Bitumikautsumateriaalit?

14 kommenttia

Lueskelen auton käsikirjaa ja siinä kohdassa "Alusta" sanotaan:



"Bitumikautsumateriaalit voivat vahingoittaa

PVC-suojakerrosta."



Miten käynee, jos auton ruostesuojauttaa esim. Tectylillä.

Osataanko täällä kertoa asiasta.

  
  • En osaa. Kiitän kuitenkin epäitsekkäästä teosta, jos ruostesuojautat uuden autosi. Itsehän tuskin siitä mitään hyödyt, mutta seuraavia omistajia se varmasti lämmittää :flower:

      
  • Riippuu varmaankin valmistajasta/mallista ja siitä, kauanko autoa tulee pitämään (eli onko ruoste oma, myyntihetken vai seuraavan omistajan ongelma).



    Eikös ruottalaiset vastikään arvioineet, että pahimmassa tapauksessa ruoste aiheuttaa ongelmia jo vuoden päästä ensirekisteröinnistä. Jos uuden auton suojauttaa/suojaa, on se kaiketi parasta tehdä heti kun se tehtaalta rullaa ulos, jos sitä ei siellä käsitelty eikä galvanoiduista pellistä/alumiinista tms. rakennettu.

      
  • Vaikea tehdä päätöstä.



    Ajattelin, että tuo "bitumikautsumateriaali-löydös" pelastaisi pälkähästä.

    Jos en suojauta, niin harmittaa ja jos suojautan niin sekin harmittaa. Jälkimmäisempi voisi olla vähemmän harmittava.



    Kun nyt joku osaisi ja myös tietäisi, että tuo b. on niin paha juttu pohjan suojakerrokselle, ja jos vielä Tectylissä sitä olisi, niin olisi ainakin hyvä syy jättää suojauttamatta.





      
  • -- Outo sana tuo "bitumikautsumateriaali". Kuulostaa aivan jonkun kielenkääntäjän,joka ei lukemaansa ymmärrä,keksinnöltä. Kateaine, eli kattohuopatehtaat käyttää sellaista tavaraa kuin bitumikumi.Liekö sama tavara. Käsittääkseni bitumikumia käytetään esim helmoissa iskumassana kohdissa joihin pyörän kurasuihku osuu. Kannattaa kysellä sitä suojaustarvetta ko.automerkin maahantuojalta tai tehtaalta. Myös auton valmistusmaan kielellä kirjoitettu käyttöohjekirja kannattaa lukea, eikä sitä huonosti suomennettua.Esimerkiksi minulla on saksalainen työkone,jonka alkuperäinen saksankielinen ohje oli ensin käännetty huonosti englanniksi ja siitä kaikkine virheineen sitten huonosti suomeksi. Eihän siitä sitten enään ottanut naapurin Erkkikään selvää, mutta onneksi on tuo saksa hallussa ja luettuani sen alkuperäisen ohjekirjan läpi oli kaikki selvää kuin pläkki.

      
  • On toki rinnan luettu Betriebsanleitung.



    Hier bitte auf deutsch. :smile:



    Unterboden

    Der Unterboden hat teilweise einen

    PVC-Unterbodenschutz bzw. in kritischen

    Bereichen eine dauerhafte

    Schutzwachsschicht.

    Unterboden nach der Unterbodenwäsche

    kontrollieren und gegebenenfalls

    wachsen lassen.

    Bitumen-Kautschuk-Materialien können

    die PVC-Schicht schädigen. Arbeiten

    am Unterboden von einer

    Werkstatt durchführen lassen.



    Tuo bitium...sanahirviö on tuossa ehken selvityskelpoisesti kirjoitattu.

    Pitänee kysyä auton huollossa asiasta.

    Rohkenen epäillä, että eivät tiedä.



    ***

    Tuossa Tectyl-tietosivussa näkyy olevan maininta ...bitumisiin..

    http://www.tectyl.fi/kuluttujapakkaukset.htm

      
  • mikahe:

    Riippuu varmaankin valmistajasta/mallista ja siitä, kauanko autoa tulee pitämään (eli onko ruoste oma, myyntihetken vai seuraavan omistajan ongelma).




    No jos aikoo pitää uuden auton kauemmin, kuin yleensä uusien autojen ostajat eli 3-5v, niin tilanne voi olla hieman eri riippuen autosta. Se, että pohjassa näkyy ruostepikkoja tuon jälkeen ei liene aiheuttavan kenellekään "ongelmaa".

      
  • Itse arvioisin tilannetta sen mukaan miten tyypillisesti ko. auton aiemmat versiot on ruostunut. Minulla on ollut 1995 lähtien kolme Volvoa 850, on edelleen C70 ja S60 eikä pohjassa tai pelleissä ole 10 vuoden käytön jälkeen ollut ruostepilkkuakaan. Tehdassuojaus.

    Huonolla tuurilla suojaat auton, jossa on mokattu tehtaalla joka takaisi ilmaisia jälkikäsittelyitä, mutta omat suojaukset nostaa seinän eteen. Esim. Focus tai Mondeo viime vuosikymmeneltä

      
  • Perheessä on sekä 8-vuotias että 17-vuotias auto. Molempiin on tehty uutena dinitrol-käsittely ja uusinta 2-3 vuotta myöhemmin. Ei ruostetta. Suojaus tehdään seuraavinkin autoihin.

      
  • mhj:

    On toki rinnan luettu Betriebsanleitung.

    Hier bitte auf deutsch. :smile:

    Unterboden
    Der Unterboden hat teilweise einen
    PVC-Unterbodenschutz bzw. in kritischen
    Bereichen eine dauerhafte
    Schutzwachsschicht.
    Unterboden nach der Unterbodenwäsche
    kontrollieren und gegebenenfalls
    wachsen lassen.
    Bitumen-Kautschuk-Materialien können
    die PVC-Schicht schädigen. Arbeiten
    am Unterboden von einer
    Werkstatt durchführen lassen.

    Tuo bitium...sanahirviö on tuossa ehken selvityskelpoisesti kirjoitattu.
    Pitänee kysyä auton huollossa asiasta.
    Rohkenen epäillä, että eivät tiedä.

    ***
    Tuossa Tectyl-tietosivussa näkyy olevan maininta ...bitumisiin..
    http://www.tectyl.fi/kuluttujapakkaukset.htm




    -- Tuossa sanotaan, että pohja on osaksi suojattu PVC-alustansuojalla tai kriittisissä paikoissa kestosuojavahakerroksella.

    Ruostesuoja-aineita ovat vahamaiset kotelon sisään tarkoitetut kirkkaat aineet ja sitten alustamassat, jotka ovat mustia ja ilmeisesti sisältävät bitumia.

    Näitä alustamassoja ei sitten saa ruiskuttaa sen PVC-suojan päälle, mutta muualle kyllä. Sitä tarkoittanee tuo, että pitää kuulemma antaa suojausfirman tehdä homma, eikä itse ruiskutella ainetta. Pesetä pohja siellä huollossa ja tarkista tai tarkistuta massauksen kunto. Saattaahan olla, että vain paikkauskäsittely riittää, eikä uutta kokosuojausta tarvita.



      
  • Zagarat:

    Perheessä on sekä 8-vuotias että 17-vuotias auto. Molempiin on tehty uutena dinitrol-käsittely ja uusinta 2-3 vuotta myöhemmin. Ei ruostetta. Suojaus tehdään seuraavinkin autoihin.




    Tämä on luultavasti ainoa oikea tapa toimia. Käsittely tehdään heti uuteen autoon ja jatketaan uusintakäsittelyillä. Joku ajatus auton pitämisestä melko pitkään varmaan auttaa suhteuttamaan tähän uponneita rahoja. Jostain syystä markkinoilla on edelleen uusia autoja myynnissä, jotka ruostuvat muutamassa vuodessa varsin rumaan kuntoon. En tiedä, voiko mikään käsittely pelastaa noita autoja. Jos ostaisin uuden auton, niin miniminä pitäisin kunnolla sinkittyä koria. Ellei sitä ole, auto jäisi kauppaan. Minulla oli aikoinaan corolla vm. 1984 (ei yhtään sinkkiä missään) ja siihen oli tehty tectyl käsittely + yksi uusintakäsittely. Pohjan hitsailu alkoi joskus 1996 ja jatkui vuosittain katsastuksen jälkeen. Ovipellit hävisi ja helmat ruostui puhki. Ei paluuta tällaiseen. Naapurini, joka hitsasi pohjaa, pyysi katsomaan roskikseen. Siellä oli alle viisi vuotta vanhan vectran helmat siististi rullalla.

      
  • Brummbär,

    kiitos!

    Näkyy sinulla kielenkääntö käyvän.

    Pitää katsoa pohjaa ja keskustella liikkeen huollon kanssa vielä,

    kunhan autokuljetus tulee perille.



    Jorma L,

    tähän saakka olen suojauttanut lähes kaikki autot.

    Ruostesuojafirmaa on ainakin tullut työllistettyä.

    Hintavaa se on ollut. Enempi seuraava omistaja on hyödyn saanut.

    Lie autot olleet myös pitempään turvallisempia.



    Taitaa käydä nyt niin, että katson onko autojen tehdassuojauksella nykyisin katetta.

      
  • Opelixi:

    mikahe:
    Riippuu varmaankin valmistajasta/mallista ja siitä, kauanko autoa tulee pitämään (eli onko ruoste oma, myyntihetken vai seuraavan omistajan ongelma).


    No jos aikoo pitää uuden auton kauemmin, kuin yleensä uusien autojen ostajat eli 3-5v, niin tilanne voi olla hieman eri riippuen autosta. Se, että pohjassa näkyy ruostepikkoja tuon jälkeen ei liene aiheuttavan kenellekään "ongelmaa".




    Ford C-Max'issa oli jo vuoden käytön jälkeen selvä ruostuminen takaluukussa. Käyttöönotto vuoden 2010 lopulla.

    (Lähde Vibilägare kuvineen). Mutta kun kysymyksessä ei ollut puhkiruostuminen, niin Ford suoritti korjauksen Good will-eleenä tunnetulle lehdelle eikä siis ruostumistakuun mukaisesti.

      
  • Pidin parempana teetättää.

    Ehken vähemmän huolta.

      
  • Jorma L totesi Volvojen vastustavan korroosiota hyvin. Oma kokemukseni on aiemmista Volvoista sama. Kestivät, ei tarvinnut jälkisuojata.

    Viime kesänä vaihtaessani uudempaan, katselin käytettyjen alustoja. Niiden maalatuissa tukivarsiosissa oli alkavaa korroosiota. Niinpä suojautin ostokseni heti. Ja varustin roiskeläpillä.

    Myös MB suojattiin heti uutena. Maahantuojalta varmistettiin käytettävien aineiden tyyppi. Ne poikkesivat tyypillisistä Suomessa käyteetävistä aineista ja nostivat suojauksen hintaa n. 70 €. Näin menetellen tehtaan pitkä takuu pysyy voimassa.



    Molempia autojamme aiomme pitää pitkään. Siksi ne suojattiin.



    Luulisin, että autovalmistajien ja myyjien kannalta ei ole tärkeää panostaa ruostesuojaukseen. Mutta toisaalta kansantalouden ja myös kolariturvallisuuden kannalta korroosiota pitkään vastustava auto on hyvä.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit