Hybridit

6 kommenttia

Ei olekaan ihan uusi keksintö noi hybridi-autot. Lueskelin tässä TM:aa vuodelta 1973. Silloinen öljykriisihän "pakotti" autonvalmistajat kehittelemään vähempi kuluttavia ajoneuvoja. Näistä varmaan mieleenpainuvimpia ovat 7-litraisella V-8 varustetut jenkkilaivat, joiden moottoreista otettiin tehoa mahtavat 150 (DIN) heppaa. No jokainenhan saa yrittää vähentää kulutustaan miten lystää...

Mutta otsikon asiaan. Mersulla tutkivat tuolloin raskaassa kalustossa hybridivoimansiirtoa, jossa polttomoottori latasi akkuja joiden voimalla taas käytettiin sähkömoottoreita.Polttomoottorin käydessä tasaista kierrosnopeutta on se helppo saada vähäsaasteiseksi. Ilmeisesti kauunkien keskustoissa olisi liikuttu pelkästään sähkömoottorien voimin. Myönsivät kuitenkin, että edessä on pitkä kehitysjakso ennenkuin tämän tyyppiset autot saadaan sarjatuotantoon. Niin - onhan tuota jokunen auto kehäteillä pyöriny, ennenkuin hybridin sai kaupasta ostaa. Tosin sehän ei raskasta kalustoa ollutkaan... mesestä puhumattakaan.

  
  • Niin taisi Audillakin olla jo 80-luvulla prototyyppi hybridistä, ja 90-luvulla jopa kaupoissa A4 dieselhybridi, tosin melko alkeellinen sellainen. Tälle, kuten niin monelle muullekkin lupaavalla tekniikalle, kävi niin että kun kauppa ei käy niin resurssit suunnattiin muualle. Saattaisi automarkkinat olla jo erinäköiset jos tuo olisi Priuksen kanssa aikoinaan lyönyt läpi. 15 vuotta myöhemmin ei olla vieläkään saatu dieselhybridiä kauppoihin ja Priuskin on vasta pikku hiljaa tulossa suositummaksi. Uudeksi mainostettu start-stop systeemikin taisi olla jo 80-luvun Polossa. Vaan kun ei mennyt kaupaksi, niin sekin jäi historian hämäriin. Nykyään tuollainen voisi olla yhtä yleinen kuin polttoaineen ruiskutus, jos vaan kehitystyötä oltaisiin jatkettu.



    OT:na vielä että lueskelin jotain lehteä jokin aika sitten ja siinä oli jokin 80-luvun lopulta napsaistu artikkeli. Kyseessä oli juttu nykyään niin trendikkäistä ilmalämpöpumpuista, ja siitä että mihin ne olivat hävinneet. Energiakriisin aikoihin niitä oli kehitetty kovastikin, mutta kun ajat paranivat niin ihmisten mielenkiinto loppui ja samalla kehitystyö. Nyt samaiset vehkeet ovat olevinaan niin uutta ja hienoa että...

      
  • Hävisivät koska tekniikka ei toiminut riittävän kauan, sama oli aikoinaan myös ensimmäisissä maalämpöpumpuissa, onneksi kehitys on kehittynyt ja pelittävät nykyään! :flower:

    Sama on nykyhyprideissä, ovat antiikkia koska parempikin systeemi on kehitetty! :warning:

      
  • Hävisivät, niinkuin tulevat nämä nykyisetkin vempeleet häviämään, jahka tämä ekovouhotus siirtyy historian hämäriin, kuten edellinenkin energiakriisi.

      
  • Tämä nykyinen "ekovouhotus" ei häviä koska energian hinta nousee jatkuvasti ja ympäristö pilaantuu maapallon "liikakäytön" takia. :cry:

    Luultavasti/toivottavasti joku "viisas insinööri" (jos ei olekkaan satuolento?) keksii keinotekoisen fotosynteesin, fuusioreation tms. :flower:

    Tosin vedestä ja ruuasta tulee pula ennen kuin energiasta, siis jos ei tule isompia luonnon mullistuksia kuten ennen on tullut ja suurin osa eläin- ja kasvikuntaa kuollut? :warning:

      
  • Pitää vain luoda uutta.

    Pitäähän Intiassa kaikilla olla mahdollisuus autoiluun ja Afrikan maat tulee hetken päästä perässä. Nyt alkuvaiheessa tosin keskitytään kehitysavussa siihen että mahdollisimman moni säilyisi hengissä ja pääsisi lisääntymisikään. :warning:

      
  • Polttoaineen hinta ja saatavuus varmaan asettavat jotkut rajat autoistumiselle. Myöhemmin sähkön saatavuus ja hinta...

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit