Auton omat ns. "alkuperäiset" alu-ja peltivanteet ovat usein samoilla pulteilla, mutta tarvikkeena hankittuihin aluvanteisiin tulee useimmiten pultit/mutterit mukana.
Alu- ja peltivanne sinänsä eivät vaadi eri pultteja.
Mutta aluvanne on tarkka pultin kartion muodosta, jolloin se yleensä määrää pyöränpultin valinnan. Fiksut valmistajat suunnittelevat saman pultin sopimaan myös peltivanteeseen, jolloin yksi pulttisarja riittää.
Tarvikevanne ei ole välttämättä merkkikohtaista huonompi, mutta tarvikevanteen valmistaja haluaa myydä samaa vannetta kaikkiin automalleihin, joihin sen mitat sopivat. Koska yhtä vannetta ei voi sovittaa kaikkien autonvalmistajien eri mallisiin pultteihin, on tarvikevanne usein omalle pulttikartiolleen mitoitettu. Niinpä se vaatii myös oman pulttisarjansa, vaikka auton toinen vannesarja olisikin merkkikohtainen aluvannesarja.
Tämän lisäksi joillakin valmistajilla on tapana käyttää aluvanteiden kanssa koristeena siistejä kromimuttereita mutta peltivanteen ja kapselin kanssa mustia rautapintaisia. Tässä ei ole välttämättä kyse muusta kuin turhamaisuudesta.
Niinpä ainoa yleispätevä sääntö on: sopivuus on tapauskohtaista.
Aluvanteet ovat yleensä hieman paksummat kuin peltivanteet, joten on tärkeää tarkastaa pulttien pituus vaikka vanteen kartio olisikin pultteihin sopiva.
Pulttien pituus on tärkeä siksi, että liian lyhyet pultit voivat olla kiinni jarrulevyssä vain 4-6 kierteellä, jolloin ne saattavat petää ajossa.
Liian lyhyistä pulteista saattaa seurata se, että pultinreiän loppupäähän muodostuu ruostetta, ja peltivanteita laitettaessa pulttien pään kierre menee pilalle.
Liian pitkissä pulteissa taas on ongelmana, että jos ne menevät jarrulaikan pultinrei-istä reilusti läpi, voi niiden irrtoittaminen olle todella vaikeaa, kun pultin pään avoimena oleva kierre ruostuu.
Osassa käy samat, osassa taas ei. Kannattaa varmaan kysyä jostain muualta.
Auton omat ns. "alkuperäiset" alu-ja peltivanteet ovat usein samoilla pulteilla, mutta tarvikkeena hankittuihin aluvanteisiin tulee useimmiten pultit/mutterit mukana.
Alu- ja peltivanne sinänsä eivät vaadi eri pultteja.
Mutta aluvanne on tarkka pultin kartion muodosta, jolloin se yleensä määrää pyöränpultin valinnan. Fiksut valmistajat suunnittelevat saman pultin sopimaan myös peltivanteeseen, jolloin yksi pulttisarja riittää.
Tarvikevanne ei ole välttämättä merkkikohtaista huonompi, mutta tarvikevanteen valmistaja haluaa myydä samaa vannetta kaikkiin automalleihin, joihin sen mitat sopivat. Koska yhtä vannetta ei voi sovittaa kaikkien autonvalmistajien eri mallisiin pultteihin, on tarvikevanne usein omalle pulttikartiolleen mitoitettu. Niinpä se vaatii myös oman pulttisarjansa, vaikka auton toinen vannesarja olisikin merkkikohtainen aluvannesarja.
Tämän lisäksi joillakin valmistajilla on tapana käyttää aluvanteiden kanssa koristeena siistejä kromimuttereita mutta peltivanteen ja kapselin kanssa mustia rautapintaisia. Tässä ei ole välttämättä kyse muusta kuin turhamaisuudesta.
Niinpä ainoa yleispätevä sääntö on: sopivuus on tapauskohtaista.
Tojolla aluissa ihan omanlainen pultti. Ei kartiota vaan tosi iso latta ja pultin toinen pää kuin putki, joka menee lähes aluvanteen läpi
Aluvanteet ovat yleensä hieman paksummat kuin peltivanteet, joten on tärkeää tarkastaa pulttien pituus vaikka vanteen kartio olisikin pultteihin sopiva.
Pulttien pituus on tärkeä siksi, että liian lyhyet pultit voivat olla kiinni jarrulevyssä vain 4-6 kierteellä, jolloin ne saattavat petää ajossa.
Liian lyhyistä pulteista saattaa seurata se, että pultinreiän loppupäähän muodostuu ruostetta, ja peltivanteita laitettaessa pulttien pään kierre menee pilalle.
Liian pitkissä pulteissa taas on ongelmana, että jos ne menevät jarrulaikan pultinrei-istä reilusti läpi, voi niiden irrtoittaminen olle todella vaikeaa, kun pultin pään avoimena oleva kierre ruostuu.