talvirenkaatkin. Muuten olen autoon tosi tyytyväinen ja voin suositella muillekin tilaa tarvitseville lämpimästi mitsua. Että näin.
Minusta asiakaspalvelu on myös sitä, että palvellaan olematta aina käsi ojossa.
Jäi hieman epäselväksi, saitko 17" renkaat samaan hintaan kuin 16":set? Palvelu pelaa tottakai aina kun rahapussin nyöriä hellitetään, entä kun tuote tai tilanne poikkeaa sovitusta hinnasta?
En toki samaan hintaan uusia renkaita saanut, sehän olisi ollutkin jo ihme olihan 16" ihan rekisteriotteen mukaiset, mutta enään ei kuitenkaan vanne/vaihto töistä tarvinnut maksaa ylimääräistä. Eihän vika ollut rengasliikkeen, mutta siitä huolimatta asia haluttiin hoitaa ja selvittää.
En tiedä onko mitsun maahantuoja testannut ollenkaan minkälainen auto on ajaa 16" talvipyörällä kun taitaa olla Japanissa vain tarve kesärenkaisiin jotka on yleensä aina selkeästi jäykemmät kuin vastaavat talvirenkaat.
Bluebirdissä oli aikanaan samaa ongelmaa. Hakkapeliitta 111- nastarenkaalla ei ollut ongelmia, mutta sen jälkeen markkinoille tullut Hakkapeliitta 10 oli kammottava ajettava. Tässäkin tapauksessa perä tuntui nuljahtelevan herkästi. Koemielessä tehtyjen varovaisten väistöliikkeiden perusteella ei voinut muuta kuin toivoa, ettei tositilannetta tule eteen.
Mikä on se alustan ominaisuus, joka saa auton niin herkäksi renkaan tyypille?