Tarkoitushan on korjata auton kulkua yhtä pyörää jarruttamalla, näin olen lukenut mm. TMstä.
Toimiiko systeemi myös niin päin, esim. täysjarrutuksessa, että kun kaikissa pyörissä jo on maksimijarrutus päällä, niin joidenkin pyörien jarrutusta vähennetään auton asennon korjaamiseksi? Minusta on selvä puute, jos näin ei tapahdu. En vain muista kuulleeni enkä lukeneeni asian tästä puolesta.
Jarruvoiman säätöä varten on olemassa elektroninen jarruvoiman jako eli EBD tai EBV.
[quote title="28.11.2004 klo 08:20 Torque kirjoitti"]
Jarruvoiman säätöä varten on olemassa elektroninen jarruvoiman jako eli EBD tai EBV.
Olen luullut että tämä on vain nykyaikainen versio takajousituksen säätämästä paineenrajoitusventtiilistä
ABS-jarrujen tehtävänä on pitää auto ohjattavissa jarrutuksen aikana.
Ei kai ole toivottavaa että muut järjestelmät yrittäisivät oikaista autoa kesken "paniikki" väistöä: sehän vesittäisi koko lukkiutumattomien jarrujen tarkoituksen...
No ei nyt ihan. Paineenrajoitusventtiili säätää taka-akselin jarrutehoa kuorman mukaan. EBD taas säätää tehoa vasemman ja oikean puolen välillä ja varmaankin "hieman" tosiaikaisemmin jarrutustapahtuman aikanakin kuin em. mekaaninen rajoitusventtiili.
Tuo jarruvoimanjako on ollut tavallistenkin ABS:ien varuste jo pitkän pitkän aikaa. Toisaalta sellaisiakin autoja löytyy joissa sitä ei vieläkään ole (Renault).
En tiedä millasella rellulla Thorrgen ajelee??? Twingolla varmaa . kaikissa muissa kyllä hätäjarrutehostin BAS löytyy
En tiedä millasella rellulla Thorrgen ajelee??? Twingolla varmaa . kaikissa muissa kyllä hätäjarrutehostin BAS löytyy
Kuka tässä on hätäjarrutehostimesta puhunut sanallakaan? Voisit lukea aiheen loppuun asti ennen kuin tulet pätemään.
En tiedä millasella rellulla Thorrgen ajelee??? Twingolla varmaa . kaikissa muissa kyllä hätäjarrutehostin BAS löytyy
Niin sori
Renault Meganessa on ABS jarrut, EBV jarruvoimanjako + hätäjarrutehostin
Niin sori
Renault Meganessa on ABS jarrut, EBV jarruvoimanjako + hätäjarrutehostin
Ainakin viime TM:n vertailussa alkuvuodesta Megane käyttäytyi siihen malliin ettei siinä sitä EBV:tä ollut. Mukana oli komea kuvasarja todistamassa tilannetta.
Niin sori
Renault Meganessa on ABS jarrut, EBV jarruvoimanjako + hätäjarrutehostin
Kannattaa päivittää tietoa ennen kun käy laukomaan
Kannattaa päivittää tietoa ennen kun käy laukomaan
Mistäs tämän tiedon päivittäisi?
Eihän se oikaisu suinkaan tarkoita suoraan tangentin suuntaan ajautumista, vaan että auto kulkee ajovalot edellä kuljettajan toivomaan suuntaan.
Eihän se oikaisu suinkaan tarkoita suoraan tangentin suuntaan ajautumista, vaan että auto kulkee ajovalot edellä kuljettajan toivomaan suuntaan.
Aivan, mutta kyllä se edelleen mielestäni on ABS-jarrujen tehtävä: niiden on tarkoitus pitää auto ohjattavissa "paniikki" -jarrutuksessa. En usko että mikään järjestelmä saa vähentää jarrutus tehoa em. tilanteessa...
Ymmärrykseni ajonvakautusjärjestelmistä (ESP/VCS tms.) on puutteellinen, mutta Volkkarin nettisivut kuvaavat asiaa seuraavasti: "Pelkistetysti ilmaistuna ESP on järjestelmä, joka estää autoa joutumasta hallitsemattomaan sivuluisuun. Käytännössä tämä tapahtuu käyttäen apuna jarrutusvoimien tarkkaa kohdistamista yksittäisiin pyöriin tai säätelemällä toimintaa."
Ymmärtääkseni jotkin ESP-järjestelmät vaikuttavat pyöriin jarrujen, jotkin toiset moottorin välityksellä.
Jotkin automerkkien maahantuojat puhuvat "toisen sukupolven" ESP:stä. Löytyykö viisasta, joka tietää 1. ja 2. sukupolven ESP:ien eroista?
Ymmärtääkseni jotkin ESP-järjestelmät vaikuttavat pyöriin jarrujen, jotkin toiset moottorin välityksellä.
Jotkin automerkkien maahantuojat puhuvat "toisen sukupolven" ESP:stä. Löytyykö viisasta, joka tietää 1. ja 2. sukupolven ESP:ien eroista?
Kyllä kaikki esp-järjestelmät vaikuttavat auton liikkeisiin jarrujen välityksellä. Ainoa järjestelmä joka näin ei tee on mitsun evo8:ssa käyttämä elektroniset tasauspyörästön lukot, joiden avulla voidaan voimaa siirtää tiehen haluttujen renkaiden kautta. Ne auttavat auton pysymistä kuljettajan haluamassa suunnassa samoin kuin esp, mutta eroavat esp:stä siinä että ne kuljettavat autoa entistä kovempaa eteenpäin ja toiminta siis edellyttää kaasun painamista. Tätä systeemiä ei kyllä lueta yleisesti esp:ksi mutta periaate on tavallaan sama. 1. ja 2. sukupolven järjestelmien erot ovat tietysti kehittyneemmässä ohjauselektroniikassa sekä siinä, että toisen sukupolven järjestelmät pystyvät jarruttamaan maksimissaan kolmea pyörää saman aikaisesti. 1. polven järjestelmät jarruttavat yhtä pyörää kerrallaan.
ESP-järjestelmä nimenomaan ohjaa autoa siihen suuntaan mihin kuljettaja ratilla autoa ohjaa, jos vain tien kitkaolot ovat sellaiset, että auton liikesuuntaa on ylipäänsä mahdollista muuttaa. Tämä siis kun tuolla edellä se vaikutti jollekkin olevan epäselvää.
http://www.audi.com/jsp/crossfeatures/lexicon/lexiconDetails.jsp?lexiconId=3239249&lexiconChar=E&domainId=1&languageId=4
Paras on kun kokeilee itse. Käytte hakemassa koeajolle auton ja menette tyhjälle parkkipaikalle kokeilemaan.
Ja ihan kahta generaatiota ei ESP:ssä ole, vaan nykyisin ainakin Bosch on menossa versio 8:ssa uusimmissa Audeissa ja VW:issä.
Alkuperäinen kysymyshän oli: Toimiiko ajonvakautus myös täysjarrutuksessa.
Oletetaan, että auton vasemmat pyörät ovat asfaltilla ja oikeat jäällä. Lisäksi tie on yleensä kalteva oikealle. Vaikka autossa on ABSsät, niin se kyllä mielellään tässä tilanteessa kääntää oikeaa kylkeään menosuuntaan jo ennen kuin pyöriä suoranaisesti lukkiutuu. Ajonvakautus huomaisi tämän varmaan nopeammin kuin ABS. Tietysti asfalttipuolen jarrutuksen vähentäminen pienentää hidastuvuutta.
En kyllä itse ole tehnyt varsinaista testiä, mutta pitänee kokeilla, kunhan löytyy turvallinen paikka. (itsellä vain ABS)
Kukaan ei ole vielä TÄHÄN vastannut.
Jostakin luin että uusimman (toisen?) sukupolven espit puuttuvat moottoritehon säännöstelyn ja pyörien jarrutuksen lisäksi myös ohjausliikkeisiin, sähköisen ohjaustehostimen avulla.
Tuntuu äkkiseltään jo hieman hurjalta jos kone ottaa ohjauskontrollin kuskilta.