Itsekantavakori vs erillisrunko

6 kommenttia

Mitä hyötyjä/haittoja kyseisistä ratkaisuista? Erillisrunko ainakin lisää painoa?



Tuli vastikään ajettua -96 Toitsun Hiluxia taajamanopeuksissa (60-70km/h). Asfalttina karheaa nastojen raiskaamaa tietä. Rengasmelua ei käytännössä yhtään. Ei ollut väliä ajoiko urissa tai hieman niiden ulkopuolella. Omalla 2006 Passatilla kun ajaa niin koko auto pitää kauheaa mekkalaa. Kehitystä...



Vieläkö nykyajan autoissa on missään erillisrunkoa?

  
  • Erillisen rungon luontaisesti huono kiertojäykkyys on iso puute. Ongelma korostuu nykyisillä jäykillä alustoissa ja pitävillä renkaila. Muita heikkouksia ovat esimerkiksi kolariturvalisuus, paino ja tilankäyttö.



    Erillisen rungon eduiksi lasken kestävyyden raskaassa käytössä ja korjattavuuden.



    Jos Passatissakin olisi korkeaprofiiliset renkaat, pitkät joustovarat ja paljon muuta melua, niin ei siinäkään rengasäänet erottuisi.

      
  • Erillisrungon ja korin välissä on toiset kumityynyt yleensä sekä korissa on äänieristeet. Kaikki erillisrungolliset Pick-Upit ja maasturit on olleet järjestään hiljaisempia huomattavasti verrattuna tavallisiin autoihin millä on tässä tullut ajettua viimeaikoina.

    Olen ihan hiljattain ollut kyydissä tämän vuoden mallin Passatissa, uudessa 5-sarjan Bemarissa, E-sarjan mersuissa useinkin taksikyydissä, kyllä nuo kaikki on melkoisia kumisijoita ja meluisia autoja verrattuna mihin tahansa erillisrunkoiseen.

    Lisäksi niissä istutaan matalalla kovassa melussa. Ei kiitos mulle ainakaan noita melutoosia.

    Mennään muuten uudella Superbilla usein syömään porukalla ja ollut siinä erittäin monta kertaa kyydissä, hirveä mölytoosa on tuokin. Minusta tuo auto on tosi ristiriitainen; parkissa farmari näyttää mustana hienolta, mutta heti kun se liikkuu ja olet kyydissä, kaikki hienoudet on samantien poissa ja fiilis laskee.

    En oikein ymmärrä näin vanhemmiten, miksi pitää olla autossa rata-auton ominaisuudet? sekä hyvässä että enimmäkseen pahassa?

    Leppoisampaa on ajaa hiljaisella painavalla autolla, nähdä hyvin ympärilleen kuin että on sisällä valtava melu ja alusta leveillä kumeilla hakee kokoajan uria. Suomen tiet on nykyisin aika surkeassa kunnossa koko valtakunnassa.

      
  • Oletko nimimerkki Maastovälitys kokeillut GL Mersua?

      
  • Maastovälitys:

    Erillisrungon ja korin välissä on toiset kumityynyt yleensä sekä korissa on äänieristeet. Kaikki erillisrungolliset Pick-Upit ja maasturit on olleet järjestään hiljaisempia huomattavasti verrattuna tavallisiin autoihin millä on tässä tullut ajettua viimeaikoina.
    Olen ihan hiljattain ollut kyydissä tämän vuoden mallin Passatissa, uudessa 5-sarjan Bemarissa, E-sarjan mersuissa useinkin taksikyydissä, kyllä nuo kaikki on melkoisia kumisijoita ja meluisia autoja verrattuna mihin tahansa erillisrunkoiseen.
    Lisäksi niissä istutaan matalalla kovassa melussa. Ei kiitos mulle ainakaan noita melutoosia.
    Mennään muuten uudella Superbilla usein syömään porukalla ja ollut siinä erittäin monta kertaa kyydissä, hirveä mölytoosa on tuokin. Minusta tuo auto on tosi ristiriitainen; parkissa farmari näyttää mustana hienolta, mutta heti kun se liikkuu ja olet kyydissä, kaikki hienoudet on samantien poissa ja fiilis laskee.
    En oikein ymmärrä näin vanhemmiten, miksi pitää olla autossa rata-auton ominaisuudet? sekä hyvässä että enimmäkseen pahassa?
    Leppoisampaa on ajaa hiljaisella painavalla autolla, nähdä hyvin ympärilleen kuin että on sisällä valtava melu ja alusta leveillä kumeilla hakee kokoajan uria. Suomen tiet on nykyisin aika surkeassa kunnossa koko valtakunnassa.




    Pick-Up:eissa ja muissa vastaavissa on kyllä merkittävänä erona reikaitten suuri profiilisuhde, mikä ei välitä tien kosketusmelua ohjaamoon. Tuskin bussienkaan sisään kuuluu rengasmelua - kaiken kattava melu tulee moottorista ja voimansiirrosta.

    Toisekseen tavallisia autoja ei ole ajateltu ajettavaksi pohjoismaiden karkeilla pinnoitteilla. Lehdille tarjottavat ensitestit järjestetään poikkeuksetta jossain Espanjan vuoristoalueilla ensiluokkaisten hotellien lähettyvillä ja sileillä asfalteilla. Pohjoismaiden myynti on niin pientä, ettei autoja kannata suunnitella meidän tiepinnoitteiden mukaan. Tämä pieni myynti on syynä huonoihin valoihinkin. Pitkien valojen käytölle ei juuri ole käyttöä etelän liikennetiheyksillä.

      
  • NHB:

    Oletko nimimerkki Maastovälitys kokeillut GL Mersua?




    En ole "Maastovälitys", mutta olen ajanut sellaista viime kesänä välillä Turku - Tampere. Sillä tiellä on karkea pinnoite. Moottorin ääntä ei kuulunut rengasmelulta.

      
  • Toisekseen tavallisia autoja ei ole ajateltu ajettavaksi pohjoismaiden karkeilla pinnoitteilla. Lehdille tarjottavat ensitestit järjestetään poikkeuksetta jossain Espanjan vuoristoalueilla ensiluokkaisten hotellien lähettyvillä ja sileillä asfalteilla.




    Tämä pitää paikkansa! Olen useasti ajellut vuokrakinnereillä välimeren ympäristössä sekä saarilla Canarialla ja Madeiralla. Suomessa yhtä sileää asfalttia on ainoastaan ajettaessa ajoratamaalauksen päällä.

    Totta myös että kaikissa autoissa rengasmelu on paljon kovempaa kuin muun tekniikan. Edes tuulen suhinoita ei kuule helvetinmoiselta asfalttijyrinältä. Keväällä tilanne on pahin kun nastarenkaat on rouhineet edellisen kesän uuden asfalttipinnan vituiksi ja syville urille, varsinkin ruuhkateillä.

    Kehä ykkösellä on lisäksi viimekesän pinta lähtenyt isoilta alueilta hevonkuuseen ja melkoisia monttuja on Tampereentien ja Pirkkolan paikkeilla..

    Tämä Kepulainen siltarumpu-hyvävelitouhu estää näköjään kaupunkien teiden asiallisen kunnossapidon.. Korpeen tehdään kyllä kaikkea hienoa mutta siellä missä on eniten liikennettä on huonoimmat tiet.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit