Jonossa ajettaessa sattuu tosiaan enemmän kolareita kuin ohitustilanteissa, mutta ohitustilanteissa kolarin seuraukset yleensä vakavampia. Ohittaminen kannattaa myös kun edessä tie on tyhjä, siis ohituksen jälkeen, koska voi rennommin ajella omaa vauhtia, tietenkin rajoitusta noudattaen. Toisaalta joskus edessä ajava on hyvä "poliisi- ja hirvitutka"?
JOXA: Jonossa ajettaessa sattuu tosiaan enemmän kolareita kuin ohitustilanteissa, mutta ohitustilanteissa kolarin seuraukset yleensä vakavampia.
Oho, taas järkevää puhetta. Juuri noin se menee, jonossa tosiaan peräänajot ovat yleisin onnettomuutyyppi ja niskavammat yleisin vamma. Niissä menee kuitenkin äärimmäisen harvoin keneltäkään henki, muistaisin että välillä menee vuosia ettei niissä kuole yhtään ihmistä.
JOXA: Ohittaminen kannattaa myös kun edessä tie on tyhjä, siis ohituksen jälkeen, koska voi rennommin ajella omaa vauhtia, tietenkin rajoitusta noudattaen.
Kokemuksesta voin sanoa, että helpommin, turvallisemmin ja pidempään voi ajaa rennosti jos ei heittäydy tuurin varaan sen edessä olevan tyhjän tilan suhteen vaan tekee sen itse. Eli jättää ohituksen sijaan reilun välin edellämenevään, cruise päälle ja siinä se. Takaa tulee muita, mutta ei ne minun eteeni jää, sama ohitustarve niillä on edellämenevän kuin minunkin suhteen. eli pian ne ovat jo muiden pakokaasuja haistelemassa. Niille pitää vaan jättää enemmän tilaa kuin normaali minimi turvaväli, silloin cruiseen ei tarvitse koskea ja silti turvaväliä jää tarpeeksi.
JOXA: Toisaalta joskus edessä ajava on hyvä "poliisi- ja hirvitutka"
Poliisitutkaa tarvitaan kun tiedetään ettei oma ajotapa, useimmiten nopeus, ole laillinen. Ohitustarve johtuu liikennevirran nopeushajonnasta ja yli rajoituksen ajaminen lisää sitä. Se muodostaa jonoja joissa pinnat kiristyvä ja vaikkei se johtaisikaan onnettomuuteen, elämän laatua se ainakin huonontaa. Kaikki ympärillä tapahtuva alkaa närästää ja sitä puretaan tiellä ja vaikkapa täällä palstalla.
Oho, taas järkevää puhetta. Juuri noin se menee, jonossa tosiaan peräänajot ovat yleisin onnettomuutyyppi ja niskavammat yleisin vamma. Niissä menee kuitenkin äärimmäisen harvoin keneltäkään henki, muistaisin että välillä menee vuosia ettei niissä kuole yhtään ihmistä.
Tuollainen peräänajo voi aiheuttaa elinikäiset krooniset kivut, ja masennuksen kautta ajaa jopa itsemurhaan. Tällaiset elämän "pilaantumiset" eivät näy missään tilastoissa. Itse olen saanut seurata tutun taistelua verrattain "lievässä" peräänajossa syntynyttä whiplash-vammaa vastaan. Vamma on ajanut tutun helvetillisten kipujen kautta masennukseen, lähes itsemurhaan ja työkyvyttömyyseläkkeelle. Ensimmäiset suomalaiset lääkärit pitivät tuttua mielisairaana! Sanoivat, että päästä ne kivut vaan johtuvat! Eräs suomalainen "eksperttikään" ei löytänyt mitään vikaa. Kävi sitten tutkituttamassa päänsä mielisairaalassa, eikä sieltä mitään vikaa löytynyt. Lopulta tavallinen lääkäri huomasi niskassa vamman, ja otti asiasta selvää. Nyt harkitaan niskan "jäykistysleikkausta", eli tuttu ei enää koskaan voisi esimerkiksi kääntää päätään.
Jonossa ajettaessa sattuu tosiaan enemmän kolareita kuin ohitustilanteissa, mutta ohitustilanteissa kolarin seuraukset yleensä vakavampia. Ohittaminen kannattaa myös kun edessä tie on tyhjä, siis ohituksen jälkeen, koska voi rennommin ajella omaa vauhtia, tietenkin rajoitusta noudattaen. Toisaalta joskus edessä ajava on hyvä "poliisi- ja hirvitutka"?
Simppa: Tällaiset elämän "pilaantumiset" eivät näy missään tilastoissa.
Tilastot antavat hyvää tietoa kun vertaillaan eri riskejä toisiinsa, mutta pitää tosiaan muistaa, että näihin tilastotapahtumiin sisältyy aina inhimillistä kärsimystä ja usein jopa koko loppuelämää varjostavia seurauksia, vaikkei henki lähdekään. Kun tähän vielä lisää läheisten kokemukset kun he seuraavat lapsensa, puolisonsa tai kaverinsa kärsimistä, pitävät nuo luvut sisällään asioita jotka vetävät hiljaiseksi. Toisaalta niiden muistaminen myös antaa lisää pinnaa kun yrittää pitää omaa ajotapaa sellaisena, että mahdollisimman harva joutuisi kokemaan tällaisia asioita.
Jonossa ajettaessa sattuu tosiaan enemmän kolareita kuin ohitustilanteissa, mutta ohitustilanteissa kolarin seuraukset yleensä vakavampia. Ohittaminen kannattaa myös kun edessä tie on tyhjä, siis ohituksen jälkeen, koska voi rennommin ajella omaa vauhtia, tietenkin rajoitusta noudattaen.
Toisaalta joskus edessä ajava on hyvä "poliisi- ja hirvitutka"?
JOXA: Jonossa ajettaessa sattuu tosiaan enemmän kolareita kuin ohitustilanteissa, mutta ohitustilanteissa kolarin seuraukset yleensä vakavampia.
Oho, taas järkevää puhetta. Juuri noin se menee, jonossa tosiaan peräänajot ovat yleisin onnettomuutyyppi ja niskavammat yleisin vamma. Niissä menee kuitenkin äärimmäisen harvoin keneltäkään henki, muistaisin että välillä menee vuosia ettei niissä kuole yhtään ihmistä.
JOXA: Ohittaminen kannattaa myös kun edessä tie on tyhjä, siis ohituksen jälkeen, koska voi rennommin ajella omaa vauhtia, tietenkin rajoitusta noudattaen.
Kokemuksesta voin sanoa, että helpommin, turvallisemmin ja pidempään voi ajaa rennosti jos ei heittäydy tuurin varaan sen edessä olevan tyhjän tilan suhteen vaan tekee sen itse. Eli jättää ohituksen sijaan reilun välin edellämenevään, cruise päälle ja siinä se. Takaa tulee muita, mutta ei ne minun eteeni jää, sama ohitustarve niillä on edellämenevän kuin minunkin suhteen. eli pian ne ovat jo muiden pakokaasuja haistelemassa. Niille pitää vaan jättää enemmän tilaa kuin normaali minimi turvaväli, silloin cruiseen ei tarvitse koskea ja silti turvaväliä jää tarpeeksi.
JOXA: Toisaalta joskus edessä ajava on hyvä "poliisi- ja hirvitutka"
Poliisitutkaa tarvitaan kun tiedetään ettei oma ajotapa, useimmiten nopeus, ole laillinen. Ohitustarve johtuu liikennevirran nopeushajonnasta ja yli rajoituksen ajaminen lisää sitä. Se muodostaa jonoja joissa pinnat kiristyvä ja vaikkei se johtaisikaan onnettomuuteen, elämän laatua se ainakin huonontaa. Kaikki ympärillä tapahtuva alkaa närästää ja sitä puretaan tiellä ja vaikkapa täällä palstalla.
Oho, taas järkevää puhetta. Juuri noin se menee, jonossa tosiaan peräänajot ovat yleisin onnettomuutyyppi ja niskavammat yleisin vamma. Niissä menee kuitenkin äärimmäisen harvoin keneltäkään henki, muistaisin että välillä menee vuosia ettei niissä kuole yhtään ihmistä.
Tuollainen peräänajo voi aiheuttaa elinikäiset krooniset kivut, ja masennuksen kautta ajaa jopa itsemurhaan. Tällaiset elämän "pilaantumiset" eivät näy missään tilastoissa. Itse olen saanut seurata tutun taistelua verrattain "lievässä" peräänajossa syntynyttä whiplash-vammaa vastaan. Vamma on ajanut tutun helvetillisten kipujen kautta masennukseen, lähes itsemurhaan ja työkyvyttömyyseläkkeelle. Ensimmäiset suomalaiset lääkärit pitivät tuttua mielisairaana! Sanoivat, että päästä ne kivut vaan johtuvat! Eräs suomalainen "eksperttikään" ei löytänyt mitään vikaa. Kävi sitten tutkituttamassa päänsä mielisairaalassa, eikä sieltä mitään vikaa löytynyt. Lopulta tavallinen lääkäri huomasi niskassa vamman, ja otti asiasta selvää. Nyt harkitaan niskan "jäykistysleikkausta", eli tuttu ei enää koskaan voisi esimerkiksi kääntää päätään.
Että tällaistakin voi tapahtua.
Voi tosiaan loukkaantua pahastikin myös peräänajon kohteena!
Jopa liukkaalla jalkaisin kaatuminen voi aiheuttaa vakavan vamman tai kuoleman!
Toisaalta joskus edessä ajava on hyvä "poliisi- ja hirvitutka"?
Jos tilastofaktat kiinnostavat, mm. kohtaamis vs. peräänajot, niin dataa löytyy: http://www.liikenneturva.fi/fi/tilastot/liitetiedostot/Tieliikenneonnettomuudet_2005.pdf
Samaan- vs. vastakkais-suuntaan tapahtuneita kolareita sattuu (yllättäen?) lähes sama määrä, tai ero on yllättävän pieni.
En jaksanut lukea, mutta paljonko oli ohitustilanteissa verrattuna perässäajoon?
Simppa: Tällaiset elämän "pilaantumiset" eivät näy missään tilastoissa.
Tilastot antavat hyvää tietoa kun vertaillaan eri riskejä toisiinsa, mutta pitää tosiaan muistaa, että näihin tilastotapahtumiin sisältyy aina inhimillistä kärsimystä ja usein jopa koko loppuelämää varjostavia seurauksia, vaikkei henki lähdekään. Kun tähän vielä lisää läheisten kokemukset kun he seuraavat lapsensa, puolisonsa tai kaverinsa kärsimistä, pitävät nuo luvut sisällään asioita jotka vetävät hiljaiseksi. Toisaalta niiden muistaminen myös antaa lisää pinnaa kun yrittää pitää omaa ajotapaa sellaisena, että mahdollisimman harva joutuisi kokemaan tällaisia asioita.
En syö toisten eväitä, en kiilaa toisten eteen, mutten myöskään lue toisten puolesta.