Kyllä minulle on ainakin tärkeää tuo lämmityslaitteen nopeus. Noihin säteilylämmittimiin siirtymisen jälkeen en ole juurikaan jaksanut tolppaan autoa laittaa (muuta kuin joskus yli -20 pakkasella, joita ei tänä talvena täällä Oulun korkeudella ole k…
Tuolla F30 älylatausjärjestelmälläkin lienee jotain sanomista tuohon vapaaseen rullailuun, eli jos akku tarvitsee virtaa ja latausjärjestelmä kytkeytyy päälle jarruutus/rullaustilanteessa, niin maalaisjärjellä tuo latausjärjestelmä pyytää pitämää au…
Ensinnäkin aloittajalle tiedoksi että 5 sarjan (F10/11) on edelleen varustettuna hydraulisella ohjaustehostimella (sähköinen tehostin on pienemmissä 3- ja 4-sarjoissa =F30/F31, F32). Tämän vuoksi esim. park-assistant ei ole saatavana 5-sarjaan.
…
Ei se kyllä ihan noin herkästi pitäis pudottaa kruisea pois, joten olettaisin vian olevan joko renkaissa tai sitten softassa. Itsellä takana n. 15tkm tälle talvelle Nokian Hakapeliitta R (16" RF), ja kruise on tippunut varotoimena pois muutaman kerr…
Muistaakseni uusimmassa Tuulilasissa kehuttiin 5-sarjalaisen pientä kulutusta ja taisi olla 7:lla alkanut litralukema/100km koeajon aikana, joten ei nuo EU-kulutuslukemat nyt ihan hatusta revittyjä ole.
Eri asiaa mutta mittarinruuvauslaillisuus on…
Se etu Eu-kulutusmittausoptimoinneista ainakin tulevaisuudessa on että saadaan ilmoitetut hiilidioksidipäästöt alas. Ilmoitetut päästöthän on suorassa suhteessa mitattuun EU-kulutukseen. Kun tässä todennäköisesti siirrytään hiilidioksidipäästöpohjai…
Lainaus:05.11.2007 klo 15:53 jjvi kirjoitti
Lainaus:05.11.2007 klo 13:31 AkiK kirjoitti
[quote title="05.11.2007 klo 12:41 jjvi kirjoitti"]
Lisäksi noi pikkudieselit tarvii käytännössä kaupunkikäytössä webaston, joka sekin lisää kulutusta.
Millä…
[/quote]
Ei se dieselin huipputeho tule millään alakierroksilla. Jos huipputeho tulee 4000 kierroksella niin se tulee silloin siellä eikä millään 2000 kierroksella. HuippuVÄÄNTÖ tulee alakierroksilla. Kun halutaan paras suorituskyky, silloin pitää k…
Joo kyllähän ne saman huipputehon ja painon omaavat diesel ja bensaversiot kiihtyvät suunnilleen yhtä nopeasti ja ovat sillä tavalla vertailukelpoisia. Dieselillä on kuitenkin etua siinä, että huipputeho sijaitsee matalemmilla kierroksilla. Tähän pe…
Ottaahan tuo ajovalon laskelma pääomakulut huomioon niin laina kuin sijoitustapauksessa.
Siellä on: "Pääoman korko (6 %) hinnanerotukselle", joka on mielestäni vielä aika paljon. Itsellä lainasta tulee korkoja n. 2,2%. Käteismaksutapauksessa 6% kork…
Totta on kuitenkin, että uusi malli on paras ostaa aina vähän ennen, ennen kuin sen valmistus loppuu.
Ehkä lastentautien osalta, muuten ei. Tuolla on pohdittu asiaa:
http://www.ajovalo.net/uusi_vai_vanha_malli.htm
Samaa mieltä kuin kaksi edellistä. Kumpikohan on parempi vaihtoehto: Vaihtaa halparenkaat esim. 20000km:n jälkeen vaikka urasyvyyttä paljon jäljellä, vai ostaa kaksi kertaa kalliimmat testivoittajat ja ajaa niillä 40000km eli melkein loppuun asti. …
Mulla oli samaa ongelmaa viimetalvena BMW 320d (F30). Jossain vaiheessa pitemmän (>1vk) pakkasjakson aikana auto rupes herjaamaan jännitetason alenemisesta (varsinkin jos aamusella pakkasta oli yli -30) ja pudotteli joitain pääasiassa mukavuusval…
Lainaus:14.04.2005 klo 11:02 jjvi kirjoitti
Niin vastaavana esimerkkinä laskin millä kilometreillä dieselvero on tienattu pienellä henkilöautolla:
kulutus 5ltr/100km, hintaero 0,20 ->ero 0,01/km. Jos dieselvero on 400/vuosi, pitää ajaa 40000k…
Eberini tehonkulutus oli tuota samaa luokkaa täysteholla. Puoliteholla, eli moottorin lämmettyä se oli pienempi. Jos kuvitellaan esim -20 asteen pakkanen ja lämmitysaika esim. 30 min lämmitin on täysteholla koko tuon ajan. Eberi kuluttaa siis tuon …
Lainaus:28.02.2007 klo 09:39 Disukka kirjoitti
Webasto toimii kyllä virheettä jos panee moottorin käyntiin koska silloin auton oma tehokkaampi pumppu hoitaa aineen polttimelle.
Mutta ei oikein kuulosta järkevältä täräyttää kolmestakympistä kone käy…