No kyllä robottiaskin kanssakin oppii elämään, tai ainakin itse olen oppinut viidessa vuodessa ja reilun 100tkm matkalla smartin laatikon kommervenkit sen verran hyvin, että kytkinpoljinta ei ole ollut ikävä moneen vuoteen. Manuaalisesti kun hämmentää ja sopiva kaasujalan- ja vaihdekäden koordinaatio on mennyt selkäytimeen niin ei sitä ainakaan kukaan kyydissäolija ole vielä valittanut, että vaihdot olisi jotenki nykiviä tai muuten epämiellyttäviä kokemuksia.
Omassa autossani on kontrollifriikin valinta, mutta mielikuvitukseni ei riitä näkemään mallisarjan pienimmän dieselin perässä olevassa manuaalivaihteistossa mitään urheilullista!
Minun on vaikea nähdä mitään urheilullista normaaliliikenteen seassa ajamisessa, oli auto sitten mikä tahansa.
Siinä toki on eroa mihin autoon automaatti on ikäänkuin melkein pakko laittaa. Esim. dieseliä en manuaalina ostaisi ja isoihin autoihin automaatti sopii hyvin ajamisen luonteeseen. Jotkin bensaturbot vääntävät sen verran hyvin laajalla alueella, että niillä voisi ajella manuaalilla. Esim. Fordin 1.6 ecoboost yllätti erittäin positiivisesti kokoluokkaansa nähden.
Mieluummin automaatilla ajavia on jo niin paljon, että heille mieluisa vaihtoehto on pakko tarjota halusi tai ei,
Näitä olisi paljon enemmänkin, muttta käytettyjen automaattien tarjonta on rajallista ja useimmat kuitenkin ostavat autonsa käytettyinä.
Ja koska perheen ainoan mehulinkoautomaatin tilalle tulee jatkossakin jonkinlainen automaatti, myös minua kiinnostaa miten suorakytkentälaatikot ovat muissa autoissa pärjänneet?
En ainakaan ole kuullut, että Fordin/Volvon käyttämässä Getragin laatikossa mitään erikoisia ongelmia olisi ollut.
sittenkun sulla on hiuakan enemmän dataa voidaan keskustella lisää, yhden auton otos on aika pieni ja nyt ei ole kyse DSG vaihteistosta josta siis keskustellaan, ei tähän soppaan tartte muita hommia vetää mukaan vai otetaanko mukaan vielä volkkarin muoviset polkimetkin.
Eli hyssytellään suosikkimerkkien ongelmia ja osoitellaan sormella inhokkimerkkien ongelmia. Tässähän ei ole mitään uutta.
Siinä toki on eroa mihin autoon automaatti on ikäänkuin melkein pakko laittaa. Esim. dieseliä en manuaalina ostaisi
Minä halusin jo tehtaalta sopivalla softalla tulevan auton, jota ei tarvi lastuttaa, joten turbodieselini vääntökäyrä on kuin vuorenhuippu ja 6-vaihteisen manuaalin kanssa se on täsmälleen niin kulmikas ajettava kaupungissa kuin odottaa sopiikin.
Tuollainen yhdistelmä ei varmasti miellytä kaikkia. Omia kulutuslukemia perheen muihin kuljettajiin verratessani huomaan myös, että manuaalin kulutuseroa ei tuolla yhdistelmällä saa pelkästään manuaalivaihteisen ostamalla, vaan sitä pitää myös ajaa.
AkiK:
740 GLE:
Mieluummin automaatilla ajavia on jo niin paljon, että heille mieluisa vaihtoehto on pakko tarjota halusi tai ei,
Näitä olisi paljon enemmänkin, mutta käytettyjen automaattien tarjonta on rajallista ja useimmat kuitenkin ostavat autonsa käytettyinä.
Tilanne on muuttumassa Suomessakin ja jo nyt joidenkin mallien osalta tilanne on päinvastainen. Oma malli- ja varustevalikoimani veti Nettiauton tarjonnan nollille ja automaattivaihteisto oli minulle muuten mieluisissa autoissa aika usein kohta, joka lopetti mielenkiintoni.
Onneksi Saksan suuresta valikoimasta löytyy molempia, joten valinnanvapaus säilyy.
Niinpä. Automaagi hoitaa homman liikenteessä oikein hyvin.
Kannattaa muistaa että jopa Suomessa myydään 30% uusista henkilöautoista automaattina. Näin viime vuonna.
Minua kiinnostavissa automalleissa prosenttiluku on jo muutaman vuoden ollut niin lähellä sataa, että käytetyn manuaalivaihteisen ostaminen Suomesta alkaa käydä hankalaksi.
Mutta eikös oman valinnan perusteeksi siltikin riitä "mä halusin tällasen"?
Eli hyssytellään suosikkimerkkien ongelmia ja osoitellaan sormella inhokkimerkkien ongelmia. Tässähän ei ole mitään uutta.
Miten on, kuopataanko DSG?
niin oliko sitä dataa vai ei? ihan turhaa lässytystä, jos keskustellaan volkkarin dsgtä niin sinä kaivat yhden toisen merkin erilaisen laatikon keskusteluun mukaan ja yhden kappaleen otoksella jossa 2 vikaa johtui yhdestä huonosti tehdystä korjauksesta, jotain rajaa, vai onko tähän tarkoitus alkaa kaivamaan muidenkin merkkien ties mitä ongelmia. Yleensähän on että sakemannien ongelmia hyssytellään ja makaroonit ja patonkit eniten haukutaan oli syytä tai ei.
niin oliko sitä dataa vai ei? ihan turhaa lässytystä, jos keskustellaan volkkarin dsgtä niin sinä kaivat yhden toisen merkin erilaisen laatikon keskusteluun mukaan ja yhden kappaleen otoksella jossa 2 vikaa johtui yhdestä huonosti tehdystä korjauksesta, jotain rajaa, vai onko tähän tarkoitus alkaa kaivamaan muidenkin merkkien ties mitä ongelmia. Yleensähän on että sakemannien ongelmia hyssytellään ja makaroonit ja patonkit eniten haukutaan oli syytä tai ei.
Niin, itsehän otin jo kantaa viestin aiheeseen. Sinulta se on vielä tekemättä. Tällä palstalla tuntuu riittävän loanheittäjiä joka suuntaan. Volkkarikin lienee saanut vähintään oman osuutensa.
Millä tavalla tuo ensimmäinen kytkimen vaihto rikkoi hammastukset?
Ei tosiaan tähän viestiketjuun kuulu, mutta kun aiheesta on täällä väännetty: GT-R:ssä voi painella ihan mitä nappuloita tahansa ja takuu ei sillä häviä mihinkään. Tätä voi kysyä vaikka Laakkoselta suoraan, jos ei usko. Se siitä aiheesta.
tosta ei selviä onko noi samoja laatikoita ilman tarkempia tietoja, vag arenan mukaan dsg laatikoita on 4 eri mallia, Audi käyttää siis samasta dsg laatikosta s-tronik nimeä.
Näin sen pitäisikin olla. Ne joilla on vasen jalka amputoitu ostavat mehulinko automaatin ja ne jotka haluavat itse ajaa autoa ostavat perinteisen miehekkään käsivispilän.
Aikanaan kun nää tuplakytkin automaatit tulivat, niin julistettiin että tässä on tulevaisuus ja perinteinen turbiini tulee kuolemaan. Jotenkaan en ikinä uskonut siihen ja tässä sitä ollaan.
Mitä kieltä vielä tänään: "... ostavat perinteisen MIEHEKKÄÄN käsivispilän."
Tosin tällainen kielenkäyttö on täynnään tittelikipeitten Tekniikan Maailman toimittajien teksteissä.
Autoilijat jakautuu karusti 2 ryhmään jos oikein kärjistetään.
On ne jotka kuulevat moottorissa komean soundin, puhuvat voiman tunteesta, etsivät mutkatietä ja rata-autoilu henkeä arkiliikenteessä, yleisesti ottaen osaavat liikenne säännöt, joskaan eivät aina välitä niistä niin kuin pitäisi, hallitsevat auton pahassa paikassa paremmin, eivätkä kolhi viereisen auton ovia parkkipaikalla.
Sitten on ne joille auto on vain väline A:sta B:hen siirtymiseen, on mukavampi ajaa suoraa tietä, jonka risteykset ovat valo-ohjattuja. Termit kuten "Newtonmetri" ja "Välikaasu" ovat jossain määrin hepreaa, autot ovat vain peltilehmiä, niiden takia ei kuitenkaan menetetä yöunia mutta ei niitä voi kyllä 'harrastaakaan'. Mitä simppelimpi sen parempi.
Minun mielestä DSG;t (niin kuin kaikki muutkin automaatit) valahtaa tuohon jälkimmäiseen kategoriaan.
Joko DSG jatkaa, paremmalla mekatroniikalla ja vahvemmalla kaksoismassavauhtipyörällä ja kalliimpana tai sitten se todella kuopataan - en voi sanoa, että jäisin kaipaamaan, mutta olenkin mieltännyt itseni tuohon ylempään kategoriaan...
Vaikeaa alkaa olla esimerkiksi uuden Ferrarin ostaminen käsin vatkattavalla vaihteistolla. 458, F12 ja FF ovat kaikki ilman kytkinpoljinta. Californiaa saa vielä manuaaliaskilla. Automaatteinahan Ferrareista on valtaosa myyty jo vuosia.
Voithan toki DaViega uskotella itsellesi olevasi vaikka minkälainen "automies" tai "rallikuski", mutta eri asia löytyykö noille jutuille yhtään totuuspohjaa.
Mun puolesta jokainen ajakoon juuri sellaisella vaihteistolla kuin itse tykkää ilman mitään kategorisointia. Omastakin tallista löytyy sekä manuaaliaskinen että automaatti.
Jos se on miehisen miehen merkki että ostaa käsin veivattavalla vaihteistolla varustetun auton, niin olen paljon mieluummin se neitimäinen mies, joka ajattelee autoilussa mukavuutta ja käytännöllisyyttä. Ei paskan vertaa vähempää voisi kiinnostaa veivata manuaalia....hyi v****.
Mutta mitä tähän dsg:hen tulee, niin ei se mihinkään häviä. Korkeintaan sitä kehitetään, jotta kestää tulevaisuudessa paremmin.
Jos se on miehisen miehen merkki että ostaa käsin veivattavalla vaihteistolla varustetun auton, niin olen paljon mieluummin se neitimäinen mies, joka ajattelee autoilussa mukavuutta ja käytännöllisyyttä. Ei paskan vertaa vähempää voisi kiinnostaa veivata manuaalia....hyi v****.
Mutta mitä tähän dsg:hen tulee, niin ei se mihinkään häviä. Korkeintaan sitä kehitetään, jotta kestää tulevaisuudessa paremmin.
On selvää,että jos ajotapana on aina kiihdyttää enimmäistehon kierroksilla, niin siinä kyllä kärsii vaihdelaatikko, olipa se millainen tahansa. Dieselmalleihin kaksoiskytkinvaihdelaatikkoa on ollut vähemmän saatavissa turbon tuottaman suuren vääntömomentin vuoksi.
Dieselmalleihin kaksoiskytkinvaihdelaatikkoa on ollut vähemmän saatavissa turbon tuottaman suuren vääntömomentin vuoksi.
Ainakin Suomessa ne DSG:t ovat pääasiassa dieseleissä!
Jäi ottamatta huomioon, että Suomessa tavallisimmat diesel-moottoriset henkilöautot on varustettu iskutilavuudeltaan pienillä moottoreilla, korkeintaan 1,6 litraa. Tämä riippumatta auton muusta koosta.
Eli hyssytellään suosikkimerkkien ongelmia ja osoitellaan sormella inhokkimerkkien ongelmia. Tässähän ei ole mitään uutta.
Miten on, kuopataanko DSG?
niin oliko sitä dataa vai ei? ihan turhaa lässytystä, jos keskustellaan volkkarin dsgtä niin sinä kaivat yhden toisen merkin erilaisen laatikon keskusteluun mukaan ja yhden kappaleen otoksella jossa 2 vikaa johtui yhdestä huonosti tehdystä korjauksesta, jotain rajaa, vai onko tähän tarkoitus alkaa kaivamaan muidenkin merkkien ties mitä ongelmia. Yleensähän on että sakemannien ongelmia hyssytellään ja makaroonit ja patonkit eniten haukutaan oli syytä tai ei.
Makarooniautot italiasta ovat olleet kauan tämän lehden erikoisessa suojeluksessa huolimatta kestävyydestä ja olemattomasta ruostesuojauksesta riippumatta samoin kuin Fordit.
Dieselmalleihin kaksoiskytkinvaihdelaatikkoa on ollut vähemmän saatavissa turbon tuottaman suuren vääntömomentin vuoksi.
Ainakin Suomessa ne DSG:t ovat pääasiassa dieseleissä!
Jäi ottamatta huomioon, että Suomessa tavallisimmat diesel-moottoriset henkilöautot on varustettu iskutilavuudeltaan pienillä moottoreilla, korkeintaan 1,6 litraa. Tämä riippumatta auton muusta koosta.
Mutta dsg:t dieseleissä Suomessa ovat nimenomaan isommissa kuin 1,6-litraisissa dieseleissä, eli käytännässä 1.9- ja 2.0-litraisissa) Ykskuutoseen dieseliin vag:illa on ollut se laatikko saatavana vasta viime aikoina....
Makarooniautot italiasta ovat olleet kauan tämän lehden erikoisessa suojeluksessa huolimatta kestävyydestä ja olemattomasta ruostesuojauksesta riippumatta samoin kuin Fordit.
nyt olet aivan hakoteillä, valitettavasti, Fordin ruosteet nyt ovat oma lukunsa.
Vähän erilaisista autoista tulee mieleen Nissan GT-R. Se on saavuttanut suorastaan surullisenkuuluisan maineen kaksoiskytkinlaatikkonsa osalta. Ja etenkin siinä, miten Nissan suhtautuu kyseisen auton takuuseen. Toiminta on ollut suorastaan luokatonta. Autossa on siis "musta laatikko". Jos huoltoa ei päästetä käsiksi laatikon dataan, on takuita evätty.
Vaihteiston takuita on evätty sen hajotessa, jos on käyttänyt Launch Controlia. Aivan älytön peruste. Saavuttakseen Nissanin lupaaman suorituskyvyn, on tuota ominaisuutta käytettävä. Lisäksi mitä helvetin järkeä on asentaa autoon ominaisuus, jonka käyttäminen evää takuun. Ei mitään logiikkaa. Ja noita vaihteistoja on paukkunut omistajien mukaan paljon.
Nissanin ehdot ovat muutenkin todella kummalliset. Varmistaakseen takuun säilymisen, on mm. aina ennen ja jälkeen ratapäivien vietävä auto huoltoon tarkistettavaksi. Tosi kätevää. Toisaalta Nissan ei suosittele rata-ajoa ollenkaan takuun kannalta.
Takuu on ihan oikeasti evätty myös sen takia, että dataa selaamalla huollossa on huomattu, että autolla on ajettu "liikaa" ilman ESC:tä.
"you have to turn off VDC to activate LC, and you have to sign a paper saying your warranty is voided if you turn of VDC, and while VDC is off, you cause damage. It is clearly stated in the manual/warranty, as well as is put into writing and you have to sign, when you pick up the car."
Lisäksi erikseen ehdoissa mainitaan, että autoa ei saa viedä dynotestiin. Sekin kun voi syödä takuun. Samaten on kielletyä viedä sitä lentokentälle ja ajaa kaasu pohjassa.
Eli siis Nissan on tehnyt pirun nopean auton, jonka likimain ainoa sallittu käyttötarkoitus on kevyt sunnuntaiajo taajamassa nopeusrajoituksia noudattaen. Way to go!
Ja jokainen varmaan arvaa, että se GT-R:n vaihteistoremontti ei ihan halvaksi tule. Puhutaan 20k+ hintaluokasta.
Enpä ole missään muussa autossa kuullut yhtä luokattomasta valmistajan suhtautumisesta tuotteeseensa.
Ei sinällään ole mitään ihmeellistä siinä, että valmistaja asettaa ehtoja auton käytölle. Niinhän tekevät vakuutusyhtiötkin. Takuitten puitteissa määräaikaishuollot on teetettävä valtuutetussa liikkeessä. Tavallinen autovakuutus kaskon osalta ei ole voimassa rata- tai kilpailukäyttössä. Eivät vakuutuslaitokset ota kannettavakseen turhia riskejä. Tämä on muidenkin vakuutuksen ottajien edun mukaista. Tällainen vaatii aivan toisenlaisen vakuutuksen.
Vakuutusyhtiöiden ehdot ajoharjoittelulle moottoriradalla eroavat toisistaan merkittävästi.
Omavastuun korotusta on yleensä luvassa, mutta korotuksen suuruus vaihtelee kohtuullisesta jopa 100% saakka ja ehdot riippuvat myös joissain yhtiöissä harjoittelutapahtuman järjestelyistä.
Minulta on vakuutusyhtiö lunastanut yhden moottoripyörän ja ajokamppeet. Rahallista tappiota ei tullut, koska korotettu lunastusturva kompensoi ratakaadon omavastuun korotuksen, mutta on miellyttävämpiäkin tapoja myydä moponsa. Auts!
Vakuutusyhtiöt hinnoittelevat oman riskinsä, mutta koska ne profiloivat käyttäjät eri tavoin, ei ainakaan mopon vakuutuksiin voi antaa vain yhtä suositusta. Juuri tämä valinnan mahdollisuus on kaikkien vakuutuksenottajien etu, koska kukin voi ostaa tarvitsemansa vakuutusturvan.
Pikavilkaisulla ainakin IFin Kaskon rataharjoitteluehdot näyttäisivät olevan autoille ja moottoripyörille samat. Kilpailussa tai sen harjoituksissa tuhottua omaisuutta ei korvata, mutta ajoharjoittelussa omavastuu kolminkertaistuu tai min. 20% vahingosta, ellei haaveri sattunut liikenneopettajan ohjaamassa harjoituksessa. Tarkistanette vielä kukin omalta osaltanne ennen ratapäivää?
Jotkut yhtiöt vetävät omavastuun sataan prosenttiin, ellei ratalippa sattunut liikenneopettajan ohjaamassa koulutustilanteessa.
Vakuutuksenottajan valinnan vapaus tarjoaa mahdollisuuden parantaa siedettävällä taloudellisella riskillä omaa ajotaitoaan myös tilanteissa, joita liikenteessä ei saisi sattua koskaan (mutta joskus sattuu kuitenkin) tai minimoida vakuutusmaksunsa kuvitellen ilman hätätilanteita ajettujen kilometrien antavan valmiudet tilanteisiin, joita ei ole koskaan nähnytkään.
Sinäänsä ihan fiksu systeemi mutta väännön keston kannalta heikohko. Tämä ongelma enemmän märillä kytkinlevyillä varusteluilla boxeilla.
Noissa on aivan uskomattomia eroja. Getragin laatikko sedanin kokoisessa toimii ongelmitta 2l:n dieselin kera, mutta SUV:n kyljessä omamassa kasvaa niin paljon, että kytkinpaketti on heikko osa.
Tosin useampi valmistaja on valinnut jättää dsg:t pois luotettavuuden takia. Katsellaan parin vuoden päästä uudelleen kansanautoissa, että minne mennään (ei vw vaan yleisesti kansan autot )
Jos se on miehisen miehen merkki että ostaa käsin veivattavalla vaihteistolla varustetun auton, niin olen paljon mieluummin se neitimäinen mies, joka ajattelee autoilussa mukavuutta ja käytännöllisyyttä. Ei paskan vertaa vähempää voisi kiinnostaa veivata manuaalia....hyi v****.
Melkoinen sovinsti - en sanallakaan mainunnut minkäänlaista sukupuolijakaumaa, vaan puhtaasti 2 erillaista ryhmää, jotka suhtautuvat autoiluun erillailla. oletako että kaikki naiset kipittävät autokauppaan ensimmäisenä ostamaan automaatin? Mä en tossa kritisoinnut kumpaakaan ryhmää - tai oikeammin, kritisoin kumpaakin tasapuolisesti. Se on sinun oma asia kumpaan ryhmään kuulut, eikä se kyllä oikeastaan liikuta minua mihinkään.
Jos asiaa katsotaan sinun näkökulmasta, niin taidat sitten olla joku bb-niko?
Väännön kestohan on vain mitoituskysymys. Kaksoiskytkinlaatikko löytyy esimerkiksi Bugatti Veyronista, Nissan GT-R:stä ja Porsche 911 Turbo s:stä. Kai noissa alkaa olemaan vääntöä jo moneen käyttöön riittävästi.
Kommenttisi valmistajien luovuttamisesta kuulostaa erikoiselta. Nythän on juuri menossa ennen näkemätön buumi tuoda kaksoiskytkimellisiä laatikoita markkinoille. Tavisautoista voisi mainita vaikka Mersun A- ja B-klassen, monet Fordit/Volvot, tuoreet Rellut, Alfa MiTo ja vaikkapa Dodge Dart. Mitkä valmistajat sen nyt ovat hylänneet?
Yhden valmistajan ilmoitus myöhästyttää kaksoiskytkimen tuomista markkinoille ei nyt vielä tarkoita sitä, että useampi valmistaja olisi päättänyt jättää kaksoiskytkimet pois luotettavuuden takia. Ja eihän tuohon viivästymiseen ole syynä edes luotettavuus...
Tämä ilmoitus koski vain paria mallia ja sama valmistaja on jo tuonut kaksoiskytkimen toiseen malliinsa. Unohtamatta tietenkään niitä lukuisia valmistajia, jotka ovat tuoneet hiljattain DSG-malleja markkinoille ja tahti sen kun kiihtyy koko ajan.
No kyllä robottiaskin kanssakin oppii elämään, tai ainakin itse olen oppinut viidessa vuodessa ja reilun 100tkm matkalla smartin laatikon kommervenkit sen verran hyvin, että kytkinpoljinta ei ole ollut ikävä moneen vuoteen. Manuaalisesti kun hämmentää ja sopiva kaasujalan- ja vaihdekäden koordinaatio on mennyt selkäytimeen niin ei sitä ainakaan kukaan kyydissäolija ole vielä valittanut, että vaihdot olisi jotenki nykiviä tai muuten epämiellyttäviä kokemuksia.
740 GLE:
Minun on vaikea nähdä mitään urheilullista normaaliliikenteen seassa ajamisessa, oli auto sitten mikä tahansa.
Siinä toki on eroa mihin autoon automaatti on ikäänkuin melkein pakko laittaa. Esim. dieseliä en manuaalina ostaisi ja isoihin autoihin automaatti sopii hyvin ajamisen luonteeseen. Jotkin bensaturbot vääntävät sen verran hyvin laajalla alueella, että niillä voisi ajella manuaalilla. Esim. Fordin 1.6 ecoboost yllätti erittäin positiivisesti kokoluokkaansa nähden.
Näitä olisi paljon enemmänkin, muttta käytettyjen automaattien tarjonta on rajallista ja useimmat kuitenkin ostavat autonsa käytettyinä.
En ainakaan ole kuullut, että Fordin/Volvon käyttämässä Getragin laatikossa mitään erikoisia ongelmia olisi ollut.
DaViega:
http://www.auto-illustrierte.ch/heft/das-neue-heft-am-kiosk-23-maerz-2012-516178.html
http://www.auto-illustrierte.ch/artikel/dauertest-alfa-guilietta-quadrifoglio-443211.html
GTamv:
Eli hyssytellään suosikkimerkkien ongelmia ja osoitellaan sormella inhokkimerkkien ongelmia. Tässähän ei ole mitään uutta.
Miten on, kuopataanko DSG?
AkiK:
Niinpä. Automaagi hoitaa homman liikenteessä oikein hyvin.
Kannattaa muistaa että jopa Suomessa myydään 30% uusista henkilöautoista automaattina. Näin viime vuonna.
AkiK:
Minä halusin jo tehtaalta sopivalla softalla tulevan auton, jota ei tarvi lastuttaa, joten turbodieselini vääntökäyrä on kuin vuorenhuippu ja 6-vaihteisen manuaalin kanssa se on täsmälleen niin kulmikas ajettava kaupungissa kuin odottaa sopiikin.
Tuollainen yhdistelmä ei varmasti miellytä kaikkia. Omia kulutuslukemia perheen muihin kuljettajiin verratessani huomaan myös, että manuaalin kulutuseroa ei tuolla yhdistelmällä saa pelkästään manuaalivaihteisen ostamalla, vaan sitä pitää myös ajaa.
AkiK:
Tilanne on muuttumassa Suomessakin ja jo nyt joidenkin mallien osalta tilanne on päinvastainen. Oma malli- ja varustevalikoimani veti Nettiauton tarjonnan nollille ja automaattivaihteisto oli minulle muuten mieluisissa autoissa aika usein kohta, joka lopetti mielenkiintoni.
Onneksi Saksan suuresta valikoimasta löytyy molempia, joten valinnanvapaus säilyy.
kello68:
Minua kiinnostavissa automalleissa prosenttiluku on jo muutaman vuoden ollut niin lähellä sataa, että käytetyn manuaalivaihteisen ostaminen Suomesta alkaa käydä hankalaksi.
Mutta eikös oman valinnan perusteeksi siltikin riitä "mä halusin tällasen"?
NHB:
niin oliko sitä dataa vai ei? ihan turhaa lässytystä, jos keskustellaan volkkarin dsgtä niin sinä kaivat yhden toisen merkin erilaisen laatikon keskusteluun mukaan ja yhden kappaleen otoksella jossa 2 vikaa johtui yhdestä huonosti tehdystä korjauksesta, jotain rajaa, vai onko tähän tarkoitus alkaa kaivamaan muidenkin merkkien ties mitä ongelmia. Yleensähän on että sakemannien ongelmia hyssytellään ja makaroonit ja patonkit eniten haukutaan oli syytä tai ei.
GTamv:
Niin, itsehän otin jo kantaa viestin aiheeseen. Sinulta se on vielä tekemättä. Tällä palstalla tuntuu riittävän loanheittäjiä joka suuntaan. Volkkarikin lienee saanut vähintään oman osuutensa.
Millä tavalla tuo ensimmäinen kytkimen vaihto rikkoi hammastukset?
ja taas pysyt aiheessa.. tuskin sitä dsgtä mihinkään kuopataan vaan tehdään parempi versio, volkkarilla luulis rahkeet siihen riittävän
Ei tosiaan tähän viestiketjuun kuulu, mutta kun aiheesta on täällä väännetty: GT-R:ssä voi painella ihan mitä nappuloita tahansa ja takuu ei sillä häviä mihinkään. Tätä voi kysyä vaikka Laakkoselta suoraan, jos ei usko. Se siitä aiheesta.
Laitanpa omakohtaisen listan kaikista tuntemistani kaksoiskytkimellä varustetuista autoista:
VW Touran, taksi, 7-vaihteisen DSG:n remontti aiheutti 6500 korjauksen, takuuseen.
Audi A6, taksi, 7-vaihteisen S-tronikin remontti aiheutti äskeistä kalliimman korjauksen, takuuseen.
VW Caddy diesel, ajettu 44000km, 6-vaihteinen DSG toiminut virheittä.
Käytettynä ostettu Skoda Octavia diesel, 6-vaihteinen DSG toiminut noin 20000km ongelmitta, aikaisemmasta historiasta ei tietoa.
Vaikka kaikki ovatkin selvinneet halvalla, jonkinlainen epäluulo minulle on syntynyt.
tosta ei selviä onko noi samoja laatikoita ilman tarkempia tietoja, vag arenan mukaan dsg laatikoita on 4 eri mallia, Audi käyttää siis samasta dsg laatikosta s-tronik nimeä.
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=6857.0
no-kia:
Mitä kieltä vielä tänään: "... ostavat perinteisen MIEHEKKÄÄN käsivispilän."
Tosin tällainen kielenkäyttö on täynnään tittelikipeitten Tekniikan Maailman toimittajien teksteissä.
Autoilijat jakautuu karusti 2 ryhmään jos oikein kärjistetään.
On ne jotka kuulevat moottorissa komean soundin, puhuvat voiman tunteesta, etsivät mutkatietä ja rata-autoilu henkeä arkiliikenteessä, yleisesti ottaen osaavat liikenne säännöt, joskaan eivät aina välitä niistä niin kuin pitäisi, hallitsevat auton pahassa paikassa paremmin, eivätkä kolhi viereisen auton ovia parkkipaikalla.
Sitten on ne joille auto on vain väline A:sta B:hen siirtymiseen, on mukavampi ajaa suoraa tietä, jonka risteykset ovat valo-ohjattuja. Termit kuten "Newtonmetri" ja "Välikaasu" ovat jossain määrin hepreaa, autot ovat vain peltilehmiä, niiden takia ei kuitenkaan menetetä yöunia mutta ei niitä voi kyllä 'harrastaakaan'. Mitä simppelimpi sen parempi.
Minun mielestä DSG;t (niin kuin kaikki muutkin automaatit) valahtaa tuohon jälkimmäiseen kategoriaan.
Joko DSG jatkaa, paremmalla mekatroniikalla ja vahvemmalla kaksoismassavauhtipyörällä ja kalliimpana tai sitten se todella kuopataan - en voi sanoa, että jäisin kaipaamaan, mutta olenkin mieltännyt itseni tuohon ylempään kategoriaan...
Ja höpö höpö.
Vaikeaa alkaa olla esimerkiksi uuden Ferrarin ostaminen käsin vatkattavalla vaihteistolla. 458, F12 ja FF ovat kaikki ilman kytkinpoljinta. Californiaa saa vielä manuaaliaskilla. Automaatteinahan Ferrareista on valtaosa myyty jo vuosia.
Voithan toki DaViega uskotella itsellesi olevasi vaikka minkälainen "automies" tai "rallikuski", mutta eri asia löytyykö noille jutuille yhtään totuuspohjaa.
Mun puolesta jokainen ajakoon juuri sellaisella vaihteistolla kuin itse tykkää ilman mitään kategorisointia. Omastakin tallista löytyy sekä manuaaliaskinen että automaatti.
Jos se on miehisen miehen merkki että ostaa käsin veivattavalla vaihteistolla varustetun auton, niin olen paljon mieluummin se neitimäinen mies, joka ajattelee autoilussa mukavuutta ja käytännöllisyyttä. Ei paskan vertaa vähempää voisi kiinnostaa veivata manuaalia....hyi v****.
Mutta mitä tähän dsg:hen tulee, niin ei se mihinkään häviä. Korkeintaan sitä kehitetään, jotta kestää tulevaisuudessa paremmin.
Ammattilainen:
On selvää,että jos ajotapana on aina kiihdyttää enimmäistehon kierroksilla, niin siinä kyllä kärsii vaihdelaatikko, olipa se millainen tahansa. Dieselmalleihin kaksoiskytkinvaihdelaatikkoa on ollut vähemmän saatavissa turbon tuottaman suuren vääntömomentin vuoksi.
Ainakin Suomessa ne DSG:t ovat pääasiassa dieseleissä!
Nasse:
Jäi ottamatta huomioon, että Suomessa tavallisimmat diesel-moottoriset henkilöautot on varustettu iskutilavuudeltaan pienillä moottoreilla, korkeintaan 1,6 litraa. Tämä riippumatta auton muusta koosta.
GTamv:
Makarooniautot italiasta ovat olleet kauan tämän lehden erikoisessa suojeluksessa huolimatta kestävyydestä ja olemattomasta ruostesuojauksesta riippumatta samoin kuin Fordit.
KAP1936:
Mutta dsg:t dieseleissä Suomessa ovat nimenomaan isommissa kuin 1,6-litraisissa dieseleissä, eli käytännässä 1.9- ja 2.0-litraisissa) Ykskuutoseen dieseliin vag:illa on ollut se laatikko saatavana vasta viime aikoina....
KAP1936:
nyt olet aivan hakoteillä, valitettavasti, Fordin ruosteet nyt ovat oma lukunsa.
simppa:
Ei sinällään ole mitään ihmeellistä siinä, että valmistaja asettaa ehtoja auton käytölle. Niinhän tekevät vakuutusyhtiötkin. Takuitten puitteissa määräaikaishuollot on teetettävä valtuutetussa liikkeessä. Tavallinen autovakuutus kaskon osalta ei ole voimassa rata- tai kilpailukäyttössä. Eivät vakuutuslaitokset ota kannettavakseen turhia riskejä. Tämä on muidenkin vakuutuksen ottajien edun mukaista. Tällainen vaatii aivan toisenlaisen vakuutuksen.
Vakuutusyhtiöiden ehdot ajoharjoittelulle moottoriradalla eroavat toisistaan merkittävästi.
Omavastuun korotusta on yleensä luvassa, mutta korotuksen suuruus vaihtelee kohtuullisesta jopa 100% saakka ja ehdot riippuvat myös joissain yhtiöissä harjoittelutapahtuman järjestelyistä.
Minulta on vakuutusyhtiö lunastanut yhden moottoripyörän ja ajokamppeet. Rahallista tappiota ei tullut, koska korotettu lunastusturva kompensoi ratakaadon omavastuun korotuksen, mutta on miellyttävämpiäkin tapoja myydä moponsa. Auts!
Vakuutusyhtiöt hinnoittelevat oman riskinsä, mutta koska ne profiloivat käyttäjät eri tavoin, ei ainakaan mopon vakuutuksiin voi antaa vain yhtä suositusta. Juuri tämä valinnan mahdollisuus on kaikkien vakuutuksenottajien etu, koska kukin voi ostaa tarvitsemansa vakuutusturvan.
Pikavilkaisulla ainakin IFin Kaskon rataharjoitteluehdot näyttäisivät olevan autoille ja moottoripyörille samat. Kilpailussa tai sen harjoituksissa tuhottua omaisuutta ei korvata, mutta ajoharjoittelussa omavastuu kolminkertaistuu tai min. 20% vahingosta, ellei haaveri sattunut liikenneopettajan ohjaamassa harjoituksessa. Tarkistanette vielä kukin omalta osaltanne ennen ratapäivää?
Jotkut yhtiöt vetävät omavastuun sataan prosenttiin, ellei ratalippa sattunut liikenneopettajan ohjaamassa koulutustilanteessa.
Vakuutuksenottajan valinnan vapaus tarjoaa mahdollisuuden parantaa siedettävällä taloudellisella riskillä omaa ajotaitoaan myös tilanteissa, joita liikenteessä ei saisi sattua koskaan (mutta joskus sattuu kuitenkin) tai minimoida vakuutusmaksunsa kuvitellen ilman hätätilanteita ajettujen kilometrien antavan valmiudet tilanteisiin, joita ei ole koskaan nähnytkään.
Tuskin DSG minnekään katoaa (paluu aiheeseen )
Sinäänsä ihan fiksu systeemi mutta väännön keston kannalta heikohko. Tämä ongelma enemmän märillä kytkinlevyillä varusteluilla boxeilla.
Noissa on aivan uskomattomia eroja. Getragin laatikko sedanin kokoisessa toimii ongelmitta 2l:n dieselin kera, mutta SUV:n kyljessä omamassa kasvaa niin paljon, että kytkinpaketti on heikko osa.
Tosin useampi valmistaja on valinnut jättää dsg:t pois luotettavuuden takia. Katsellaan parin vuoden päästä uudelleen kansanautoissa, että minne mennään (ei vw vaan yleisesti kansan autot )
Ammattilainen:
Melkoinen sovinsti - en sanallakaan mainunnut minkäänlaista sukupuolijakaumaa, vaan puhtaasti 2 erillaista ryhmää, jotka suhtautuvat autoiluun erillailla. oletako että kaikki naiset kipittävät autokauppaan ensimmäisenä ostamaan automaatin? Mä en tossa kritisoinnut kumpaakaan ryhmää - tai oikeammin, kritisoin kumpaakin tasapuolisesti. Se on sinun oma asia kumpaan ryhmään kuulut, eikä se kyllä oikeastaan liikuta minua mihinkään.
Jos asiaa katsotaan sinun näkökulmasta, niin taidat sitten olla joku bb-niko?
Väännön kestohan on vain mitoituskysymys. Kaksoiskytkinlaatikko löytyy esimerkiksi Bugatti Veyronista, Nissan GT-R:stä ja Porsche 911 Turbo s:stä. Kai noissa alkaa olemaan vääntöä jo moneen käyttöön riittävästi.
Kommenttisi valmistajien luovuttamisesta kuulostaa erikoiselta. Nythän on juuri menossa ennen näkemätön buumi tuoda kaksoiskytkimellisiä laatikoita markkinoille. Tavisautoista voisi mainita vaikka Mersun A- ja B-klassen, monet Fordit/Volvot, tuoreet Rellut, Alfa MiTo ja vaikkapa Dodge Dart. Mitkä valmistajat sen nyt ovat hylänneet?
Chrysler ainakin julkaisi tiedoitteen kaksoiskytkimien poisjättämisestä jenkkimarkkinoilla. Luotettavuus kysymysten takia http://www.autoblog.com/2011/11/09/chrysler-nixes-dual-clutch-plans-for-2011-over-refinement-concer/
Dartissahan on alfoista tuttu voimansiirto, mikä on kuiva kytkinpaketti.
Siis vääntökäyrän jyrkkyys aiheuttaa ongelman. 2 tdi moottoreissa oli ongelmia, mutta 1,6l homma korjaantui?!
Ongelmat mihin törmännyt on ensimmäisellä vaihteella tulevia liikkeelle lähtiessä, jolloin vääntö raastaa eniten kytkinpakettia.
Yhden valmistajan ilmoitus myöhästyttää kaksoiskytkimen tuomista markkinoille ei nyt vielä tarkoita sitä, että useampi valmistaja olisi päättänyt jättää kaksoiskytkimet pois luotettavuuden takia. Ja eihän tuohon viivästymiseen ole syynä edes luotettavuus...
Tämä ilmoitus koski vain paria mallia ja sama valmistaja on jo tuonut kaksoiskytkimen toiseen malliinsa. Unohtamatta tietenkään niitä lukuisia valmistajia, jotka ovat tuoneet hiljattain DSG-malleja markkinoille ja tahti sen kun kiihtyy koko ajan.