Hiukkassuodatin ja pätkäajo

2 kommenttia

Onko kenelläkään käyttökokemuksia, siitä vioittuuko hiukkassuodatin, kun autolla ajetaan jatkuvasti pätkä- tai kaupunkiajoa? Etenkin Taksikuskit voisivat valottaa asiaa. Heidän ajosuoritteensahan luulisi olevan "myrkkyä" hiukkassuodattimelle, ja ongelmat tulevat varmasti nopeasti esiin, koska ajavat sen verran paljon. Hiukkassuodatinhan tukkeutuu, jos se ei pääse koskaan kunnolla lämpiämään esim. pätkäajossa. Tällöin edessä on suodattimen vaihto, joka kustantaa n. 1000-2000e!! Minusta dieselautojen myynti romahtaa, koska jokaiseen uuteen dieselautoon tullaan vaatimaan kyseinen suodatin. Suodattimesta ei tule autonomistajalle muutakuin harmia ja tolkuttomat kustannukset!! Dieselautoilu on näköjään "halpaa". Autoliikkeiden tulisi informoida autonostajaa kyseisestä vikaantumisen mahdollisuudesta, jos hänen ajotapansa eivät sovellu kyseiselle moottoritekniikalle! Nettikeskusteluissa hiukkassuodatinongelma on varsin tuttu, joten suosittelen jokaiselle tutustumista keskustelupalstoihin. Laita hakusanaksi dpf-filter problems, dpf-suodatinongelmat tms., niin alkaa hiki nousemaan otsalle niitä lukiessa! Joten kannattaako diesel-moottorilla varustettu auto unohtaa, jos on paljon pätkä- ja kaupunkiajoa?

  
  • Älä turhaan menetä yöuniasi. Suodatin lämmitetään kuumaksi suunnitelluin välein muuttamalla moottorinohajusta. Onhan noita filttereitä ollut jo pitkään markkinoilla, eivätkä ne ole osoittautuneet mitenkään erityisen ongelmallisiksi. Samaan tapaan puhuttiin muuten jo katalysaattorista aikoinaan. Kalliit ylläpitokulut pelottivat ja joidenkin autojen hieman vähäisemmät hevosvoimalukemat ärsyttivät.

      
  • Alkuun niissä tosiaan oli ongelmia. Mutta esim taksit taitaa olla aina niin pitkiä jaksoja käynnissä, ettei siitä mitään ongelmaa tule.



    Täälläkin foorumilla on saatu lukea, kuten alkupään PDF Audit saattoi "kaasutella" väkisin välillä itsekseen että sai puhdistuksen suoritettua. Hrr... Melkein kuin Toyotalla ajais, kaasu pohjassa!



    En usko että enää tuossa mitään ongelmaa silti on. Korkeintaan uusimmilla tulokkailla kuten jotkut Korealaiset yms. joille diesel tekniikka ei ole vielä kovin pitkään markkinoilla ollut (ellei sitten ole ostotekniikkaa).



    Itse olen ajanut välillä hyvinkin lyhyitä pätkiä ilman ongelmia. Joskus ajon jälkeen tosin haistaa, että puhdistus on tehty kun auton ympärillä leijuu sellainen palaneen käry. Tai näin olen ainakin itselleni uskotellut kun tämä diesel Saba on tuoksahdellut n.500-1000km välein "kuumalle metallille" ulkoapäin kun auton on parkkeerannut ajon jälkeen.

    Ajossa tuota polttoa ei huomaa muualta kuin kulutusmittarista. Nimittäin jäljellä olevat kilometrit tippuu melkoisesti polton aikana, palaten taas myöhemmin takaisin.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit