ajettavuus, ajo-ominaisuudet, ''hyvä ajaa''..

49 kommenttia
2»
  • Lainaus:
    25.10.2007 klo 18:24 petos kirjoitti

    noista jarruista vielä: Legacyn huippumalleissakaan ei käsittääkseni ole mitään rallijarruja. ja itse en ole huomannut mitään surkeaa jarrutuskykyä ja olet ainoa keneltä olen moisesta koskaan kuullut.
    kumma ettet sitten huomannut tuolla kattavalla koeajollasi aikanaan että ''jarruthan ovat surkeat, ja autolla EI TEE YHTÄÄN MITÄÄN SEN TAKIA! ''

    :grin:


    Nimenomaan siinä Legacy Spec B.:ssä on aivan onnettoman huonot jarrut. Tuohon kun vielä lisää ESP:n varsin onnettoman toiminnan, niin paketti on kasassa. Kaikkea muuta kuin turvallinen normaalissa liikenteessä

    Ikävä kyllä minulla ei ollut mahdollisuutta testata jarruja täysjarrutuksella ja mitata matkaa. Olisi silti kiva, että auto pysähtyisi tarpeen vaatiessa nopeastikin.

    http://www.auto-motor-und-sport.de/tests/vergleichstest/hxcms_article_100629_13987.hbs?ext_site_number=3
    --> Tokihan AMS on väärentänyt tuon tuloksen? On on! Tai ehkei sittenkään. Vai voisitkohan ihan omin sanoin kertoa, että väärentävätkö AMS ja Autoexpress noita jarrutustuloksia?



    [Simppa- muokkasi tätä viestiä 26.10.2007 klo 09:52]
      
  • Lainaus:
    26.10.2007 klo 09:50 Simppa- kirjoitti

    Nimenomaan siinä Legacy Spec B.:ssä on aivan onnettoman huonot jarrut. Tuohon kun vielä lisää ESP:n varsin onnettoman toiminnan, niin paketti on kasassa. Kaikkea muuta kuin turvallinen normaalissa liikenteessä




    tuo on kaikista järjettömistä viesteistä älyttömin mitä olen lukenut!!!

    olet sinä muuten ihme keskustelija; takerrut yhteen juttuun josta teet elämää suuremman asian, ja unohdat KOKONAISUUDEN sekä viittaat kintaalla haukkumiesi autojen HYVÄT puolet, plus haukut autoja joista ainoat kokemuksesi on kuvat netissä :sleepy:

    ei noita subaruja kukaan muu ole pahemmin moittinut, täällä eikä missään. Omistajatkin ovat aivan tyytyväisempien joukossa, joten en voi kun ihmetellä miten sua voi vituttaa noin rankasti subaru.
    :confused: En minäkään kaiva sinun autostasi kaikenmaailman miinuspuolia tänne, ja unohda hyviä puolia... :sleepy:

    [petos muokkasi tätä viestiä 26.10.2007 klo 19:13]
      
  • Subarusta ei ole minulla omakohtaista kokemusta.

    Ruotsissa viimeisen tutkimuksen mukaan Subarun omistajat ovat tyytyväisimpiä autoonsa.
    Lähde: www.vibilagare.se

    Kohdan "Artiklar & guider ->reportage->sivu 2" löytyy juttua.

    [mhj muokkasi tätä viestiä 26.10.2007 klo 20:07]
      
  • En minä hyviä puolia unohda. Johan olen kertonut, että koeajoni perusteella Legacy on luokassaan varteenotettava vaihtoehto ja mainio ajettava. Olen pyrkinyt torpedoimaan väitteesi, että se olisi jotenkin huimasti parempi samanhintaisia Passatia, Mondeota ja muita kilpakumppaneita. Olet itse jatkuvasti pyrkinyt nostamaan Legacyn noiden yläpuolelle väittäen, että se on ominaisuuksiltaan aivan eri luokkaa.

    Se ei kuitenkaan muuta sitä tosiasiaa, että Legacy Spec B. pysähtyi AMS:n vertailutestissä 6m pidemmällä matkalla kuin testin paras kilpailija. Se on Legacyn yksi heikko kohta. Mondeossa ja Passatissa ne heikot kohdat löytyvät sitten muualta.

    Kertoisitko nyt ihan omin sanoin, että väärentävätkö AMS ja Autoexpress noita jarrutustuloksia?

    [Simppa- muokkasi tätä viestiä 26.10.2007 klo 20:37]
      
  • [quote title="26.10.2007 klo 20:28 Simppa- kirjoitti"]


    En minä hyviä puolia unohda.

    -kyllä se vaan on siltä vaikuttanut. jauhat kaiken aikaa noista heikkouksista kuten automaatin surkeudesta, esp:n puuttumisesta ja tuosta jarrutusmatkasta jossain testissä. En kyllä muista että olisit tunnustanut mitään noita plussapuolia. Ehkä mun muisti pätkii..


    Johan olen kertonut, että koeajoni perusteella Legacy on luokassaan varteenotettava vaihtoehto ja mainio ajettava. Olen pyrkinyt torpedoimaan väitteesi, että se olisi jotenkin huimasti parempi samanhintaisia Passatia, Mondeota ja muita kilpakumppaneita.


    -tietyillä painotuksilla ja kuljettajan toiveilla ajokilleen se onkin.
    Subarussa on kuitenkin tietyt miinukset jonka takia massat eivät siitä tykkää, ja monen autolleen asettamilla toiveilla mondeo tai passat on parempi.


    Olet itse jatkuvasti pyrkinyt nostamaan Legacyn noiden yläpuolelle väittäen, että se on ominaisuuksiltaan aivan eri luokkaa.

    -tietyissä jutuissa onkin ja sitä olen myös perustellut.


    Se ei kuitenkaan muuta sitä tosiasiaa, että Legacy Spec B. pysähtyi AMS:n vertailutestissä 6m pidemmällä matkalla kuin testin paras kilpailija. Se on Legacyn yksi heikko kohta.


    -En väitä että noita tuloksia olisi manipuloitu. mutta tulee kyllä väkisin mieleen että kun jarrutusmatkasta puhutaan, kai siinä nyt on muitakin tekijöitä ja muuttujia jotka vaikuttavat tulokseen kuin jarrujen absoluuttinen ''hyvyys''. Entä minkälaiset jarrut kilpailijoissa oli, jos subarussa oli vakiojarrut?
    Itse epäilen että tuo on ollut enemmänkin kilpailijoiden hyvyyttä kuin legacyn huonoutta, koska en ole itse huomannut mitään heikkoa jarrutustehoa.

    Tästä olisi kiva kuulla jonkun muunkin näkemystä, ehkä jollain fiksummalla on jokin selitys tuohon 6 metrin eroon, en tiedä.

    mutta sovitaan sitten että legacyssa on surkeat jarrut.


    Mondeossa ja Passatissa ne heikot kohdat löytyvät sitten muualta.

    -niin, jokainen voi itse punnita nuo heikot kohdat ja miettiä niiden todellista vaikutusta tyytyväisyyteensä.


    Kertoisitko nyt ihan omin sanoin, että väärentävätkö AMS ja Autoexpress noita jarrutustuloksia?
    -vastaus ylempänä.


      
  • Kilpailijoissa oli ihan vakiojarrut. C-sarjan ja 3-sarjan jarrutusmatkat ovat olleet samaa luokkaa kuin esim. S60 vollella, joten lienevät luokkansa keskitasoa. Ihmettelen vain, että ero on noin huikean suuri. Autoexpress piti uuden Imprezan jarruja huonoina jo kolmen metrin erolla parhaimpaan. Missään muussa testissä en ole nähnyt noin huikeaa eroa jarrutusmatkojen välillä.

    Ja sanottakoon nyt vielä, ettei Legacy mielestäni ole missään nimessä hintalaatusuhteeltaan huono auto. Olen vain tahtonut painottaa, ettei ole myöskään Mondeo. Sinä olet pyrkinyt vain nuijimaan Mondeota alimpaan maanrakoon väittäen sitä huonoksi ajaa. Totuus on kuitenkin aivan toinen, sillä uusi Mondeo on ajettavuudeltaan täysin verrannollinen Legacyn kanssa jos ei nelivetoa kaipaa. Tämän on mm. EVO huomannut.

      
  • Kait tuo jarrutusmatka riippuu vain renkaista, painosta ja kitkakertoimesta? :innocent:
    Kaikissa menisi renkaat suttiin jos ABS ei rutisisi? :sunglasses:

      
  • Lainaus:
    27.10.2007 klo 21:40 JOXA kirjoitti
    Kait tuo jarrutusmatka riippuu vain renkaista, painosta ja kitkakertoimesta? :innocent:
    Kaikissa menisi renkaat suttiin jos ABS ei rutisisi? :sunglasses:



    luulen että tuollaisessa isosta nopeudesta liinat kiinni testissä abs:n ja jarruassistentin/tehostajan toiminta on hyvin merkittävää tässä, pienen pieni ''hitaus'' tai muu huono toiminta järjestelmässä näkyy varmasti heti jarrurusmatkassa. Aivan samalla tavalla kun kovassa paikaltaan kiihdytyksessä jos luistonesto puuttuu liikaa peliin, kiihdytyksessä jäädään pahasti jälkeen. pienestä se on kiinni.

    mutta ei tuo 6 metriä minua hirvitä, melkein joka päivä tulee autoa ''rankaistua'', ja jarruissa ei ole ollut valittamista.. :grin:

      
  • Simppa: "Se ei kuitenkaan muuta sitä tosiasiaa, että Legacy Spec B. pysähtyi AMS:n vertailutestissä 6m pidemmällä matkalla kuin testin paras kilpailija. Se on Legacyn yksi heikko kohta."

    Jos testivoittaja pysähtyy satasesta 40 m matkalla, pitää Subarulla ajaa 93 km/h, jotta pysähtymismatka olisi sama. Mutta huom, vain testin oloissa. Toisenlaisella pinnalla kuten karkeammalla asvaltilla, märällä, jäisellä yms oloissa tulos saattaa olla päinvastainen. Aika sinisilmäistä on siis julistaa jarruja yhden testituloksen perusteella surkeiksi.

    Viimeisssä TM:n kesärengastestissä jarrutuskoe tehtiin märällä asvaltilla nopeusvälillä 80-5 km/h. Tuolloin parhaiden ja huonoimpien erot olivat n. 2 m. Oliko testin Subarussa tilanteeseen sopimattomat renkaat?

    petos: "Itse epäilen että tuo on ollut enemmänkin kilpailijoiden hyvyyttä kuin legacyn huonoutta, koska en ole itse huomannut mitään heikkoa jarrutustehoa."

    Ei noin pieniä eroja noin vain huomaa. Pitää olla vakioidut olosuhteet, tutkalla mitattu nopeus ja mittanauhalla mitattu matka, jotta erot saadaan selville.

    Simppa: "Autoexpress piti uuden Imprezan jarruja huonoina jo kolmen metrin erolla parhaimpaan. Missään muussa testissä en ole nähnyt noin huikeaa eroa jarrutusmatkojen välillä."

    Tuo huikeus tarkoittaa, että Imprezalla pitää ajaa 97 km/h, jotta matka olisi sama kuin testin parhaan ajaessa 100 km/h. Todella huikea ero! Muista aina ajaa maantiellä Subarulla 3 km/h hitaammin kuin testin paras auto ajaa, jotta ei aiheuta vaaraa. Kai olet mitannut oman autosi jarrutusmatkan?



    [Herbert muokkasi tätä viestiä 28.10.2007 klo 14:15]
      
  • Lainaus:
    27.10.2007 klo 21:55 petos kirjoitti
    Lainaus:
    27.10.2007 klo 21:40 JOXA kirjoitti
    Kait tuo jarrutusmatka riippuu vain renkaista, painosta ja kitkakertoimesta? :innocent:
    Kaikissa menisi renkaat suttiin jos ABS ei rutisisi? :sunglasses:



    luulen että tuollaisessa isosta nopeudesta liinat kiinni testissä abs:n ja jarruassistentin/tehostajan toiminta on hyvin merkittävää tässä, pienen pieni ''hitaus'' tai muu huono toiminta järjestelmässä näkyy varmasti heti jarrurusmatkassa.


    Juuri näin. Automatiikan toiminnasta hyvin pitkälle kiinni. Eihän tuo tulos mikään hyvä ole, mutta onko sillä sitten Suomen nopeuksilla käytännössä jotain merkitystä? Auto kulkee satasen vauhdissa 28m/s joten hyvällä reaktioajalla saa helposti 6m kompensoitua ja käytännössä renkaat ja keliolosuhteet on aivan erilaiset kuin testissä. Tietenkin testeissä vertaillaan saatuja tuloksia ja Subaru ei pärjännyt.

      
  • Lainaus:
    28.10.2007 klo 14:13 Herbert kirjoitti

    Viimeisssä TM:n kesärengastestissä jarrutuskoe tehtiin märällä asvaltilla nopeusvälillä 80-5 km/h. Tuolloin parhaiden ja huonoimpien erot olivat n. 2 m. Oliko testin Subarussa tilanteeseen sopimattomat renkaat?....

    ...Todella huikea ero! Muista aina ajaa maantiellä Subarulla 3 km/h hitaammin kuin testin paras auto ajaa, jotta ei aiheuta vaaraa. Kai olet mitannut oman autosi jarrutusmatkan?



    ei, kyllä tämä nyt on mustaa ja valkoista! subaruissa on surkeat jarrut, kun simppa on niin päättänyt :grin:


    :sleepy: :sleepy: :ashamed:

      
  • Tuon kuuden metrin huiman eron voi toki ajatella niinkin, että samasta Subarulla on vielä se kuuden metrin määrä vauhtia, kun vaikkapa hirvi tulee vastaan. Kuuden metrin aikana auto kuitenkin hidastuu aika tavalla.

    Tarkoitin muuten edellisessä viestissäni, etten ole nähnyt tuota Legacyn tulosta enemmän eroavaa, kun verrataan testin parhaimpaan. Yleensä erot eivät ole likimainkaan noin suuria. Johan tuo kesärengastestikin sen osoittaa.

    [Simppa- muokkasi tätä viestiä 29.10.2007 klo 13:17]
      
  • Lainaus:
    29.10.2007 klo 13:15 Simppa- kirjoitti
    Tuon kuuden metrin huiman eron voi toki ajatella niinkin, että samasta Subarulla on vielä se kuuden metrin määrä vauhtia, kun vaikkapa hirvi tulee vastaan. Kuuden metrin aikana auto kuitenkin hidastuu aika tavalla.


    Onhan se toki noinkin. Kuinkas paljon sitä vauhtia Subarulla vielä on jäljellä, kun Mersu on pysähtynyt?

      
  • """Onhan se toki noinkin. Kuinkas paljon sitä vauhtia Subarulla vielä on jäljellä, kun Mersu on pysähtynyt?""""

    Niin paljon, että voi olla jollekkin ensiluokkalaiselle kohtalokasta; meinaan jos tältä kantilta asiaa katsoo!

      
  • jos noiden jarrujuttujen jälkeen palattaisiin keskustelussa taaksepäin, tuolla aiemmin joku laittoi autolle tiettyjä toiveita. yksi toive oli ''vakaa ajettava kaikissa olosuhteissa''. luulen että tuolla on myös iso painoarvo.

    Ehdotin imprezaa. Eipä sitä pahemmin kommentoitu, pakollisten simpan haukkumisien lisäksi.
    johtuu kai siitä että on marginaalimerkki.

    olisi kiva (varmaan tuon kysymyksenkin laittajankin mielestä) lukea muidenkin aivoituksia ja ehdotuksia!?


    Uusin impreza on niin uusi tapaus että en siitä sano sen enempää, mutta vanhemmat ainakin on olleet hyviä, ja uskon että uusikin jos vanhat merkit pitävät paikkansa, on kelpo peli sellaista tarvitsevalle...puhumattakaan sitten legacystä/outbackista.

    koko autohan (kun subaruista puhutaan) on alusta alkaen tehty nimenomaan vakaaksi, ja loistamaan vaikeissa olosuhteissa, ja tuossa ei ole tingitty minkään muun asian takia--> ei ehkä ole myyntitilaston kärjessä, mutta ne ketkä ostaa, tietävät mitä haluavat ja ovat äärimmäisen tyytyväisiä :sunglasses:

    eli voin suositella; jos haluaa vakaan ja TURVALLISEN auton, ei muuta kuin parempiin piireihin VÄISTÄMÄTTÄ


    :grin: :grin: :grin: :grin:

      
  • Lainaus:
    29.10.2007 klo 18:59 Rampe2 kirjoitti
    """Onhan se toki noinkin. Kuinkas paljon sitä vauhtia Subarulla vielä on jäljellä, kun Mersu on pysähtynyt?""""

    Niin paljon, että voi olla jollekkin ensiluokkalaiselle kohtalokasta; meinaan jos tältä kantilta asiaa katsoo!


    No paljonko? Kitkarengas keskustelussa painotit ennakoivaa ajotapaa, mutta täällä muutaman metrin pidemmällä jarrutusmatkalla KESÄKELEILLÄ onkin kamalan suuri merkitys, mutta talvella kitkojen tarjoama huomattavasti suurempi jarrutusmatka voidaan kompensoida ennakoivalla ajotavalla.

    Kertokaapa nyt kuinka paljon sitä vauhtia on jäljellä, olisiko 30km/h kuinka lähellä todellista? Käytännössä kesäkeleillä tuollaisella 6m pidemmällä matkalla on kuitenkin varsin olematon merkitys. 100km/h vauhdilla tuo 6m matkaan kuluu 0.2s aikaa ja vastaavasti talvikeleillä matka tuplaantuu muutenkin oli jarrut mitkä tahansa.

      
  • Lainaus:
    30.10.2007 klo 17:20 petos kirjoitti
    jos noiden jarrujuttujen jälkeen palattaisiin keskustelussa taaksepäin, tuolla aiemmin joku laittoi autolle tiettyjä toiveita. yksi toive oli ''vakaa ajettava kaikissa olosuhteissa''. luulen että tuolla on myös iso painoarvo.


    Vaikea kommentoida, koska minusta jousituksen ei tarvitse tasoittaa kuoppia eikä auton olla kaikissa tilanteissa vakaa. Esimerkiksi liukkalla ja epätasaisella tiellä liiallinen tasaisuus ja mukavuus helposti kadottavat tuntumaa tiehen. Pieni tärinä ja hakeminen ei ole pahasta.

    Uudemmista pikkuautoista ei ole paljon kokemuksia, mutta isommista ainakin Mazda 6 toimii loistavasti.

      
  • Lainaus:
    29.10.2007 klo 16:14 Opelixi kirjoitti
    Lainaus:
    29.10.2007 klo 13:15 Simppa- kirjoitti
    Tuon kuuden metrin huiman eron voi toki ajatella niinkin, että samasta Subarulla on vielä se kuuden metrin määrä vauhtia, kun vaikkapa hirvi tulee vastaan. Kuuden metrin aikana auto kuitenkin hidastuu aika tavalla.


    Onhan se toki noinkin. Kuinkas paljon sitä vauhtia Subarulla vielä on jäljellä, kun Mersu on pysähtynyt?


    Legacyn 6 m ero tarkoittaa 36 km/h, Imrezan 3 m ero tarkoittaa 26 km/h.

    Ajatellaan asiaa kuitenkin niin, että testivoittaja pysähtyy 2,88 sekunnissa, Legacy 3,31 sekunnissa. Eroa on 0,43 sekuntia.

    Kuinka usein homma on tuosta kiinni? Veikkaan, ettei tilastoissa saataisi eroa onnettomuusmäärissä näkymään, vaikka kaikkien liikenteessä olevien autojen jarrut olisivat nykyistä tuon verran paremmat.

      
  • Lainaus:
    01.11.2007 klo 10:02 Herbert kirjoitti

    Vaikea kommentoida, koska minusta jousituksen ei tarvitse tasoittaa kuoppia eikä auton olla kaikissa tilanteissa vakaa. Esimerkiksi liukkalla ja epätasaisella tiellä liiallinen tasaisuus ja mukavuus helposti kadottavat tuntumaa tiehen. Pieni tärinä ja hakeminen ei ole pahasta.



    ei minunkaan mielestä auton pidä ''niellä'' tien epätasaisuuksia. Vaan päinvastoin tahdon tuntea tien ja pinnan selkäytimessäni.
    minun puolesta jos kuopat tai kallistukset tiessä ahistaa, kannataa hankkia vaikka volvo tai joku letukka, tai sitten vetää joku puudutus ajoon lähtiessä.

    mutta tuo vakaus eli se että auto menee sinne minne sitä käsketään kaikissa tilanteissa (urat, ohituksissa tapahtuvat kaistanvaihdot vaikeassa kelissä, mäet, jäiset mutkatiet jne..), ja nopeuksissa on minusta hyvin nautittava ja tärkeä ominaisuus.

    mutta hitsi, unohdin että kaikki autothan ovat noissa jutuissa yhtä hyviä, subarut jopa huonompi, niinhän varmaan lukee jossain testissä
    :no_mouth:


    :grin:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit