Hybridien erot

1 kommentti

Kävin tutustumassa Hondan Insight hybridiin.

Yksi suuri ero Toyotan Priukseen on siinä, että Priuksella pystyy ajamaan pelkällä akulla esim. parkkihalleissa.

Insight ei liiku metriäkään ilman polttomoottoria! Tämä on paha puute! Siispä en ainakaan Insightia osta Priuksen jälkeen.

  
  • Prius ja Insight eivät ole saman luokan autoja. Ne näyttävät aerodynaamisista syistä samalta, ja kummassakin on jarrutusenergian talteenotto. Siihen ne yhtäläisyydet sitten päättyvätkin.



    Teknologisesti Prius on voimansiirroltaan rakennettu hybridiksi. Ilman sähkömoottorien apua auto ei liiku. Priuksessa ei ole kytkintä, ja sen vaihteisto on kiinteällä välityssuhteella. Loppu hoidetaan kahden sähkömoottorin (tai generaattorin, riippuu tilanteesta) ja elektroniikan avulla. Prius on vaikeasti luokiteltava sarja- ja rinnakkaishybridin sekoitus.



    Hondan IMA puolestaan on puhdasverinen rinnakkaishybridi, jossa moottorin akselille on laitettu sähkömoottori, joka tarvittaessa antaa lisää vääntöä tai kerää jarrutusenergiaa talteen. Sama mylly toimii myös starttimoottorina. Voimansiirto ei poikkea tavallisen polttomoottoriauton voimansiirrosta.



    Insightin tarkoituksena ei ole olla Priuksen suora kilpailija. Insight on pienempi, meluisampi, muovisempi, enemmän kuluttava, jne. Mutta sen lisäksi se on edullisempi hankkia. Insightin tarkoitus on tuoda hybriditeknologia hinnaltaan mahdollisimman lähelle kuluttajaa.



    Ulkomaisten testien perusteella Priuksen omistaja halunnee lähinnä vaihtaa uuteen Priukseen. Testit nykyisen Priuksen (2004-2009) ja Insightin välillä ovat olleet aika lailla tasapelejä, mutta vertailut uuden Priuksen (2010-) ja Insightin välillä ovat päätyneet siihen, että Prius on teknologisesti selvästi edistyksellisempi.



    Insight voi tästä huolimatta olla hyvin merkittävä ja huomionarvoinen auto. Sekin on erittäin pihi, ja sen kohdalla hintaero hybridittömään vastaavaan autoon on pienempi kuin Priuksessa. (Tosin uuden Priuksen hinnoittelusta ei ole vielä varmaa tietoa.)

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit