Takomännät hakusessa

16 kommenttia

Iski sitten smarttiin smarttien perusvika, eli öljyt ja vedet katosivat jonnekin ja samalla kun tässä joutuu koneen avaamaan niin ajattelin, että viritetään sitä nyt sitten pikkasen tässä samalla ja laitetaan vähän parempaa osaa sisään, ettei tarvitse olla heti uudestaan konetta avaamassa. Kyselin takomäntiä smartteihin erikoistuneelta englantilaiselta BigPerformancelta, joka mainosti niitä toimittavansa, mutta hinta tuntui pikkasen suolaiselta kun 66,5mm läpimittaisesta männästä pyydetään yli nejääsataa euroa kappaleelta ja saman verran takoveivistä. PO-Metallista Riihimäeltä ilmeisesti saisi kiertokanget kohtuu hintaan, mutta tietääkö joku mistä löytyisi itse mäntiä edullisemmin? Useammaltakin valmistajalta näyttäisi löytyävän samankokoista mäntää moottoripyöräkäyttöön, mutta sellaiset eivät varmaankaan sovellu autokäyttöön?

  
  • Itse pohtisen vielä kerran, että onko takomännille tarvetta? Eli onko tarkoitus nostaa koneen kierrosaluetta tai ahtopainetta radikaalisti? Tai onko mäntien hajoaminen todennäköinen uhka kyseiselle koneelle? Näkisin että tarvitaan aika painavia syitä tuohon muutokseen. Kustannukset nousevat väkisinkin aika korkeiksi, joten hyödyt pitäisi olla aika selvät. Kannattaa muistaa myös se, että takomännät tuovat mukanaan myös muutamia huonoja ominaisuuksia.



    Onko Brabus, AMG tai joku muu tuunannut Smartin konetta niin paljon, että olisivat joutuneet vaihtamaan männätkin? Jos tuollainen vaihtoehto löytyisi, niin hintaa voisi kysyä myös sieltä. Pahoin vaan pelkään, että taitaa mennä mittatilaukseen männät. Siitä ei kovin halvalla selviä.

      
  • No jos kohtuuhintaan löytyis niin vois laittaakin, ihan varmuuden ja oman mielenrauhan vuoksi, koska koneesta tulee luultavasti aika kireä sitten kun itse maestro pääsee siihen käsiksi. Nyt olisi tarkoitus vaan kartoittaa mahdollisia osatoimittajia sen varalta, että päädytään käyttämään vakiota järeampiä komponentteja.

      
  • Millaiset männät siinä on vakiona? Monesti ahdetuissa koneissa on vakionakin jo aika jämerät männät. Vai puhutko edes ahdetusta koneesta?

      
  • No siis onhan smarteissa, siis näissä 700cc koneisissa, ollut aina turbot. Brabus-versiossa alakerta on sama kuin peruskonesissa ja yläkerrassa eroa on venttiileissä, jotka Brabus malleissa on natriumtäytteiset, ja nokka-akseli on suuremmalla nostolla.



    Selvyyden vuoksi, projekti on vasta aivan aluillaan ja ideoiden keräysvaiheessa, eikä konetta ole vielä edes aukaistu. Ensi viikolla vien koneen kaverille, jonka nimea en nyt viitsi huudella, mutta joka on käsittääkseni aivan ehdotonta turboasiantuntemuksen kärkeä Suomessa, ja hänen kanssaan sitten mietitään kun kone on purettu, että mitä kaikkea sille voi ja on järkevä tehdä kaavaillun budjetin rajoissa. Ko. kaverin aiempien meriittien valossa 700cc turbo koneesta voisi aivan äärimmilleen vietynä kuvitella saatavan jopa 300hv jos siitä oltaisiin tekemässä kiihdytysauton konetta, mutta kun kyseessä on katuauto niin lopullinen tavoite aika todennäköisesti jää sinne johonkin lähemmäksi vakio Brabus-version 101 hv:aa. Em. englantilaisen smartasiantuntijan mukaan vakio männät ja veivit joutuu koville jossain 130hv:n nurkilla, mutta jos smartista mielii "perus-Elisen tappajaa" niin pikkasen enemmän kyllä pitäisi saada:wink: Joku 140hv tekisi litratehoksi nätin pyöreän 200hv/l, mikä on tietysti aivan utopistinen lukema ääneen sanottavaksikin.

      
  • Mahtuuko alle semmoiset renkaat että noita tehoja voi käyttää? Tarviiko nokkaan laittaa lyijypainot ettei kaadu selälleen kiihdytyksessä?

      
  • Jorma L:

    Mahtuuko alle semmoiset renkaat että noita tehoja voi käyttää?




    225/40R16 nakit pitäs noille nykyvanteille mennä, luulisin sen riittävän. Ja kyseessä on siis smart Roadster, eikä se nakkikoppi.

      
  • Naurettava pulju tää Veho,..tana. Kävin kysymässän smarttiin koneenosia ja kuulemma virallista tietä ei smartin koneeseen saa mäntiä. Siis koneeseen, jota on myyty uusissa autoissa vielä 3 vuotta sitten, ei maahantuojalta löydy mäntiä! Kai se on läskettu niin tarkkaan, että jos smartista menee mäntä niin samalla menee lohkokin. Männänrenkaita kyllä saa, mutta ne onkin smartissa kulutusosia siinä missä kytkin, renkaat ja tuulilasinpyyhkimet.

      
  • Tuollaisilla litratehoilla melkein joutuu jo hyväksymään sen, että osat alkavat maksamaan. Mitä mieltä laatikon kestävyydestä ollaan tuollaisilla tehoilla? Herneen kokoisen koneen käyttöominaisuudet voivat olla myös vähän jyrkät reilummalla ahtimella.

      
  • NHB:

    Tuollaisilla litratehoilla melkein joutuu jo hyväksymään sen, että osat alkavat maksamaan. Mitä mieltä laatikon kestävyydestä ollaan tuollaisilla tehoilla? Herneen kokoisen koneen käyttöominaisuudet voivat olla myös vähän jyrkät reilummalla ahtimella.




    Tottakai jostain joutuu myös luopumaan jos jotain muuta haluaa lisää. Tarkoitus olis kyllä samalla siirtää smartti enemmän harrasteautoksi jokapäiväisen käyttöauton virasta. Laatikko taitaa olla ainoa osa, minkä en ole vielä kuullut smartista kenelläkään levinneen, vaikka aika tarkasti on tullut seurattua niin kotimaisia kuin ulkomaisiakin smart-palstoja tässä parin viime vuoden aikana.

      
  • Sain Wössneriltä juuri tarjouksen custom männistä. Hinta 280e+verot /mäntä 3:n setille tai 225e+verot /mäntä jos määrä on 4-11 kuulostaa jo melkein kohtuulliselta jos vakiomännänkin hinta englannista on 110 puntaa.

      
  • Muista tilata myös uudet sylinterit samalla. Saattaa olla liian suuret nuo uudet männät vanhoihin sylintereihin.

      
  • ddr5:

    Muista tilata myös uudet sylinterit samalla. Saattaa olla liian suuret nuo uudet männät vanhoihin sylintereihin.




    Täh? Siis jos männät tehdään mittatilauksesta alkuperäisen mallikappaleen mukaan niin miten niistä nyt sitten liian isot yhtäkkiä tulee?

      
  • Yleensä sylinterit tarkistetaan mahdollisten kulumien takia. Eli usein myös "hoonataan" jotta pytty olisi suora. Jos on vaihdettavat sylinteriputket, niin ehdottomasti kannattaa vaihtaa myös.Voipi muuten tapahtua ikäviä jos heitetään uudet männät pelkästään.

      
  • Jos haluaa tehdä homman kelvollisesti niin ilman muuta pitää tehdä muutakin kuin männät uusia. Käytännössä melkein sama asia kuin jarrulevyjen vaihtaminen ilman että paloja uusitaan. Jarrut kyllä toimivat jotenkin mutta saattaa puoltaa tms.

      
  • No tottahan sitä muutakin herran tähden tehdään kun vaan tiputetaan uudet männät sylinteriin ja toivotaan parasta, kun on kyse kuitenkin vähintään 3-4 tonnin konerempasta. Mutta saas nähdä sitten, että mitä muuta toi Lehtimäen Timppa keksii, että koneelle pitää tehdä, kun nyt saa koneen ensiksi edes avattua.

      
  • Meiltä voi aina kysyä ohjeita sitten kun tulee eteen tenkkapoo.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit