Ajovalojen pesurit

7 kommenttia

Löytyykö jostain valopesureiden jälkiasennuspakettia vm. -98 Grand Voyageriin. EU-maailmahan vapautti autotehtaat ko. tarpeellisen apuvälineen asentamiselta eikä alkuperäinen omistajakaan (Suomi-auto) älynnyt ottaa valopesureita lisävarusteena saatikka ostanut Chryslerin jälkiasennuspakettia myöhemminkään. Auton kelvottomat valot ovat aivan ala-arvoiset varsinkin silloin kun suola kuivalla kelillä palaa kiinni lamppuihin. Lisäkaukovaloista on jotain apua mutta lähivaloille vaihdettaessa maailma pimenee täysin. Pari vuotta myöhemmin autoon oli saatavilla hieman tehokkaammat tuplavalot mutta nyttemmin niidenkin tarjonta on loppunut . Eli ainakin pesureita kaivattaisiin - mistä apu ?

  
  • Itse ongelmaan en osaa vastata, mutta älä ainakaan kovin mittaviin panostuksiin ryhdy, jos painepesimet meinaat autoosi laittaa. Pesuominaisuus on kokolailla hanurista ja pissapojan kulutus kasvaa potenssissa.

      
  • Tuokin pitää ainakin osittain paikkansa. Olen omistanut viimeisen 10 vuoden aikana pari autoa, joissa on ollut ajovalonpesurit (Citroen, Mitsubishi) ja kyllähän se pesunestesäiliö tyhjeni molemmissa aika vauhtia eikä se pesutulos mikään kummoinen ollut.
    Minulla on nykyisin toisena autona vanha (v. -89) Volvo 740 jossa ajovalojen pesu tapahtuu pyyhkimien avulla. Täytyy sanoa, että vanhanaikaiset ei-kaarevat ja lasiset ajovaloumpiot varustettuna asiallisilla pyyhkimillä on minusta edelleenkin paras keino pitää ajovalot puhtaana Suomen suolatuilla talviteillä. Ja vedenkulutus on huomattavasti vähäisempi kuin painepesureilla.

      
  • Ajovalon pesurit ovat itse asiassa liikenneturvallisuuden kannalta aika arveluttavat. Aiemmin, kun pesureita ei vielä ollut, valojen likaantuessa ajettiin huoltoasemalle ja pestiin sekä etu- että takavalot. Nyt hoidetaan asia ruiskuttamalla vettä etulamppuihin ja ollaan tyytyväisiä kun näkyvyys paranee. Rapakelillä näkee sitten valitettavan paljon autoja, joiden takavaloja, jarruvaloja ja takavilkkuja ei kuran läpi näy ollenkaan.

      
  • Totta tuokin, mutta kyllä ajovalojen valoteho huononee hyvin nopeasti ilman pesureita, ei niin usein viitsi huoltamolla poiketa niitä puhdistamassa. Eikä niitä huoltamoita niin taajassa edes ole. Pääteillä lentää suolarapa siihen malliin.
    Olen saanut ajella melkein kaksikymmentä vuotta autoilla, joissa on ollut kunnolliset pyyhinpesurit. Seuraavassa autossani (en tiedä mikä se tulee olemaan) niitä ei varmaankaan ole saatavilla, on vain painepesurit. Sääli, etukäteen surettaa. Silti vähintään ne painepesurit autooni vaadin, onhan nekin tyhjää paremmat. Kokemusta niistä olen saanut vaimon autoissa. Mutta ne painepesurit pitää olla sellaiset että ei ne aina ruiski vettä lampuille kun tuulilasia pesee. Joko erillisellä katkaisijalla toimivat, tai sitten niin että eivät toimi valojen päivävaloasennossa.

      
  • Samaa mieltä noista ajovalojen painepesureista. Itselläni ollut auto, jossa on sellaiset, vuodesta -84. Tuohon ensimmäiseen asennettiin erillinen kytkin, josta ajovalopesurin sai pois päältä, koska pesunestehukka oli mielestäni kohtuuton. Jatkuvasti päällä oleva painepesuri tosiaan kuluttaa ainetta vähintään saman ellei enemmänkin kuin tuulilasin pesu.

    Nykyisessä autossani saa viikseä ennen pyyhinten kytkemistä eri suuntaan painammalla pelkän tuulilasin huuhtelun, mutta lienee helppo arvata, muistaako tuon, kun on tottunut pesintä käyttämään tiettyyn suuntaan viikseä painamalla.

    Nykyisessä autossani on velä sellainen ikävä ominaisuus, että ajovalupesureiden sylinterit pyrkivät jäätymään ja rikkoutumaan, jos syksyllä unohtaa liian laihan seoksen säiliöön. Jo vuosi sitten koin tuollaisen ikävän yllätyksen, kun pesuneste alkoi hävitä itsestään säiliöstä ja auton alusta oli märkä. Sama taitaa olla kohtalo tänäkin keväänä, sillä havaintojen mukaan valonpesimet eivät toimi. Monenkohan jäätymisen jälkeen tuon oppii muistamaan . Aiemmin ei vastaavaa ole sattunut, vaan jos paikat ovat jäätyneet, ne ovat sitten aikanaan sulaneet iman mitään vaurioita.
    :frowning:

      
  • Useissa autoissa tuo valopesuri toimii vain silloin, kun valokatkaisija on ajovaloasennossa. Jos haluaa säästää vettä, niin kääntää hetkeksi valot pois (useimmissa siis päiväautomatiikalle).

    BMW ei käytä valojen ollessa päällä joka pesukerralla valopesureita, ja MB:ssä on valopesureille erillinen nappi.

      
  • PYYHKIMELLÄ VARUSTETTUJA PESIMIÄ PITÄÄ HUOLTAA !

    Omassa auossani on kunnolliset pyyhinpesurit. Ihmettelin tässä yhtenä päivänä, kun etuvalot olivat kuitenkin varsin kuraiset, vaikka olin tuulilasia pessytkin aika tiuhaan -jolloin myös ajovalopesuri toimii.

    Havaitsin, että valonpesurin sulat eivät enää painaneetkaan kunnolla ajovalon pintaan. Sulat olivat kunnossa ja heiluivat hyvin, mutta olivat muutaman millin irti ajovalon lasista; eipä pyyhkinyt hyvin.

    Kaivelin CRC-purkin esiin ja voitelin näiden ajovalonpesurin sulkien varsien nivelet ja herkistelin niitä. Nyt pyyhkii taas hyvin.

    :sunglasses: :sunglasses: :sunglasses:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit