Onko mahdollista asentaa sekä webastoa että lohkolämmitintä? Olisi niin mukava aamulla kotoa lähdettäessä säästää akkua kun ei nuo ajomatkat useimmiten riittävän pitkiä ole että ehtii webaston haukkaama virta latautua ja tilanteissa joissa valtakunnanverkkoa ei ole saatavilla lämmitellä moottori Webastolla.
Edit: otin silmän käteen ja katsoin edellisen ketjun aiheesta, ja ilmeisesti se sitten on mahdollista. Sori tämä turha postaus.
Itse kyllä asentaisin akkulaturin lohkolämmittimen sijaan, jos ongelmana on liian lyhyet ajomatkat.
Ongelmana tuossakin on toki se, että jos lohkolämmittimen virta on kerros-/rivitalo tyylisesti ajastettu vain pariksi tunniksi kerrallaan. Yleensä tuo aika riittää, mutta joskus se voi olla liian lyhyt akun latautumiseen.
Sanokaapas tekniset asiantuntijat seuraavaan hajatelmia:
Jos pidän tunnin webastoa päällä ja sen sähkönkulutus on 42 W, niin kauanko pitäsi autolla ajaa jotta akku latautuisi taasen "täyteen" teoreettiseen varaustilaan? Auto on normaali 2.0 bensamalli.
Tuossa aiemmin kirjoitettiin että ajomatkat on lyhyitä. Mutta kuinka pitkiä niiden pitäisi olla... tai kuinka lyhyitä ei suositella...
Yleispätevänä vastauksena tuohon ajoon on käytetty seuraavaa: Ajoa yhtä paljon minuutteina kuin lämmitystä. Kovilla pakkasilla tuo tosin voi silti johtaa akun varaustilan vähenemiseen.
Mitään 'varmaa' ohjetta tuosta ei voi antaa, kun riippuu täysin siitä miten hyvä akku ja laturi autossa on ja kuinka suuri on sisäpuhaltimien virrankulutus. Itse webasto ei kuluta paljoakaan virtaa ja sitä voi pitää päällä pienelläkin akulla useita tunteja ilman että akku tyhjenee, mutta ne sisäpuhaltimet
Eberini tehonkulutus oli tuota samaa luokkaa täysteholla. Puoliteholla, eli moottorin lämmettyä se oli pienempi. Jos kuvitellaan esim -20 asteen pakkanen ja lämmitysaika esim. 30 min lämmitin on täysteholla koko tuon ajan. Eberi kuluttaa siis tuon 42W ja jos sisäpuhallin kuluttaa puolet tuosta ajasta (käynnistyy kun vesi 40 astetta) esim. 50W (hatusta revitty teho) saadaan puolessa tunnissa akusta kulutettua 2,8 Ah. TM:n akkuvertailun 18/2003 mukaan -20 asteinen paras akku latasi 10 minuutissa 2,13 Ah ja huonoin 0,69 Ah:ta. Jos Kuvitellaan että akku ei lämpene lyhyen työmatkan takia ollenkaan ottaen näin huonosti virtaa vastaan tarvitaan parhaimmalla akulla työmatkaksi 13 min ja huonoimmalla 40 min, jotta akku varautuisi takaisin.
Loppupäätelmänä voisi sanoa, että virta riittää lyhyilläkin työmatkoilla jos on hyvä akku tai sisäpuhallin on pienellä/kiinni.
Ongelmana tuossakin on toki se, että jos lohkolämmittimen virta on kerros-/rivitalo tyylisesti ajastettu vain pariksi tunniksi kerrallaan. Yleensä tuo aika riittää, mutta joskus se voi olla liian lyhyt akun latautumiseen.
Hmm.. Tarkoitatko autoon kiinteästi asennettavaa akkulaturia johon sitten kytkettäisiin roikka samaan tapaan kuin lohkarissa?
Empä ole moisesta ennen kuullutkaan. Nooh sitä elää ja oppii tai ainakin elää....
kukkopilli: Katso vaikka Defan mallia http://www.kaha.fi/cgi-bin/product/view.pl?pid=18 - muillakin valmistajilla on vastaavia latureita. Tuon mallin voi asentaa joko lohkolämmittimen rinnalle tai yksinään latailemaan akkua - tai ainakin näin lupasivat tehdä vaimon tammikuussa saapuvaan 'kauppakassiin'
webasto keskustelu mb diesel webasto ei toimi polttaa sulakkeen heti kun yrittää laittaa webaston päälle sitä ennen kuuluu naksahdus yrittää lähtä päälle
Miten voi varmistaa toimiiko lohkolämmitin? Tämän talven pakkaset ei vielä ole antaneet "näyttöä" lohkarin toimivuudesta.
Ainakin vesitilaan tulevat vastukset pitävät pientä ääntä kun lämmitys alkaa. Semmoista napsuntaa ja sihinää.
Voihan lohkon kylkeä aina kokeilla kun lämmitys ollut päällä vaikka tunnin. Pitäisi tuntua käteen jos lämmitys toimii.
Jos sinulla on yleismittari niin mittaa johdon päästä vastus. Pitäisi olla 90-106 Ohmia. Kun tällaiseen vastukseen (esim. 106 Ohm) kytkee 230V niin lämpöä syntyy noin 500W.
KIITOS
Itselleni asennutin molemmat sekä lohkolämppärin ja eberin ja olen ollut erittäin tyytyväinen. Auto on 1.9TDI Polo
Suomen sääolot antaa aihetta käyttää molempia.
Mitään ongelmia ei ole ollut 2v käytön aikana eikä huoltoakaan,
Joku huoltohemmo oli sanonutkin että ei kannata koskea jos toimii.
Nyrkkisääntö:
Käytän eberiä säännöllisesti myös lämpimillä keleillä ja yleensä vähintään sen tunnin. Akku tästä luonnollisesti tyhjenee joten sitä täytyy muistaa ladata joko ajamalla tai akkulaturilla (mitä ei ole tarvinnut kyllä koskaan käyttää itselläni).
Kaiken paras olla latailematta akkuja elleivät ne tyhjenneet vahingossa esim. valot jäi päälle . Jos taasen akku purkautuu itsekseen esim. yön aikana, niin osta uusi ja mielellään huoltovapaa akku tai lisää akkunestettä jos et omista huoltovapaata akkua.
Jaa miksikäs pitäs latailematta olla? Eikös akun idea ole että sitä välillä lataillaan ja välillä siitä sitten otetaan virtaa? Ja lyijyakuissahan ei mitään muisti-ilmiöitä ole..