Tarkoittanet siis pinnoitettuja talvirenkaita, jotka ovat siis kitkarenkaat pehmeine lamelleineen, joihin on upotettu teollisuustimanttia nastoja korvaamaan. Ajoin pienen lenkin ja täytyy myöntää, että kyseessä on todella toimiva ratkaisu...
Tiedä sitten, toimiiko tuo nastankorvike pahemmilla keleillä, renkaiden saatavuudesta yleensäkin ei mitään tietoa... Myydään ainakin nimellä green diamond...
Yksi talvi GreenDiamondeilla takana ja pidon puolesta hyvät renkaat.
Kaverini ja hänen isänsä käyttää niitä ja ovat olleet tyytyväisiä. Jotenkin en itse vielä oikein osaa luottaa niihin (en ole kokeillut). Tiedätkö sinä syytä miksei nämä ole yleistyneet? Tuntuu että näitä valmistaa vain joku pieni valmistaja ja eikä niitä oikein mainostetakkaan.
Juttelin paikallisen Green Diamond-kauppiaan kanssa ja tämä kertoi, että viime talvena myytiin vain muutamia koesatseja. Tuote on kaiken lisäksi meille niin uusi, ettei sillä edes voi olla vielä kovin vahvaa suosiota.
Hinta ainakin Turussa 185/65R15 koon sarjalle oli 305 euroa, joka on mielestäni kallis. Laadukkaat Kleber Kapnor 4 nastarenkaat kun maksavat 4 kpl asennettuna vain 320 euroa ja kyse ei enää ole pinnoitetuista kitkarenkaista joissa on "teollisuustimanttia" vaan aidoista, tehtaalla (Suomessa myytävät renkaat kasaa Nokian...) nastoitetuista nastarenkaista...
Tämän keksinnön selvä etuhan perinteisiin nastarenkaisiin on huomattavasti pienempi melu ja kitkarenkaisiin verrattuna pitokin on parempi, koska renkaat jättävät oikeasti naarmuja jäähän...
Miten viranomaiset suhtautuvat renkaisiin? Nastojen lukumäärä on rajoitettu, samoin niiden sijoituksesta on jotain määräyksiä. Ilmeisesti ns. timantteja ei lasketa nastoiksi, jolloin rengas pitää luokitella kitkarenkaaksi. Miten määritellään nasta?
Just, ne onkin leiponu hiekkapaperia renkaaseen, mikäs siinä. Mikäli asia pitää paikkansa, että renkaissa olisi teollisuustimantteja selittyy hintakin sillä. Teollisuustimantti on suhteessa kalliimpi kuin hiottu timantti. Kaikki pöly otetaan tarkasti talteen, De Beers tai Norton USA on asialla. Saattaahan ne jotakin raapiakin, mene ja tiedä. Asia selvinnee ennenpitkää TM testissä.
Huomasitteko markkinajipon? Ostettava hyvissä ajoin, että kerkeät ajaa 2000 km ennenkuin hiukkaset tulevat esille. Entä jos et osta? Ostatkin keskellä talvea, ajatko silloin kesärenkailla?
Olihan siellä oikein tutkimuslaitoksenkin testitietoa vakuuttamassa ostajia. Minulle ei vain selvinnyt, miten ohjattavuutta mitataan jollain indeksillä ja miten se voi olla 20-30% parempi kuin jollain toisella renkaalla. Toinen hauska yksityiskohta oli lehtiartikkelit, joissa kehuttiin rengasta. On ovela veto markkinamiehiltä lähettää toimittajille lehdistötiedote, jonka sisältö julkaistaan lehdessä. Tällöin siitä häviää mainoksen maku ja artikkeli muuttuu uskottavaksi, koska sen julkaisee puolueeton, luotettava sanomalehti. Jossain kohdassa viitattiin pohjoismaisten lehtien rengastesteihin, mutta tarkempaa mainintaa ei testistä ollut puhumattakaan lainausta artikkelista.
Ilmeisesti ns. timantteja ei lasketa nastoiksi, jolloin rengas pitää luokitella kitkarenkaaksi. Miten määritellään nasta?
Aivan. Kyseessähän ei ole nastarengas, vaan kitkarengas. Sellaiseksi se luokitellaan. Green Diamondhan on pinnoitettu kitkarengas, johon on suihkittu noita metalligranulaatteja, joita mainostavat kovuudeltaan teollisuustimantteja vastaaviksi. Jälleenmyyjä kaikesta huolimatta muistutti, että kyseessä ei ole nastarengas, eikä siis vastaa nastarenkaan pitoa varsinkaan märällä jääpinnalla.
Ja Sixpack: Jos hankit renkaat keskellä talvea, käyttäytyvät ne luonnollisesti ensimmäiset 2000 kilometriä kitkarenkaan tavoin. Itse pääsin kokeilemaan autoa, jossa oli tällaiset renkaat alle asennettu. Muuten ihan ok, tosi hiljaiset ja hyvä ajaa, mutta väistöliikkeissä perä muljahtelee oudosti. Nähtävästi renkaan kumi on niin pehmeää, että joustaa ihan hillittömästi. Tuntuu siltä, kun perä lähtisi tien pinnasta irti...
Vaikka rengas toimivalta vaikuttikin, en ainakaan itse aio maksaa siitä laadukkaana tunnetun ja erittäin hiljaisen, hyvän ajettavan nastarenkaan hintaa, vaikka huikeat 15 euroa säästäisinkin. Itse asiassa halvimmat nastat koossa 185/65R15 oli Stunnerit, jotka olivat kymmeniä euroja GreenDiamondeja edullisempia, vaikka kyseessä oli kunnon nastarengas, ei mikään pinnoitettu vastine.
Green diamondit ovat edulliset vaan verrattuna isojen merkkien renkaisiin, kuten Contit, GoodYearit, Misukat tai Nokialaiset.
[Niki Kari muokkasi tätä viestiä 20.10.2004 klo 22:57]
Uusimman Tuulilasin talvirengastestissä oli mukana nuo granuliittirenkaat. Jaetulle viimeiselle sijalle jäivät kitkarenkaissa.
Tiedä sitten onko rengas puhtaasti markkinajippo vai voiko ko. valmistustekniikasta olla jotain hyötyäkin. Green Diamondin (yksi) ongelma on käytetty rengasrunko, joka Tuulilasin testissä oli Yokohama. Tosin rengas oli nopeamman ajon talvirengas (T-luokiteltu), joten se antoi tasoitusta testissä.
Olisikin mielenkiintoista nähdä, jos joku tunnettu rengasvalmistaja (esim. Nokia) tekisi ko. tekniikalla oman renkaan. Veikkaan, että ajatusta on jo tutkittu mutta ei-käyttökelpoiseksi havaittu.
Laitatin alle, eilen tuollaiset green diamondin 195/55/15 kokoiset renkaat. Hintaa oli tampereella 268 alle laitettuna. Pidosta ei vielä luonnollisesti ole mitään havaintoa mutta täytyy sanoa että hiljaiset ovat...
Laitoin Tuulilasin Ketoselle postia ja näin hän vastasi...
Tämä ei ole vaarsinainen kysymys vaan tarkennus. Lainaus: "Onko sinulla minkälaista tietoa uudesta talvirenkaasta, jonka kumiseoksen sisällä on kovia rakeita. Huhujen mukaan tällainen rengas olisi jo jossain myynnissä. Eli millaiset ajo- ja pito-ominaisuudet renkaassa on? Tässä kysyjä tarkoittaa Green Diamond -uusiotalvirenkaita, jotka ovat nyt Suomessa jo toista talvea myynnissä. Kts. linkki: www.greendiamond.info/fi
Itselläni on ollut kyseiset renkaat, ja kokemuksen perusteella tiedän niiden toimivan. Idea granulaattien lisäämisestä kumiseokseen on hyvä, mutta ilmeisesti asettaa kumiseokselle tiettyjä vaatimuksia kuten korkeahkon nopeusluokan (ilmeisesti H), joten "pyyhekumikitkojen" tasolle pito ei tule yltämään, mutta pito ei romahda parin käyttövuoden jälkeen, mikä lienee suurin etu.
Olisiko mahdollista saada uusiotalvirenkaiden vertailu ja/tai niiden käyttökokemuksia sisältävä artikkeli, koska niiden valmistus on kehittynyt huimasti mutta ennakkoluulot niiden toimivuudesta vaan jatkuu... - Janne L
No joo, kyllähän nuo Green Diamond -kumit olivat Tuulilasin viimeisimmässä talvirengastestissäkin mukana. Ei niiden menestys ollut kovin hyvä. En ollut tutustunut niihin renkaisiin tarkemmin vastatessani. Sivuilla on tavanomaiseen ihmetuotteiden tapaan käyttäjien todisteluja, ja toki käyttäjälle on tärkeintä, että hän itse kokee renkaat toimiviksi. Niiden granulaattien toimimisesta olen edelleenkin aika epäileväinen.
Linkissä mainitulla nettisivulla sanotaan asiasta seuraavaa: Kulutuspintakumiin on sekoitettu noin 1 mm:n läpimittaisia granulaatteja, jotka on valmistettu puristamalla kumin tartunta-aineen kanssa alumiinioksidia ja piikarbidia yhteen yli 10 000 kilopondin paineessa. Näin syntyy granulaatteja, jotka vastaavat kovuudeltaan teollisuustimantteja.
En edelleenkään usko, että nuo granulaatit pystyisivät tuomaan samanlaisen pidon renkaisiin kuin nastat. Ne eivät millään pysty pistämään renkaasta esiin riittävässä määrin. Nastarenkaissakin pito syntyy pääasiassa renkaan kuvioinnin, kulutuspintakumin materiaalin ja runkorakenteen yhteistyönä. Nasta on ratkaisevassa asemassa vasta jääpinnalla ja renkaan luistaessa.
Omat kokemukseni talvirenkaista ovat sellaiset, että mielestäni ainoat oikeat talvirenkaat ovat nastarenkaat, vaikka omassa autossani onkin tällä hetkellä alla ns. "kitkat" eli oikeammin nastattomat talvirenkaat. Syy tähän on saituus, ne kun tulivat kaupassa mukana! -Ketonen
No noista kokemuksista tuolla sivustolla voin sanoa sen verran, että pitävät jokseenkin paikkaansa. Tunnen nimittäin hyvin Autoteknikko Simo Vuorion, joka tuolla Green Diamondin sivuilla on renkaista kertonut ja luonnossakin hänen kantansa on hyvin selvä. Renkaat ovat toimivat, kestävät hyvin kulutusta, ovat edulliset ja pito jäällä on tavallista kitkarengasta parempi. Ko. tyypillä ei ole mitään suhdetta Green Diamondin taustalla olevaan organisaatioon, vaan hän on renkaiden käyttäjä, asiakas, joka on jo jonkin aikaa niitä käyttänyt. Kyseinen henkilö on myös entinen Uudenkaupungin autotehtaan kehitysosaston johtaja, tietää kyllä, mistä puhuu. Hänen suosituksestaan ostin itsekin ko. renkaat, enkä kyllä kovin paljoa valittamisen aihetta löydä. Aiemmin autoissani on ollut 2x Nokia Hakkapeliitta 2 sarjaa, sekä sitä ennen Michelin Maxi-Ice kitkarenkaat. Mielestäni Green Diamondeissa on Maxi-Iceä parempi jääpito, sekä märkä ja kuiva asvalttipito. Lumipidossa Maxi-ice on kuitenkin parempi. Uusissa Green Diamondeissa pinta kyllä tuntuu kitkojen tyyliin liisterimäiseltä, mutta Maxi Icen pito on hieman parempi uutena lumisella tienpinnalla. Jääpidossa kyllä asian huomaa selvästi. Kovassa kiihdytyksessä granulaateista lähtee vaimeaa rapinaa, samoin silloin, kun jarrun lyö pohjaan tai tekee voimakkaita väistöliikkeitä. Suoraan ajettaessa granulaateista ei ääntä lähde, koska niinkuin Ketonen kertoo, on granulaatin ulkonema niin pieni, että granulaatinsärmät parantavat pitoa vain kiihdytettäessä (kun kumi joustaa), kaarreajossa sekä jarrutettaessa (samasta syystä). Kumeja saa hetken aikaa poltella, ennenkuin granulaatit tulevat esiin. Ennen 1000 kilometriä granulaatteja näkyy vain vähän, mutta niitä tulee koko ajan entistä enemmän esiin pitoa parantamaan, mitä renkaalla ajaa. Toisaalta renkaan ns. kitkaominaisuudet heikkenevät jatkuvasti kilometrien myötä, koska lamellit kuluvat. Suomessa myytävät Green Diamondit ovat rakennettu Michelinin sekä Nokian rungolle, ei Yokohaman, niinkuin Tuulilasi kertoo (Yokohaman rungolle renkaita tehdään ruotsissa, Suomessa myytävät renkaat tehdään mm. Uudessakaupungissa sekä muistaakseni Kotkassa). Tässä näkyy myös se, ettei rengasta voi suoraan verrata Tuulilasin testiin, joka oli käytännössä Ruotsalaisten sanelema, varsinkin kun Green Diamonditkin hankittiin rajan takaa, eikä Suomesta, vaikka täällä niiden saatavuus on vähintään yhtä hyvä. Osa ominaisuuksista kun juontaa käytettävään runkoon. Itse suosittelen, että varmistaa rungon olevan Nokian, sillä Michelinin runko on selvästi löysempi, jolloin ohjaus tuntuu epämääräisemmältä... Nokialaiselle pinnoitettu GR on ajettavuudeltaan parempi. Märällä jäällä Green Diamondit ovat parhaimmillaan, asiaa ei testattu Tuulilasissa, mutta Ruotsin VTI:n (Vrt. Suomen VTT) testissä pito märällä jäällä oli selkeästi paras. Tuulilasin testissä, loskaisella tiellä Green Diamond oli hyvä, selvästi Gislavedia parempi, miltei Nokian tasolla. Rengasta myy mm. Euromaster, mutta niillä on aika suolainen hinta renkaalle...
Korostan, ettei minulla ole mitään suhdetta Green Diamondiin tai rengasalaan muutenkaan, olen vain tyytyväinen asiakas.
Mistä tuo nimitys? Jotain haisua on, mutta kerro vähän tarkemmin, mistä puhut... Meinaatko niitä uusia pinnoitettuja renkaita?
Sellaisia kitkarenkaan tapaisia tai kai ne kitkarenkaita on. Eräs Mondeo kuski on esitellyt niitä kaikille, ehkä sinä olet tavannut hänet.
Tarkoittanet siis pinnoitettuja talvirenkaita, jotka ovat siis kitkarenkaat pehmeine lamelleineen, joihin on upotettu teollisuustimanttia nastoja korvaamaan. Ajoin pienen lenkin ja täytyy myöntää, että kyseessä on todella toimiva ratkaisu...
Tiedä sitten, toimiiko tuo nastankorvike pahemmilla keleillä, renkaiden saatavuudesta yleensäkin ei mitään tietoa... Myydään ainakin nimellä green diamond...
Juu, niitä tarkoitan pääsi unohtumaan (en tainnut edes tietää)... kiitos!
Yksi talvi GreenDiamondeilla takana ja pidon puolesta hyvät renkaat.
Kaverini ja hänen isänsä käyttää niitä ja ovat olleet tyytyväisiä. Jotenkin en itse vielä oikein osaa luottaa niihin (en ole kokeillut). Tiedätkö sinä syytä miksei nämä ole yleistyneet? Tuntuu että näitä valmistaa vain joku pieni valmistaja ja eikä niitä oikein mainostetakkaan.
Juttelin paikallisen Green Diamond-kauppiaan kanssa ja tämä kertoi, että viime talvena myytiin vain muutamia koesatseja. Tuote on kaiken lisäksi meille niin uusi, ettei sillä edes voi olla vielä kovin vahvaa suosiota.
lisätietoa tästä uutuusrenkaasta löytyy tuolta:
http://www.greendiamond.info
Hinta ainakin Turussa 185/65R15 koon sarjalle oli 305 euroa, joka on mielestäni kallis. Laadukkaat Kleber Kapnor 4 nastarenkaat kun maksavat 4 kpl asennettuna vain 320 euroa ja kyse ei enää ole pinnoitetuista kitkarenkaista joissa on "teollisuustimanttia" vaan aidoista, tehtaalla (Suomessa myytävät renkaat kasaa Nokian...) nastoitetuista nastarenkaista...
Tämän keksinnön selvä etuhan perinteisiin nastarenkaisiin on huomattavasti pienempi melu ja kitkarenkaisiin verrattuna pitokin on parempi, koska renkaat jättävät oikeasti naarmuja jäähän...
Miten viranomaiset suhtautuvat renkaisiin? Nastojen lukumäärä on rajoitettu, samoin niiden sijoituksesta on jotain määräyksiä. Ilmeisesti ns. timantteja ei lasketa nastoiksi, jolloin rengas pitää luokitella kitkarenkaaksi. Miten määritellään nasta?
Just, ne onkin leiponu hiekkapaperia renkaaseen, mikäs siinä.
Mikäli asia pitää paikkansa, että renkaissa olisi teollisuustimantteja selittyy hintakin sillä. Teollisuustimantti on suhteessa kalliimpi kuin hiottu timantti. Kaikki pöly otetaan tarkasti talteen, De Beers tai Norton USA on asialla. Saattaahan ne jotakin raapiakin, mene ja tiedä. Asia selvinnee ennenpitkää TM testissä.
Huomasitteko markkinajipon?
Ostettava hyvissä ajoin, että kerkeät ajaa 2000 km ennenkuin hiukkaset tulevat esille. Entä jos et osta? Ostatkin keskellä talvea, ajatko silloin kesärenkailla?
Olihan siellä oikein tutkimuslaitoksenkin testitietoa vakuuttamassa ostajia. Minulle ei vain selvinnyt, miten ohjattavuutta mitataan jollain indeksillä ja miten se voi olla 20-30% parempi kuin jollain toisella renkaalla. Toinen hauska yksityiskohta oli lehtiartikkelit, joissa kehuttiin rengasta. On ovela veto markkinamiehiltä lähettää toimittajille lehdistötiedote, jonka sisältö julkaistaan lehdessä. Tällöin siitä häviää mainoksen maku ja artikkeli muuttuu uskottavaksi, koska sen julkaisee puolueeton, luotettava sanomalehti. Jossain kohdassa viitattiin pohjoismaisten lehtien rengastesteihin, mutta tarkempaa mainintaa ei testistä ollut puhumattakaan lainausta artikkelista.
Aivan. Kyseessähän ei ole nastarengas, vaan kitkarengas. Sellaiseksi se luokitellaan. Green Diamondhan on pinnoitettu kitkarengas, johon on suihkittu noita metalligranulaatteja, joita mainostavat kovuudeltaan teollisuustimantteja vastaaviksi. Jälleenmyyjä kaikesta huolimatta muistutti, että kyseessä ei ole nastarengas, eikä siis vastaa nastarenkaan pitoa varsinkaan märällä jääpinnalla.
Ja Sixpack: Jos hankit renkaat keskellä talvea, käyttäytyvät ne luonnollisesti ensimmäiset 2000 kilometriä kitkarenkaan tavoin. Itse pääsin kokeilemaan autoa, jossa oli tällaiset renkaat alle asennettu. Muuten ihan ok, tosi hiljaiset ja hyvä ajaa, mutta väistöliikkeissä perä muljahtelee oudosti. Nähtävästi renkaan kumi on niin pehmeää, että joustaa ihan hillittömästi. Tuntuu siltä, kun perä lähtisi tien pinnasta irti...
Vaikka rengas toimivalta vaikuttikin, en ainakaan itse aio maksaa siitä laadukkaana tunnetun ja erittäin hiljaisen, hyvän ajettavan nastarenkaan hintaa, vaikka huikeat 15 euroa säästäisinkin. Itse asiassa halvimmat nastat koossa 185/65R15 oli Stunnerit, jotka olivat kymmeniä euroja GreenDiamondeja edullisempia, vaikka kyseessä oli kunnon nastarengas, ei mikään pinnoitettu vastine.
Green diamondit ovat edulliset vaan verrattuna isojen merkkien renkaisiin, kuten Contit, GoodYearit, Misukat tai Nokialaiset.
Uusimman Tuulilasin talvirengastestissä oli mukana nuo granuliittirenkaat. Jaetulle viimeiselle sijalle jäivät kitkarenkaissa.
Tiedä sitten onko rengas puhtaasti markkinajippo vai voiko ko. valmistustekniikasta olla jotain hyötyäkin. Green Diamondin (yksi) ongelma on käytetty rengasrunko, joka Tuulilasin testissä oli Yokohama. Tosin rengas oli nopeamman ajon talvirengas (T-luokiteltu), joten se antoi tasoitusta testissä.
Olisikin mielenkiintoista nähdä, jos joku tunnettu rengasvalmistaja (esim. Nokia) tekisi ko. tekniikalla oman renkaan. Veikkaan, että ajatusta on jo tutkittu mutta ei-käyttökelpoiseksi havaittu.
Hinnat Green Diamond renkailla asennettuina ovat:
195/65-15 295
205/65-15 320
205/55-16 385
215/55-16 415
Ja nämä hinnat ainakin jälleenmyyjillä Haminassa ja Anjalankoskella.
Itselläni oli 195/65-15 GD-renkaat ja ensitalveksi tulee 205/55-16 GD-renkaat. Hyvin mielenkiintoinen tuote!
Laitatin alle, eilen tuollaiset green diamondin 195/55/15 kokoiset renkaat. Hintaa oli tampereella 268 alle laitettuna. Pidosta ei vielä luonnollisesti ole mitään havaintoa mutta täytyy sanoa että hiljaiset ovat...
Laitoin Tuulilasin Ketoselle postia ja näin hän vastasi...
Tämä ei ole vaarsinainen kysymys vaan tarkennus.
Lainaus: "Onko sinulla minkälaista tietoa uudesta talvirenkaasta, jonka kumiseoksen sisällä on kovia rakeita. Huhujen mukaan tällainen rengas olisi jo jossain myynnissä. Eli millaiset ajo- ja pito-ominaisuudet renkaassa on?
Tässä kysyjä tarkoittaa Green Diamond -uusiotalvirenkaita, jotka ovat nyt Suomessa jo toista talvea myynnissä. Kts. linkki: www.greendiamond.info/fi
Itselläni on ollut kyseiset renkaat, ja kokemuksen perusteella tiedän niiden toimivan. Idea granulaattien lisäämisestä kumiseokseen on hyvä, mutta ilmeisesti asettaa kumiseokselle tiettyjä vaatimuksia kuten korkeahkon nopeusluokan (ilmeisesti H), joten "pyyhekumikitkojen" tasolle pito ei tule yltämään, mutta pito ei romahda parin käyttövuoden jälkeen, mikä lienee suurin etu.
Olisiko mahdollista saada uusiotalvirenkaiden vertailu ja/tai niiden käyttökokemuksia sisältävä artikkeli, koska niiden valmistus on kehittynyt huimasti mutta ennakkoluulot niiden toimivuudesta vaan jatkuu... - Janne L
No joo, kyllähän nuo Green Diamond -kumit olivat Tuulilasin viimeisimmässä talvirengastestissäkin mukana. Ei niiden menestys ollut kovin hyvä. En ollut tutustunut niihin renkaisiin tarkemmin vastatessani.
Sivuilla on tavanomaiseen ihmetuotteiden tapaan käyttäjien todisteluja, ja toki käyttäjälle on tärkeintä, että hän itse kokee renkaat toimiviksi. Niiden granulaattien toimimisesta olen edelleenkin aika epäileväinen.
Linkissä mainitulla nettisivulla sanotaan asiasta seuraavaa: Kulutuspintakumiin on sekoitettu noin 1 mm:n läpimittaisia granulaatteja, jotka on valmistettu puristamalla kumin tartunta-aineen kanssa alumiinioksidia ja piikarbidia yhteen yli 10 000 kilopondin paineessa. Näin syntyy granulaatteja, jotka vastaavat kovuudeltaan teollisuustimantteja.
En edelleenkään usko, että nuo granulaatit pystyisivät tuomaan samanlaisen pidon renkaisiin kuin nastat. Ne eivät millään pysty pistämään renkaasta esiin riittävässä määrin. Nastarenkaissakin pito syntyy pääasiassa renkaan kuvioinnin, kulutuspintakumin materiaalin ja runkorakenteen yhteistyönä. Nasta on ratkaisevassa asemassa vasta jääpinnalla ja renkaan luistaessa.
Omat kokemukseni talvirenkaista ovat sellaiset, että mielestäni ainoat oikeat talvirenkaat ovat nastarenkaat, vaikka omassa autossani onkin tällä hetkellä alla ns. "kitkat" eli oikeammin nastattomat talvirenkaat. Syy tähän on saituus, ne kun tulivat kaupassa mukana! -Ketonen
No noista kokemuksista tuolla sivustolla voin sanoa sen verran, että pitävät jokseenkin paikkaansa. Tunnen nimittäin hyvin Autoteknikko Simo Vuorion, joka tuolla Green Diamondin sivuilla on renkaista kertonut ja luonnossakin hänen kantansa on hyvin selvä. Renkaat ovat toimivat, kestävät hyvin kulutusta, ovat edulliset ja pito jäällä on tavallista kitkarengasta parempi. Ko. tyypillä ei ole mitään suhdetta Green Diamondin taustalla olevaan organisaatioon, vaan hän on renkaiden käyttäjä, asiakas, joka on jo jonkin aikaa niitä käyttänyt. Kyseinen henkilö on myös entinen Uudenkaupungin autotehtaan kehitysosaston johtaja, tietää kyllä, mistä puhuu. Hänen suosituksestaan ostin itsekin ko. renkaat, enkä kyllä kovin paljoa valittamisen aihetta löydä. Aiemmin autoissani on ollut 2x Nokia Hakkapeliitta 2 sarjaa, sekä sitä ennen Michelin Maxi-Ice kitkarenkaat. Mielestäni Green Diamondeissa on Maxi-Iceä parempi jääpito, sekä märkä ja kuiva asvalttipito. Lumipidossa Maxi-ice on kuitenkin parempi. Uusissa Green Diamondeissa pinta kyllä tuntuu kitkojen tyyliin liisterimäiseltä, mutta Maxi Icen pito on hieman parempi uutena lumisella tienpinnalla. Jääpidossa kyllä asian huomaa selvästi. Kovassa kiihdytyksessä granulaateista lähtee vaimeaa rapinaa, samoin silloin, kun jarrun lyö pohjaan tai tekee voimakkaita väistöliikkeitä. Suoraan ajettaessa granulaateista ei ääntä lähde, koska niinkuin Ketonen kertoo, on granulaatin ulkonema niin pieni, että granulaatinsärmät parantavat pitoa vain kiihdytettäessä (kun kumi joustaa), kaarreajossa sekä jarrutettaessa (samasta syystä). Kumeja saa hetken aikaa poltella, ennenkuin granulaatit tulevat esiin. Ennen 1000 kilometriä granulaatteja näkyy vain vähän, mutta niitä tulee koko ajan entistä enemmän esiin pitoa parantamaan, mitä renkaalla ajaa. Toisaalta renkaan ns. kitkaominaisuudet heikkenevät jatkuvasti kilometrien myötä, koska lamellit kuluvat. Suomessa myytävät Green Diamondit ovat rakennettu Michelinin sekä Nokian rungolle, ei Yokohaman, niinkuin Tuulilasi kertoo (Yokohaman rungolle renkaita tehdään ruotsissa, Suomessa myytävät renkaat tehdään mm. Uudessakaupungissa sekä muistaakseni Kotkassa). Tässä näkyy myös se, ettei rengasta voi suoraan verrata Tuulilasin testiin, joka oli käytännössä Ruotsalaisten sanelema, varsinkin kun Green Diamonditkin hankittiin rajan takaa, eikä Suomesta, vaikka täällä niiden saatavuus on vähintään yhtä hyvä. Osa ominaisuuksista kun juontaa käytettävään runkoon. Itse suosittelen, että varmistaa rungon olevan Nokian, sillä Michelinin runko on selvästi löysempi, jolloin ohjaus tuntuu epämääräisemmältä... Nokialaiselle pinnoitettu GR on ajettavuudeltaan parempi. Märällä jäällä Green Diamondit ovat parhaimmillaan, asiaa ei testattu Tuulilasissa, mutta Ruotsin VTI:n (Vrt. Suomen VTT) testissä pito märällä jäällä oli selkeästi paras. Tuulilasin testissä, loskaisella tiellä Green Diamond oli hyvä, selvästi Gislavedia parempi, miltei Nokian tasolla. Rengasta myy mm. Euromaster, mutta niillä on aika suolainen hinta renkaalle...
Korostan, ettei minulla ole mitään suhdetta Green Diamondiin tai rengasalaan muutenkaan, olen vain tyytyväinen asiakas.