tracktest, en nyt itsekään ihan usko, että tuo ainakaan "ominaisuus" voisi olla. Mutta toisaalta kyllähän tuo kaveri aika vakuuttavasti asiasta kirjoittaa, enkä ole hänen nimimerkkiään ennen nähnyt trollailemassa, joten olisiko hänen autossaan sitten vikaa.
Onhan uusimpien Bemarien luistonestoa ja ajovakauden hallintaa kyllä moitittu liian herkiksi. Onkos niissä muuten minkäänlaista sport asetusta, vai ovatko ne aina vain joko päällä tai pois. Itse olen erittäin tyytyväinen siihen, että Audin uusissa malleissa on myös sport asetus, joka sallii kohtalaisen luistamisen, mutta puuttuu peliin kuitenkin jossain vaiheessa. Ennen ajonvakautus oli vain joko päällä tai pois päältä.
Puuttuhan tracktest välillä muiden nimimerkkejä tuplapisteillä kopioivien BMW fanaatikkojen huuteluun samalla tarmolla, kuin meidän muiden melko asiallisiinkin kommentteihin. Ei kello tuossa miltään provolta vaikuta, vaan selittää asiansa todella seikkaperäisesti ja asiallisesti. Aika toinen asenne on muutamalla nimimerkin kopioijalla esimerkiksi Polo WRC:n uutisessa. Miksi et ikinä puutu näiden ääliöiden huuteluihin?
En lähde siihen, kun se on turhaa. Saan liikaakin solvausta tuolta VW-trollien puolelta ja se on ikävää ja tarpeetonta koska haluaisin olla sovinnolla kaikkien kanssa, sinunkin.
Lainasin FARwd kommentin joka on hyvä ja uskon, että myös kokemukseen perustuva. Tuo teknarin video on ainakin puolueeton analyysi uudesta 320d:stä. Ja asiallinen. Renkaat vaikuttaa suuresti ja on monesti hyvin autokohtainen mikä sopii mikä ei. Olen itse todennut asian monta kertaa, siksi valitsen aina parhaat. Ja onhan se hullua tinkiä turvallisuudesta renkaissa (halpa henkivakuutus).
Tässä se FARwd:n hyvä kommentti:
Kyllä BMW:n vakkari toimii kaikissa muissa ajomoodeissa, paitsi Sport+:lla, jolloin ajonvakautus on sallivammassa Traction-moodissa (DTC). Valitettavasti vain tuo on Suomessa useimmiten juuri se oikea talviasento, ainakin kaksivetoisista puhuttaessa.
Talvirengasvalintakin vaikuttaa paljon ajonvakautuksen/luistoneston aktivoitumisherkkyyteen: monilla pohjoismaisilla kitkarenkailla tietokone tulkitsee renkaiden "pehmeyden" luistoksi kuivalla asfaltillakin.
No jos paineita nostaa niin auto alkaa vaeltelemaan urissa (mitä se tekee jonkin verran muutenkin) ja melu kasvaa tolkuttomasti.
Liiak jousto tulee varmasti talvirenkaan pintakuvion joustosta
minkäkokoiset renkaat? kuullostaa aika epäuskottavalta...
erityisesti tuo melun tolkuton nousu pehmeillä renkailla paineen nostossa... jäykkärunkoisilla kesärenkailla (sama rengaskoko) täytyy melun olla tolkuttoman sietämätön normipaineilla.
Renkaat on vakiokokoiset eli 205/60/16" ja kyseessä Contin nastat eivätkä ole RF:t. Tilasin myös kesärenkaat perinteisinä renkaina.
Sport+ asetusta autossa ei ole, se tulee vasta jos ottaa sport paketin. Käytettävissä on eco pro, comfort ja sport. Sen lisäksi on luistoneston asetusta mahdollista käyttää vähän sallivammassa moodissa ja tietty sen saa kokonaan pois.
Oletuksena kun auton käynnistää on aina Comfort ja luistonesto täysillä mukana.
Sallivampi luistonesto yllättää helposti risteyksissä käännyttäessä joten en sitä oletusarvoisesti käytä. Siitä on 25 vuotta on itsellä oli viimeksi takavetoinen eikä muutenkaan ole tarkoitus leikkiä autolla.
Auton luistonesto oletusasetuksilla estää lumessa möyrimisen kokonaan joten olen aivan varma että TM talvitestissään käytti sallivampaa asetusta tai kytki koko luistoneston pois.
Muuten se Sport asetus ei vaikuta mitään luistonestoon vain vaihteistoon ja kaastupolkimen reagontiin ynnä iskunvaimennukseen jos on valinnut listalta sopivan alustasetin (minä en sellaista ottanut). Sport+:sta ei ole omakohtaista kokemusta eikä tietoa kun minun autossa ei sellaista ole.
Yleensä ajan Eco Pro-asetuksella.
Niin ja tosiaan rengaspaineen nosto suositusta isommaksi tekee autosta uraherkemmän eikä ainkaan paranna suuntavakautta. Auto ei muutenkaan kulje ihan suoraan mutta tuo oli tiedossa jo koeajon perusteella viime vuonna. Niinpä en kaipaa yhtään lisää askaretta ratin kanssa maantiellä.
Ilmeisesti kuulolla ei ole ketään muuta jolla olisi uusi 3-sarjalainen. Jos kuitenkin joku on kuulolla niin kokemuksia luistoneston herkkyydestä lukisin mieluusti.
Kokeiltu on, enkä 3-sarjalaisessa havainnut tuollaista. Joskus kauan aikaa sitten ensimmäinen 1-sarjalaisessa oli vastaava oire. Siihen aikaan ei vielä ollut RF-nastarenkaita. Sulalla motarilla kiihdyttäessä joku noin 100 hv moottori sai luistoneston katkomaan tehoja...
En pitäisi kovin yllättävänä, että korkeat ja kapeat löysärunkoiset talvirenkaat aiheuttaisivat tuollaista. Olisiko tuohon kokoon sitten otettava RF tai valittava matalampi kumi jos ei RF:ää halua.
Sattuisiko joku tietämään on F30 luistonesto tosiaan niin herkkä että kuivalla puhtaalla asfaltilla 110km/mittarissa motarilla loivassa ylämäessä lähtee cruise itekseen pois päältä. Eikä sitä tietenkään saa uudelleen päälle resumella vaan pitää sammuttaa cruise kokonaan ja käynnistää udelleen. Ruudulla teksti "cruise deactivated...".
Kuivalla asfalltilla motarilla nopeuden nosto 80->110 kestää puolisen minuuttia ja luistonestovalo palaa jatkuvasti. Tarkoitan siis todellakin että auto kiihtyy vain nimellisesti. Ylämäessä nopeutta ei juuri pysty nostamaan ollenkaan.
Ymmärrän toki että luistonesto ns. väliasento on käyttökelpinen oikein liukkaalla liikkeelle lähdettäessä mutta pitääkö sitä käyttää jatkuvasti myös kuivalla asfaltilla vai onko auto rikki?
Renkaina Contin nastat.
Kyllähän se luistonesto on vähän turhan herkkä monilla pohjoismaisilla talvirenkailla, kun se on säädetty Keski-Euroopan kitkoille ja lisäksi suojelemaan kädettömiä (keski-eurooppalais)kuskeja itseltään.
Minulla se ei ole cruisea tiputtanut pois kuin vain silloin, kun sen kuuluukin eli liukkaissa olosuhteissa. Ja kyllä se menee takaisin päälle sitä RES-nappia painelemalla, ellei nopeusero pyydetyn ja todellisen välillä ole kohtuuton. Silloin kannattaa säätää cruisen nopeus pienemmin pykälin suuremmalle, ei siis 10 km/h annoksina.
Ja silloin kun autoa on tarkoitus kiihdyttää reippaammin - esim. ohituksissa, napautetaan Traction-moodi päälle. Minulla se kyllä on pääsääntöisesti aina päällä talvirengaskaudella. Cruisen kytkeminen toki palauttaa ajonvakautuksen perusasentoon, mutta siihenkin on jo tottunut.
Ilmeisesti kotiläksyt merkkifoorumeilla ennen auton vaihtoa on jäänyt tekemättä, jos tuo luistoneston herkkyys on tullut yllätyksenä. Eikä se näilläkään palstoilla ensimmäistä kertaa ole esillä.
Ilmeisesti kotiläksyt merkkifoorumeilla ennen auton vaihtoa on jäänyt tekemättä, jos tuo luistoneston herkkyys on tullut yllätyksenä. Eikä se näilläkään palstoilla ensimmäistä kertaa ole esillä.
Ei se yllätyksenä tullut talvikelejä silmällä pitäen mutta se että luistonesto pakauttaa cruisen pois päältä kesäisellä asfaltilla on yllätys vaikka kyseessä tietysti onkin talvirengas, samoin kuin se että se käytännössä tappaa kiihtyvyyden totaalisesti samaisissa kesäkeliä vastaavissa olosuhteissa.
Ehkä softassa on jokin vika koska cruisea ei saanut päälle takaisin, ei edes set:llä ennen kuin siitä sammutti virrat.
Aiempiin BMW malleihin palstoilla suositeltiin aina ei-RF renkaita vaeltelun ehkäisemiseksi joten ne on nyt alla.
Aiempiin BMW malleihin palstoilla suositeltiin aina ei-RF renkaita vaeltelun ehkäisemiseksi joten ne on nyt alla.
ei-RF-suosittelijoiden rengaskoot, tai ennemmänkin vannekoot (18...20" ovat aika erilaisia palstolla hiljaisiin verrattuna. löysärunkoisilla pohjoismaisilla talvirenkailla "optimikoko" olisi ehkäpä 17 tai jopa 18" kapeilla bulletproof-renkailla jos ajaa luistonesto päällä jatkuvasti, kesärenkailla kapea ja mahdollisimman korkea rengas. siis mukavuuden jne suhteen.
tuohon ominaisuuteen tosiaan auttaa (taka)renkaiden paineiden nosto. löysillä renkailla (16" ja 55-profiili, bulletproof) ja noin 2 bar painetta takana renkaat sortaa ei vain mutkissa vaan ihan rattia kääntäessä suht tasaisella tiellä kiihdytettäessä. ja luistoeston valo vilkkuu, kunnes se ei enää ole päällä. sinulla on vielä korkeammat ja löysemmät, joten... mutta matka-ajossa luistonesto on päällä, ja homma toimii kivasti ja cruise pysyy päällä paitsi jos on koloja tiessä (ja ajaa niihin), mutta suomen roudattomilla ja aina hyväkuntoisilla teillä näitä ei toki ole juuri koskaan... köhköh...
kesäkumeillakaan autoni ei vaeltele jollei ole kovin uraista. tosin ajan matka-ajoa "peukulla" eli en aiheuta herätteitä ja ajelen yhä mahdollisuuksien mukaan poissa urista. monissa autoissa on jätetty hieman ...liikkumavaraa jos joku pitää käsiä autokouluasennossa ja kädet hakevat. välittömästi reagoiva auto tälläisissä käsissä hakee tietä kuskin käsien tahdissa, mikä ei välttämättä ole kovin miellytävää erityisesti takana istuville.
Ei se kyllä ihan noin herkästi pitäis pudottaa kruisea pois, joten olettaisin vian olevan joko renkaissa tai sitten softassa. Itsellä takana n. 15tkm tälle talvelle Nokian Hakapeliitta R (16" RF), ja kruise on tippunut varotoimena pois muutaman kerran (aiheesta) keliolosuhteiden vuoksi. Käytän kruisea omasta mielestäni paljon (aina kun mahdollista). En muista että kruise olisi tippunut viime kesänä kertaakaan pois päältä (17" RF, merkkiä en muista, mutta ne jotka tehtaalta tuli alla), vaikka ajotapani saa tälläkin autolla viemään yli puolilitraa enemmän satasella kuin vaimon ajossa. Autona siis F30 320d. Rengaspaineita en ole tarkastanut, kun järjestelmä ei ole pudonneista paineista herjaillut (vaikka tietty olisi hyvä joskus nuokin tarkastaa).
Uraherkkyydestä sen verran että verrattuna edelliseen E91:seen (sekä nykyisessä, että edellisessä oli runflatit sekä kesä, että talvi(kitka)versioina) nyt mennään ihan eri dekaadeilla, eli parannusta on tapahtunut huomattavasti. Uraherkkyyttä tai muuta vetelyä ei näillä "pohjoisen" teillä (pääasiassa Oulun alueella ja pohjoisempana) ole havaittavissa nyt edes rf:illä - tai sitten tiet on paremmassa kuosissa kuin etelämpänä.
surffari mitä mahdat tarkoittaa löysillä renkailla?
Uuden 3-sarjalaisen suosituspaineet 205/60/16 renkaille on edessä 220kpa ja takana 240kpa. Pistin koeluontoisesti taakse vähän enemmän. Se toimi tavallisesti kun aamulla oli 20 pakkasta mutta kun lämpötila oli päivällä kivunnut -7 tuntumaan ja aurinko lämmitti teitä alkoi vaeltelu. Auto ei men kuin hetkittäin suoraa. Se vaatii jatkuvaa korjailua kun tuuli vie autoa samoin tien kallistukset ja urat.
Ilmeisesti joku on vialla kun lämpötilan mukanaan tuoma paineen muutos muuttaa ajettavuutta.
Pitää vielä kokeilla
1. nostaisikin etupääin paineita.
2. nostaisi takapään paineita vielä enemmän
Meidän on ehkä muistettava myös se että kaikki eivät ole herkkiä suuntavakauden puutteille. Onhan joillakin puukorvavatkin eivätkä erota hyvän ja huonon äänen eroa. Tiedä sitten ovatko onnellisempia kun kaikki tuntuu ja kuulostaa hyvältä. Itseäni pienikin heitto suuntavakaudessa häiritsee.
Mutta tämä on eri aihe kuin se varsinainen ongelma eli yliherkkä luistonesto.
Kokeilin vielä asiaa tarkemmin. Jos kaasua painaa vähän enemmän eli vaikkapa sentin verran (80 vauhdissa) alka luistonesto valo palaa jatkuvasti eikä kiihtyvyys ole kuorma-autoa kummempi. Tilanne ei parane vaikka lusikin polkisi konehuoneeseen.
Ilmeisesti elektroniikan sallima luistoprosentti on niin pieni että jo pelkkä talvirenkaat kuvio joustaa enemmän. Tilanne oletettavasti pahenee kevättä lähestyttäessäkun ulkolämpötilat nousee ja rengas pehmenee entisestään.
Eletään hyvin poikkeuksellista ajanjaksoa, kun yö lämpötilat ovat näin pitkään olleet yöllä -20 ja päivällä vain muutama aste -2 ja eletään maaliskuun 19.pvää jo. Saisi tuo Siperian puhuri kääntyä jo toisaalle.
Sanoisin noille renkaille 205/60/16, että voit huoletta laittaa eteen 2.4 bar paineet ja taakse 2.6 bar. Uskoisin, että ajosi on paljon mukavampaa sen jälkeen. Huomioitavaa on myöskin se, jos mittaat ajossa lämmenneet renkaat niin voit lisätä vielä 0.2-0.3 bar jotta -20 asteen pakkasellaa ajat oikeilla paineilla sitten aamusella. Sillä pakkanen laskee paineita juuri tuon verran. Ei nämä niin vaikeita asioita ole ja voi näistä ottaa itsekin selvää, kyllä ne rengasliikkeissä neuvoo mielellään myös niitä jotka ei asioista tiedä. Oppia ikä kaikki sanotaan. Oikeat rengaspaineet ovat turvallisuustekijä ja polttoaineen kulutukseen vaikuttava tekijä, joten kannattaa tarkastaa paineet mielummin usein, kuin harvakseen. Siinä säästää renkaita ja selvää rahaa.
Meidän on ehkä muistettava myös se että kaikki eivät ole herkkiä suuntavakauden puutteille. Onhan joillakin puukorvavatkin eivätkä erota hyvän ja huonon äänen eroa. Tiedä sitten ovatko onnellisempia kun kaikki tuntuu ja kuulostaa hyvältä. Itseäni pienikin heitto suuntavakaudessa häiritsee.
Ihmiset voivat myös arvostaa eri asioita. Jollekin klassisen musiikin puhtaus, soitetaan niin kuin on ennalta sovitta ja ylös kirjattu, voi kuulostaa hienolta, mutta joku toinen ei taasen voi kestää luovuuden puuttumista esittävässä taiteessa. Kumpiko on sitten puukorva? Sama pätee autoihinkin. Joku arvostaa vakautta ja joku toinen ketteryyttä.
Ihmiset voivat myös arvostaa eri asioita. Jollekin klassisen musiikin puhtaus, soitetaan niin kuin on ennalta sovitta ja ylös kirjattu, voi kuulostaa hienolta, mutta joku toinen ei taasen voi kestää luovuuden puuttumista esittävässä taiteessa. Kumpiko on sitten puukorva? Sama pätee autoihinkin. Joku arvostaa vakautta ja joku toinen ketteryyttä.
En tarkoittanut musiikin tekemistä vaan kuuntelua. Musiikine tekeminen on taidetta (pitäisi ainkain olla) mutta kuuntelua onkin eri asia se on kuin autolla ajoa. Jotakuta ei mikään häiritse ja toisia taas häiritsee jos lelut eivät ole hyviä/kunnossa. Onhan ihmisiäkin jotka ei erota MP3 kompressoitua alkuperäisestä CDstä. Voivat silti olla hyvin onnellisia kuuntelemansa musiikin kanssa... kun eivät ole hyvää ääntä ikinä kokeneet. Sama pätee autoihin.
surffari mitä mahdat tarkoittaa löysillä renkailla?
Uuden 3-sarjalaisen suosituspaineet 205/60/16 renkaille on edessä 220kpa ja takana 240kpa. Pistin koeluontoisesti taakse vähän enemmän. Se toimi tavallisesti kun aamulla oli 20 pakkasta mutta kun lämpötila oli päivällä kivunnut -7 tuntumaan ja aurinko lämmitti teitä alkoi vaeltelu.
Kokeilin vielä asiaa tarkemmin. Jos kaasua painaa vähän enemmän eli vaikkapa sentin verran (80 vauhdissa) alka luistonesto valo palaa jatkuvasti eikä kiihtyvyys ole kuorma-autoa kummempi.
epäilisin että auto on "optimoitu" 17" kesärenkaille, RF-seinämillä. RF:n pitäisi jäykistää rengasta melkoisesti, ideahan on että ilman paineita rengas säilyttää pääosin muotonsa ja renkaan sivuseinämät kannattelevat koko kuormaa jonkin aikaa ( kunnes tuhoutuvat ) . ainakin nuo oman auton 16" kesärenkaatkin, RF, taipuvat selvästi alle risteysmutkissa kun on vauhtia ja kuormatun auton paineet kumeissa. talvikumit märälläkin tienpinnalla vaikka suht hiljaa meneekin. auton alusta kun on jämäkkä niin renkaat joustaa suhteellisen paljon ja nopeasti. kallistelevissa autoissa jousitus antaa renkaalle "aikaa"
hmmm... tuli vaan mieleen että paistaako päivällä aurinko toiselle puolelle autoa --> toisen puolen renkaat kylmiä ja toisen "lämpimiä" --> paine-eroa alussa ennenkuin tasoittuu? nyt arska paistaa alhaalta eli kylki ottaa enemmän lämmitystä kuin kesällä.
kaasun painamisen seurauksena automaatti? vaihtaa vaihteen --> nykäisy eli heräte ja auton luistonesto pätkii --> heräte jatkuu? kuinka jos kiihdyttää hellästi? siis pienellä kiihtyvyyden kiihtyvyydellä?
Voihan se olla että optimoitu jollekin rengaskoolle mutta enempi veikkaisin että BMWt nyt vaan on tällaisia mitä ne on olleet jo vuosikausia.
Aurinko ei ajonaikan vaikuta kun ilmavirta kuitenkin on sen verran kova että ilman jäähdytysvaikutus eliminoi ajossa auringon lämösäteilyn.
Kokeilin tänä aamuna enne lähtöä kokeiluluontoisesti nostaa etupään painetta 10kpa. Nyt tosin tuuli aika reippaasti joten en osaa sanoa varmaksi onko auto vain järjettömän tuuliherkkä vai tekikö paineen nosto tepposet. Nyt edessä ja takana oli molemmissa 10kpa tehtaan arvoa enemmän.
Kun kirjoitin luistoneston yliherkkyydestä tarkoitin juuri laiskaa/hellää kiihdyttämistä en likikään sellaista missä laatikko pykältäisi alas. Sehän olisi jo aika repivää menoa. Jos kuitenkin polkee sen verran että aski vaihtaa pienemmälle ei auto oikeastaan kiihdy ollenkaan ennen kuin höllää hetkeksi (niin että luistonestovalo sammuu) ja painaa varovasti lisää.
Jos nyt itsekin heitän lusikkani soppaan, niin ulkopuolelta täytyy kommentoida, että tuo renkaiden syyttely on aika kaukaa haettua. Eihän luistonesto nyt saa tuolla tavalla toimia, oli autossa minkälaiset renkaat tahansa. En ole ikinä millään autolla tuollaista kokenut ja kyseessähän on siis ihan oikea turvallisuusriski.
Olisi siis mielenkiintoista tietää, onko kyseessä jokin yksilöllinen vika, vai kaikkien 3-sarjalaisten ominaisuus. Poistuuko ongelma nelivetoisella mallilla, kuten itse kuvittelisin. Tämä ihan siksi, että edelleen odotan 4 GC:n julkaisua innolla ja luultavasti siinä olisi yksi potentiaalinen autovaihtoehto seuraavaksi autoksi.
En tarkoittanut musiikin tekemistä vaan kuuntelua. Musiikine tekeminen on taidetta (pitäisi ainkain olla) mutta kuuntelua onkin eri asia se on kuin autolla ajoa. Jotakuta ei mikään häiritse ja toisia taas häiritsee jos lelut eivät ole hyviä/kunnossa. Onhan ihmisiäkin jotka ei erota MP3 kompressoitua alkuperäisestä CDstä. Voivat silti olla hyvin onnellisia kuuntelemansa musiikin kanssa... kun eivät ole hyvää ääntä ikinä kokeneet. Sama pätee autoihin.
Kuuntelua minäkin tarkoitin. Jollekin on tärkeintä ne lelut, toiselle se mitä ne lelut toistavat. Kumpiko on sitten puukorva? Toisaalta ketju artistin mielestä kuuntelijan korvaan on pitkä. Mihin kohtaan tässä ketjussa kuuluisi panostaa? Joku on tyytyväinen siihen, kun omat lelut toistavat hienosti kaikki ne puutteet, joita soittajien, äänittäjien ja miksaajien leluissa on.
Onko tässä kyse siitä, että on tarve mennä liukkaalla kelillä jatkuvasti enempi, kun laki sallii? Ylinopeutta kaiken aikaa. Siksi tuo ajonvakautus/luistonesto panee hantiin roisia menoa sehän sen tehtävä on. Auttaa kuljettajaa selviämään tilanteista ehjänä niin auton, kuin itsensä osalta siis turvallisuustekijä numero uno.
Itse kuulun siihen joukkoon joka ajaa mielummin ilman mitään apuja keli kuin keli. Tätä en kylläkään suosittele niille joilla on pienintäkään epävarmuutta ajotaidoissa, enkä muutenkaan. On huojentavaa liikkua tien päällä tietäen, että epävarmat kuljettajat saavat kaiken sen avun mikä nykytekniikka vaan antaa ja sallii(uudet autot).
Väkisin tulee mieleen, että tämä kello68 ajaa vastentahtoisesti BMW:llä siksi jatkuva narina samoista asioista, tai sitten trollaa ajankulukseen sitä, kun ei varmuudella tiedä. Hyvin näkyy uppoavan ainakin joihinkin jotka mielellään haukkuu BMW:tä noin muutenkin. Kannattaisi hankkia se neliveto ei tarvitsisi puutteellisia taitojaan laittaa aina auton syyksi. Talvisia kelejä tulee riittämään pohjolassa tulevinakin vuosina ja horinoita siihen liittyen. Onneksi asiaakin suurin osa, joka auttaa tiedonhaluisia kuljettajia. Siitähän oikeat automiehet tunnetaan ja tunnistetaan.
tracktest, eihän tässä ole lainkaan kyse nopeusrajoituksen ylittämisestä. Mikäli auto ei kiihdy luistoneston takia kiihdytettäessä kuivalla tiellä, tai jos vakionopeudensäädin pomppaa kokoajan pois päältä, on vikaa autossa eikä kuljettajassa tai renkaissa. Kuljettajan ajotaidon kanssa tällä asialla ei ole mitään tekemistä. Eikä myöskään sillä, valitseeko autokseen nelivedon tai takavedon.
Eikä tämä ole mitään BMW:n haukkumista, vaan asiallinen keskustelu. Jos edellämainittu on ominaisuus, niin ainakin itselleni se vaikuttaa kyseisen auton hankintapäätökseen. Toisaalta kuten totesin, autoni tulee joka tapauksessa olemaan nelivetoinen ja siinä mielessä kiinnostaa, mahtaako asia koskea lainkaan nelivetoista mallia.
Luulen, että tämä keskustelu kiinnostaa aika montaakin uuden BMW:n ostajaa, mikäli kyseessä on siis yleinen ominaisuus.
Ajattelija2013 on aivan oikeassa jos autossa on joku ominaisuus kuten esim VW-konsernin DSG-vaihteistossa siitä pitää kertoa kuten Kauppalehti teki. Ongelma tässä tapauksessa koskee vielä useaa merkkiä johtuen tietenkin samasta tekniikasta eikä näytä olevan väliä onko tehty Kiinassa vai Saksassa.
Volkswagen joutuu korjaamaan ainakin 384 000 autoa Kiinassa.
Saksalaismerkin ongelmana ovat DSG-automaattivaihteistossa ilmenneet viat.
Jossain tapauksissa vaihteiston sähköisessä ohjausjärjestelmässä on havaittu häiriöitä. Myös vaihteiston alhainen öljynpaine on saattanut aiheuttaa sähkökatkoksia.
Ongelmiin on puuttunut Pekingin laadunvalvontavirasto, kertoo saksalainen uutistoimisto dpa.
Sen mukaan korjauskutsu koskee VW Passatia, Tourania ja Boraa sekä Skoda Octaviaa ja Superbia. Autot on valmistettu Kiinassa.
Listalla ovat myös Volkswagenin Kiinan markkinoille valmistamat Sagitar, Magotan ja Lavida.
Kutsu koskee lisäksi Kiinaan tuotuja malleja, kuten VW Golf Variantia, Sciroccoa ja Cross Golfia sekä Audin A3-mallia.
Kaikki korjauskutsun saaneet autot valmistettu vuoden 2012 maaliskuun jälkeen.
Ainut surullinen asia on meidän eurooppalaisten Audin omistajien osa. Me maksamme edelleen itse DSG remontit. Onneksi suurella osalle se hajoaa jo 2 vuoden takuun aikana.
Mä neuvoisin niitä ihmisiä ottamaan ylläpitoon yhteyttä, joka kopio nimimerkkejä täällä tahalleen ja samalla yrittää haastaa riitaa kopioiduilla nimimerkeillä.
Sosiaallisen median identiteettivarkauksia, esimerkiksi:
tracktest, eihän tässä ole lainkaan kyse nopeusrajoituksen ylittämisestä. Mikäli auto ei kiihdy luistoneston takia kiihdytettäessä kuivalla tiellä, tai jos vakionopeudensäädin pomppaa kokoajan pois päältä, on vikaa autossa eikä kuljettajassa tai renkaissa. Kuljettajan ajotaidon kanssa tällä asialla ei ole mitään tekemistä. Eikä myöskään sillä, valitseeko autokseen nelivedon tai takavedon.
Eikä tämä ole mitään BMW:n haukkumista, vaan asiallinen keskustelu. Jos edellämainittu on ominaisuus, niin ainakin itselleni se vaikuttaa kyseisen auton hankintapäätökseen. Toisaalta kuten totesin, autoni tulee joka tapauksessa olemaan nelivetoinen ja siinä mielessä kiinnostaa, mahtaako asia koskea lainkaan nelivetoista mallia.
Luulen, että tämä keskustelu kiinnostaa aika montaakin uuden BMW:n ostajaa, mikäli kyseessä on siis yleinen ominaisuus.
Sinä ainakin tunnut nauttivan kaikesta negatiivisesta mikä liittyy BMW merkkiin. Jos jossain on selvä vika se kai huollossa korjataan, kun se siellä esitetään eikä siitä ominaisuutta tule. Näyttää siltä, että vaikka et milloinkaan BMW:tä tule hankkimaan niin trollaat kyllä tässäkin ketjussa, kuin piru raamatun kimpussa. Teet kovasti ominaisuutta sellaiseta mistä itselläsi ei ole mitään kokemusta, hieman kyseenalaista sanoisin. Ei todellakaan mikään yllätys, kun itse trolli on asialla. Maksaako sinulle joku palkkaa tästä hommasta sillä aktiivisuus BMW:tä kohtaan nimenomaan negatiivisessa mielessä on silmiinpistävän pakonomaista ja saa jo huvittaviakin piirteitä.
Kummankin motiivit lienevät selvät. Negatiivisten juttujen levitys. Ilman mitään todisteita kyseisestä väittämästäsi "ominaisuudesta". Tuosta saattaa kiinostua joku muukin. Olet varmasti tietoinen vastuustasi esittämistäsi julistuksista näillä palstoilla.
tracktest, eihän tässä ole lainkaan kyse nopeusrajoituksen ylittämisestä. Mikäli auto ei kiihdy luistoneston takia kiihdytettäessä kuivalla tiellä, tai jos vakionopeudensäädin pomppaa kokoajan pois päältä, on vikaa autossa eikä kuljettajassa tai renkaissa. Kuljettajan ajotaidon kanssa tällä asialla ei ole mitään tekemistä. Eikä myöskään sillä, valitseeko autokseen nelivedon tai takavedon.
Eikä tämä ole mitään BMW:n haukkumista, vaan asiallinen keskustelu. Jos edellämainittu on ominaisuus, niin ainakin itselleni se vaikuttaa kyseisen auton hankintapäätökseen. Toisaalta kuten totesin, autoni tulee joka tapauksessa olemaan nelivetoinen ja siinä mielessä kiinnostaa, mahtaako asia koskea lainkaan nelivetoista mallia.
Luulen, että tämä keskustelu kiinnostaa aika montaakin uuden BMW:n ostajaa, mikäli kyseessä on siis yleinen ominaisuus.
Samoilla linjoilla mennään ajattelijan kanssa. BMW on auto siinä missä mikä tahansa muukin. Jos jollekulle merkit on jotain elämää suurempaa niin hyvä niin mutta toivon että voitte antaa meidän muiden puida asioita vain asioina.
En usko että kellään palstalaisella on yhtään BMWn osaketta joten ihmetyttää huolenpito...
Sanottakoon vielä että F30 on kokonaisuutena paras auto mitä minulla on ollut mutta ei se täydellinen ole enkä koe BMW merkin olevan minulle mitenkään oleellinen asia. En myöskään koe että auton hankittuani minun pitäisi ylistää sitä kaikilta osin. Katin kontit!! Tärkeintä on että se täyttää tehtävänsä ja että sillä on mukava lähteä töihin tai mihin sitten onkaan menossa.
Luistoneston toiminnasta huolimatta valitsisin silti uudellenkin tämän auton, joskin ottaisin ehkä sittenkin jonkun fiitserin lisää kuten nelivedon.
Joihinkin kyseenalaisiin asioihin olen tällä palstalla etsimässä muiden kyseisen automallin omistajien kokemuksia jotta voisin päätellä olisiko kyseessä vika vai ominaisuus ja kuinka ovat asian kanssa tulleet toimeen tai josko ovat sen pystyneet eliminoimaan.
Niin että josko keskitytään asiaan ja jätetään syyttelyt jollekin sellaiselle palstalle mikä ei vaadi registeröintiä.
Tracktest, tässä on jälleen kerran esimerkki siitä, miten sinä et kestä mitään kritiikkiä Bemaria kohtaan. Taas vaahtoat kuin mielipuoli ja olet jo lähestulkoon haastamassa Kelloa oikeuteen parin kysymyksen johdosta. Tiedätkö sinä Kelloa paremmin, miten Kellon auto käyttäytyy?
Kello kirjoittaa aivan asiallisesti yhdestä ongelmasta ja sinulla menee kuppi aivan nurin. Hän kysyy muilta lisätietoa asiasta aivan relevantisti ja tunteettomasti. Jos autossa on tuollainen ominaisuus/vika, niin ainakin minua se ärsyttäisi suunnattomasti ja kuten sanoin, kyse on myös turvallisuudesta. Itselläni ei ole kyseistä Bemaria, mutta kuten olen sanonut, 3-sarjan tekniikkaan perustuva 4GC tulee olemaan itselleni todella kiinnostava auto ja tämän vuoksi otan osaa keskusteluun.
Kukaan ei ole ottanut vielä kantaa siihen, onko kyseessä yhden auton vika, vai 3-sarjan ominaisuus. Sitähän tässä kysellään, mutta vastauksia ei ole tullut.
Ilmeisesti tracktest olet sitä mieltä, että BMW:ssä ei koskaan voi olla vikaa ja Bemarissa ei ole yhtään huonoa ominaisuutta. Tai jos on, niin ainakaan niistä ei saisi mitään ääneen mainita.
Itselläni ei ole mitään Bemaria vastaan, vaikka sinulla on pakkomielle näin jankuttaa. Minä kehun tai kritisoin jokaista automerkkiä tarpeen mukaan. Jotkut merkkifanaatikot ovat myös väittäneet, että kehun kokoajan Volvoa ja toiset taas väittävät, että haukun Volvoa. Oikeasti teen aiheesta molempia. Minulla ei ole mitään ongelmaa myöntää, että omaan käyttööni BMW:n 3-sarja olisi tällä hetkellä luokkansa paras auto. Siinä on vain makuuni tavattoman tylsä ulkonäkö (kuten myös esim. A4 Audissa), joten odotan 4 GC mallia, joka luultavasti tulee olemaan myös luokkansa parhaimman näköinen auto minun makuuni. Jos hinnassa on jotain järkeä, niin saattaa A5 lähteä vaihtoon. Muistaakseni tracktest on sen sijaan sanonut, että et tule ikinä ostamaan kuin BMW merkkistä autoa. Tuo lausunto lähentelee jo uskonnollista fanaattisuutta.
Ajattelija2013 on aivan oikeassa tässäkin asiassa "Kukaan ei ole ottanut vielä kantaa siihen, onko kyseessä yhden auton vika, vai 3-sarjan ominaisuus. Sitähän tässä kysellään, mutta vastauksia ei ole tullut. " Ilmeisesti on kyse vain yhdestä autosta ei samanlaisesta ongelmasta kun Kauppalehti kertoi VW-konsernilla olevan Kiinassa DSG-vaihteistojen kanssa. Silloin voidaan jo puhua ominaisuudesta kun 384 181 Vaihdelaatikko pelkästään Kiinassa korjataan. Kustannuksetkin ovat jo mega luokkaa $600 miljoonaa.
Jäitä hattuun, kello68 vaikuttaa herrasmieheltä. Asia selvä ja loppuunkäsitelty. Mene huoltoon autosi kanssa.
Ajattelija2013 sinä olet fanaatikko satavarmasti. Käänsit sinulle osoitetun viestin minkä kirjoitin 68:lle, sinulle se oli kokonaan tarkoitettu. Miksi ihmeessä hämmennät ja sekoitat taas tapasi mukaan? Sinä alkujaan rupesit nimittämään vikaa luistonestossa ominaisuudeksi. Siihen vikaan löytyy ammattilaisilta huollossa selitys joka ilmeisimmin on korjattavissa. Ei se palstalla korjaannu pelkillä horinoilla, kyllä se vaatii asiantuntijaa eli insinööriä ja mekaanikkoa. Sieltä kello68 löytää avun, kun vaan menee merkkihuoltoon ja kertoo murheensa. Ei ole itsellä ollut sellaista ongelmaa autoissani mihin ei lääkkeitä ole löytynyt, aina on tullut BMW:t huollossa kuntoon.
Tracktest, kello kyllä itse aluksi ihmettelee ja kysyy, onko kyseessä vika vai ominaisuus. Tässä kohtaa sinä syytit häntä valehtelusta. Olen lukenut, että uusien Bemareiden luistonesto on todella herkkä, eli siinä mielesä kyseessä voisi olla myös ominaisuus. Mutta sitähän tässä yritämme kysellä, kummasta on kyse.
Tracktest, minkä merkin suhteen olen fanaatikko?
Kopionimimerkki, etkö pysty muuhun kuin toisten nimimerkeillä trollailuun? Miten joku automerkki voi tuottaa noin paljon pahaa mieltä jollekin? Kukaan ei ole VW:n vaihteisto-ongelmia kiistänyt, eli miten se liittyy tähän keskusteluun? Vieläkö jatkat eri kopionimimerkeillä keskustelua itsesi kanssa S Mersu uutisessa?
Ajattelija2013 näytät olevan ensinmäinen ja viimein trollaaja S Mersu uutisessa. Onko sinun autossa ollut sitten näitä vaihteisto ongelmia siinähän on pakko olla DSG/S-tronic vaihteisto jos sinulla on kertomasi auto ? Siitäkö johtuu että olet vaihtamassa juttujesi mukaan ehkä Bemariin.
tracktest, en ole Audifanaatikko. Audi A5 on ensimmäinen ostamani Audi. Tätä ennen olen ajanut aivan muilla merkeillä. En myöskään koskaan ole sanonut, että tulen ostamaan vain Audeja, toisin kuin sinä olet sanonut pysyväsi Bemarissa lopun ikäsi. Minä en sulje pois mitään merkkiä autovalikoimastani. Olen täällä jakanut kehuja ja haukkuja lukuisille automerkeille. Ilmeisetsi luulet, että arvostelen vain Bemaria, koska et taida lukea muihin autoihin liittyviä ketjuja.
Minulla ei ole mitään ongelmaa arvostella Audia aiheesta, tai kehua Bemaria aiheesta. Sinä sen sijaan et hyväksy minkäänlaista arvostelua Bemaria kohtaan, vaikka itse aika usein arvostelet varsin kyseenalaisesti VW:n merkkejä. Jos joku arvostelee Bemaria, niin vikaa on mielestäsi kuskissa, renkaissa, suomalaisissa teissä, tai missä tahansa, mutta ei Bemarissa. Useimmiten lopulta kirjoittaja on mielestäsi provo, joksi kelloakin syyttelit aluksi. Jos Audi voittaa testin, on testi tehty väärin. Jos Audi on Bemaria nopeampi ratatestissä, on testi tehty väärin ja huijaamalla.
Minä kirjoitin juuri, että BMW 3-sarja on minun makuuni luokkansa paras auto. Voisitko sinä kirjoittaa samaa jostain Audista tai VW:stä. Tuskin. Voisitko myöntää, että voisit harkita ostavasi Audin. Tuskin. Huomaatko ja ymmärrätkö eron meidän fanaattisuudessa? Olen toki Audia puolustellut rajuimmilta urputuksilta ja hyökkäyksiltä, mutta ei se tarkoita, että olisin joku Audifanaatikko. Ihan yhtälailla olen esimerkiksi puolustellut Volvoa ja toisaalla taas arvostellut Volvoa.
Kopionimimerkki, kirjoitin S Mersu ketjuun tasan yhden viestin ja se koski sinua. Sinä kirjoitit lukuisia viestejä eri tuplapistekopionimimerkeillä. Eikö se ole vähän säälittävää? Luuletko oikeasti, että ihmiset eivät huomaa noita lapsellisia tuplapisteitäsi. Herätät täällä lähinnä sääliä.
Niin ja ei ole ollut vaihteisto-ongelmia. Ne koskevat VW:n (ja A3:n) käyttämiä vaihteistoja, ei Audin 7-portaista 550 Nm vääntöä kestävää S-tronicia, jos et sattunut sitä tietämään. Näillä vaihteistoilla ei ole juuri mitään yhteistä.
Ja pahoitteluni taas kaikille muille ketjulaisille, että juttu meni taas väkisin sivuraiteille.
Ajattelija2013:
En lähde siihen, kun se on turhaa. Saan liikaakin solvausta tuolta VW-trollien puolelta ja se on ikävää ja tarpeetonta koska haluaisin olla sovinnolla kaikkien kanssa, sinunkin.
Lainasin FARwd kommentin joka on hyvä ja uskon, että myös kokemukseen perustuva. Tuo teknarin video on ainakin puolueeton analyysi uudesta 320d:stä. Ja asiallinen. Renkaat vaikuttaa suuresti ja on monesti hyvin autokohtainen mikä sopii mikä ei. Olen itse todennut asian monta kertaa, siksi valitsen aina parhaat. Ja onhan se hullua tinkiä turvallisuudesta renkaissa (halpa henkivakuutus).
Tässä se FARwd:n hyvä kommentti:
Kyllä BMW:n vakkari toimii kaikissa muissa ajomoodeissa, paitsi Sport+:lla, jolloin ajonvakautus on sallivammassa Traction-moodissa (DTC). Valitettavasti vain tuo on Suomessa useimmiten juuri se oikea talviasento, ainakin kaksivetoisista puhuttaessa.
Talvirengasvalintakin vaikuttaa paljon ajonvakautuksen/luistoneston aktivoitumisherkkyyteen: monilla pohjoismaisilla kitkarenkailla tietokone tulkitsee renkaiden "pehmeyden" luistoksi kuivalla asfaltillakin.
nyt ei näytä hyvältä bmw taka vetoinen f30 ajettavuus on todettu surkeaksi pitääkö tässä hommata audi? kulkis ainaki suoraa
kello68:
minkäkokoiset renkaat? kuullostaa aika epäuskottavalta...
erityisesti tuo melun tolkuton nousu pehmeillä renkailla paineen nostossa... jäykkärunkoisilla kesärenkailla (sama rengaskoko) täytyy melun olla tolkuttoman sietämätön normipaineilla.
Renkaat on vakiokokoiset eli 205/60/16" ja kyseessä Contin nastat eivätkä ole RF:t. Tilasin myös kesärenkaat perinteisinä renkaina.
Sport+ asetusta autossa ei ole, se tulee vasta jos ottaa sport paketin. Käytettävissä on eco pro, comfort ja sport. Sen lisäksi on luistoneston asetusta mahdollista käyttää vähän sallivammassa moodissa ja tietty sen saa kokonaan pois.
Oletuksena kun auton käynnistää on aina Comfort ja luistonesto täysillä mukana.
Sallivampi luistonesto yllättää helposti risteyksissä käännyttäessä joten en sitä oletusarvoisesti käytä. Siitä on 25 vuotta on itsellä oli viimeksi takavetoinen eikä muutenkaan ole tarkoitus leikkiä autolla.
Auton luistonesto oletusasetuksilla estää lumessa möyrimisen kokonaan joten olen aivan varma että TM talvitestissään käytti sallivampaa asetusta tai kytki koko luistoneston pois.
Muuten se Sport asetus ei vaikuta mitään luistonestoon vain vaihteistoon ja kaastupolkimen reagontiin ynnä iskunvaimennukseen jos on valinnut listalta sopivan alustasetin (minä en sellaista ottanut). Sport+:sta ei ole omakohtaista kokemusta eikä tietoa kun minun autossa ei sellaista ole.
Yleensä ajan Eco Pro-asetuksella.
Niin ja tosiaan rengaspaineen nosto suositusta isommaksi tekee autosta uraherkemmän eikä ainkaan paranna suuntavakautta. Auto ei muutenkaan kulje ihan suoraan mutta tuo oli tiedossa jo koeajon perusteella viime vuonna. Niinpä en kaipaa yhtään lisää askaretta ratin kanssa maantiellä.
Ilmeisesti kuulolla ei ole ketään muuta jolla olisi uusi 3-sarjalainen. Jos kuitenkin joku on kuulolla niin kokemuksia luistoneston herkkyydestä lukisin mieluusti.
Kokeiltu on, enkä 3-sarjalaisessa havainnut tuollaista. Joskus kauan aikaa sitten ensimmäinen 1-sarjalaisessa oli vastaava oire. Siihen aikaan ei vielä ollut RF-nastarenkaita. Sulalla motarilla kiihdyttäessä joku noin 100 hv moottori sai luistoneston katkomaan tehoja...
En pitäisi kovin yllättävänä, että korkeat ja kapeat löysärunkoiset talvirenkaat aiheuttaisivat tuollaista. Olisiko tuohon kokoon sitten otettava RF tai valittava matalampi kumi jos ei RF:ää halua.
kello68:
Kyllähän se luistonesto on vähän turhan herkkä monilla pohjoismaisilla talvirenkailla, kun se on säädetty Keski-Euroopan kitkoille ja lisäksi suojelemaan kädettömiä (keski-eurooppalais)kuskeja itseltään.
Minulla se ei ole cruisea tiputtanut pois kuin vain silloin, kun sen kuuluukin eli liukkaissa olosuhteissa. Ja kyllä se menee takaisin päälle sitä RES-nappia painelemalla, ellei nopeusero pyydetyn ja todellisen välillä ole kohtuuton. Silloin kannattaa säätää cruisen nopeus pienemmin pykälin suuremmalle, ei siis 10 km/h annoksina.
Ja silloin kun autoa on tarkoitus kiihdyttää reippaammin - esim. ohituksissa, napautetaan Traction-moodi päälle. Minulla se kyllä on pääsääntöisesti aina päällä talvirengaskaudella. Cruisen kytkeminen toki palauttaa ajonvakautuksen perusasentoon, mutta siihenkin on jo tottunut.
Ilmeisesti kotiläksyt merkkifoorumeilla ennen auton vaihtoa on jäänyt tekemättä, jos tuo luistoneston herkkyys on tullut yllätyksenä. Eikä se näilläkään palstoilla ensimmäistä kertaa ole esillä.
FARwd:
Ei se yllätyksenä tullut talvikelejä silmällä pitäen mutta se että luistonesto pakauttaa cruisen pois päältä kesäisellä asfaltilla on yllätys vaikka kyseessä tietysti onkin talvirengas, samoin kuin se että se käytännössä tappaa kiihtyvyyden totaalisesti samaisissa kesäkeliä vastaavissa olosuhteissa.
Ehkä softassa on jokin vika koska cruisea ei saanut päälle takaisin, ei edes set:llä ennen kuin siitä sammutti virrat.
Aiempiin BMW malleihin palstoilla suositeltiin aina ei-RF renkaita vaeltelun ehkäisemiseksi joten ne on nyt alla.
kello68:
ei-RF-suosittelijoiden rengaskoot, tai ennemmänkin vannekoot (18...20" ovat aika erilaisia palstolla hiljaisiin verrattuna. löysärunkoisilla pohjoismaisilla talvirenkailla "optimikoko" olisi ehkäpä 17 tai jopa 18" kapeilla bulletproof-renkailla jos ajaa luistonesto päällä jatkuvasti, kesärenkailla kapea ja mahdollisimman korkea rengas. siis mukavuuden jne suhteen.
tuohon ominaisuuteen tosiaan auttaa (taka)renkaiden paineiden nosto. löysillä renkailla (16" ja 55-profiili, bulletproof) ja noin 2 bar painetta takana renkaat sortaa ei vain mutkissa vaan ihan rattia kääntäessä suht tasaisella tiellä kiihdytettäessä. ja luistoeston valo vilkkuu, kunnes se ei enää ole päällä. sinulla on vielä korkeammat ja löysemmät, joten... mutta matka-ajossa luistonesto on päällä, ja homma toimii kivasti ja cruise pysyy päällä paitsi jos on koloja tiessä (ja ajaa niihin), mutta suomen roudattomilla ja aina hyväkuntoisilla teillä näitä ei toki ole juuri koskaan... köhköh...
kesäkumeillakaan autoni ei vaeltele jollei ole kovin uraista. tosin ajan matka-ajoa "peukulla" eli en aiheuta herätteitä ja ajelen yhä mahdollisuuksien mukaan poissa urista. monissa autoissa on jätetty hieman ...liikkumavaraa jos joku pitää käsiä autokouluasennossa ja kädet hakevat. välittömästi reagoiva auto tälläisissä käsissä hakee tietä kuskin käsien tahdissa, mikä ei välttämättä ole kovin miellytävää erityisesti takana istuville.
Ei se kyllä ihan noin herkästi pitäis pudottaa kruisea pois, joten olettaisin vian olevan joko renkaissa tai sitten softassa. Itsellä takana n. 15tkm tälle talvelle Nokian Hakapeliitta R (16" RF), ja kruise on tippunut varotoimena pois muutaman kerran (aiheesta) keliolosuhteiden vuoksi. Käytän kruisea omasta mielestäni paljon (aina kun mahdollista). En muista että kruise olisi tippunut viime kesänä kertaakaan pois päältä (17" RF, merkkiä en muista, mutta ne jotka tehtaalta tuli alla), vaikka ajotapani saa tälläkin autolla viemään yli puolilitraa enemmän satasella kuin vaimon ajossa. Autona siis F30 320d. Rengaspaineita en ole tarkastanut, kun järjestelmä ei ole pudonneista paineista herjaillut (vaikka tietty olisi hyvä joskus nuokin tarkastaa).
Uraherkkyydestä sen verran että verrattuna edelliseen E91:seen (sekä nykyisessä, että edellisessä oli runflatit sekä kesä, että talvi(kitka)versioina) nyt mennään ihan eri dekaadeilla, eli parannusta on tapahtunut huomattavasti. Uraherkkyyttä tai muuta vetelyä ei näillä "pohjoisen" teillä (pääasiassa Oulun alueella ja pohjoisempana) ole havaittavissa nyt edes rf:illä - tai sitten tiet on paremmassa kuosissa kuin etelämpänä.
surffari mitä mahdat tarkoittaa löysillä renkailla?
Uuden 3-sarjalaisen suosituspaineet 205/60/16 renkaille on edessä 220kpa ja takana 240kpa. Pistin koeluontoisesti taakse vähän enemmän. Se toimi tavallisesti kun aamulla oli 20 pakkasta mutta kun lämpötila oli päivällä kivunnut -7 tuntumaan ja aurinko lämmitti teitä alkoi vaeltelu. Auto ei men kuin hetkittäin suoraa. Se vaatii jatkuvaa korjailua kun tuuli vie autoa samoin tien kallistukset ja urat.
Ilmeisesti joku on vialla kun lämpötilan mukanaan tuoma paineen muutos muuttaa ajettavuutta.
Pitää vielä kokeilla
1. nostaisikin etupääin paineita.
2. nostaisi takapään paineita vielä enemmän
Meidän on ehkä muistettava myös se että kaikki eivät ole herkkiä suuntavakauden puutteille. Onhan joillakin puukorvavatkin eivätkä erota hyvän ja huonon äänen eroa. Tiedä sitten ovatko onnellisempia kun kaikki tuntuu ja kuulostaa hyvältä. Itseäni pienikin heitto suuntavakaudessa häiritsee.
Mutta tämä on eri aihe kuin se varsinainen ongelma eli yliherkkä luistonesto.
Kokeilin vielä asiaa tarkemmin. Jos kaasua painaa vähän enemmän eli vaikkapa sentin verran (80 vauhdissa) alka luistonesto valo palaa jatkuvasti eikä kiihtyvyys ole kuorma-autoa kummempi. Tilanne ei parane vaikka lusikin polkisi konehuoneeseen.
Ilmeisesti elektroniikan sallima luistoprosentti on niin pieni että jo pelkkä talvirenkaat kuvio joustaa enemmän. Tilanne oletettavasti pahenee kevättä lähestyttäessäkun ulkolämpötilat nousee ja rengas pehmenee entisestään.
Eletään hyvin poikkeuksellista ajanjaksoa, kun yö lämpötilat ovat näin pitkään olleet yöllä -20 ja päivällä vain muutama aste -2 ja eletään maaliskuun 19.pvää jo. Saisi tuo Siperian puhuri kääntyä jo toisaalle.
Sanoisin noille renkaille 205/60/16, että voit huoletta laittaa eteen 2.4 bar paineet ja taakse 2.6 bar. Uskoisin, että ajosi on paljon mukavampaa sen jälkeen. Huomioitavaa on myöskin se, jos mittaat ajossa lämmenneet renkaat niin voit lisätä vielä 0.2-0.3 bar jotta -20 asteen pakkasellaa ajat oikeilla paineilla sitten aamusella. Sillä pakkanen laskee paineita juuri tuon verran. Ei nämä niin vaikeita asioita ole ja voi näistä ottaa itsekin selvää, kyllä ne rengasliikkeissä neuvoo mielellään myös niitä jotka ei asioista tiedä. Oppia ikä kaikki sanotaan. Oikeat rengaspaineet ovat turvallisuustekijä ja polttoaineen kulutukseen vaikuttava tekijä, joten kannattaa tarkastaa paineet mielummin usein, kuin harvakseen. Siinä säästää renkaita ja selvää rahaa.
http://yle.fi/uutiset/pakkanen_laski_autojen_rengaspaineet_vaarallisen_mataliksi/5089096
kello68:
Ihmiset voivat myös arvostaa eri asioita. Jollekin klassisen musiikin puhtaus, soitetaan niin kuin on ennalta sovitta ja ylös kirjattu, voi kuulostaa hienolta, mutta joku toinen ei taasen voi kestää luovuuden puuttumista esittävässä taiteessa. Kumpiko on sitten puukorva? Sama pätee autoihinkin. Joku arvostaa vakautta ja joku toinen ketteryyttä.
NHB:
En tarkoittanut musiikin tekemistä vaan kuuntelua. Musiikine tekeminen on taidetta (pitäisi ainkain olla) mutta kuuntelua onkin eri asia se on kuin autolla ajoa. Jotakuta ei mikään häiritse ja toisia taas häiritsee jos lelut eivät ole hyviä/kunnossa. Onhan ihmisiäkin jotka ei erota MP3 kompressoitua alkuperäisestä CDstä. Voivat silti olla hyvin onnellisia kuuntelemansa musiikin kanssa... kun eivät ole hyvää ääntä ikinä kokeneet. Sama pätee autoihin.
kello68:
epäilisin että auto on "optimoitu" 17" kesärenkaille, RF-seinämillä. RF:n pitäisi jäykistää rengasta melkoisesti, ideahan on että ilman paineita rengas säilyttää pääosin muotonsa ja renkaan sivuseinämät kannattelevat koko kuormaa jonkin aikaa ( kunnes tuhoutuvat ) . ainakin nuo oman auton 16" kesärenkaatkin, RF, taipuvat selvästi alle risteysmutkissa kun on vauhtia ja kuormatun auton paineet kumeissa. talvikumit märälläkin tienpinnalla vaikka suht hiljaa meneekin. auton alusta kun on jämäkkä niin renkaat joustaa suhteellisen paljon ja nopeasti. kallistelevissa autoissa jousitus antaa renkaalle "aikaa"
hmmm... tuli vaan mieleen että paistaako päivällä aurinko toiselle puolelle autoa --> toisen puolen renkaat kylmiä ja toisen "lämpimiä" --> paine-eroa alussa ennenkuin tasoittuu? nyt arska paistaa alhaalta eli kylki ottaa enemmän lämmitystä kuin kesällä.
kaasun painamisen seurauksena automaatti? vaihtaa vaihteen --> nykäisy eli heräte ja auton luistonesto pätkii --> heräte jatkuu? kuinka jos kiihdyttää hellästi? siis pienellä kiihtyvyyden kiihtyvyydellä?
Voihan se olla että optimoitu jollekin rengaskoolle mutta enempi veikkaisin että BMWt nyt vaan on tällaisia mitä ne on olleet jo vuosikausia.
Aurinko ei ajonaikan vaikuta kun ilmavirta kuitenkin on sen verran kova että ilman jäähdytysvaikutus eliminoi ajossa auringon lämösäteilyn.
Kokeilin tänä aamuna enne lähtöä kokeiluluontoisesti nostaa etupään painetta 10kpa. Nyt tosin tuuli aika reippaasti joten en osaa sanoa varmaksi onko auto vain järjettömän tuuliherkkä vai tekikö paineen nosto tepposet. Nyt edessä ja takana oli molemmissa 10kpa tehtaan arvoa enemmän.
Kun kirjoitin luistoneston yliherkkyydestä tarkoitin juuri laiskaa/hellää kiihdyttämistä en likikään sellaista missä laatikko pykältäisi alas. Sehän olisi jo aika repivää menoa. Jos kuitenkin polkee sen verran että aski vaihtaa pienemmälle ei auto oikeastaan kiihdy ollenkaan ennen kuin höllää hetkeksi (niin että luistonestovalo sammuu) ja painaa varovasti lisää.
Jos nyt itsekin heitän lusikkani soppaan, niin ulkopuolelta täytyy kommentoida, että tuo renkaiden syyttely on aika kaukaa haettua. Eihän luistonesto nyt saa tuolla tavalla toimia, oli autossa minkälaiset renkaat tahansa. En ole ikinä millään autolla tuollaista kokenut ja kyseessähän on siis ihan oikea turvallisuusriski.
Olisi siis mielenkiintoista tietää, onko kyseessä jokin yksilöllinen vika, vai kaikkien 3-sarjalaisten ominaisuus. Poistuuko ongelma nelivetoisella mallilla, kuten itse kuvittelisin. Tämä ihan siksi, että edelleen odotan 4 GC:n julkaisua innolla ja luultavasti siinä olisi yksi potentiaalinen autovaihtoehto seuraavaksi autoksi.
kello68:
Kuuntelua minäkin tarkoitin. Jollekin on tärkeintä ne lelut, toiselle se mitä ne lelut toistavat. Kumpiko on sitten puukorva? Toisaalta ketju artistin mielestä kuuntelijan korvaan on pitkä. Mihin kohtaan tässä ketjussa kuuluisi panostaa? Joku on tyytyväinen siihen, kun omat lelut toistavat hienosti kaikki ne puutteet, joita soittajien, äänittäjien ja miksaajien leluissa on.
Onko tässä kyse siitä, että on tarve mennä liukkaalla kelillä jatkuvasti enempi, kun laki sallii? Ylinopeutta kaiken aikaa. Siksi tuo ajonvakautus/luistonesto panee hantiin roisia menoa sehän sen tehtävä on. Auttaa kuljettajaa selviämään tilanteista ehjänä niin auton, kuin itsensä osalta siis turvallisuustekijä numero uno.
Itse kuulun siihen joukkoon joka ajaa mielummin ilman mitään apuja keli kuin keli. Tätä en kylläkään suosittele niille joilla on pienintäkään epävarmuutta ajotaidoissa, enkä muutenkaan. On huojentavaa liikkua tien päällä tietäen, että epävarmat kuljettajat saavat kaiken sen avun mikä nykytekniikka vaan antaa ja sallii(uudet autot).
Väkisin tulee mieleen, että tämä kello68 ajaa vastentahtoisesti BMW:llä siksi jatkuva narina samoista asioista, tai sitten trollaa ajankulukseen sitä, kun ei varmuudella tiedä. Hyvin näkyy uppoavan ainakin joihinkin jotka mielellään haukkuu BMW:tä noin muutenkin. Kannattaisi hankkia se neliveto ei tarvitsisi puutteellisia taitojaan laittaa aina auton syyksi. Talvisia kelejä tulee riittämään pohjolassa tulevinakin vuosina ja horinoita siihen liittyen. Onneksi asiaakin suurin osa, joka auttaa tiedonhaluisia kuljettajia. Siitähän oikeat automiehet tunnetaan ja tunnistetaan.
tracktest, eihän tässä ole lainkaan kyse nopeusrajoituksen ylittämisestä. Mikäli auto ei kiihdy luistoneston takia kiihdytettäessä kuivalla tiellä, tai jos vakionopeudensäädin pomppaa kokoajan pois päältä, on vikaa autossa eikä kuljettajassa tai renkaissa. Kuljettajan ajotaidon kanssa tällä asialla ei ole mitään tekemistä. Eikä myöskään sillä, valitseeko autokseen nelivedon tai takavedon.
Eikä tämä ole mitään BMW:n haukkumista, vaan asiallinen keskustelu. Jos edellämainittu on ominaisuus, niin ainakin itselleni se vaikuttaa kyseisen auton hankintapäätökseen. Toisaalta kuten totesin, autoni tulee joka tapauksessa olemaan nelivetoinen ja siinä mielessä kiinnostaa, mahtaako asia koskea lainkaan nelivetoista mallia.
Luulen, että tämä keskustelu kiinnostaa aika montaakin uuden BMW:n ostajaa, mikäli kyseessä on siis yleinen ominaisuus.
Ajattelija2013 on aivan oikeassa jos autossa on joku ominaisuus kuten esim VW-konsernin DSG-vaihteistossa siitä pitää kertoa kuten Kauppalehti teki. Ongelma tässä tapauksessa koskee vielä useaa merkkiä johtuen tietenkin samasta tekniikasta eikä näytä olevan väliä onko tehty Kiinassa vai Saksassa.
Volkswagen joutuu korjaamaan ainakin 384 000 autoa Kiinassa.
Saksalaismerkin ongelmana ovat DSG-automaattivaihteistossa ilmenneet viat.
Jossain tapauksissa vaihteiston sähköisessä ohjausjärjestelmässä on havaittu häiriöitä. Myös vaihteiston alhainen öljynpaine on saattanut aiheuttaa sähkökatkoksia.
Ongelmiin on puuttunut Pekingin laadunvalvontavirasto, kertoo saksalainen uutistoimisto dpa.
Sen mukaan korjauskutsu koskee VW Passatia, Tourania ja Boraa sekä Skoda Octaviaa ja Superbia. Autot on valmistettu Kiinassa.
Listalla ovat myös Volkswagenin Kiinan markkinoille valmistamat Sagitar, Magotan ja Lavida.
Kutsu koskee lisäksi Kiinaan tuotuja malleja, kuten VW Golf Variantia, Sciroccoa ja Cross Golfia sekä Audin A3-mallia.
Kaikki korjauskutsun saaneet autot valmistettu vuoden 2012 maaliskuun jälkeen.
http://www.kauppalehti.fi/auto/uutiset/vwlla+ongelmia+kiinassa/201303384695
Ainut surullinen asia on meidän eurooppalaisten Audin omistajien osa. Me maksamme edelleen itse DSG remontit. Onneksi suurella osalle se hajoaa jo 2 vuoden takuun aikana.
Mä neuvoisin niitä ihmisiä ottamaan ylläpitoon yhteyttä, joka kopio nimimerkkejä täällä tahalleen ja samalla yrittää haastaa riitaa kopioiduilla nimimerkeillä.
Sosiaallisen median identiteettivarkauksia, esimerkiksi:
-toisen henkilön nimellä esiintyminen
-KEKSITYLLÄ NIMELLÄ ESIINTYMINEN
-nimimerkki tai muu merkkijono
Ottakaa yhteyttä ylläpitoon, mä ottaisin ainakin.
Ajattelija:
Sinä ainakin tunnut nauttivan kaikesta negatiivisesta mikä liittyy BMW merkkiin. Jos jossain on selvä vika se kai huollossa korjataan, kun se siellä esitetään eikä siitä ominaisuutta tule. Näyttää siltä, että vaikka et milloinkaan BMW:tä tule hankkimaan niin trollaat kyllä tässäkin ketjussa, kuin piru raamatun kimpussa. Teet kovasti ominaisuutta sellaiseta mistä itselläsi ei ole mitään kokemusta, hieman kyseenalaista sanoisin. Ei todellakaan mikään yllätys, kun itse trolli on asialla. Maksaako sinulle joku palkkaa tästä hommasta sillä aktiivisuus BMW:tä kohtaan nimenomaan negatiivisessa mielessä on silmiinpistävän pakonomaista ja saa jo huvittaviakin piirteitä.
Kummankin motiivit lienevät selvät. Negatiivisten juttujen levitys. Ilman mitään todisteita kyseisestä väittämästäsi "ominaisuudesta". Tuosta saattaa kiinostua joku muukin. Olet varmasti tietoinen vastuustasi esittämistäsi julistuksista näillä palstoilla.
Ajattelija2013:
Samoilla linjoilla mennään ajattelijan kanssa. BMW on auto siinä missä mikä tahansa muukin. Jos jollekulle merkit on jotain elämää suurempaa niin hyvä niin mutta toivon että voitte antaa meidän muiden puida asioita vain asioina.
En usko että kellään palstalaisella on yhtään BMWn osaketta joten ihmetyttää huolenpito...
Sanottakoon vielä että F30 on kokonaisuutena paras auto mitä minulla on ollut mutta ei se täydellinen ole enkä koe BMW merkin olevan minulle mitenkään oleellinen asia. En myöskään koe että auton hankittuani minun pitäisi ylistää sitä kaikilta osin. Katin kontit!! Tärkeintä on että se täyttää tehtävänsä ja että sillä on mukava lähteä töihin tai mihin sitten onkaan menossa.
Luistoneston toiminnasta huolimatta valitsisin silti uudellenkin tämän auton, joskin ottaisin ehkä sittenkin jonkun fiitserin lisää kuten nelivedon.
Joihinkin kyseenalaisiin asioihin olen tällä palstalla etsimässä muiden kyseisen automallin omistajien kokemuksia jotta voisin päätellä olisiko kyseessä vika vai ominaisuus ja kuinka ovat asian kanssa tulleet toimeen tai josko ovat sen pystyneet eliminoimaan.
Niin että josko keskitytään asiaan ja jätetään syyttelyt jollekin sellaiselle palstalle mikä ei vaadi registeröintiä.
Kopionimimerkki, olet säälittävä tapaus.
Tracktest, tässä on jälleen kerran esimerkki siitä, miten sinä et kestä mitään kritiikkiä Bemaria kohtaan. Taas vaahtoat kuin mielipuoli ja olet jo lähestulkoon haastamassa Kelloa oikeuteen parin kysymyksen johdosta. Tiedätkö sinä Kelloa paremmin, miten Kellon auto käyttäytyy?
Kello kirjoittaa aivan asiallisesti yhdestä ongelmasta ja sinulla menee kuppi aivan nurin. Hän kysyy muilta lisätietoa asiasta aivan relevantisti ja tunteettomasti. Jos autossa on tuollainen ominaisuus/vika, niin ainakin minua se ärsyttäisi suunnattomasti ja kuten sanoin, kyse on myös turvallisuudesta. Itselläni ei ole kyseistä Bemaria, mutta kuten olen sanonut, 3-sarjan tekniikkaan perustuva 4GC tulee olemaan itselleni todella kiinnostava auto ja tämän vuoksi otan osaa keskusteluun.
Kukaan ei ole ottanut vielä kantaa siihen, onko kyseessä yhden auton vika, vai 3-sarjan ominaisuus. Sitähän tässä kysellään, mutta vastauksia ei ole tullut.
Ilmeisesti tracktest olet sitä mieltä, että BMW:ssä ei koskaan voi olla vikaa ja Bemarissa ei ole yhtään huonoa ominaisuutta. Tai jos on, niin ainakaan niistä ei saisi mitään ääneen mainita.
Itselläni ei ole mitään Bemaria vastaan, vaikka sinulla on pakkomielle näin jankuttaa. Minä kehun tai kritisoin jokaista automerkkiä tarpeen mukaan. Jotkut merkkifanaatikot ovat myös väittäneet, että kehun kokoajan Volvoa ja toiset taas väittävät, että haukun Volvoa. Oikeasti teen aiheesta molempia. Minulla ei ole mitään ongelmaa myöntää, että omaan käyttööni BMW:n 3-sarja olisi tällä hetkellä luokkansa paras auto. Siinä on vain makuuni tavattoman tylsä ulkonäkö (kuten myös esim. A4 Audissa), joten odotan 4 GC mallia, joka luultavasti tulee olemaan myös luokkansa parhaimman näköinen auto minun makuuni. Jos hinnassa on jotain järkeä, niin saattaa A5 lähteä vaihtoon. Muistaakseni tracktest on sen sijaan sanonut, että et tule ikinä ostamaan kuin BMW merkkistä autoa. Tuo lausunto lähentelee jo uskonnollista fanaattisuutta.
Ajattelija2013 on aivan oikeassa tässäkin asiassa "Kukaan ei ole ottanut vielä kantaa siihen, onko kyseessä yhden auton vika, vai 3-sarjan ominaisuus. Sitähän tässä kysellään, mutta vastauksia ei ole tullut. " Ilmeisesti on kyse vain yhdestä autosta ei samanlaisesta ongelmasta kun Kauppalehti kertoi VW-konsernilla olevan Kiinassa DSG-vaihteistojen kanssa. Silloin voidaan jo puhua ominaisuudesta kun 384 181 Vaihdelaatikko pelkästään Kiinassa korjataan. Kustannuksetkin ovat jo mega luokkaa $600 miljoonaa.
http://europe.autonews.com/apps/pbcs.dll/article?AID=/20130320/ANE/130329999/vw-china-recall-may-cost-more-than-600-million#axzz2O62q9jjk
Jäitä hattuun, kello68 vaikuttaa herrasmieheltä. Asia selvä ja loppuunkäsitelty. Mene huoltoon autosi kanssa.
Ajattelija2013 sinä olet fanaatikko satavarmasti. Käänsit sinulle osoitetun viestin minkä kirjoitin 68:lle, sinulle se oli kokonaan tarkoitettu. Miksi ihmeessä hämmennät ja sekoitat taas tapasi mukaan? Sinä alkujaan rupesit nimittämään vikaa luistonestossa ominaisuudeksi. Siihen vikaan löytyy ammattilaisilta huollossa selitys joka ilmeisimmin on korjattavissa. Ei se palstalla korjaannu pelkillä horinoilla, kyllä se vaatii asiantuntijaa eli insinööriä ja mekaanikkoa. Sieltä kello68 löytää avun, kun vaan menee merkkihuoltoon ja kertoo murheensa. Ei ole itsellä ollut sellaista ongelmaa autoissani mihin ei lääkkeitä ole löytynyt, aina on tullut BMW:t huollossa kuntoon.
Tracktest, kello kyllä itse aluksi ihmettelee ja kysyy, onko kyseessä vika vai ominaisuus. Tässä kohtaa sinä syytit häntä valehtelusta. Olen lukenut, että uusien Bemareiden luistonesto on todella herkkä, eli siinä mielesä kyseessä voisi olla myös ominaisuus. Mutta sitähän tässä yritämme kysellä, kummasta on kyse.
Tracktest, minkä merkin suhteen olen fanaatikko?
Kopionimimerkki, etkö pysty muuhun kuin toisten nimimerkeillä trollailuun? Miten joku automerkki voi tuottaa noin paljon pahaa mieltä jollekin? Kukaan ei ole VW:n vaihteisto-ongelmia kiistänyt, eli miten se liittyy tähän keskusteluun? Vieläkö jatkat eri kopionimimerkeillä keskustelua itsesi kanssa S Mersu uutisessa?
Ajattelija2013:
Audin. Se on syy miksi et hyväksy BMW:tä ja BMW kuljettajia jotka auto valintnsa avoimesti kertoo. Käsittämätöntä, mutta totta.
Ajattelija2013 näytät olevan ensinmäinen ja viimein trollaaja S Mersu uutisessa. Onko sinun autossa ollut sitten näitä vaihteisto ongelmia siinähän on pakko olla DSG/S-tronic vaihteisto jos sinulla on kertomasi auto ? Siitäkö johtuu että olet vaihtamassa juttujesi mukaan ehkä Bemariin.
tracktest, en ole Audifanaatikko. Audi A5 on ensimmäinen ostamani Audi. Tätä ennen olen ajanut aivan muilla merkeillä. En myöskään koskaan ole sanonut, että tulen ostamaan vain Audeja, toisin kuin sinä olet sanonut pysyväsi Bemarissa lopun ikäsi. Minä en sulje pois mitään merkkiä autovalikoimastani. Olen täällä jakanut kehuja ja haukkuja lukuisille automerkeille. Ilmeisetsi luulet, että arvostelen vain Bemaria, koska et taida lukea muihin autoihin liittyviä ketjuja.
Minulla ei ole mitään ongelmaa arvostella Audia aiheesta, tai kehua Bemaria aiheesta. Sinä sen sijaan et hyväksy minkäänlaista arvostelua Bemaria kohtaan, vaikka itse aika usein arvostelet varsin kyseenalaisesti VW:n merkkejä. Jos joku arvostelee Bemaria, niin vikaa on mielestäsi kuskissa, renkaissa, suomalaisissa teissä, tai missä tahansa, mutta ei Bemarissa. Useimmiten lopulta kirjoittaja on mielestäsi provo, joksi kelloakin syyttelit aluksi. Jos Audi voittaa testin, on testi tehty väärin. Jos Audi on Bemaria nopeampi ratatestissä, on testi tehty väärin ja huijaamalla.
Minä kirjoitin juuri, että BMW 3-sarja on minun makuuni luokkansa paras auto. Voisitko sinä kirjoittaa samaa jostain Audista tai VW:stä. Tuskin. Voisitko myöntää, että voisit harkita ostavasi Audin. Tuskin. Huomaatko ja ymmärrätkö eron meidän fanaattisuudessa? Olen toki Audia puolustellut rajuimmilta urputuksilta ja hyökkäyksiltä, mutta ei se tarkoita, että olisin joku Audifanaatikko. Ihan yhtälailla olen esimerkiksi puolustellut Volvoa ja toisaalla taas arvostellut Volvoa.
Kopionimimerkki, kirjoitin S Mersu ketjuun tasan yhden viestin ja se koski sinua. Sinä kirjoitit lukuisia viestejä eri tuplapistekopionimimerkeillä. Eikö se ole vähän säälittävää? Luuletko oikeasti, että ihmiset eivät huomaa noita lapsellisia tuplapisteitäsi. Herätät täällä lähinnä sääliä.
Niin ja ei ole ollut vaihteisto-ongelmia. Ne koskevat VW:n (ja A3:n) käyttämiä vaihteistoja, ei Audin 7-portaista 550 Nm vääntöä kestävää S-tronicia, jos et sattunut sitä tietämään. Näillä vaihteistoilla ei ole juuri mitään yhteistä.
Ja pahoitteluni taas kaikille muille ketjulaisille, että juttu meni taas väkisin sivuraiteille.