ajovalopolttimot sulattavat lasit...

8 kommenttia

heräsi epäilys hyviksi kehutuista ajovalopolttimoista,kun alkoi umpioiden muoviset lasit muuttaa muotoaan eli siis sulamaan ihan konkreettisesti.Vaihdoin siis uusiksi polttimoiksi Philipsin Vision+39 Night Guide H4 ,kun vanhat oli käytetty loppuun eli siis eivät enää palaneet.Mutta äskettäin huomasin että laseihin oli tullut muodonmuutosta ja lämmöstä johtuvaa...
Ja uusien piti olla myyjäliikkeen mukaan paljon tehokkaammat ilman lämpenemisongelmaa(vrt 100W polttimot),josta on myöskin omakohtaista kokemusta.Autona on Citroen Picasso vm. 2000,jossa umpion kokokaan ei kuitenkaan ole aivan pienin.Myyjän lakoninen toteamus oli vain se normaali "ei ole kukaan aikaisemmin valittanut"
Joten jos kellä on lisäapua/tietoa asiasta,vinkatkaa..
Asia otetaan myös maahantuojan taholta esille,mutta pelkään pahoin että pieni yksityishenkilö jää tässä asiassa häviölle..

  
  • Outoa sinänsä, jos nämä uudet valot oli teholtaan normaalit eli onko se nyt 65W/55W tai jotain, joten polttimot ei voi lämmetä sen enempää kuin mitkään muutkaan, jos tehoarvot vain pitää paikkaansa.

      
  • Vähän aikaa sitten olin akuutissa ajovalopolttimon tarpeessa, ja siksi marketissa lamppuhyllyn ääressä. Tarjolla oli Osramia ja vähemmän tunnettua halpa(?)tuotetta, jonka merkkiä en todellakaan muista. Hyllyn reunassa oli lappu, jossa suositeltiin, ettei jälkimmäistä käyttäisi muovisissa umpioissa. Ongelma ei siis liene aivan tavaton.

    Syitä ei liene kovin montaa 1) Ilmoitettu tehonkulutus ei pidä paikkaansa (miten paljon sulakkeet antavat myöden?) 2) Hyötysuhde ei ole normaali eli tavattoman suuri osuus sähkötehosta muuntuu lämpösäteilyksi näkyvän valon osuuden kustannuksella 3) Jokin muu vielä epätodennäköisempi(?) selitys, esim. polttimon pieni lämpöresistanssi ja sen myötä korkea pintalämpötila.

    Outoa on, että 'merkkituote' Philips sortuu tällaisen kaman tuottamiseen, joka suorastaan tuhoaa umpiot eikä vanhan hyvänajan roskatuotteen malliin osoittaudu pelkästään lyhytikäiseksi.

      
  • Lainaus:
    30.01.2006 klo 19:50 mikahe kirjoitti
    Hyllyn reunassa oli lappu, jossa suositeltiin, ettei jälkimmäistä käyttäisi muovisissa umpioissa.


    Muovisen umpion ylikuumenemisen sijaan kyse on voinut olla polttimosta, jossa ei ole ollut UV-suojausta ja varoitus on ollut hyllynreunassa tämän takia. UV-suojaamaton polttimo saattaa pilata muoviumpion harmaannuttamalla kirkkaan muovin. Ketjun aloittajan tapauksessa kyse ei kuitenkaan ole ollut tästä.

      
  • Minulla oli taannoin Citroen Xsara vm 2001 ja siinä umpioiden muovi alkoi halkeilla auton ollessa kolmivuotias. Vaihdettiin puolitakuuseen eli minä maksoin vaihdon ja liike (Veho) korvasi umpiot. Vaihdoin auton 2005 ja toisessa vaihdetussa umpiossa oli silloin jo alkavaa uutta säröilyä. On monta mahdollisuutta miksi muovi ei kestä. Polttimoiden tuottama lämpö, kylmä pesuneste kuuman umpion päälle, huono muovimateriaali jne. Umpioita ei myöskään kannata hangata jääskrapalla.

      
  • Lainaus:
    31.01.2006 klo 12:44 HB50 kirjoitti
    Minulla oli taannoin Citroen Xsara vm 2001 ja siinä umpioiden muovi alkoi halkeilla auton ollessa kolmivuotias. Vaihdettiin puolitakuuseen eli minä maksoin vaihdon ja liike (Veho) korvasi umpiot. Vaihdoin auton 2005 ja toisessa vaihdetussa umpiossa oli silloin jo alkavaa uutta säröilyä. On monta mahdollisuutta miksi muovi ei kestä. Polttimoiden tuottama lämpö, kylmä pesuneste kuuman umpion päälle, huono muovimateriaali jne. Umpioita ei myöskään kannata hangata jääskrapalla.


    Luultavasti raaka-aine on polykarbonaattia, joka on erityisen arka muovikoneen ajoarvoille jolloin materiaaliin jää paljon sisäisiä jännityksiä, jotka siitten ajan kanssa tulevat esiin halkeamina, toinen mahdollisuus on että lasi on suunniteltu liaan paksuksi >2,5mm jolloin jännityksiä on lähes mahdoton välttää. Mutta oletetaan nyt vaikka tässä tapauksessa, että kyseessä on muovikoneen ajajan ammattitaidon puute.

      
  • "muovikone" tarkoittaa siis ruiskupuristuskonetta, jossa sula muovi survotaan (puristetaan) satakertaisella paineella työkaluteräksiseen muottiin, jossa se jäähtyy kiinteäksi, ja jäähtymisen (=kappaleen kutistumisen ja muodon) säätely tehdään muotissa olevien lämmitys- jäähdytyskanavien (jäähdytysneste) avulla.
    t. muotoilija

      
  • Miksi lasin pitää olla muovia? :sunglasses:
    On kelvoton parissa vuodessa ainakin hiekoitetuilla teillä talvella tai hiekkateillä kesällä! :innocent:

      
  • "Muovisen umpion ylikuumenemisen sijaan kyse on voinut olla polttimosta, jossa ei ole ollut UV-suojausta ja varoitus on ollut hyllynreunassa tämän takia. UV-suojaamaton polttimo saattaa pilata muoviumpion harmaannuttamalla kirkkaan muovin. Ketjun aloittajan tapauksessa kyse ei kuitenkaan ole ollut tästä."

    Olin joskus vuosi sitten huoltamolla ostamassa Lagunaan ajovalopolttimoita. Pyysin uv-suojattuja, koska auton käsikirjassa käsketään käyttämään niitä. Myyjä suositteli tavallisia, todeten muistaakseni että ne käyvät yhtä hyvin. Onneksi pidin siis pääni ja ostin uv-suojatut. Luulisi kuitenkin, että edes huoltamolla tunnetaan tällainen asia.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit