Nykyään on laitoksia, jotka tutkivat kaikenmaailman laitteiden ja elintarvikkeiden kestävyyttä, turvallisuutta, ympäristöystävällisyyttä, mutta kuka tutkii autojen varaosien kestävyyttä?. Esim. etupään alapallonivelet, jotka nykyään usein sisältävät koko alatukivarren, mistä johtuu, että ovat kalliita. Tällainen kallis varaosa on nykyään monesti niin heikko, että jopa seuraavassa katsastuksessa pomppaa, vaikka edelliseen katsastukseen on osa vaihdettu. Siitä ei varmastikaan ole kiinni, että etteikö voitaisi tehdä kestävä osa suurinpiirtein samoilla valmistuskustannuksilla.Mille aletaan?
Jarrulevyt ovat nykyisin halpoja ja huonoja. Ennen olivat sen verran kalliita, että kieroja jarrulevyjä koetettiin sorvata aina suoremmiksi, ettei uusia tarvitsisi ostaa. Nykyisin tunttu, että ainakin tarvikelevyjä pitää ostaa ainakin kolme paria, enenn kuin tulee kohdalle sellainen pari, joka ei mene kieroksi.
Vaikuttaa siltä, että kun auto on muutaman vuoden ikäinen, alkuperäisvaraosatkaan ei aina enää ole alkuperäistä vastaavia, vaan jotain halvempaa tuotantoerää. Ainakin Nissan ennen ihan rehellisesti mainoksissaan sen kertoi.
Nykyisestä autostani särkyi ajovaloumpio ja tilalle sain eri merkkisen, jossa on surkea valokuvio. Valaisimen kokokin on hiukan erilainen kuin alkuperäisen, rako maskin välissä on isompi.
Ilmeisesti kun automallin valmistus loppuu (seuraava vuosimalli on hiukan erilainen), voidaan tinkiä varaosista. Niitä kun ei uutena myytäviin autoihin tarvitse laittaa.
ddr5:
Jarrulevyjä ja -paloja saa toki laadukkaitakin jos on valmis vähän panostamaan.
Laatua on etukäteen vaikea arvioida.
Joissakin merkeissä alustanosat kestää ja joissain eivät. Jos alkuperäisosakaan ei ole kestänyt, niin harvemmin tarvike on sen parempi (näinkin voi toki käydä.
Jarrulevyjen kestävyyteen vaikuttaa ratkaisevasti myös jarrupalojen materiaali, mikä on noista "vanhoista hyvistä ajoista" muuttunut. Autojen kasvanut massakin työllistää jarruja vähän enemmän.
Herbert:
No senhän takia voi vaikka nettiä selailla tai kysyä muilta.
No mistä saan laadukkaat jarruosat Corollaan?
Jos alkuperäinen osa kestää 340tkm, niin kyllä huonoimmankin/halvimmankin tarvikeosan pitäisi kestää silloin yli 100tkm samanlaisella käytöllä(alapallonivel/tukivarsi).Päällepäin osissa ei ole juurikaan eroa, joten kyse on huonoista raaka-aineista ja/tai liian suurista toleransseista.
Herbert:
Eiköhän EBC:ltä löydy jarruosat Corollaankin. Eiku Google käteen ja etsimään lähintä myyntipistettä ai webbikauppaa.
Jarruosissa olen huomannut Toyota-Nissan-Ford osissa ainakin sen että halvat ei ole hyviä. Halvoissa osissa usein kauheita rösöjä ja reunoja jotka haittaa asennusta ja jumittavat osia käytössä. Näitä joutuu lähes aina viilalla ja nauhahiomakoneella sudittamaan sopiviksi. Vastaavasti Toyotan alkuperäiset jarrupalat menee heittäen paikoilleen ja kestää saman kuin alkuperäisetkin. Levyissä vähän sama homma, halvan koneistusjälki on usein hirveä ja mitat on mitä on. Halvat palat myös paskaa nopeammin pesunjälkeen vanteet ja kuluuvat nopeasti pois, käyttöikä voi olla pahimmillaan alle vuoden kun alkuperäisellä voi olla tuplaten pidempi.
En tiedä, onko sitten halvempi juurikaan sen väärti että kokoajan saa olla tekemässä jarruhommia?? Jarrut hoidan (herkistelen+putsaan)usein itse, kun on ollut huonoja ja huolimattomia jätkiä merkkihuolloissa tekemässä liian monta kertaa.
Ei alkuperäis- ja tarvikeosia voi minusta luokitella suoraan kovin yksinkertaisesti. Varmasti tarvikeosista löytyy huonoja, mutta myös erittäin hyviä.
Autotehtaat toimivat kaikki samalla tavalla. Ne määrittävät osan speksit ja kilpailuttavat tekijät. Halvin vaatimukset täyttävä osa tulee autoon. Osa rannalle jääneistä tulee myöhemmin markkinoille tarvikeosina, ja niissä on joukossa niitäkin jotka olivat parempia kuin ns alkuperäisosa.
simppa:
Se on hiukan hankalaa, kun kustannussyistä jonkun hyvän merkin alihankkija saattaa vaihtua. Sitä ei koskaan tiedä, miltä tehtaalta tutunkin merkin levyt tulevat.
No esimerkiksi jo mainitun EBC:n osat kyllä laatutavaran maineessa. Samalta tehtaalta ovat käsittääkseni tulleet todella pitkään.
Samoin automerkin alkuperäisvaraosat ovat laadukkaassa maineessa. Mutta niin vain esim. umpion laatu ei ollut ollenkaan tyydyttävä. Milloinkaan ei voi tietää, vastaako edes alkuperäisosa autossa tehtaalla ollutta osaa. Tarvikeosista vielä vähemmän.
Laatuakin voi mitata monella tavalla. Noista jarruosista en tiedä, kun palat on minulla mennyt vaihtoon jossain 150 tkm kohdalla. Ei niitä montaa ole autoilu-urani aikana tarvinnut vaihtaa. Mutta joku ns. huippulaadukas jarruosa saattaa kulua puolta nopeammin. Se ehkä tarjoaa hyviä ominaisuuksia jossain alpeilla tai saksalaisilla moottoriteillä 200 km/h nopeuksissa, mutta ei siitä ole iloa meikäläisissä olosuhteissa.
Kerran 90-luvun alkupuolella olin Fordilla varaosatiskillä vuoroa odottelemassa. Kuulin, kun kaveri soitti läheiseen tarvikepuotiin ,ja pyysi varaamaan kannentiivisteen(koko moottorin tiivistesarjan), kun asentaja oli jo lähdössä hekemaan. Oli kuulemma osa loppu varastosta. Ei aina voi olla varma, mitä merkkiliike myy tai asentaa autoosi.
"Herbert:
urau:
Näin uskon tapahtuvan etenkin, kun automalli on muutaman vuoden ikäinen.
urau:
Tehtaalle menee tuoretta tavaraa, varaosat ovat saattaneet lojua jakeluketjulla vuosia ennenkuin ne kiinnitetään autoon. Uskoisin myöskin, että osien asennukset sujuvat tehtaalla tarkemmin ja oikeaoppisemmin kuin autokorjaamolla.
Voihan tuossa osien laadussakin perää olla. Tuskinpa hyvä heiluisi jos uudesta autosta joutuisi heti käyttöönottaessa vaihtamaan rikkinäisiä osia takuuseen.