Autona BMW 320da -07 ja mietityttänyt oikea ajotapa pääasiassa kaupunkiajossa. Kun ajan vaihdelaatikko D-asennossa kierrokset ovat käytännössä alle 1500 koko ajan, vaihdelaatikon DS-asennossa kierroksen on välillä 1500-2800. Kumpikohan em. esitetyistä on parempi moottorille ja hiukkassuodattimelle (DPF) ?
Käsittääkseni mm. DPF:n regenerointi (puhdistus, poltto) vaatii tietyn verran kierroksia, tietyn moottorin lämpötilan jne..
Moottorin ohjauksen tietokone hoitaa DPF:n ruokkimisen automaattisesti moottorin optimi olosuhteissa. Kunnollisen sisäänajon jälkeen 320d:n pitäisi kyllä sietää kevyessä vedätyksessä kierrokset aina n. 1200 rpm:stä ylöspäin. Automaatilla ei liene ongelma.
Sen sijaan säätyvägeometrinen turbo tykkää kierrättämisestä välillä korkeammillekin kierrosalueille, ettei "totu" vain alakierrosalueen säätöön. En tosin ole kuullut BMW:n turbojen säädön jumiutumisesta.