Kaasujousien kiinnikkeet autossa

1 kommentti

Osaako joku sanoa onko kaasujousissa (niissä takaluukussa ja konepellissä olevissa...) aina samanlaiset standardoidut "kiinnitysnamiskat" vai voiko eri valmistajilla olla eroja?

Pitäisi hankkia lyhyemmät kaasujouset mutta nyt mietin onko ainoa ero jousen pituus vai onko eroja myös niissä kiinnitystapeissa ja namiskoissa?

  
  • Luulen että eroja on eri autoissa. Mutta käväisepä jossakin autotarvikeliikkeessä, heillä on luetteloita, joista löytyy autosi alkuperäisen jousien mitat, myös kiinnitysten mitat. Sitten kun tiedät sen, valitset samalla kiinnityksellä lyhyemmät. Huomaa kuitenkin, että niitä jousivoimiltaan hyvinkin laaja skaala. Myöskin on ääripääkäytökseltään erilaisia. Joissakin autoissa tarvitaan aukiliikkeen lopussa hidastus ettei aukea liian nopeasti. Tämä koskee ainakin sedan-autojen takaluukkuja, joissa luukku aukeaa reilusti ikäänkuin takalasin päälle, siis luukun painopisteen toiselle puolelle. Liikkeen loppuosa pitää hidastaa ettei retkalla vauhdilla toppareihin. Isot takaluukut (3-ja viisiovisten luukut), tai konepellit sitä ei yleensä tarvitse, koska luukku on koko ajan painopisteen samalla puiolella. Tarvikevaimentimissa ei juurikaan taida tätä loppuhidastusta olla. Sellaisia joskus hain, mutta en löytänyt, ainakaan sopivalla jousivoimalla.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit