Tehon ja väännön suhde

7 kommenttia

Ystävääni on askarruttanut kysymys, mihin en osannut vastata: Miksi esim. TM:ssä näkee auton ominaisuuksia mitattaessa tehon kasvavan miltei lineaarisesti kierrosten kasvaessa, mutta vääntö muuttuu tehosta riippumatta niin, että jossain kohdassa se alkaa laskemaan? Eikö tehon pitäisi olla suhteessa momenttiin, kun se välittyy ensiöakselilta toisiokäyttöön? Kysymys on todennäköisesti yksinkertaisen tyhmä, mutta arvostaisin, mikäli joku voisi auttaa minua ymmärtämään ongelman.

  
  • Tehohan on laskennallinen suure, joka saadaan kertomalla vääntömomentti kierrosluvulla (Nm*1/s). Yleensä nämä käyrät joita esitetään, ovat samassa koordinaatistossa, akselien skaala on eri. Käyrästöt ovat liian epätarkkoja pitkälle menevien analyysien tekemiseen.

    Eli vääntömomentti on mitattava suure, josta saadaan teho. Tehon voisi sanoa olevan enemmänkin "virtuaalinen" suure pohdittaessa moottorin käyttöominaisuuksia. Sellaisella moottorilla varustettua autoa, jossa vääntömomenttikäyrä on laakea, on paljon mukavampi ajaa, kuin sellaisella, jossa vääntömomenttikäyrä on jyrkästi nouseva. Voimahan (vääntömomentti) se on joka auto kuljettaa

    Raskaissa ajoneuvoissa suositaan lisäksi kierrosluvun kasvaessa laskevaa vääntömomentikäyrää, koska tällainen moottori pyrkii pitämään kierroslukunsa vakiona kuormituksen kasvaessa (vrt. sähkömoottori).

    [V12 muokkasi tätä viestiä 13.12.2004 klo 13:48]
      
  • Lainaus:
    13.12.2004 klo 13:46 V12 kirjoitti
    Tehohan on laskennallinen suure, joka saadaan kertomalla vääntömomentti kierrosluvulla (Nm*1/s).


    Tuo väännön ja kierrosten tulo (kun käyntinopeus on kierroksia sekunnissa) pitää vielä jakaa luvulla 159,155 (ei aivan tarkka luku), jotta saadaan teho kilowatteina.

    [Torque muokkasi tätä viestiä 14.12.2004 klo 07:50]
      
  • Nykyään pitäisi suosia SI-järjestelmää, mutta tehon ja vääntömomentin luonne selviää paljon selkeämmin vanhoista yksiköistä, hevosvoimista ja kilopondimetristä.

    Kun James Watt aikoinaan ryhtyi vaihtamaan hevosia kehittämiinsä höyrykoneisiin lähinnä vesipumppujen voimanlähteenä, hän joutui tekemään tehovertailuja hevosen ja koneen välillä. Hän arvioi (varsin tarkasti), että 10-tuntisen "työpäivänsä" puitteissa hevonen pystyy nykyisillä yksiköillä ilmaistuna nostamaan noin 75 kilogramman massan yhden metrin korkeuteen sekunnissa. Lyhytaikainen "huipputeho" hevosella voi olla jopa 24 hevosvoimaa.

    Vääntömomenttia kuvaa hyvin kilopondimetri (kpm): väännettäessä 1 metrin pituista sauvaa sen päästä 1 kilopondin voimalla, vääntövoima on 1 kpm.

    Vääntömomentti on siis nimensä mukaisesti vääntövoiman mitta, eikä sillä ole aikariippuvuutta.
    Teho taas kertoo paljonko kohde pystyy tekemään työtä tietyssä ajassa - on siis aikariippuvainen.

    Moottoreihin sovellettuna vääntömomentti kertoo kuinka suurella voimalla työtahti vääntää kampiakselia, teho taas määrittelee vääntösysäysten summan tietyssä ajassa, vaikkapa minuutissa, eli teho saadaan kertomalla vääntömomentti kierroksilla/min.

    Mittayksikköerot saattavat vaatia vielä vakiokertoimen, mutta se ei muuta periaatetta.



      


  • [V12 muokkasi tätä viestiä 13.12.2004 klo 16:20]
      
  • Lainaus:
    13.12.2004 klo 16:04 V12 kirjoitti
    Tuo laskenta vääntömomentti*kierrosluku eli N*m*1/s on (N*m)/s eli J/s eli W. Laskenta antaa tehon suoraan watteina, kun käytetään SI-yksikön mukaisia lukuja, eli vääntömomentti on newtonmetri Nm ja kierrosluku on kierrosta sekunnissa 1/s. Kilowateiksi sen luvun saa kun jakaa 1000:lla.


    Otetaan esimerkiksi moottori joka tuottaa vääntöä 300 Nm, kun käyntinopeus on 4000 kierrosta minuutissa eli 66,67 kierrosta sekunnissa. Tällöin teho olisi yllä mainitulla kaavalla laskettuna sillä käyntinopeudella 300 * 66,67 = 20000 wattia eli 20 kilowattia. Kylläpä on tehokas moottori.

      
  • Lainaus:
    13.12.2004 klo 16:25 Torque kirjoitti
    Lainaus:
    13.12.2004 klo 16:04 V12 kirjoitti
    Tuo laskenta vääntömomentti*kierrosluku eli N*m*1/s on (N*m)/s eli J/s eli W. Laskenta antaa tehon suoraan watteina, kun käytetään SI-yksikön mukaisia lukuja, eli vääntömomentti on newtonmetri Nm ja kierrosluku on kierrosta sekunnissa 1/s. Kilowateiksi sen luvun saa kun jakaa 1000:lla.


    Otetaan esimerkiksi moottori joka tuottaa vääntöä 300 Nm, kun käyntinopeus on 4000 kierrosta minuutissa eli 66,67 kierrosta sekunnissa. Tällöin teho olisi yllä mainitulla kaavalla laskettuna sillä käyntinopeudella 300 * 66,67 = 20000 wattia eli 20 kilowattia. Kylläpä on tehokas moottori.


    Noilla SI-järjestelmän mukaisilla yksiköillä teho saadaan kertomalla vääntömomentti 2xpiillä (2x3,14159...) ja käyntinopeudella , eli siis

    Teho(W) =Vääntö(Nm) x 2 x 3,14159 x kierrosluku (1/s)

      
  • Käyntinopeus ilmoitetaan yleensä kierroksina minuuteissa, joten helpoiten väännön saa tehoksi kaavalla:
    vääntö * käyntinopeus / (30000 / pii)

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit