Alkolukko

6 kommenttia

Hei.



Miten alkolukkoa käytännössä käytetään? Onko mahdollista, että känniläinen puhaltaa alkolukon auki muovipussilla, siis että pussiin raitista ilmaa ulkona ja pussia puristamalla puhalletaan puhalluspillin kautta nolla promillea, ja eikun paanalle?



  
  • Noin helposti huijaaminen ei onnistu. Ulkoilman lämpö ja kosteus eroavat hengitysilmasta.

      
  • Ei ole vippaskonsteja tullut kokeiltua. Miten sitten toimisi jos vaikka ison ilmapallon itse puhkuu täyteen ja koettaa sillä ? Tämä olisi oikeastaan tm:lle sellainen testaamisen paikka. Tosin siinä on vaara, koska se testi saatettaisiin tulkita sitten neuvojen antamiseksi juopoille.... :sleepy:



    Sen sijaan normaali alkolukko ei vaadi sitä, että kesken päivän pitäisi puhaltaa uudelleen. Pääsääntöisesti ne on säädetty siten, että mm. 40 minsaa saa auto olla maksimissaan sammuksissa, sitten pitää hönkäistä uudelleen.

      
  • Muistan lukeneeni jostain, että maailmalla yleisesti käytössä olevissa alkolukoissa on eräs omituinen piirre.



    Eli auton käynnistyminen vaatii alkoholittoman hönkäyksen, mutta ajon aikana satunnaisin väliajoin vaadittava hönkäisy voi pitää sisällään alkoa ilman, että ajo keskeytyy. Tuosta jää ainoastaan merkintä laitteen muistiin, josta se sitten määräaikaisissa tarkastuksissa voidaan havaita.



    En tiedä, pitääkö tuo paikkaansa nykyisissä laitteissa. Mikäli pitää, niin tuo on mielestäni todella huono ominaisuus, sillä ko tilanteessa ajon pitäisi mielestäni katketa välittömästi.



    Turvallisen pysähtymisen takaamiseksi laite voisi sammuttaa moottorin esimerkiksi 10 sek kuluttua alkohönkäisystä. Ideaalitilanteessa laite voisi tiputtaa koneen tehot välittömästi esim 20 hv tasolle. Vanhemmissa autoissa tuon toteuttaminen voisi toki olla hieman hankalampaa.

      
  • No niin.



    "Alkolukko vaatii puhalluksen myös satunnaisesti ajon aikana. Se ei sammuta käynnissä olevaa moottoria, mutta ajoneuvon äänitorvi käynnistyy, jos puhallusta ei anneta säädetyssä ajassa tai se ylittää sallitun rajan.



    Alkolukko rekisteröi kaikki käyttötiedot ja mahdolliset

    rikkeet keskusyksikön muistiin. Valvottavan on kahden

    kuukauden välein vietävä ajoneuvo käyttötietojen purkamista

    varten laitevalmistajan valtuuttamalle ja Ajoneuvohallintokeskukselle

    ilmoitetulle edustajalle."



    http://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/ExternalFiles/alkolukkoesiteuusi/$file/alkolukkoesiteuusi.pdf



    Toki tuo äänitorven käynnistyminen on osaltaan vaaraa vähentävä tekijä, mutta se ei estä ajon jatkamista, mikä olisi mielestäni tärkeä asia.

      
  • Eli siis kannattaa tässä vielä painottaa sitä, että kun puhutaan rattijuopoille laitetusta alkolukosta, siihen joutuu hönkimään myös ajon aikana. Jos alkolukko on ihan itse ostettu ja laitettu niin siihen ei tarvitse hönkiä jos et kerran seisota autoa liian kauan.

      
  • Ammattilainen:

    Ei ole vippaskonsteja tullut kokeiltua. Miten sitten toimisi jos vaikka ison ilmapallon itse puhkuu täyteen ja koettaa sillä ? Tämä olisi oikeastaan tm:lle sellainen testaamisen paikka. Tosin siinä on vaara, koska se testi saatettaisiin tulkita sitten neuvojen antamiseksi juopoille.... :sleepy:

    Sen sijaan normaali alkolukko ei vaadi sitä, että kesken päivän pitäisi puhaltaa uudelleen. Pääsääntöisesti ne on säädetty siten, että mm. 40 minsaa saa auto olla maksimissaan sammuksissa, sitten pitää hönkäistä uudelleen.




    Sen verran on tullut kokeiltua, että jos käyttämättömän ilmapallon puhkut täyteen, ja samantien sen ilman lasket pillin läpi, niin lähtee käyntiin. Toista kertaa samalla pallolla ei onnistu, lieneekö syynä sitten se että pallo löystyy ja ilma sieltä ei tule enää tarpeeksi kovaa ulos....



    Ja mitään hyötyähän tästä ei sinällään ole koska jos olet selvin päin niin samalla vaivalla voi puhaltaa suoraan pilliin..



    :hug:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit