Onko kaikissa kuorma-autoissa oltava ajopiirturin lisäksi nopeudenrajoitin?
Eilisiltana Kehä I:llä näkyvyys oli vesisateen ja sumuna lentävän veden takia erittäin huono ja paikoin vettä oli tiellä paljon, mutta keltainen Transporter ja selvästi isompi umpikuorma-auto ajoivat kilpaa Malmilta länteen päin. Oma nopeuteni oli mittarivirhe huomioiden n. 90 km/h, kun päästin kilpa-ajajat ohitse ja silti ne häipyivät vauhdilla vesisumuun. Arvioisin kuorma-auton nopeudeksi n. 110 km/h. Liikenne oli suht vilkasta ja jälki olisi ollut todella pahaa, jos n. 5 m:n etäisyydellä toisistaan ajaneet kilpailijat olisivat törmäilleet muihin.
Mikäli kokonaispaino jää alle 12 000 Kg, ei nopeudenrajoitin ole pakollinen.
Oh shit, tuo selittää koppikuormurin järjettömän vaarallisen vauhdin. Kiitos tiedosta.
Kevyisiin kuorma-autoihin tulee nopeudenrajoittimet. Rajoittimien piti tulla pakollisiksi jo tämän vuoden alusta, mutta liikenneministeriö päätti siirtää sen ensi vuoden alkuun, kun rajoittimia ei saatu asennettua tarpeeksi nopeasti. Eli vuoden päästä ei tarvitse enää pelätä kuorma-autoilla kaahaajia.
Ajoin kuorma-autolla moottoritiellä noin vuosi sitten ja siinä tulivat rajoittimet siinä 90km/h:n paikalla. Mutta tämä kuorma-auto painoi reippaasti yli tuon 12 tonnin rajan. Erään firman "pikkukuormis" menee suunnilleen 110km/h.
Sama huomio.
Olen rutkuttanut raskaan liikenteen "ammattiautoilijoiden" ajotavoista aikaisemminkin. Eilen ajoin Kehä kolmosta pitkin kotiinpäin isomman puoleisen kuormurin perässä. Kuormuri pukkasi vasemmalle kaistalle eteeni ja liimautui edessä menijän perään kiinni. Etäisyys oli sellainen, että edellä menevän henkilöauton alaosa näkyi kuormuirin alta takaapäin. Nopeus koko ajan noin 100 km/h todellisessa rapakelissä.
Professionaalia, joo... Selittäisin tällaisia tapauksia kuormuri/rekkakuskien ammatti-identiteetin rapautumisella. Joskus ammoin heillä oli ammatin tunnuksenakin koppalakki ja pikkupojat katselivat kuskeja yläviistoon. Vaan ei enää.
Ajoin eräänä marraskuisena yönä Jyväskylästä-Heinolaan rekan perässä. Scania piti pimeässä ja sateessa tuollaiset 100-110km/h. Tiellä on 80 km/h talvinopeusrajoitus. Ohittamisen tarvetta ei ollut muutenkaan, joten roikuin parin-kolmensadan metrin peesissä. Scania veti ylämäetkin aivan puhtaasti 100 km/h, ei hyytynyt pätkääkään. Enkä olisi ohittanut vaikka olisi hyytynytkin, kohta yhdistelmä olisi peräluukussa kiinni. Turvallisempi näin.
Kerran oli yhdistelmäauto joka oli täyteen lastattu autoja. Ihmeen lujaa se meni noin 90km/h. Yllättävän kauan se ohitus kesti, kun aluksi oletin sen menevän jotain 75km/h...
Kuinka tarkkaan poliisit ovat kiinnostuneita rekkojen ylinopeuksista? Kerran poliisit antoivat sakkoja ja pysäyttelivät melkein kaikki paitsi rekka-auton joka myös meni lujaa.
Muutin pari vuotta sitten. Vuokrasin tuolloin itselleni kuorma-auton. Autoa hakiessani omistaja näytti kojelaudasta katkaisijan, jolla rajoittimen saa pois. Ajoreittini sisälsi pelkkää kaupunkiajoa, joten en tuota vauhdin hurmaa päässyt kokemaan, mutta enää ei tarvitse ihmetellä kuormureiden nopeuksia.