Kävin läpi muutamia mielenkiintoisia moottoreihin liittyviä sivustoja, paljon on keksitty mutta paljonko on vielä keksimättä?
Pallomäntä: http://www.ballpistonengine.com/report.html
Vaapotin: http://www.regtech.com/8.html
Pyörivä mäntäkone: http://www.geocities.com/CapeCanaveral/2542/oper.htm
Vipotin: http://www.dynacam.com/Product/Design_Overview/design_overview.html
Venäjän vankkeli: http://www.machaon.ru/tetra/veselo.htm
Kusitutbiini: http://quasiturbine.promci.qc.ca/QTSurfVolDevoil.html
Jaappanin vankkeli: http://www10.plala.or.jp/one-ko-bo-/NRM.htm (vrt. venäjän vankkeli)
Henryn motti: http://www.henryengine.com/works.html
Tähtimoottori: http://www.cke-tech.com/RE_animation.htm
Idooli: http://www.idolmotor.8m.com/
Sormus: http://www.ringmotor.de/index.htm
Koikkalainen: http://www.trochilicengines.com/animations/
Orpitti: http://home.woh.rr.com/opengine/
Ossi: http://www.keveney.com/oscillatingSteam.html
http://www.keveney.com/Engines.html
Erittäin mielenkiintoinen: http://www.engineair.com.au/images/pt5anim.gif
http://www.engineair.com.au/index.htm
Pyörivät venttiilikoneistot:
http://www.dself.dsl.pipex.com/MUSEUM/POWER/RotaryValveIC/RotaryValveIC.htm#asp
Höyrykoneita: http://www.dself.dsl.pipex.com/MUSEUM/POWER/rotaryengines/rotaryeng.htm#hult
Tahtoo tämmöösen: http://www.dself.dsl.pipex.com/MUSEUM/TRANSPORT/motorwhl/kerryV8.jpg
http://www.dself.dsl.pipex.com/MUSEUM/TRANSPORT/motorwhl/mclean.mpg
Mielenkiintoisia linkkejä.
Kovasti on yritetty päästä eroon moottoreissa edestakaisesta liikkeestä ja saatu kaupantekijäisinä kosolti muita ongelmia: voitelu- , kulumis- ja tiiviysongelmat, monimutkainen valmistusprosessi jne. Perinteisen mäntämoottorin eduksi on sanottava vielä se että siinä suuri osa liikkuvien massojen värähtelystä pysäytetään kaksi kertaa joka kierroksella. Eli hallittu edestakainen liike on parempi kuin hallitsematon pyörivä liike.
Toisaalta juuri edestakaisen liikkeen hallinta on yksi vapaamäntämoottorin ongelmista. Jos tämä olisi ratkaistu, voisi monet työkoneet liikkua nykyään Suomalaiskeksinnöllä.
http://www.fhpa.fi/fpf/arkisto/iha/vapaamanta/vapaamanta.html
Mutta vaikka jokin innovaatio osoittautuisikin perinteistä paremmaksi, niin suurin este varsinkin autoteollisuudessa on konservatiivisuus. Mitä suuremmaksi teollisuus paisuu sitä etäämpänä päätöksenteko on suunnittelijoista ja niin patavanhoillisen tuloksen näkee liikenteessä.